Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: دوری یک یا دو ساله دولت از خام‌فروشی نفت و دیگر صنایع کاملا ضروری و البته شاید غیرممکن باشد،‌ اما اگر دولت بتواند یک سال صادرات نفت را فدای سال‌ها تولید و صادرات محصولات فرآوری کند، ارزش‌افزوده حاصل این فرآیند هیچگاه از زیرزبان دولت‌نشینان فراموش نمی‌شود. 

ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران و نائب رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران با ارزیابی محصولات صادراتی کشورمان به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: مهم‌ترین مزیت اقتصاد ایران، نفت بوده و دوری از نفت نیز برای مسئولان اقتصادی دولتی سخت و دشوار است بنابراین مسیر حرکت صادراتی را باید به سوی صادرات مشتقات نفتی متمرکز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی مختص به تولید نفت،‌ باید به سمت کاهش صادرات نفت خام و جایگزینی محصولات پتروشیمی به‌جای آن شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، خام‌فروشی را مصیبتی بر اقتصاد معنا کرد و و افزود:‌ مزیت‌های اقتصاد توسعه‌‌ای محور که هدف آن سودآوری،‌ بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده حاصل از فرآوری محصولات خام به کالاهای واسطه‌ای است، نباید درآمد حاصل از صادرات را از طریق خام‌فروشی جبران کند زیرا این پدیده با تمامی اهداف ذکر شده در تضاد قرار می‌گیرد.

جمیلی خام‌فروشی را مانعی بر رشد تجارت و رونق صنایع و بنگاه‌های کوچک و متوسط دانست و تاکید کرد: زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی در شهرک‌های صنعتی به ویژه در صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی فراهم شود،‌ دولت راهی برای فرار از خام‌فروشی ندارد و باید مواداولیه بسیاری از این بنگاه‌ها را فراهم کند ضمن آنکه دولت تاکنون مزه صادرات محصولات فرآوری شده حاصل از خام‌فروشی را نچشیده است.

رئیس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: دوری یک یا دو ساله دولت از خام‌فروشی نفت و دیگر صنایع کاملا ضروری و البته شاید غیرممکن باشد،‌ اما اگر دولت بتواند یک سال صادرات نفت را فدای سال‌ها تولید و صادرات محصولات فرآوری کند، ارزش‌افزوده حاصل این فرآیند هیچگاه از زیرزبان دولت‌نشینان فراموش نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه امسال صادرات کشور نسبت به سال گذشته با افت مواجه بوده است، گفت: آمار صادراتی شش ماهه سال قبل حاکی از این بوده که صادرات غیر نفتی نسبت به واردات پیشی گرفته ولی امسال آمارهای گمرک نشان می دهد صادرات از واردات عقب افتاده و تراز تجاری کشور منفی شده است.

رئیس خانه اقتصاد ایران با اعلام اینکه صادرات باید مبتنی بر ریل‌گذاری صحیح، برنامه‌ریزی مناسب، بازاریابی دقیق و غیره باشد، افزود: این مقوله در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال آفرینی، گردش مالی بالا، رشد اقتصادی، خلق ثروت و مواردی از این دست در مملکت بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه از راه اندازی نخستین «مدرسه صادرات» در کشور خبرداد و اظهارداشت: این مدرسه از دوره اول دبیرستان ایجاد می‌شود و براین اساس علاقه‌مندان می‌توانند از دوره نامبرده با مقوله صادرات آشنا شوند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۹۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن

تورم توکیو از ۲.۶ درصد به ۱.۸ درصد رسید.

به گزارش ایسنا، اداره آمار ژاپن اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای منطقه کو_توکیو بسیار کمتر از انتظار بود و در ماه آوریل به میزان ۱.۸ درصد رشد کرد.

این رقم در مقایسه با داده‌های سالانه ماه قبل کاهش یافته است، زمانی که شاخص محاسبه شده به ۲.۶ درصد رسید.

شاخص بهای مصرف‌کننده بدون احتساب مواد غذایی تازه و انرژی ۱.۸ درصد به‌طور سالانه افزایش یافت که کمترین سرعت افزایش از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

اکونومیک نوشت، این رقم در مقایسه با ماه گذشته ۲.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد در حالی که شاخص بدون احتساب مواد غذایی تازه ۱.۶ درصد بر اساس آمار ارائه شده سال گذشته اضافه شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های آموزشی در خارگ است
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه