Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - راه‌آهن کرمانشاه در 26 سال گذشته با وعده‌هاي متعدد مسئولان کشوري و استاني مواجه بوده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم از کرمانشاه موقعيت جغرافيايي استان کرمانشاه، دسترسي آسان ايران به بازارهاي جهاني را فراهم کرده است به‌طوري‌ که بسياري از تبادلات تجاري از طريق مرزهاي استان کرمانشاه با کشور عراق انجام مي‌شود اما شاخص‌هاي توسعه‌اي حمل‌ونقل به‌ويژه ضريب نفوذ شبکه ريلي در اين استان پايين است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بي‌توجهي برخي مسئولان به ‌ضرورت توسعه راه‌هاي استان به‌ويژه راه‌آهن کرمانشاه و نيز اتمام طرح‌هاي نيمه‌تمام اين حوزه سبب عقب‌ماندگي در اقتصاد استان شده است.
متأسفانه روند طولاني اجراي راه‌آهن غرب سبب گلايه و نارضايتي مردم شده است و خلف وعده‌هاي مسئولان در سال‌هاي گذشته دستيابي به قطار را براي مردم به امري دور از ذهن تبديل کرده است.
راه‌آهن کرمانشاه کجايي!
طرح مطالعات راه‌آهن غرب از سال 1369 آغاز شد که اين مطالعات يازده سال به طول انجاميد و پس از اين زمان طولاني، عمليات اجرايي راه‌آهن غرب در سال 1380 آغاز شد که براساس "موافقت‌نامه طرح راه‌آهن غرب" اين طرح بايد در سال 1394 به پايان مي‌رسيد ولي با گذشت 26 سال راه‌آهن غرب همچنان اسير وعده‌هاي مسئولان براي بهره‌برداري است.
اما پس از سالها هوشنگ بازوند استاندار جديد کرمانشاه 25 مهر ماه در بازديد از راه‌آهن گويي بنا را بر صداقت نهاد و واقعياتي را درباره وضعيت راه‌آهن کرمانشاه بيان کرد که هرچند براي مردم استان چندان خوشايند به نظر نمي‌آمد اما اين نويد را مي‌دهد که شايد مديريت ارشد استان روند وعده‌ و وعيد گذشته را پيش نمي‌گيرد.
راه‌آهن کرمانشاه به قدري وعده‌هاي متعدد براي بهره‌برداري را تجربه کرده که ديگر اعتمادي براي پذيرش وعده جديد در بين عموم مردم استان وجود ندارد زيرا براساس گفته يکي از اعضاي مجمع نمايندگان استان در ابتداي سال 94 اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور وعده بهره‌برداري راه‌آهن غرب تا پايان سال 94 يا اوايل سال 95 را داده بود که با گذشت اين مدت هيچ اتفاقي رخ نداد و اين طرح از نظر اعتبار نيز به فراموشي سپرده شد تا اينکه در آستانه انتخابات رياست جمهوري تبليغات گسترده‌اي به همراه وعده‌هاي متعدد براي بهره‌برداري از اين طرح انجام شد.
از سوي ديگر نيز استاندار پيشين کرمانشاه در دي ماه سال گذشته در نشست با خبرنگاران وعده افتتاح راه‌آهن کرمانشاه در اواخر فروردين ماه امسال را داده بود که اين وعده عملي نشد و وعده افتتاح راه‌آهن کرمانشاه به انتهاي فصل بهار و در وعده‌اي ديگر به انتهاي عمر دولت يازدهم موکول شد که اين وعده‌ها نيز محقق نشد.
البته بعد از رونمايي نمادين از قطار استاندار کرمانشاه اعلام کرد که تا پايان تابستان امکان جابه‌جايي مسافر از طريق راه‌‌آهن کرمانشاه ميسر مي‌شود که اين وعده نيز با پايان تابستان و تغيير استاندار عملي نشد.
سناريوي عدم تحقق وعده‌هاي مسئولان براي راه‌آهن کرمانشاه ادامه داشت اما کرمانشاهيان از اين اوضاع غافلگير نشده و گويي در برابر وعده‌هاي رنگارنگ مسئولان مقاوم شده‌اند.
با بازديد استاندار جديد کرمانشاه از طرح راه‌آهن حداقل موضوع اصلي يعني نياز اين طرح به تزريق اعتبار و ادامه فعاليت بالاست‌ريزي مطرح شد تا راه‌آهن کرمانشاه اسير وعده‌اي جديد نشود و وعده‌هاي دروغ مسئولان دولت يازدهم براي مردم روشن شود ولي وضعيت راه‌آهن روشن نشود.
عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه با اشاره به اينکه ريل‌گذاري و رسيدن آزمايشي قطار به کرمانشاه به معناي فراهم شدن زمينه جابه‌جايي مسافر نيست افزود: امکان مسافرت ريلي به اين دليل فراهم نشده که ايستگاهي ساخته نشده و به همين دليل امکان مسافرگيري و بليت فروشي وجود ندارد؛ بنابراين مي‌توان گفت که تنها بخشي از وعده‌ها محقق شده است که بايد اقدامات زيربنايي به اتمام برسد.
حسن سليماني در مورد نقش اين قطار در توسعه استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه تنها مرزي است که کوتاهترين فاصله را به عراق دارد و امکان جابه‌جايي مسافر و کالا از مرزهاي استان کرمانشاه به عراق از نظر مسافت و امنيت فراهم است بنابراين بايد راه‌هاي استان کرمانشاه را توسعه داد.
راه‌آهن غرب کجايي!
راه‌آهن کرمانشاه بخشي از راه‌آهن غرب است که تا مرز خسروي ادامه داشته و راه‌آهن ايران را به عراق متصل مي‌کند ولي در سال‌هاي اخير اين بخش مورد توجه نبوده است.
نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر لزوم ادامه طرح راه‌آهن کرمانشاه تا مرز خسروي اظهار کرد: مسئولان نبايد به ورود قطار به کرمانشاه راضي شوند و راه‌آهن کرمانشاه بايد از خط ملي به بين‌المللي تبديل مي‌شود.
فلاحت‌پيشه با بيان اينکه راه‌آهن مهم‌ترين زيرساخت توسعه‌اي کشور است گفت: کرمانشاه پس از سالها صاحب مهم‌ترين زيرساخت توسعه مي‌شود و قطعاً با وجود راه‌آهن توسعه و رونق و شکوفايي اقتصاد استان را شاهد خواهيم بود.
وي با اشاره به ظرفيت جابه‌جايي 1/5 تا دو ميليون مسافر توسط خط ريلي راه‌آهن غرب کشور افزود: با تکميل خط راه‌آهن غرب کشور تا مرز خسروي و متصل شدن آن به شبکه ريلي کشور عراق، سالانه چندين ميليون تن کالا نيز از اين طريق جابه‌جا خواهد شد که به‌طور قطع نقش مؤثري در شکوفايي اقتصاد استان خواهد داشت.
عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه با بيان اينکه با ورود قطار بزرگترين شرط و زيرساخت توسعه در استان فراهم شده است گفت: مسئولان استان نبايد به راحتي از کنار اين فرصت بگذرند و بايد از هم اکنون زيرساخت‌هاي مرتبط با راه‌آهن را در استان فراهم کنند.
وي با اشاره به اينکه مسئولان از هم‌اکنون بايد براي استقرار صنايع سنگين در استان تلاش کنند عنوان کرد: بزرگترين مشکل اين صنايع مربوط به هزينه‌هاي حمل و نقل است که با وجود راه‌آهن اين مشکل مرتفع خواهد شد.
فلاحت‌پيشه با اشاره به اينکه همچنين مسئولان استان نبايد به رسيدن قطار به کرمانشاه اکتفا کنند افزود: بايد تحقق ادامه اين مسير تا مرز خسروي را با جديت ادامه دهند، زيرا مزاياي اصلي راه‌آهن غرب کشور زماني خود را نشان مي‌دهد که اين خط ريلي به مرز خسروي برسد.
وي با بيان اينکه در کشور عراق تا 12 کيلومتري مرز خط راه‌آهن وجود دارد گفت: با مذاکراتي که با طرف عراقي داشته‌ايم آنها تمايل بسياري براي برقراري ارتباط ريلي ميان ايران و عراق دارند و در صورتي که خط ريلي به مرز خسروي برسد، مي‌توان آن را به خط ريلي کشور عراق متصل کرد.
عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه با بيان اينکه طرح اتصال ريلي تهران - بغداد از 111 سال پيش مطرح شده است بيان کرد: اين طرح تا ده‌ها سال مسکوت بود و سرانجام در سال 1380 با شروع عمليات اجرايي راه‌آهن به سمت کرمانشاه کليد خورد.
وي با اشاره به اينکه ادامه خط راه‌آهن تا مرز خسروي بايد با جديت پيگيري شود افزود: بايد مسئولان همت کنند تا راه‌آهن کرمانشاه را از راه‌آهن داخلي و ملي به راه‌آهن بين‌المللي تبديل کنند.
فلاحت‌پيشه با بيان اينکه با برقراري اين اتصال، اتصال ايران به سوريه هم برقرار مي‌شود گفت: زيرا با آرام شدن نسبي اوضاع در سوريه، سوري‌ها تمايل به برقراري خط ريلي بغداد - لاذقيه را دارند و با برقراري اين اتصال، اتصال ريلي ايران به سوريه نيز برقرار مي‌شود.
وي افزود: با تکميل راه‌آهن غرب پيش‌بيني مي‌شود مسير تهران - کرمانشاه - بغداد به رقيب اصلي مسير تهران - مشهد تبديل شود و تردد زوار ايراني و عراقي از اين مسيرها انجام شود.
براساس گفته‌هاي نمايندگان استان کرمانشاه راه‌آهن کرمانشاه با وجود تبليغات مسئولان دولتي وضعيت مناسبي براي بهره‌برداري ندارد و از سوي ديگر تکميل قطعه نهايي راه‌آهن غرب نيازمند صبري طولاني است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است

ایسنا/خوزستان امام جمعه اهواز با اشاره به عملیات وعده صادق و اقتدار و قدرت ایران اسلامی در عرصه بین‌الملل گفت: در بحث قدرت نیروهای مسلح و اثبات ظهور قدرت ایران و نیروهای مسلح، تعداد موشک‌های به هدف خورده یا پرتاب شده مطرح نیست بلکه شهامت و قوت قلبی است که در دل ملت‌ها ایجاد شد و هیمنه پوشالی اسرائیل اشغالگر را از بین برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه اهواز بر ضرورت وجود برنامه‌ریزی منسجم به منظور تقویت رسانه‌ها تاکید و اظهار کرد: باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم. در دنیای امروز هر کسی رسانه قوی‌تر داشته باشد موفق‌تر است از این رو توجه به رسانه بسیار مهم است.

وی اراده امت اسلامی و نیروهای مسلح را عامل عزت جامعه و ملت مسلمان عنوان کرد و با اشاره به سالروز فتح سرزمین اندلس به دست مسلمانان گفت: قبل از ورود رزمندگان اسلام به اندلس این شبه جزیره مهد بی‌فرهنگی و بی‌هویتی بود و اختلاف و تفرقه و مسائل اخلاقی موجب شکست اندلس شد.

موسوی فرد به نارضایتی مردم از وجود سرقت‌های مسلحانه اشاره کرد و از نیروی انتظامی درخواست کرد که نسبت به این مسئله توجه ویژه داشته باشد و تعداد گشت‌های خود را افزایش دهد تا مردم امنیت خاطر بیشتری داشته باشند.

وی از مسئولان خواست نسبت به مطالبات مردم در زمینه معیشت، مسکن و اشتغال توجه جدی داشته باشند و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

موسوی‌فرد گفت: مسئولان بدانند تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارند چراکه پس از آن وارد فرایند انتخابات سال آینده می‌شوند.

وی از مسئولان به ویژه مسئولان شرکت‌های بزرگ همچون فولاد، نیشکر و... خواست نسبت به مطالبات جوانان در زمینه‌های مختلف به ویژه اشتغال توجه داشته باشند.

امام‌جمعه اهواز به اقدامات انجام شده دولت در زمینه‌های مختلف راه‌سازی، اشتغال و ... اشاره و اظهار کرد: همه اقدامات و کارهای خوبی که انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند و از طریق صدا و سیما و فضای مجازی به سمع و نظر مردم رسانده شوند.

وی اظهار کرد: در بخش شعار سال به معنای واقعی کلمه باید بتوانیم نظام را در قله و اوج قرار دهیم چراکه بنا است مشارکت مردم محقق شود.

موسوی‌فرد مانع زدایی از تولید، توجه به زنجیره‌های نرم حکمرانی و نقش تسهیل‌گری دولت را بخشی از عوامل مهم در جهت مشارکت مردم در جهش تولید خواند.

وی به روز معلم اشاره کرد و افزود: معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول ‌است و اگر تحول بنیادین را بخواهیم شاهد باشیم باید معلم تراز انقلاب تربیت کنیم.

امام جمعه اهواز همچنین به روز کارگر نیز اشاره و اظهار کرد: اگر حال ایران بخواهد خوب شود حال کارگر باید خوب باشد از این رو ضرورت دارد زمینه این امر فراهم شود.

وی در پایان به سالگرد تاسیس سپاه پاسداران نیز اشاره و از تلاش‌ها و اقدامات پاسداران‌ قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان نمار جمعه، نمازگزاران با شعار "نیروی انتظامی حمایت حمایت" از تلاش‌های نیروی انتظامی در عرصه‌های مختلف تقدیر کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق
  • «وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کرد
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • عملیات تنبیهی وعده صادق، اثبات ظهور قدرت نظامی ایران به جهان