Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایی در این یادداشت خود آورده است :پرونده قتل 10 نفر در حادثه خونبار روستای جهان آباد که شامگاه دوم دی 1395رخ داده بود، در نخستین ساعات بامداد سوم آبان 96 با مجازات «شهروز نبی» - قاتل 26 ساله – در شهرستان «فهرج» بسته شد. اما آیا نهادهای فرهنگی و اجتماعی، مراکز علمی و پژوهشی، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر متولیان تأمین کننده امنیت عمومی نیز همپای نهادهای قدرت رسمی (مانند پلیس و دستگاه قضایی) به وظایف و تکالیف خود عمل می‌کنند و پرونده‌ای برای ریشه‌یابی قتل‌های مذکور تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا بی‌اعتنا از کنار آنها می‌گذرند؟
آنچنان که از شواهد امر و تجربیات گذشته برمی آید، بسیاری از حوزه‌های دانشی و مراکز علمی، بدون ارتباط با واقعیت‌های اجتماع به کار خود مشغولند. همچنان که با صنعت و فعالیت‌های بخش خصوصی و اقدامات اجرایی نیز ارتباط معناداری ندارند، با رخدادهای فرهنگی و اجتماعی نیز پیوند علمی عمیق و کارسازی برقرار نمی‌کنند.
به عبارت دیگر، چرخ دنده‌هایی هستند که بدون اتصال با سایر اجزای سیستم، صرفاً برای خود می‌چرخند تا درنهایت تعدادی فارغ‌التحصیل تربیت کنند و به آمار جویندگان کار اضافه نمایند.وقتی به سراغ نهادهای فرهنگی اجتماعی بودجه بگیر کشور هم می‌رویم یا پای صحبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌نشینیم با حدود 60 مؤسسه و نهاد فرهنگی مواجه می‌شویم که در ردیف جدول 17 قرار دارند و صدها میلیارد تومان بودجه می‌گیرند، یا نهادهای متعددی که از ردیف‌های ثابت بودجه سنواتی بهره می‌برند و بعضاً عمده کار خود را به برگزاری همایش و نمایش می‌گذرانند یا برخی از آنها به کارهایی مشغولند که آثار مثبت فعالیت‌شان را در اصلاح سبک زندگی مردم، ارتقای فرهنگی جامعه، کاهش جرایم و مهار آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌توان دید، ولی ثمره کم کاری برخی از آنها در افزایش حجم مراجعات کلانتری‌ها و افزایش پرونده‌های قضایی و تراکم کار در نظام عدالت کیفری کاملاً مشهود است، که اگر این گونه نبود و متولیان امر در ادوار گذشته به تکالیف قانونی و اخلاقی خود عمل کرده بودند، امروز با ورود 15 میلیون پرونده در سال به دستگاه قضایی، گزارش چند هزار صفحه‌ای آسیب‌های اجتماعی و تعیین اولویت‌های پنجگانه در خصوص اعتیاد و طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد و مناطق بحرانی روبه‌رو نبودیم.
اگر ارکان نظامی با حراست از مرزها و افزایش توان دفاعی – موشکی، امنیت ملی کشور را تأمین کرده و تهدیداتی چون جنگ را خنثی می‌نمایند، اگر نهادهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) از تهدیدات تروریستی و ده‌ها عملیات خرابکاری پیشگیری می‌نمایند و اگر نیروهای انتظامی با اقدامات اشرار و قاچاقچیان مسلح و عوامل ناامنی مقابله و امنیت عمومی را تأمین می‌کنند، هیچ کدام معلول اقدامات اتفاقی و تصادفی نیستند، بلکه هدف‌گذاری شده‌اند، برای تحقق آنها برنامه‌ریزی صورت گرفته، با یکدیگرهماهنگ شده‌اند و نظام سنجش عملکرد بر آنها حاکم است و از یک عامل بسیار قوی به نام «انگیزه» در ارکان نظامی، امنیتی و انتظامی برخوردارند.متقابلاً اگر شاهد این هستیم که در برخی استان‌ها 50 درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شوند، یا هر 62دقیقه یک پرونده طلاق در دادگاه‌ها مطرح می‌گردد، یا آستانه تحمل در برخی افراد به حدی رسیده که به خاطر اختلاف بر سر جای پارک خودرو، اختلاف دستمزد یا اختلاف ملکی و زناشویی و سوءظن‌های اخلاقی دست به خشونت و قتل می‌زنند، لابد یک یا چند فاکتور، از عوامل موفقیت در حوزه‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی اشکال داشته‌اند. یعنی یا هدفگذاری کیفی و کمی نشده، یا برنامه‌ریزی اجرایی و کاربردی به صورت زمان‌بندی و بودجه‌بندی شده وجود ندارد، یا هماهنگی بین متولیان متعدد و نهادهای بودجه بگیر برقرار نگردیده، یا از آنها حساب‌کشی نمی‌شود و نظام سنجش عملکرد وجود ندارد یا اینکه اساساً انگیزه‌ای مشابه با آنچه دفاع مقدس را به سرانجام رساند و طی مدتی قریب سه دهه پس از پایان جنگ، مانع تجاوز دشمن شد و ده‌ها توطئه تروریستی و خرابکاری را خنثی نمود، در حوزه‌های مذکور وجود ندارد.
اینک که وزارت کشور پا پیش گذاشته و رهبر معظم انقلاب نیز شخصاً جلسات مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند، جا دارد تا برنامه و ساختاری از جنس دفاع مقدس طراحی شود تا فارغ از نظام پیچیده بوروکراسی و مشکلات نظام دیوان سالاری، برای مردم دل بسوزاند. آنچنان که اگر کسی معتاد می‌شود، اگر کسی خودکشی می‌کند، اگر کسی به قتل می‌رسد، اگر کسی طلاق می‌گیرد و اگر کسی مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرد، متولیان امر، آنها را هم چون اعضای خانواده‌ خود بدانند و با همان انگیزه، برای درمان دردهای مردم و اجتماع کار کنند. تنها در آن صورت است که سطوح مختلف امنیت عمومی یعنی مصونیت جان، ناموس، مال، آبروی مردم و حقوق انسانی آنها و ارزش‌های مورد قبول جامعه محقق خواهد شد و از آن رهگذر، امنیت روانی و احساس امنیت در اجتماع ارتقا یافته و زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی نیزهمچنان که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده، گسترش خواهد یافت.
دریافت و انتشار : بهنام احمدی /5054

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علیرضا نصیری ظهر پنجشنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح همیاران آرامش، اظهار کرد: این طرح به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت فرمانده کلانتری، معاونت فرهنگی و اجتماعی استان و پلیس‌های تخصصی در اردیبهشت ماه جاری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح همیاران آرامش در ۸ نقطه از شهرهای گرگان و گنبد اجرایی می‌شود، افزود: این طرح در ۶ منطقه گرگان و دو منطقه گنبد اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی گلستان گفت: همه سازمان‌های خدمات رسان و حمایتی از جمله کمیته امداد، شهرداری، فرمانداری، بسیج، شورا و معتمد محل، خیرین، سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عفاف و حجاب با هدف ارتقا توانمندی ساکنان و کمک به حل مشکلات و آسیب‌ها در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی با موضوع یکی از آسیب‌های اجتماعی محله در دو نوبت صبح و بعد ظهر در این محلات اجرایی خواهد شد، گفت: برای حل مسائل مناطق و اجرای طرح، اطلس آسیب‌های موجود استخراج شد.

نصیری اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می‌زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می‌دهند بسیار حائز اهمیت است و می‌طلبد تلاش‌ها در این زمینه از سوی همه سازمان‌ها بیشتر شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گلستان با تاکید بر نقش خانواده و آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فقر، اعتیاد، طلاق، بدحجابی و فضای مجازی و گفت: برخورد هوشمندانه با این معضلات، نیاز به همکاری و همگرایی بیش از پیش تمامی متولیان امر، نخبگان علمی، دینی و فرهنگی، خیرین و همراهی مردم در این زمینه دارد.

کد خبر 6088543

دیگر خبرها

  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست