Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرس علوم سیاسی دانشگاه مفید با بیان این که از لحاظ فقهی مناظره کردن در مباحث جزو بدیهیات است، اظهار داشت:  اساساً اجتهاد یعنی مناظره، مباحثه و گفت و گوی دائمی و رسیدن به بهترین استدلال ها، در فقه شیعه همه چیز قابل مناظره و گفت و گو است. کسی نمی تواند بگوید فلان بحث چون فقهی است پس قابل مناظره نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمود شفیعی در خصوص قابل مناظره نبودن مباحث فقهی و حقوقی به جماران گفت: در اینجا دو بحث را می توان از همدیگر تفکیک کرد یکی بحث عملی  است؛ به عنوان مثال اگر بر اساس یک دیدگاهی تصمیمی گرفته می شود و این تصمیم به قانون تبدیل شود، در جامعه قانون گرا باید این تصمیم قانونی، عملی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بحث دوم بحث نظری است؛ از این جنبه در هر موردی، هر نهاد یا فردی بخواهد تصمیم بگیرد به لحاظ نظری همیشه باب بحث و مباحثه و مناظره باز و آزاد است. فلسفه این امر هم به بهبود تصمیم های آتی برمی گردد. در اینجا بر اساس دیدگاه هایی که مطرح می شود هر دیدگاهی که استدلال بهتری داشته باشد طبیعتاً برای بهبود تصمیمات آینده مؤثر خواهد شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید توضیح داد: بنابراین یک وقت تصمیم خوب یا بدی  را نهادی بر اساس قانون گرفته است که اصل قانون مداری اقتضا می کند ما از آن قانون تخطی نکنیم. اما این که این تصمیم چه قدر عقلانی و قابل دفاع است از لحاظ تئوریک اصل آزادی و آزادی بیان ایجاب می کند که در مورد آن مناظره صورت گیرد؛ چرا که ما اگر جلوی اصل مباحثه را بگیریم  عین استبداد است.

وی در مورد جایگاه مناظره و گفت و گو در فقه شیعه اظهار کرد: از لحاظ فقهی هم مناظره کردن در مباحث جزو بدیهیات است. ما در شیعه از لحاظ فقه شیعی مخطئه هستیم. به این معنا که هر مجتهدی در فتوایی و حکمی که صادر می کند، ممکن است خطا کند.

شفیعی افزود: این از مسلمات فقه شیعه است و کسی نمی تواند این را انکار کند. اساساً اجتهاد یعنی مناظره، مباحثه و گفت و گوی دائمی و رسیدن به بهترین استدلال ها، در فقه شیعه همه چیز قابل مناظره و گفت و گو است. کسی نمی تواند بگوید فلان بحث چون فقهی است پس قابل مناظره نیست. این خطای محض است و نیازی به استدلال ندارد.

وی همچنین ضمن اشاره به واکنش سخنگوی شورای نگهبان به پیشنهاد مناظره درباره سپنتا نیکنام، با بیان این که این نظر شورای نگهبان هنوز تبدیل به قانون نشده است، گفت: موضوع قانونی بودن نظر شورای نگهبان نیز قابل بحث است. هر قانونی یا قانون اساسی است یا قانون عادی، در قانون اساسی نقش شورای نگهبان تفسیر است و این شورا نمی تواند قانونی را در قانون اساسی لغو کند. اما در مورد قوانین عادی، هیچ قانونی عادی نمی شود مگر این که شورای نگهبان در مورد آن نظر مثبت داده باشد. این تبصره‌ای که در مورد حضور اقلیت های مذهبی وجود دارد شورای نگهبان آن را تصویب کرده؛ به همین جهت تبدیل به تبصره قانونی شده است. بنابراین این تصمیم دوم شورای نگهبان نسبت به تصمیم اولش اگر بی دلیل باشد که نقض قانونی است که خودش قبلاً آن را تصویب کرده است. اما اگر دلیل داشته باشد هم باید سازوکارش طی شود؛ به این معنا که دوباره مجلس شورای اسلامی باید قانونی متفاوت از قانون اول را تصویب و بعد شورای نگهبان هم آن را تائید کند تا جایگزین قانون اول شود.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی تأکید کرد:  لذا من معتقدم که حتی آن روال قانونی هم به این شکل قابل طی کردن نیست چرا که خود شورای نگهبان حق ندارد چیزی را که قبلاً قانون کرده است بدون طی کردن مکانیزم تغییر قانون، آن را لغو کند.

وی در پایان گفت: در نهایت حتی اگر چنین تصمیمی اتخاذ شود باز می توانیم در مورد قانونی بودن یا نبودن روند این تصمیم گیری و طی کردن سازوکارهای قانون گذاری، بحث و مناظره کنیم.

 

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، حجت الاسلام غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم اکنون منتظر اظهار نظر شورای نگهبان هستیم.

وی افزود: عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد ۴۷ تا ۴۹ این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازاتها پرداخته است.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته شده برای تخلفات ذکر شده در مواد ۴۷ تا ۴۹ لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم.

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه در جلسه علنی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ مجلس، نمایندگان به اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف برای مدت ۳ سال رای دادند، در صورتی که شورای نگهبان، این لایحه را تایید کند، لایحه مذکور بلافاصله برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود.

کد خبر 848125 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس در مازندران