Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@20:40:06 GMT

36 فقره پرونده خسارت وحوش در خراسان شمالی بررسی شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۴۲۰۳

36 فقره پرونده خسارت وحوش در خراسان شمالی بررسی شد

جواد یازرلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت 9 فقره پرونده در بجنورد، 9 فقره در اسفراین تشکیل شده و در هر کدام از شهرستان های مانه و سملقان و جاجرم نیز پنج فقره پرونده در زمینه خسارت های وحوش تشکیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: پلنگ، بیش از سایر گونه ها سبب بروز خسارت شده است به طوری که 14 فقره پرونده مربوط به این گونه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: گراز هشت مورد، گرگ 11 مورد، قوچ ومش 2 مورد و خرس قهوه ای یک مورد در رده های بعدی قرار دارند.
رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره انواع خسارت های وارد شده توسط وحوش گفت: خسارت به دام ها 23مورد بیشتر از سایر بخش ها گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت خسارت به مزارع هشت مورد، خسارت به باغ ها سه مورد و خسارت به انسان 2 مورد به ثبت رسیده است.

*تصرف زیستگاه های حیات وحش
یازرلو درباره علت های ایجاد خسارات وحوش گفت: تصرف زیستگاه های حیات وحش توسط انسان و دام های اهلی یکی از این علت ها است.
وی تصریح کرد: وجود مستثنیات افراد و قرار گرفتن برخی روستاها در داخل مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان از جمله علت ها است و به طور مثال، روستای اسپاخو در داخل منطقه حفاظت شده قرخود شهرستان مانه وسملقان قرار گرفته است و همچنین برخی از زمین های کشاورزی و باغی افراد نیز تحت عنوان مستثنیات اشخاص در سایر شهرستان های استان در داخل مناطق حفاظت شده قرار گرفته اند که این امر سبب بوجود آمدن تعارضاتی بین انسان و وحوش می شود.
یازرلو گفت: وجود دام های اهلی در زیستگاه های طبیعی جانوران وحشی نیز می تواند سبب بروز مشکلات شود.
وی افزود: به علت وجود دام بیش از ظرفیت در مراتع، چرای مناطق و عرصه های طبیعی، ورود زود هنگام و خروج دیر هنگام دام های اهلی از مراتع علاوه بر از بین رفتن امنیت زیستگاه حیات وحش سبب از بین رفتن منابع غذایی جانوران وحشی می شود و نیز تعلیف غیرمجاز دام توسط اهالی، سبب انتقال و سرایت بیماری های حیوانات اهلی به وحیات وحش مناطق تحت حفاظت محیط زیست می شود.

* ازبین بردن منابع مورد نیاز جهت زیست گونه ها
رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از بین بردن منابع آب مورد نیاز زیست وحوش از جمله بهره برداری از آب و ایجاد منبع های سیمانی بر روی منابع آبی موجود و لوله کشی آن سبب غیرقابل دسترس شدن آن برای وحوش می شود.
وی خاطرنشان کرد: تخریب زستگاه با گسترش جوامع انسانی و اجرای طرح های صنعتی و عمرانی بدون در نظر گرفتن ضوابط زیست محیطی در این باره دخیل است.

* شکار غیرمجاز
یازرلو گفت: شکار غیرمجاز نیز با برهم زدن زنجیره غذایی موجود در طبیعت و حذف گونه های شکار وشکارچی سبب از بین رفتن تعادل اکولوژیک می شود.
وی افزود: به عنوان مثال شکار گونه قوچ ومیش توسط شکارچیان متخلف سبب آسیب به گونه های گوشتخوار موجود در طبیعت شده و سبب از بین رفتن و یا محدود شدن منابع غذایی آنان می شود و این امر می تواند در حمله آنان به دام های اهلی و انسان به منظور جبران و تأمین منابع غذایی موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: شکار غیرمجاز و از بین بردن گونه ای مثل پلنگ و یا گرگ در طبیعت نیز سبب افزایش گونه هایی مانند گراز وحشی در طبیعت بدلیل عدم وجود دشمن طبیعی می شود.

* خشکسالی ها و از بین رفتن منابع غذایی
رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از دیگر عوامل موثر در بروز خسارت توسط حیات وحش خشک سالی است و این پدیده در در سال های اخیر سبب از بین رفتن منابع آبی و غذایی و یا کاهش شدید کیفیت آنها شده است.
وی تصریح کرد: 49 درصد از مراتع استان جزو مراتع کم تراکم و فقیر طبقه بندی می شوند و از این رو منابع غذایی حیات وحش را بشدت متأثر کرده و شاهد کمبود میزان سطح و مقدار علوفه هستیم.
بر اساس این گزارش، از 197 گونه پستاندار، 532 گونه پرنده، 223 گونه خزنده، 20 گونه خزنده دوزیست و 160 گونه ماهی موجود در کشور
به ترتیب 65 ،141 ،68 ،چهار و هشت گونه ماهی در استان خراسان شمالی زیست می کنند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود،
گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۴۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۴ فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، جانشین فرمانده انتظامی مشهد گفت: پس از گزارش چند فقره سرقت وسایل از باغ ویلا‌های محدوده روستا‌های جاده مشهد-کلات، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران کلانتری خلق آباد قرار گرفت.   سرهنگ محمد چراغ افزود: ماموران کلانتری با یک سری تحقیقات میدانی با استفاده از سرنخ‌های به جا مانده، متهم را شناسایی و تحت نظر گرفتند.   وی افزود: تیم رسیدگی کننده پرونده پس از چند روز کنترل نامحسوس و اطمینان از دست داشتن متهم در سرقت از باغ ویلاها، با هماهنگی مقام قضائی در اقدامی ضربتی وارد عمل شدند.   او گفت: در این عملیات با دستگیری متهم و همدستش، در بازرسی از مخفیگاهشان، یک دستگاه موتورسیکلت و تعداد زیادی اموال مسروقه شامل یک دستگاه مینی فرز و کفکش، دو دستگاه دریل، ۲۰ متر سیم سیار، قطعات اوراق شده موتورسیکلت، سه پایه دوربین، یک دستگاه جوش، جارو برقی، قهوه جوش، باند بزرگ، موتور ماشین لباسشویی، پلوپز و همزن کشف کردند.   سرهنگ چراغ افزود: متهمان در مواجهه با ادله و مستندات موجود به سرقت سه دستگاه موتورسیکلت، چهار فقره سرقت از کارگاه‌های تولیدی و ۱۷ فقره سرقت وسایل از باغ ویلا‌های محدوده جاده کلات اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

دیگر خبرها

  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • کشف ۲۴ فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد