Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-28@06:28:30 GMT

بی‌پولی، آزادراه کربلا را بست

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۸۳۷۷

بی‌پولی، آزادراه کربلا را بست

تین‌نیوز | 

 ساخت و بهره‌برداری از آزادراه کربلا وعده‌ای است که در چند سال گذشته، به‌ویژه در ایام اربعین زیاد شنیده می‌شود اما آنطور که مسئولان و نمایندگان استان کرمانشاه می‌گویند، در نبود بودجه، این وعده از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.

ساخت آزادراه کربلا در استان کرمانشاه، در مسیری به طرف مرز خسروی ادامه دارد و اگرچه بخش زیادی از کار انجام شده، اما بخش‌هایی از کار نیز سال‌های متمادی است به دلیل نبود بودجه، هنوز در میانه راه مانده و موجب شده با گذشت بیش از ۲ دهه از کلنگ‌زنی این آزادراه در کرمانشاه، مسافران عتبات همچنان چشم‌انتظار بهره‌برداری از این مسیر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گسترش‌تجارت، هرسال با نزدیک شدن به ایام اربعین و اوج گرفتن سفرهای ایرانیان به اماکن زیارتی عراق، بحث ارتقای زیرساخت‌های مسافری برای انتقال زائران به این کشور داغ می‌شود. در این میان یکی از پروژه‌های زیرساختی که سال‌هاست به‌عنوان یکی از اولویت‌های عمرانی کشور از آن یاد می‌شود، به بهره‌برداری رساندن آزادراه کربلاست.

بیش از ۲۵ سال از کلنگ‌زنی آزادراه کربلا در استان کرمانشاه می‌گذرد؛ آزادراهی که قرار است شهرهای استان کرمانشاه را از مرز خسروی به کربلا متصل کند. در نگاه جامع‌تری به این طرح، برخی مسئولان نقطه آغاز این طرح را تهران می‌دانند. بدین ترتیب آزادراه‌های تهران- ساوه، ساوه- همدان و همدان- کرمانشاه نیز جزئی از آزادراه کربلا به شمار می‌روند. براین اساس، آزادراه کربلا از تهران آغاز شده و با عبور از ساوه و همدان، در ادامه به استان کرمانشاه می‌رسد.

این آزادراه در استان کرمانشاه، از صحنه، بیستون و کرمانشاه عبور کرده و با گذر از اسلام‌آبادغرب و سرپل‌ذهاب به مرز خسروی می‌رسد. در ادامه مسیر نیز این آزادراه باید به کربلا متصل شود. با توجه به اینکه آزادراه‌های تهران- ساوه و ساوه- همدان درحال‌حاضر در دست بهره‌برداری هستند، پایان پروژه ساخت آزادراه کربلا هر مشکلی داشته باشد، مربوط به محدوده استان کرمانشاه است.

 

نگاهی به آزادراه ۷۰۰ کیلومتری

بیش از ۴۰۰ کیلومتر از آزادراه کربلا در استان کرمانشاه قرار دارد. کلنگ نخستین قطعه از پروژه آزادراه کربلا در سال ۷۰ در حد فاصل صحنه- بیستون در استان کرمانشاه به زمین خورد. این پروژه در بیش از دو دهه گذشته، بخش زیادی از مسیر را در استان کرمانشاه پیموده و تا حوالی اسلام‌آبادغرب به طول ۲۷۰ کیلومتر ساخته شده است، اما در ادامه با توجه به دشواری‌های مسیر کوهستانی و کمبودهای بودجه‌ای، پروژه با مشکلاتی روبه‌رو شده و روند ساخت آزادراه از اسلام‌آبادغرب تا مرز خسروی کند شده است.

اگر مبدا آزادراه کربلا را تهران بدانیم و آزادراه‌های تهران- ساوه به طول ۱۵۰ کیلومتر و ساوه- همدان به طول ۱۷۵ کیلومتر را نیز بخشی از آن در نظر بگیریم، مجموع طول این آزادراه به بیش از ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد. آزادراه تهران- ساوه، دستاورد دولت سازندگی است و آزادراه ساوه- همدان نیز از حدود یک سال پیش به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده است.

درصورت تکمیل آزادراه کربلا در استان کرمانشاه، این آزادراه به‌عنوان کریدور اتصالی مرکز به مرز خسروی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تکمیل شبکه حمل‌ونقل باری و مسافری کشور ایفا خواهد کرد.

 

آخرین وضعیت ساخت این آزادراه

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به تازگی در بیان آخرین وضعیت ساخت آزادراه کربلا گفت: مناقصه ساخت قطعه ۱۰ (قطعه پایانی بزرگراه کربلا) به طول ۹ کیلومتر انجام شده و کار ساخت این بخش کلید خورده است.

اگرچه ساخت قطعه ۱۰ این آزادراه آغاز شده اما هنوز قطعات دیگر به طور کامل ساخته نشده است. براساس آنچه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفته است، برای تکمیل آزادراه کربلا، هنوز قطعه‌هایی در بخش‌های مختلف مسیر باید ساخته شوند که در مجموع بیش از ۳۰ کیلومتر طول دارند.

علاوه بر این برای تکمیل ساخت و امکان بهره‌برداری پروژه، لازم است واریانت قطعه ۶ به طول یک کیلومتر، کنارگذر شهر کرند و تقاطع غیرهمسطح ابتدای کنارگذر شهر سرپل‌ذهاب نیز ساخته و تکمیل شوند. به گفته او، درصورت اختصاص اعتبار تمام قطعات این بزرگراه تا سرپل‌ذهاب تکمیل می‌شود.

البته وعده ساخت این قطعات سال گذشته و با نزدیک شدن به ایام اربعین داده شد، اما روشن است اختصاص اعتبار، از مشکلات اصلی این پروژه در سال‌های گذشته بوده و موجب به طول انجامیدن ساخت آن شده است. با این حال، شریفی تاکید دارد بخش‌های باقیمانده از آزادراه کربلا تا سرپل‌ذهاب در قطعه اسلام‌آبادغرب- سرپل‌ذهاب، تا اربعین امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و مسافران می‌توانند از سرپل‌ذهاب به بعد تا مرز خسروی را با استفاده از مسیر موجود طی کنند. این قطعه، مهم‌ترین بخش باقیمانده از آزادراه کربلا در استان کرمانشاه است که چند سال است کار ساخت آن ادامه دارد و مانع تکمیل پروژه شده است.

 

مشکل اختصاص تدریجی بودجه است

اگرچه آزادراه کربلا از پروژه‌های ملی و جزو طرح‌هایی است که هر سال در ایام اربعین از سوی مسئولان کشوری و استانی بر اهمیت آن تاکید می‌شود، اما به نظر می‌رسد این اهمیت در زمان اختصاص بودجه نزد مسئولان رنگ باخته و به همین دلیل، تکمیل پروژه هر سال به سال بعد موکول می‌شود.

احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به «گسترش‌تجارت» از اختصاص قطره‌چکانی اعتبار به این پروژه گلایه کرد و گفت: ساخت آزادراه کربلا در استان کرمانشاه تا اسلام‌آبادغرب پیشرفت خوبی داشت، اما به دلیل تزریق نامنظم و قطره‌چکانی بودجه، سال‌هاست این پروژه در بخش‌های باقی‌مانده، درجا می‌زند و هر سال گفته می‌شود به زودی به پایان خواهد رسید.

او با تاکید بر اینکه با توجه به نزدیک شدن سفرهای اربعین، مسئولان در حال کار جهادی روی قطعه‌های باقی‌مانده از این آزادراه هستند، افزود: به نظر نمی‌رسد امسال نیز این آزادراه بتواند در ایام اربعین به زائران خدمات‌رسانی کند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرسال سخن از تکمیل این آزادراه به‌عنوان یک پروژه ملی به میان می‌آید، اما بودجه مناسبی به آن اختصاص داده نمی‌شود. این مسئله درباره همه پروژه‌های عمرانی استان کرمانشاه مانند راه‌آهن نیز صادق است.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد روش تزریق بودجه استانی به این صورت است که از مرکز شروع می‌شود و هرچه به سمت مرزها می‌رویم، از میزان اعتبار کاسته می‌شود، اضافه کرد: درواقع هر سال شاهد این هستیم که بودجه‌ای برای طرح‌های عمرانی استان کرمانشاه باقی نمی‌ماند. چندین بار به این روش تزریق بودجه به استان کرمانشاه اعتراض کرده اما پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌ایم.

صفری با اشاره به بازدید تازه خود از بزرگراه کربلا توضیح داد: درحال‌حاضر ساخت بخش‌های باقیمانده ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد بخش زیادی از این پروژه باقی مانده باشد اما همین مسئله کمبودهای بودجه‌ای مانع تکمیل آن شده است.

در مرز خسروی کار زیادی از این پروژه باقی نمانده، اما در قطعه سرپل‌ذهاب تا قصرشیرین هنوز پیشرفت قابل‌توجهی نداشته‌ایم. این مهم‌ترین بخشی است که باید ساخته شود و کار زیادی از آن باقی مانده است.

به گزارش گسترش‌تجارت، تکمیل آزادراه کربلا علاوه بر تعدیل ترافیک جاده‌های کشور در ایام اربعین (که بیش از ۲ میلیون سفر زیارتی انجام می‌شود) در زمینه حمل کالا نیز هم در استان و هم در کشور، رویدادی مهم خواهد بود زیرا این آزادراه حمل‌ونقل کالا به مرز خسروی و بازارچه پرویزخان را نیز تسهیل می‌کند.

همچنین اگر بخش ۳۰۰ کیلومتری مربوط به مرز خسروی تا کربلا نیز به همت کشور عراق راه‌اندازی شود، این آزادراه درواقع تبدیل به شاهراه ارتباطی بین ایران و اماکن زیارتی عراق شده و تعامل گردشگری میان دو کشور را به طور قطع افزایش خواهد داد.

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۸۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بذرپاش با بیان اینکه بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در زمان حاضر در آذربایجان شرقی در دست اجراست گفت: این استان استانی پهناور و با جمعیت قابل توجه است و دسترسی‌های ترانزیتی دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین محور‌های این استان آزادراه تبریز - ارومیه است که سال‌های سال در قطعات مختلف در حال کار بوده و گاه تغییر سرمایه گذار را شاهد بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ این آزادراه عملیاتی شده است گفت: ۱۶ کیلومتر باقی مانده برنامه ریزی شده تا با تزریق مالی از روش‌های مختلف شامل توزیع قیر، ردیف بودجه، ماده ۵۶ مصوب و کمک‌های بانکی در ۲ ماه آینده اجرایی شود.

وی گفت: استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه جمع بندی و مقرر شده است تا سازمان ملی مسکن به عنوان مشارکت و با عنوان آورده دولتی به این پروژه کمک کند.

بذرپاش با بیان اینکه امسال را سال اتمام بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام قرار داده‌ایم افزود: پروژه مراغه- هشترود نیز که یک قطعه ۲۹ کیلومتری است در مراحل پایانی است و نیاز به تزریق مالی دارد که در چند ماه آینده تامین مالی خوبی خواهد شد.

وی گفت: محور تبریز - صوفیان از جمله محور‌های ترانزیتی بوده و مرز بازرگان به عنوان یکی از مرز‌های پرتردد ما با ترکیه است که سهم بالایی در ترانزیت دارد بنابراین نیازمند کار سریعتر با تزریق مالی است که در این راستا در ۲ یا سه ماه آینده محور رفت آن تکمیل شده و محور برگشت نیز تا هفته دولت آماده می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عزم جدی برای رفع گره‌های اصلی محور‌های ارتباطی وجود دارد گفت: حضور بنده در اینجا و همکاران ملی و مدیران استانی برای رفع گره‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مناطق حاشیه نشین با اشاره به بازدید دیروز رئیس جمهور از مناطق حاشیه نشین تهران گفت: یکی از راهکار‌ها بسته پیشنهادی ۱۹ بندی است که به شهردار‌های کشور ابلاغ شده و در مورد تسریع صدور پروانه برای بافت‌های فرسوده است.

وی با بیان این‌که سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۲۵ درصدی در صدور پروانه‌ها بودیم گفت: امسال نیز حتما این رشد بیشتر خواهد بود و به همه شهرداران اختیار دادیم تا پیشنهادات خود برای این بسته را اعلام کنند.

بذرپاش با بیان این‌که یکی از مشکلات حاشیه نشینی در رفع موانع مثل حریم راه آهن است افزود: حریم ۱۷ متری راه آهن حریم ایمنی است اما حریم ۳۰ متری نیز داریم که بسیاری از شهر‌ها را دچار مشکل کرده است.

وی اعلام کرد: بسیاری از خانه‌ها در این حریم قرارگرفته و مشمول بافت فرسوده شده‌اند که دستور بازسازی این خانه‌ها نیز داده شده است.

بذرپاش با بیان اینکه راهکار دیگر تسهیلات بانکی ارزان است اظهار کرد: با تسهیلات پنج درصدی که برای خانه‌های روستایی داده شده شاهد رشد بازسازی‌ها بودیم و الان به ۵۰۰ هزار واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا وام‌های ارزان قیمت البته اندکی بالاتر از پنج درصد ارائه دهیم خاطرنشان کرد: سکونتگاه‌های غیرمجاز اگر در سامانه بازآفرینی ثبت نام کنند و هویت آنها مشخص می‌شود دولت نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند.

دیگر خبرها

  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان با اجرای ۷ پروژه
  • ساخت یک بزرگراه جدید در تهران
  • توسعه و بهسازی بزرگراه های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • افتتاح فاز اول آزادراه شوشتری تا پایان سال
  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • توسعه و بهسازی بزرگ‌راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی