Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@23:11:00 GMT

دست و جیغ و احکام

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۱۹۴۷

دست و جیغ و احکام

به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، کلاس درس و مدرسه از چیزهایی است که کمتر کسی آن را دوست دارد و معمولا همه فراری هستند، با اینهمه کسانی هستند که سعی می‌کنند این کلاس‌ها را برای بچه‌ها جذاب‌تر کنند.یکی از این افراد «محمدرضا جوان آراسته» است که سعی کرده کلاس‌ها درس متفاوتی را تشکیل داده است، با او درباره شیوه‌ها تدریس خودش و برخورد بچه‌ها صحبت کردیم:
تبلیغ در مدارس اولویت جدی من است
«سال 81 وارد حوزه شدم و با راهنمایی یک استاد در همان سال‌های اول رویکرد تبلیغی پیدا کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین سال‌ها در کنار تحصیلات حوزوی با ادبیات آشنا شدم و به صورت تخصصی داستان نویسی را پیگیری کردم و سر کلاس نویسنده‌های شناخته‌شده و موفقی نشستم. از سال چهارم حوزه تبلیغ را شروع کردم و از همان ابتدا برای تبلیغ به دبیرستان‌ها می‌رفتم. قم، اصفهان، شیراز و تهران شهرهایی بودند که سال‌ها برای تبلیغ به مدرسه‌های آن‌ها می‌رفتم.»

«تبلیغ در مدارس همچنان یکی از اولویت‌ها و علاقه‌های جدی من است. از سال گذشته با همکاری یکی از دبیرستان‌های قم، کار متمرکز تدریس را شروع کردم. البته من رسما دبیر نیستم و استخدام آموزش و پرورش نشدم. با این حال سال گذشته سه کلاس داشتم و امسال هشت کلاس و از پایه 9 تا 11 را درس می‌دادم؛ درس دینی و درس نگارش.در کلاس‌های نگارش تاکید من روی نگارش خلاق بچه‌ها است، تمرین و ایده سازی‌های خلاق برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به نوشتن.»

همیشه تدریس را دوست داشتم
«درس دادن و تدریس از علاقه‌های من است و شاید تبلیغ در مدارس ریشه در همین علاقه داشته باشد. به جز مدارس من سال‌ها داستان نویسی هم درس دادم و برای طلبه‌ها کلاس آموزش تبلیغ هم برگزار کرده‌ام.فکر می‌کنم لذت آموزش را نتونم با چیز دیگری عوض کنم.»

«من داستان‌نویسی را خیلی جدی دنبال کردم و نتیجه‌اش این بود که یک سال سردبیر مجله اینترنتی فرهنگی هنری فیروزه بودم و تقریبا چهار سال، مدیرگروه داستان مدرسه اسلامی هنر قم و بیش از 10 دوره تدریس داستان نویسی در حوزه هنری و مراکز آموزشی دیگر برگزار کرده‌ام، همچنین حالا هم یک دوره مجازی دارم برکزار می‌کنم.»

بازی کلاس درس را جذاب می‌کند
«نتیجه‌ای که این سال‌ها به آن رسیدم تا کلاس‌ها هم جذاب باشند و هم مفید، چند نکته‌ای است:
• بازی. آموزش همراه با بازی همیشه جواب می‌دهد و جذاب هم هست.
• کلاس‌های مشارکتی. سر کلاس‌های من بچه‌ها شنونده محض نیستند، حرف می‌زنند، مشارکت می‌کنند، مخالفت می‌کنند و همیشه اجازه صحبت کردن دارند.

• سعی می‌کنم بحث‌ها همیشه از جنس مطالبی باشند که مخاطب به آن‌ها نیاز دارد و دغدغه‌اش شده باشد. اگر هم بحثی را لازم بوده مطرح کنم اما مخاطب احساس نیاز به آن نداشته باشد، اول او را متوجه می‌کنم که چقدر به این مساله نیاز دارد و بعد وارد بحث می‌شوم.»

«امروز در کلاس‌های مدرسه باید سرفصل‌های آموزشی کتاب‌ را بگویم، اما به بچه‌ها گفتم لازم نیست کتاب سر کلاس بیاورند، من هم کتاب را باز نمی‌کنم. از قبل بحث‌های کتاب را خودم می‌خوانم و همان مباحث را با مقدمه‌هایی از خودم جذاب‌تر، واقعی‌تر و کاربردی‌تر می‌کنم. در حقیقت مفاهیمی که در کتاب‌ها وجود دارد را با روش خودم تلفیق می‌کنم.»

مباحث تبلیغ را بچه‌ها انتخاب می‌کنند
«برای کلاس‌هایی که به عنوان مبلغ می‌روم، بحث‌ها به انتخاب خود دانش‌آموزهاست. دخترهای دبیرستانی سوال‌ها و بحث‌های مشخصی دارند، معمولا چهار سوال و مساله همیشه جزو دغدغه‌های اول‌شان است: روابط دختر و پسر، حجاب، ازدواج، تفاوت‌ها و تبعیض‌های بین زن و مرد.هر کدام از این موضوع‌ها یک زنگ کامل بحث دارد.اما وقتی چند بار سر یک کلاس می‌روم و این بحث‌ها تمام می‌شوند، بحث‌های اعتقادی هم اضافه می‌شود.»

خدمت به خلق، عبادت است
«معمولا واکنش بچه‌ها به این نوع از آموزش مثبت است، چون به آن‌ها خوش می‌گذرد و در عین حال حرف مهم و جدیدی هم می‌شنوند.آموزش دو گوهر فوق‌العاده دارد؛ اول این‌که به خود من مطلب زیادی یاد می‌دهد. من برای همه کلاس‌هایم هم مطالعه می‌کنم و هم فکر، در نتیجه همین‌که قرار است چیزی یاد بدهم، قبلش خودم بیشتر یاد گرفتم حتی اگر بحث تکراری باشد! دوم این‌که آموزش، کمک کردن به دیگران است و چه چیزی بهتر از این. چون عبادت به جز خدمت به خلق نیست.»

نسل امروزی تنوع‌طلب هستند
«اگر از من بپرسید می‌گویم شاید تفاوت خیلی زیادی بین نسل ما این نسل آن‌هم در دینداری نباشد. البته این نسل چند ویژگی مهم هم دارند که شاید دوران ما کم‌تر بود؛ این‌ها جرئت ابراز کردن دارند، تنوع طلب هستند، بدون دلیل و صرفا با توصیه چیزی را نمی‌پذیرند، همچنین بعضی از چیزها که برای ما جدی بود برای این‌ نسل بی‌اهمیت شده است.»
«یکی از چیزهایی که برای ما خیلی مهم بود، چشم‌اندازی از خودمان در آینده بود که برایش خیلی تلاش می‌کردیم. به نظر می‌رسد بعضی از بچه‌های این نسل هیچ قله‌ای روبه‌روی خودشان ندارند که برایش تلاش کنند. آن سال‌ها دیگران برای ما خیلی مهم بودند، به خاطر دیگران خیلی کارها می‌کردیم اما بعضی از نسل امروزی‌ها خود و فردیت‌شان مهم‌تر از دیگران شده است. به نظرم بعضی از این ویژگی‌ها منفی هستند، بعضی نتیجه افراط و تفریط‌های نسل ماست، بعضی هم مثبت.»
     

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۱۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا / اعلام سن ثبت‌نام

 

به گزارش پارس نیوز، حمید طریفی حسینی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانه‌ها گفت:  ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان از روز چهارشنبه 19 اردیبهشت آغاز می‌شود.

معاون وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره فعالیت ستاد پروژه مهر برای برنامه ریزی آغاز سال تحصیلی جدید گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های ستاد پروژه مهر بحث ثبت‌نام دانش‌آموزان است و ثبت‌نام میان پایه‌ها و سایر دوره‌های تحصیلی بعد از پایان امتحانات است و ثبت‌نام امسال با سال گذشته تفاوت چندانی ندارد، از روز چهارشنبه 19 اردیبهشت کار ثبت‌نام پایه اول دبستان به صورت الکترونیکی آغاز می‌شود.

طریفی حسینی بیان کرد: در  دستورالعمل ثبت‌نام برخی موارد از جمله اینکه اگر مناطق آموزشی در مجاورت هم باشند و خانواده‌ای بخواهد در محله‌‌ای دیگر ثبت‌نام کند، قواعد مشخص شده است همچنین اگر والدین شاغل باشند و نامه‌ای را از محل کار بیاورند می‌توانند در مدرسه مجاورت محل کار خود ثبت‌نام کنند.

سنجش سلامت شرط ثبت‌نام اول دبستان

وی افزود: تیم‌های نظارت بر ثبت‌نام از فردا فعالیت خود را آغاز می‌کنند همچنین خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که شرط ثبت‌نام در پایه اول دبستان، انجام سنجش سلامت و داشتن نتیجه آن است در این صورت می‌توانند به صورت الکترونیک ثبت‌نام کنند.

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: در ثبت‌نام الکترونیک خانواده‌ها اطلاعات را در سامانه my.medu.ir ثبت می‌کنند و مدیر مدرسه باید آن را احراز و تأیید کند، ثبت نام الکترونیک به منزله ثبت‌نام قطعی نیست و اگر مشکلی نباشد و به لحاظ سکونت در مجاورت مدرسه باشند و اطلاعات را به درستی ثبت کرده باشند، ثبت‌نام آنها قطعی است و نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

طریفی حسینی ادامه داد: ثبت نام الکترونیک در دو مرحله است، نخست ثبت اطلاعات توسط والدین و مرحله دوم تایید اطلاعات توسط مدیر مدرسه.

وی گفت: ثبت نام اتباع فعلا آغاز نشده است و بعد از ابلاغ دستورالعمل، شرایط ثبت‌نام اتباع فراهم خواهد شد.

معاون وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: متولدین دوم مهر 96 تا اول مهر 97 می‌توانند در پایه اول دبستان ثبت‌نام کنند همچنین در مناطق شهری تا 8 سالگی و در روستاها تا 10 سالگی می‌توانیم ثبت‌نام پایه اول دبستان را انجام دهیم.

طریفی حسینی افزود: برای ثبت‌نام میان پایه‌ها نیازی به مراجعه والدین نیست و ثبت‌نام توسط مدرسه انجام می‌شود.

وی درباره محدوده بندی جغرافیایی گفت: درباره مدارسی که در مرز مناطق قرار دارند، با ستادهای ثبت‌نام هماهنگ کرده‌ایم و براساس ظرفیت مدرسه، وضعیت را بررسی کرده و تصمیم گیری می‌کنند.

منبع : تسنیم

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا / اعلام سن ثبت‌نام
  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • خودروی مرسدس بنز کلاس E چه مشخصاتی دارد؟
  • خودرو مرسدس بنز کلاس E چه مشخصاتی دارد؟
  • رئیس قوه قضاییه: برخی قضات گله می‌کنند که پرونده‌ها با ابهامات زیاد به اجرای احکام می‌روند
  • مدیر دفتر شهردار و دستیار ویژه ارتباطات مردمی منصوب شدند
  • ۱۰۰ هزار معلم تازه نفس در راه مدرسه
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه
  • کلاس دانش افزایی مربیان کشتی در مازندران