Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:00:14 GMT

کمبود پزشک؛ درد بزرگ بیماران خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۰۴۵۵

کمبود پزشک؛ درد بزرگ بیماران خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - کمبود پزشک متخصص در استان مرزی خراسان جنوبی مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و سبب نگرانی و سرگردانی آنان شده است، این کمبود پزشک سلامتی بیماران مناطق محروم استان را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، رفع مشکلات و محرومیت های مردم در حوزه بهداشت و درمان یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می رود که در این زمینه طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 به عنوان یکی از برجسته ترین فعالیت های دولت در سطح کشور اجرا شد که به نوبه خود اقدامی مهم و اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجا که ایجاد بیمارستان یکی از نیازهای ابتدایی هر مرکز جمعیتی است اما برخی شهرستان های خراسان جنوبی از امکانات حداقلی بهداشت و درمان بی بهره اند که این سبب شده اهالی روستایی و عشایرنشین منطقه برای رسیدن به بیمارستان فرسخ ها راه را بپیمایند.
برخی بیماران شهرستانی به دلیل نبود بیمارستان یا مراکز بهداشتی درمانی در شهر محل سکونت خود، به اجبار راهی مرکز استان می شوند و علاوه بر رنج بیماری، همراهان آنها از نبود مکانی برای استراحت نیز رنج می برند.
در سال های اخیر حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گرفت اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و این استان مرزی با 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در معرض ابتلای بسیاری از بیماری ها بوده و نبود مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان در برخی شهرستان ها، مردمان سختکوش، متدین، انقلابی و مرزبانان کشور را تهدید می کند.

** نگرانی و سرگردانی بیماران
مرجان یکی از زنان عشایر سربیشه که در نوبت متخصص زنان بود به خبرنگار ایرنا گفت: در سربیشه پزشک متخصص زنان وجود ندارد به همین دلیل باید فاصله 110 کیلومتری را به مرکز استان بپیمایم.
وی ادامه داد: امروز با وجود مشغله های کاری همسرم، بالاخره راهی بیرجند شدیم اما توسط گشت نامحسوس پلیس مبلغ 500 هزار تومان جریمه شدیم و این فقط به دلیل اجبار برای رسیدن به پزشک بود.
وی بیان کرد: از مجموعه علوم پزشکی درخواست داریم در خصوص تامین پزشک متخصص به ویژه متخصص زنان در این شهرستان تمهیداتی بیاندیشند چراکه امروز استقبال از پزشک متخصص زنان، قبل، حین و بعد از بارداری بسیار بیشتر از گذشته است.
محمد حسن ترشابی پیرمردی که از یکی روستاهای توابع خوسف به کلینیک ویژه امام رضا (ع) بیرجند مراجعه کرده بود، گفت: یک هفته است که هر روز برای دریافت نوبت متخصص قلب روزی 10 هزار تومان کرایه می دهم اما هنوز موفق به دریافت نوبت نشده ام.
وی با بیان اینکه مسئولان روستاییان را دریابید و ما را زنده به گور نکنند، عنوان کرد: یک هفته است که هر روز از ساعت 12 ظهر تا هشت شب در نوبت هستم اما بعد از ساعت ها انتظار نوبت من نمی شود و باید هر شب از جاده اصلی تا روستا 2 کیلومتر پیاده بروم که در بیابان های تاریک با گله سگ ها مواجه می شوم و هر شب مرگ را جلوی چشمانم می بینم.
وی تاکید کرد: هر روز عوض اینکه آسایش ما بیشتر شود کمتر از گذشته شده است اگر در شهرستان نزدیک ما پزشک عمومی یا متخصص وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات ما روستاییان رفع می شود این در حالیست که نبود پزشک سبب مرگ و میرهای زیادی از اهالی روستا شده است.
پیرمردی عصا به دست با کوله پشتی که بر دوشش سنگینی می کرد افزود: سواد ندارم از مردم می خواهم اسمم را در نوبت پزشک متخصص بنویسند اما نمی دانم یادداشت می کنند یا نه چون سه روز است که می آیم و نمی دانم چرا اصلا نوبتم نمی شود.
خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت دارای 11 بیمارستان در 11 شهرستان استان است که با یکهزار و 100 تخت بیمارستانی فعال به بیماران خدمات دهی می کند که هر سال به نسبت افزایش جمعیت و بیماران تعدادی تخت به بیمارستان های استان افزوده شده است.
برای پاسخ به این گلایه ها که کمبود پزشک متخصص عمده مشکل بیماران مطرح شد به سراغ دکتر محمدرضا ارجمندی مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند رفتیم.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با کمبود پزشک متخصص در استان افزود: در حال حاضر در مرکز استان فقط در زمینه تخصص های جراحی عمومی و رادیولوژی با کمبود پزشک مواجه هستیم.
گفت: سال گذشته 6 شهرستان نهبندان، بشرویه، سرایان، سربیشه، درمیان و زیرکوه به عنوان شهرستان های منطقه محروم ویژه به وزارت بهداشت معرفی شدند که پزشکان متخصص طرح تعهد خدمت 12 ماه یا یکساله دارند.
وی ادامه داد: سالانه 51 پزشک متخصص سهیمه استان از طریق وزارت بهداشت معرفی می شود که برخی به استان مراجعه نمی کنند و مابقی بعد از اتمام دوره 12 ماهه مجدد از شهرستان خارج می شوند.
وی عنوان کرد: از ابتدای آذرماه امسال پزشکان متخصص جدید در قالب این طرح وارد استان شده و در شهرستان های منطقه محروم ویژه به مردم ارایه خدمت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: علاوه بر پزشک متخصص حتی در زمینه پزشک عمومی در این شهرستان ها با مشکل مواجه هستیم و دلایل متعددی از جمله محروم بودن منطقه، کمبود امکانات و تجهیزات، تردد سخت، نبود سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی و غیره سبب شده پزشکان تمایلی به ماندن در این مناطق نداشته باشند.

