Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:17:28 GMT

نگاهی به رویدادهای خبری 24 ساعت گذشته در افغانستان

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۷۹۵۱

نگاهی به رویدادهای خبری 24 ساعت گذشته در افغانستان

کابل- ایرنا - توزیع سلاح آمریکائی در هلمند، همایش زن و دموکراسی در کابل، شکایت از عدم صداقت آمریکا در تعهداتش ، به آتش کشیده شدن صدها خانه در«سرپل» توسط طالبان، ادعای استفاده تروریست از پول نفت و برگزاری نشست امنیتی در کابل از جمله رویدادهای خبری افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

** توزیع سلاح آمریکائی در میان طالبان در «هلمند»
منابع خبری افغانستان روز جمعه اعلام کردند که ملا«هبت الله» رهبر گروه طالبان در سفرش به استان هلمند و در شهرستان «سنگین» بین افراد خود 12 هزار قبضه سلاح آمریکایی نوع «ام4» توزیع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود دو هفته پیش گزارش هایی منتشر شد که رهبر طالبان به استان هلمند سفر کرده است اما منابع امنیتی افغانستان این گزارش را رد کرد ند و گفتند که وی از پاکستان خارج نشده است.«الله گل مجاهد» یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان از اعضای حزب اسلامی «گلبدین حکمتیار» نیز روز چهارشنبه گفت که رهبر طالبان به «عبدالقیوم ذاکر» فرمانده نظامی این گروه دستور داده است که این سلاح ها را توزیع کند .

** نشست زن و دموکراسی در کابل
«حزب محور مردم» افغانستان با برگزاری نشستی به عنوان «زن و دموکراسی در افغانستان » خواستار مشارکت زنان در 30 درصد مدیریت ادارات دولتی شد و سهم ندادن به زنان در اداره دولت را نقض حقوق زنان دانست.در این نشست به سهم بیشتر زنان تاکید شد و اعلام شد که زنان بنیانگذار جامعه نوین افغانستان هستند و باید به نقش آنها احترام گذاشته شود.شماری از سخنرانان نیز از وضع بد و نابسامان زنان در جامعه افغانستان انتقاد کردند و خواستار رسیدگی دولت به این نارسائی ها شدند.

**نشست تداوم «رسالت زینبی و مسئولیت زنان امروز» در کابل
روز جمعه نشستی به عنوان «تداوم رسالت زینبی، مسئولیت زنان امروزی» در کابل برگزار شد و به نقش زنان در بخش رسالت بانوان تاکید صورت گرفت.در این نشست مسئولیت زنان امروز در راستای رسالت زینب گونه برای هدایت و راهنمایی زنان پرداخته شد، تا نقش موثر آنها در مسایل دینی و خانواده با اهمیت خوانده دانسته شد.

** عدم صداقت آمریکا در گفته های شان
«محمد هادی افشار» استاد دانشگاه هرات اعلام کرد که آمریکا مدعی پرچمداری مبارزه با تروریسم و مدافع حقوق بشر است اما در ۱۶ سال اخیر در افغانستان دیده شد که این کشور هرگز در گفته‌هایش صادق نبود و نیست و همواره از تروریست ها حمایت‌ مالی و معنوی کرده است.وی در میزگرد تحلیلی «مبارزه صادقانه با تروریسم و چالش‌های پیش رو» به تعریف ترور و تروریسم پرداخت و گفت ترور وحشت و دهشت است و فقط یک شخص را هدف قرار می‌دهد اما تروریست، اشخاص را هدف قرار می‌ دهند.وی گفت که حمله به مساجد در ظاهر ایجاد تفرقه مذهبی است اما با دید دقیق تر اگر بررسی کنیم این افراد افغان نیستند و باید ریشه های تروریسم را در کشورهای عربستان، آمریکا و پاکستان جستجو کنیم.وی جنگ جاری افغانستان را جنگ نیابتی برای تامین منافع کشورهای درگیر دانست که به همین دلیل دست به هر کاری می ‌زنند.

**آتش زدن صدها منزل در «سرپل» توسط طالبان
«سید اسدالله دانش»عضو شورای استانی سرپل افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان در روستای «میرزاولنگ» در این استان صدها منزل را به آتش کشیده اند.وی افزود: 500 منزل مسکونی در این روستا پس از تصرف طالبان و کشتار گروهی خالی از سکنه شده بود که بار دوم پس از تصرف طالبان به آتش کشیده شده اند.گروه طالبان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده و هدف از آتش زدن منازل مردم نیز روشن نشده است.

**مهاجمان به مسجد از پول نفت تغذیه می شوند
«محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرائی افغانستان اعلام کرد که افرادی که خود را در مساجد انتحار می کنند، مسلمان نماهایی هستند که با پول نفت تغذیه می‌شوند.وی افزود: عده کثیری از اینها با پول نفت حمایت می ‌شوند، همه را مشرک می ‌دانند و غیر از خدا هیچ کسی را قبول ندارند و تلفات در جبهه جنگ یک امر طبیعی است اما حمله به مردم بی گناه بخاطر اعتقادات مذهبی‌ یک امر نابخشیدنی است.وی بار دیگر به تامین امنیت مساجد تأکید کرد و گفت که باید امنیت مساجد تشدید شوند و دروازه های امنیتی برای مساجد ایجاد شود.محقق گفت که پیش از این به دولت هشدار داده بودیم که گروه تروریستی داعش در پی کشتار اقلیت های مذهبی و قومی هستند اما دولت این هشدار را نادیده گرفت.

**برگزاری اولین نشست امنیتی پایتخت افغانستان
با حضور نمایندگان مردم فرماندهان پلیس مناطق 18 گانه کابل و امنیت ملی و مدیریت ترافیک کابل به منظور هماهنگی و همکاری بیشتر مردم در تامین امنیت شهر کابل نشستی به نام تامین امنیت پایتخت برگزار شد.در این نشست به نقش مردم در تامین امنیت مناطق و مساجد تأکید شد و از آنان خواسته شد که در صورت مشاهده موارد مشکوک به پلیس گزارش دهند.«مراد علی مراد» معاون ارشد امور امنیتی وزارت کشور افغانستان در این نشست به نیروهای پلیس دستور دارد که در وظایف خود دقیق عمل کنند و اگاهانه عمل نموده و حدود مسئولیت خود را درست تحت پوشش قرار دهند.افزایش حملات تروریستی به مساجد شهر کابل نگرانی های جدی را در میان مردم این شهر بوجود آورده است.
آساق*29*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  از کابل، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز در گزارشی اعلام کرد: از ماه «ژانویه» سال جاری میلادی تا ماه «مارس» امسال ۱۵۴ نفر براثر حملات داعش در افغانستان کشته یا زخمی شدند، شمار تلفات حملات داعش در این مدت ۳۶ نفر و تعداد مجروحان، ۱۱۸ نفر اعلام شده است.
سازمان ملل متحد با بیان اینکه در این حملات، عمدتا شیعیان افغانستان هدف حملات داعش قرار گرفته اند، افزود: سه انفجار بمب دستی در این مدت باعث کشته و زخمی شدن هفتاد و نه نفر شد.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد با اشاره به جان باختن پنج غیرنظامی براثر انفجار مین کارگذاشته شده در مینی بوس مسافربری در غرب شهر کابل و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر در این انفجار اعلام کرد: حمله انتحاری در برابر شعبه «کابل بانک» در شهر قندهار در جنوب افغانستان نیز بیست و پنج کشته و پنجاه زخمی برجای گذاشت.
سازمان ملل با بیان اینکه مسئولیت همه انفجار‌های یاد شده را داعش برعهده گرفته است افزود: قربانیان این حملات، زنان، مردان و کودکان بوده اند.
این درحالی است که هفته جاری نیز نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در شهرستان «گذره» استان هرات هدف حمله داعش قرارگرفتند که بر اثر آن هشت نفر به شهادت رسیدند.
دفترنمایندگی سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان در بیانیه‌های خود بر حفاظت از شیعیان این کشور در برابر حملات تروریستی تاکید کرده اند.

 

دیگر خبرها

  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم جدید بابک زنجانی چیست؟