«سپنتا نیکنام» صرفا وكالت مردم را دارد نه ولايت و حكومت بر سرنوشت آنها/ نگران این رویه شورای نگهبان هستم/ اعتراض کردن مخالفت با نظام نیست
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۷۸۸۶
رویداد۲۴-در ادامه نقدشماری از شخصیت ها بر نظر شورای نگهبان در مورد منتخب زرتشتی شهر یزد، این بار علی مطهری نایب رئیس مجلس در نامه ای نظرات دو عضو این شورا(آیت الله یزدی و آیت الله مدرسی) را مورد نقد قرار داد مطهری نسبت به ادامه این رویه در کار شورای نگهبان اظهار نگرانی کرده و نوشت: تشرع قابل تقدیر است اما راه اعمال آن این نیست بلکه اگر قانونی را خلاف شرع میدانید باید به دولت و مجلس اطلاع دهید تا آنها با ارایه لایحه یا طرح، آن را اصلاح کنند متن نامه مطهری که در کانال تلگرامی او منتشر شده چنین است:
آيتالله يزدي و آيتالله مدرسي دامتبركاتهمافقهاي محترم شوراي نگهبانبا سلام و تحيت، به عرض ميرساند در صحبتهاي خود درباره لغو عضويت آقاي سپنتا نيكنام، عضو زرتشتي شوراي شهر يزد، چند دليل آوردهايد كه مخدوش به نظر ميرسد.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر كلام امام را در ظرف زمان خودش ملاحظه كنيم به نظر ميرسد كه نگراني ايشان از ورود كمونيستها و منافقين در شوراها بوده است همچنان كه اين افراد و گروهها در آن زمان روي تشكيل سريع شوراها تاكيد داشتند. سياق كلام امام هم همين را تاييد ميكند.
ايشان ميفرمايد: «بدانيد كه الان دنبال اينكه اعلام شده است كه شوراهاي شهر را بناست تشكيل بدهند دستجاتي كه مخالف با نهضت اسلام هستند و از اسلام ميترسند، از احكام اسلام ميترسند، درصدد توطئه هستند كه... افرادي را كه از حزب خودشان است جا بزنند به ملت... لكن همه بايد در اين معنا شركت داشته باشند كه مسلم باشند...»
عبارت «دستجاتي كه مخالف با نهضت اسلام هستند» و «افرادي كه از حزب خودشان هستند» اين احتمال را تقويت ميكند كه مقصود امام(ره) از عبارت «مسلم باشند» اين است كه از حزب توده و چريكهاي فدايي و منافقين و مانند اينها كه ماركسيست بودند نباشند نه اينكه از اقليتهاي مذهبي نباشند.
اين نوع برداشت از كلام امام خميني نوعي جمود به ظاهر الفاظ است كه اخباريها انجام ميدادند و اصوليون و مجتهدان در دفاع از عقل، مبارزه سختي با آنها كردند؛ ضمن اينكه اين رويه يادآور داستان برخي پيروان امام صادق عليهالسلام است كه معتقد بودند امام بعدي اسماعيل فرزند آن حضرت است، وقتي اسماعيل از دنيا رفت امام صادق براي آنكه شائبهاي باقي نماند آنها را دعوت كرد و فرمود ببينيد اسماعيل از دنيا رفته است و روي تابوت نيز نوشته بود «اسماعيل يشهد ان لا اله الا الله و...» برخي از آن افراد بعد از آن روي تابوت ميت خود مينوشتند: «اسماعيل يشهد...» در حالي كه نام ميت چيز ديگري بود. ميگفتند ما عين امام صادق عمل ميكنيم!
دليل ديگرتان را به اين صورت بيان كردهايد «اگر جايي اكثريت قريب به اتفاقشان مسلمان باشند، غيرمسلمان نميتواند براي آنها تصميم بگيرد.»
قاعدتا نظر به قاعده نفي سبيل داريد كه خداوند راهي براي تسلط كافران – كه شامل اهل كتاب نيز ميشود – بر مسلمين قرار نداده است. به نظر ميرسد كه حضور يك شهروند زرتشتي در شورايي كه اكثريت قوي مسلمان دارد، آن هم شوراي شهر كه وظيفهاش صرفا ايجاد نظم و انضباط و زيبايي و رعايت اصول شهرسازي و تصويب بودجه شهرداري آن شهر است و نه تصميمگيري درباره مسير و سرنوشت امت اسلام، مصداق قاعده نفي سبيل نيست. او صرفا از طرف مردم مسلمان و زرتشتي وكالت در اين امور دارد نه ولايت و حكومت بر سرنوشت آنها.
گفتهايد اگر كانديداتوري اين افراد آزاد باشد ممكن است در شهري كه اكثريت مسلمان دارد اينها در شوراي شهر اكثريت پيدا كنند؛ مطلبي كه احتمال تحقق آن صفر است.
در بيان دليل سومتان به اصل چهارم قانون اساسي استناد كردهايد كه ميگويد «كليه قوانين و مقررات... بايد بر اساس موازين اسلامي باشد. اين اصل بر اطلاق يا عموم همه اصول قانون اساسي و قوانين و مقررات ديگر حاكم است و تشخيص اين امر بر عهده فقهاي شوراي نگهبان است.»
فرضا بپذيريم كه تبصره يك ماده 26 اصلاحيه قانون شوراها كه كانديداتوري پيروان اديان الهي ديگر را مجاز شمرده است خلاف شرع است، اين نحو عمل كردن فقهاي شوراي نگهبان كه ميگويند هر لحظه كه ما احساس كنيم قانوني خلاف شرع است ابلاغ ميكنيم و آن قانون از اعتبار ساقط است، هركس هم اعتراض كند مخالف نظام است، معقول به نظر نميرسد.
معني حرف شما اين است كه قوانيني كه سالهاست در حال اجراست و قبلا نيز به تاييد شوراي نگهبان رسيده است، ناگهان اعلام ميشود كه اعتبار ندارند. در اين صورت فعالان اقتصادي و فرهنگي كه كار خود را با اين قوانين تنظيم كردهاند چگونه به فعاليت خود ادامه دهند.
آيا اين نوع رفتار ريسك سرمايهگذاري داخلي و خارجي را بالا نميبرد؟ طبق اين رويه، هر روز صبح كه از خواب بيدار ميشويم بايد ببينيم چه قوانيني از طرف شوراي نگهبان مردود اعلام شده است.
منبع: رویداد24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای تظاهرات کمسابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
ساکنان ولسوالی درایم ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان تجمع اعتراضی کم سابقهای علیه طالبان برگزار کردند و علیه آنها شعار دادند. در ویدیویی که از این اعتراضات در شبکههای اجتماعی منتشر شده است، معترضان با حمل یک تابوت شعار «مرگ بر امارت» سر میدهند. طالبان حکومت خود را امارت اسلامی مینامد.
به گزارش طلوعنیوز، شماری از باشندگان این ولسوالی به دلیل کشته شدن یک غیرنظامی توسط افراد امنیتی طالبان دست به این تجمع اعتراضی زدهاند. منابع محلی گفتهاند که این حادثه زمانی اتفاق افتاده است که افراد طالبان برای تخریب کشت خشخاش به این ولسوالی رفته بودند ولی با باشندگان محل درگیر و یک فرد کشته شد.
معترضان در این ویدیو میگویند که افراد طالبان وارد خانههای آنها شده است.
دفتر سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت بدخشان در واکنش به این حادثه گفته است که «تحرک و استفاده سوء تعدادی از افراد از چند دهقان و زارعین کشت خشخاش باعث بروز درگیری بین نیروهایی که موظف به تخریب بودند با زارعین شده است.»
دفتر سخنگوی فرماندهی همچنین گفته است که در درگیری پیش آمده «مردم محل با پرتاب سنگ و چوب به سوی مجاهدین در صدد به آتش کشیدن وسایط و سامان آلات آنها برآمدند که این درگیریها منجر به کشته شدن یک نفر از مردم محلی شد.»
به گفته فرماندهی ولایت بدخشان در حال حاضر اوضاع آرام و تحت کنترل نیروهای امنیتی است.