** پزشکان در مناطق محروم نمی مانند
به گزارش ایرنا ارجمندی اظهار کرد: محرومیت این شهرها سبب شده تا پزشکان رغبتی به استخدام و زندگی در این مناطق نباشد لذا این شهرستان ها همیشه با نیروهای طرحی (طرح تعهد خدمت اجباری پزشکان متخصص در مناطق محروم) اداره می شود.
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته همواره در این شهرها سطح خدمات افزایش یافته است، افزود: همچنین از سه سال قبل در شهرستان های بشرویه و نهبندان علاوه بر متخصص داخلی، اطفال، جراحی عمومی، زنان، بیهوشی و رادیولوژی، متخصص قلب نیز مستقر و دستگاه تست ورزش و اکو نیز در اختیارشان قرار گرفت.
وی اضافه کرد: همچنین در شهرستان های درمیان، سربیشه، سرایان و زیرکوه متخصص داخلی و اطفال از 2 سال قبل به صورت دایم مستقر و متخصص زنان و رادیولوژی به صورت پاره وقت تامین شد در شهرستان درمیان نیز جراح عمومی و بیهوشی به صورت دایم از سال گذشته فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: در طرح تحول سلامت برای ماندگاری پزشکان متخصصان در شهرهای محروم به ازای هر 24 ساعت حضور 300 هزار تومان به پزشکان پرداخت می شود.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رابطه با مکان استقرار و استراحت همراهان بیماران افزود: تنها در بیمارستان امام رضا (ع) مکانی موقت در اختیار همراهان قرار گرفت اما در سطح شهر منزل هایی به صورت وقفی به این امر اختصاص یافته که همراهان بیمار استقبال نمی کنند و تمایل دارند در نزدیکی بیمار استراحتگاه جانمایی شود.
ارجمندی ادامه داد: در حال حاضر در مرکز استان یا شهرستان ها به دلیل کمبود بودجه مورد نیاز امکان ساخت مکانی ویژه استراحت و استقرار همراهان بیمار نداریم این در حالیست که حتی برای اقامت پزشکان متخصص در بیمارستان ها با کمبود جا مواجه ایم.
وی گفت: از آغاز طرح تحول سلامت تا کنون اقدامات بسیار خوبی در حوزه تجهیز بیمارستان های استان انجام شد و تمام بخش هایی که تخت نیاز داشت تجهیز شد.
وی بیان کرد: همچنین در اجرای برنامه تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید همزمان با افتتاح هزار تخت روانپزشکی در کشور، 96 تخت روانپزشکی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند به بهره برداری رسید.
وی عنوان کرد: در برخی ایام سال ممکن است در بخش ویژه از جمله NICU وICU با کمبود تخت بیمارستانی مواجه باشیم که این مشکل نسبت به گذشته بسیار اندک شده است.
وی در ارتباط با تجهیزات مورد نیاز بیمارستان های استان یادآور شد: در زمینه تامین تجهیزات بیمارستانی نیز اقدامات شایسته ای در سه سال گذشته شاهد بودیم به طوریکه تنها در یکسال 13 میلیارد و 600 میلیون تومان تجهیزات بیمارستانی توسط وزارت بهداشت خریداری و در اختیار بیمارستان های فعال استان قرار گرفت.

** خدمات محدود برای انبوه بیماران
اما یکی از بسته های مهم طرح تحول سلامت راه اندازی کلینیک های ویژه بیمارستانی بود که با تعرفه های ارزان قیمت تحول اساسی در افزایش رضایتمندی بیماران به همراه داشت.
از طرفی ازدحام بیماران، صف های طولانی، وضعیت نابسامان نوبت دهی و نبود سالن انتظار در کلینیک های ویژه تخصصی و فوق تخصصی در شان بیماران نبود و گلایه های زیادی به دنبال داشته است.
متاسفانه وضعیت ضعیف سیستم نوبت دهی در کلینیک های ویژه حالتی روزمره پیدا کرده و گرفتن نوبت در این کلینیک ها بقدری دشوار و دست نیافتنی شده که بیماران را ستوه در آورده است.
در پایان باید گفت راه اندازی کلینیک های ویژه فکر بسیاری خوبی بود اما امید است مسئولان مربوطه هر چه سریعتر نسبت به رفع وضعیت نابسامان نوبت دهی حضوری و پشت شیشه های کلینیک چاره ای بیاندیشند.
7557*6054* انتشار- مریم پنجابی
گزارش از: رقیه محمدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

بارش باران از دیروز در نقاط مختلف خراسان جنوبی آغاز شده و با توجه به شدت بارش‌ها در شهرستان زیرکوه، به باغات، مزارع و زیرساخت‌ها آسیب وارد شده است.

همچنین شب گذشته به دلیل سرریز سد خاکی نوده و احتمال خطر برای ساکنین این روستا، غیرتی فرماندار شهرستان زیرکوه دستور تخلیه این روستا را صادر کرد؛ دیشب این سد خاکی شکسته شد.

امروز نیز تمامی ادارات شهرستان زیرکوه تعطیل اعلام شده و طبق آخرین خبرها، تمامی جاده‌های منتهی به این شهرستان نیز مسدود شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • چهارمین دستگاه دیالیز در بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد
  • انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟ / جزئیات درگذشت یک پزشک زنِ متخصص روماتولوژی
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟/ جزئیات بیشتر از درگذشت متخصص بیمارستان شریعتی
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟/ جزئیاتی بیشتر از درگذشت متخصص بیمارستان شریعتی
  • راه اندازی چهارمین دستگاه دیالیز بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • حضور بیش از ۶۰ پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان
  • زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت