Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله رمضانی، خطیب مرکز اسلامی هامبورگ گفت: می بایست یک بازنگری جامع و کاملی را نسبت به زندگی خود داشته باشیم و هر نوع نقص و عیب و کاستی را با آموزه های دقیق و عمیق اسلام مرتفع سازیم. به گزارش خبرگزاری مهر، مطلب زیر خطبه های نماز جمعه، روز گذشته  مرکز اسلامی هامبورگ به امامت آیت الله رمضانی امام و مدیر این مرکز اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله ربّ العالمین و الحمد لله الذی لا مُضادّ له فی مُلکه و لا مُنازِعَ لَهُ فی أمره. الحمدالله الذی لا شریک لَهُ فی خلقه ولا شبیه لَهُ فی عَظَمَتِه (جزء من دعاء الإفتتاح) وصلّی الله علی سیدّنا ونبیّنا محمّد صلّی الله علیه وعلی آله الطاهرین واصحابه المنتجبین. 

عبادالله ! أُوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه.

بدون شک سبک و روش زندگی خانواده و جامعۀ متدین، با غیر متدین متفاوت است. زیرا در خانواده و جامعه ای که اعتقادهای دینی حاکم است، فضای زندگی را باورها و اعتقادها شکل می دهند. البته در صورتی که دین در بین افراد یک جامعۀ متدین کم رنگ شده باشد، و در حاشیه زندگی قرار گرفته باشد، عکس آن مطلب رخ خواهد داد. به همین جهت اگر امروزه که در بسیاری خانواده های مسلمان مشاهده می شود که اختلاف، نزاع و جدائی، و یا مشکلات دیگری وجود دارد به این دلیل است که دین به هر علتی در متن زندگی نقش آفرینی نمی کند. چه بسا وابستگی های دنیوی، مصرف گرائی زیاد، زیاده خواهی درخواستهای زن و شوهر، دخالتهای بی جای نزدیکان و فامیلها، فراموشی یاد خدا و معاد، عدم باورمندی به قرآن به عنوان کتاب زندگی، و سایر مسائل و موضوعات دیگر، سبب تغییر سبک زندگی اصیل انسانی شده است.

روش رسیدن به حقیقت زندگی

افراد مؤمن اگر بر اساس اعتقادات صحیح و واقعی برنامه های زندگی خود را تنظیم کنند، و به اصل آگاهی اعتدال و عقلانیت و معنویت پایبند باشند، و روح و گوهر دین را در همۀ بخشهای زندگی حاضر نمایند، بدون تردید زندگی آنان از یک حقیقت دیگری برخوردار خواهد شد. البته علت و عامل وضعیت موجود موضوع بحث حاضر نیست؛ بلکه مقصود آن است که مسلمانان باید به دین باوری عمیق داشته، و نسبت به آموزه های آن التزام عملی داشته باشند. زیرا آموزه های دینی شیوه زندگی را کاملاً تغییر می دهد. به همین جهت باید به این نکته نیز توجه لازم شود که هر چه اتفاق می افتد نتیجه و محصول آموزه های دین نیست تا همه چیز به نام دین تمام شود، و در نتیجه این تلقی و برداشت بوجود آید که دین انسان را متحجر و خشک و بی روح و بی تربیت می کند. چرا که بدون شک چنین برداشتی جفا نمودن به دینی همچون اسلام است، که برای سعادت دنیا و آخرت آمده است. از همین رو به نظر می رسد اینکه گفته می شود دین در غربت است، به همین معنا می باشد. زیرا انسان نمی تواند بدون این که دین را بشناسد،  همۀ کاستی ها و تنبلی ها و تندرویها و کسالتها و بسیاری از مسائل دیگر را به دین نسبت دهد.

 حیات و زندگی شرافتمندانه در پرتو دین

مطابق تصریح آیات و روایاتی که حقیقت دین را مورد تبیین قرار می دهند، این مطلب استفاده می شود که دین به انسان زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه، توأم با هدفمندی را عرضه می دارد. لذا آنچه که مهم و بسیار با اهمیت است، این است که تلاش شود این فهم عمیق نسبت به دین، در جامعه ظاهر و نمایان شود، و آن را با زندگی روزانه خود در همه ابعاد پیوند دهیم.

توجه به این نکته نیز بسیار ضروری است که امروزه در برخی خانواده های مسلمان و یا جامعه اسلامی مسائلی وجود دارد و بلکه رخ می دهد، که نمی توان آن ها را به اسلام نسبت داد. چرا که این سوال اساسی پیش خواهد آمد که دینی همچون اسلام با این همه تأکیدی که نسبت به علم و آگاهی و عقلانیت و معنویت و تدبیر و تدبر و تفکر و تعقل و باورهای صحیح دارد، آیا می توان چنین کاستی هایی را به آن نسبت داد؟

لذا می بایست یک بازنگری جامع و کاملی را نسبت به زندگی خود داشته باشیم و هر نوع نقص و عیب و کاستی را با آموزه های دقیق و عمیق اسلام مرتفع سازیم. البته از اندیشه های انحرافیی که در جامعه نشر داده می شوند ـ مانند: پوچ و بی اعتبار نمودن باورها و معارف ما بعدالطبیعه و به سخریه گرفتن احکام و دستورات الهی و پشت پا زدن به تمامی سنن و آداب و قوانین الهی ـ نیابد غافل شد. همچنین نباید از شعارهای فریبنده ای نظیر: آزادی مطلق برای انسان که نتیجه آن ولنگاری و اباحیگری در نسل بشر خواهد بود، غفلت نمود. زیرا حیات دینی یکایک افراد جامعه را به مخاطره خواهد کشاند.

اهمیت حفظ کانون خانواده در اسلام

دین اسلام ضمن آنکه همۀ انسانها را به مراقبتهای ویژه ـ برای حفظ از خطرها و تهدیدها ـ از خود دعوت می نماید، به موضوع خانواده و جامعه نیز اهمیت ویژه ای قائل است. لذا شکل گیری نهاد خانواده و موضوع ازدواج و قوانین مربوط به آن، و همچنین شناخت حقوق ارکان خانواده و مسائل مربوط به آن را از اموری ضروری می داند؛ به گونه ای که اگر سلامت نهاد خانواده مورد آسیب و صدمه قرار گیرد بی شک جامعۀ انسانی از هر جهت آسیب خواهد دید و متلاشی خواهد شد. چرا که در فرهنگ اسلامی مسألۀ ازدواج منحصر در اشباع غرایز و تکثیر اولاد نیست، بلکه پاسخی برای ندای فطرت آدمیان نیز می باشد تا آدمی در سایۀ آن به آرامش و سکون نائل شود. لذا به همین جهت «ازدواج» از آیات و نشانه های الهی دانسته شده است. زیرا خدای تعالی در این خصوص می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‏؛ و از نشانه‏های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‏هایی است برای گروهی که تفکّر می‏کنند!»(۱)

با توجّه به اینکه جنس زن و مرد از یک حقیقت است، آنها می توانند دو رکن اصلی برای جامعه ای کوچک به نام «خانواده» باشند؛ و با رعایت ابعاد حقوقی و اخلاقی، کانون گرم خانواده را به بهترین شکل مدیریت نموده و آرامش درونی خانواده را به جامعه سرایت دهند، تا این حس مسئولیت پذیری در همۀ افراد جامعه تسرّی و تعمیم پیدا کند. لذا به همین جهت است که امام صادق(ع) دو رکعت نماز انسانی که نهاد خانواده را شکل داده، و حس مسئولیت پذیری را در خود و همسرش احیاء و زنده نموده است را بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسانی که هنوز ازدواج نکرده، و به چنین احساسی دست نیافته است، می داند. به همین جهت می فرماید: «رَکْعَتَانِ یُصَلِّیهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَةً یُصَلِّیهَا أَعْزَبُ؛ دو رکعت نمازی که مرد متأهّل می‏خوانَد، نزد خداوند، برتر از هفتاد رکعتی است که غیر متأهّل می‏خوانَد». (۲) بر همین اساس روشن و واضح است کسانی که با ترک ازدواج می خواهند به کمال برسند، به آنها سفارش شده که از این فکر منصرف شوند. زیرا در روایتی آمده زنی، نزد امام صادق(ع) آمد و گفت: امام به سلامت باد! من زنی تارک دنیا هستم. امام(ع) فرمود: «منظورت از ترک دنیا چیست؟» گفت: ازدواج نمی‏کنم. امام(ع) فرمود: چرا؟ زن گفت: با این کار، در پی کسب فضیلت و کمال هستم. امام(ع) فرمودند: «برگرد که اگر در این کار، فضیلتی بود، هر آینه، فاطمه(س) از تو، به آن، سزاوارتر بود. هیچ کس نیست که در فضیلت، بر او پیشی بگیرد».(۳)  «دَخَلَتِ امْرَأَةٌ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) فَقَالَتْ: أَصْلَحَکَ اللهُ، إِنِّی امْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ، فَقَالَ: وَ مَا التَّبَتُّلُ عِنْدَکِ؟ قَالَتْ: لَا أَتَزَوَّجُ، قَالَ: وَ لِمَ؟ قَالَتْ: أَلْتَمِسُ بِذَلِکَ الْفَضْلَ، فَقَالَ: انْصَرِفِی! فَلَوْ کَانَ ذَلِکِ فَضْلًا لَکَانَتْ فَاطِمَةُ(ع) أَحَقَّ بِهِ مِنْکِ، إِنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ یَسْبِقُهَا إِلَی الْفَضْل‏».

سخن پایانی

انسان متدین باید با معیارهای انسانی و الهی از جمله ایمان، اخلاق و تقوا، اصالت خانوادگی به ازدواج و تشکیل خانواده نگاه کند، و با پایبندی به حاکمیت دین در محیط خانواده و عمل به وظایف قانونی و اخلاقی نظام خانواده را در مسیر تکامل و بندگیِ حق، و سعادت دنیا و آخرت قرار دهد. زیرا این نوع نگاه باعث می شود پاکی و صداقت در نظام خانواده شکل گیرد، و با پذیرش داوری قانون الهی و دینی در سبک زندگی، تحوّلی نو و نگرشی عمیق را در زندگی روزانۀ خود پدید آورد.

۱) الروم/۲۱.

 ۲) کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۵، ص۳۲۸، ح۱، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چ چهارم، ۱۴۰۷ق.

۳) کلینی، همان، ج۵، ص۵۰۹، ح۳.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود

خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از ورزش سه، مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی‌تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد

به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.

او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

می‌خواهم مسلمان شوم

اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

ازدواج با دختر ایرانی

از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی‌اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند