Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:06:35 GMT

خطر اتلاف منابع ملي درمدارس روستايي

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۷۹۷۶

خطر اتلاف منابع ملي درمدارس روستايي

خبرگزاري آريا - يک معلم روستايي با اشاره به مشکلات مدارس در اين مناطق گفت:مدارس روستايي حتي در مقايسه با امکانات و تجهيزات مدارس شهري کشور خودمان هم به مراتب وضعيت بدتري دارند و دچار فقر آموزشي مضاعفند. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم،در منطقه‌ محروم که پا به دنيا بگذاري، خواسته يا ناخواسته در خانواده‌اي محروم قد مي‌کشي، بخواهي يا نخواهي از در و ديوار شهر محروميت مي‌بارد و اين محروميت کودکي‌ات، دوران مدرسه‌ات و روزگار شيرين تحصيلت را تحت الشعاع قرار مي‌دهد و نمي‌گذارد اوضاع آنگونه که مي‌خواهي پيش برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شايد در روياهايت، خود را در قامت يک دانشجو، مهندس، پزشک، معلم و کارمند تصور کني که با تلاش و پشتکارت بخواهي فقر و محروميت را به زانو درآوري اما يک جاي کار مي‌لنگد و هر چقدر هم تلاش مي‌کني، جغرافياي فقر و محروميت نمي‌گذارد به پيشرفت برسي و در آخر تمام روياهاي کودکانه‌ات به دليل فقر و محروميت بر باد مي‌رود و با رها کردن درس و مدرسه و رفتن به دنياي کار چه زود از همان کودکي مرد مي‌شوي.
اول مهر که از راه مي‌رسد، دانش‌آموزان مناطق محروم کشور نيز همانند ساير کودکان اين سرزمين شور و شوق آموختن و رفتن به مدرسه در وجودشان لبريز مي‌شود حتي اگر سهم آنها از کلاس درس و روزهاي شيرين مدرسه دلچسب و خوشايند نباشد.
دانش‌آموزاني که بايد در کپر درس بخوانند، آنهايي که در کلاس‌هاي خشتي و گلي حاضر مي‌شوند،‌ دانش‌آموزاني که برف و باران زمستان آنها را خوشحال نمي‌کند و نگران چکه کردن سقف کلاس درس هستند و آنهايي که بايد براي رسيدن به مدرسه کيلومتر‌ها راه بروند؛ هيچوقت از مدرسه و درس خواندن خسته نيستند.
در رابطه با وضعيت مدارس روستايي و تجهيزات و امکانات موجود در اين مدارس با مرتضي قره‌باغي معلم مدارس روستايي که سال‌هاست در روستاهاي اطراف تهران مشغول به تحصيل است، گفت‌وگو کرديم.
همچنين بخوانيد: مدارس حتي در مناطق محروم به اميد پول خانواده‌ها
همچنين بخوانيد:روزهاي مدرسه در جغرافياي محروميت
قره باغي با اشاره به اينکه خبرگزاري‌ها با هر رويکرد سياسي که دارند نبايد اجازه بدهند مشکلات آموزش‌و پرورش به خبر تکراري و غيرموثر تبديل شود چرا آينده سرزمين و منافع ملي‌مان به کارآمدي و توسعه نظام آموزشي گره خورده است، گفت: 19 سال است که معلم هستم و در مقطع متوسطه دوره دوم تدريس مي‌کنم در اين سالها اغلب در مدارس روستايي تدريس کرده‌ام. دانش‌آموزان روستا صفا و صميمت‌شان از جنس ديگري است که تدريس را برايم لذت بخش‌تر مي‌سازد علاوه بر آن معتقدم مدرسه مهمترين ابزار براي بهبود رفاه و توسعه پايدار در مناطق محروم است.
وي افزود: معلمان حرفه‌اي و کودکان مستعد در اين مناطق کم نيست ولي اغلب اين منابع انساني هدر مي‌رود. اگر اقدام عاجلي صورت نگيرد زيان مدارس روستايي بيشتر از منفعتشان خواهد شد از دبستان تا دبيرستان کودکان و نوجوانان دختر و پسر روستايي بيشتر از 15 هزار ساعت در اختيار نظام آموزشي‌اند واقعا خروجي آن چيست ؟ هزينه فرصت اين 15 هزار ساعت با اين همه سرمايه و منابع انساني چقدر مي‌شود؟
* چهار چالش عمده مدارس روستايي
اين معلم با اشاره به اينکه مدارس روستايي براي کارآمدي با چهار چالش عمده مواجهند گفت: خطر اتلاف منابع موجود نخستين خطر است. نظام آموزشي کشورمان توسعه يافته نيست و با استانداردهاي بين المللي فاصله زيادي دارد ولي مدارس روستايي حتي در مقايسه با امکانات و تجهيزات مدارس شهري کشور خودمان هم به مراتب وضعيت بدتري دارند و دچار فقر آموزشي مضاعفند.
قره باغي بيان کرد:‌دبيرستاني که در آن تدريس مي‌کنم فاقد آزمايشگاه، کتابخانه، اتاق هوشمند و لوله‌کشي گاز است. در واقع مدرسه در اينجا يعني يک ساختمان فرسوده با تعداي ميز و صندلي ، همين. از منظر کارکرد گرايي اين گونه مدارس اغلب در حکم عدم هستند خيلي از جوانان در اينجا با مدرک ديپلم يا بالاتر بيکارند. آموزشي که در پايان به بيکاري و فقر منتهي شود آيا واقعا ضرر آن بيشتر از منفعتش نيست؟ آيا اسلام آموزش علم غير نافع را نهي نکرده است؟
وي افزود:مدارس روستايي بايد در توسعه اجتماعي و اقتصادي روستا نقش مهم‌تري ايفا کنند و با نيازهاي ملموس خانواده‌هاي کشاورزان، دامداران، باغداران، کارگران و ساير افراد مقيم در روستا ارتباط برقرار کنند تا ازطريق آموزش، سطح درآمد، بهداشت و رفاه ساکنان ارتقا يابد ساکنان آبادي وقتي به اثر بخشي آموزش رسمي باور نداشته باشند انگيزه‌اي براي فعاليت در انجمن اولياء و مربيان نخواهند داشت. واقعا کدام عقل سليم مي‌پذيرد وقت و انرژي ميليون‌ها نوجوان در منطقه محروم و کم برخوردار صرف اين پرسش‌ها شود که از ديدگاه افلاطون روح قبل از تعلق به بدن در کجا بوده است يا حکم مستثني به غيرو الّا چيست؟
* کمبود شديد منابع مالي در مدارس روستايي
اين معلم با اشاره به اينکه کمبود شديد منابع مالي مشکل ديگر مدارس روستايي است، افزود: سرانه آموزشي که در بودجه رسمي تخصيص مي‌يابد بسيار ناچيز است به تعبير قرآن کريم « لا يُسْمِنُ وَ لا يُغْنِي مِنْ جُوعٍ » کمک‌هاي مردمي هم چه نقدي و چه غير نقدي در روستا يا اصلا وجود ندارد يا آن قدر ناچيز است که با آن نمي‌توان مشکلات را رفع کرد. فرض کنيد مدرسه روستايي که 40 دانش‌آموز در آن درس مي‌خوانند اگر در حالت خوشبينانه 20 نفر از والدين هم کمک مالي کنند مبلغ قابل توجهي نخواهد شد شوربختانه با اين فقر مالي برخي هزينه‌ها گران تر از شهر است. به عنوان نمونه ما براي گرمايش کلاس‌ها از گازوئيل استفاده مي‌کنيم که قيمت گازوئيل با احتساب هزينه حمل و نقل، گران تر از گاز شهري است بنابراين سرانه و هزينه‌هاي ديگر مانند غذا در مدارس شبانه روزي ، اياب و ذهاب و سوخت در بودجه ساليانه بايد واقعي و عادلانه شود و از همه مهمتر اين تامين مالي به شکل منظم و به موقع پرداخت شود.
اين معلم گفت: بي توجهي به حق انتخاب رشته تحصيلي سومين مشکل در مدارس روستايي است. در خيلي از روستاها اصلا دبيرستان متوسطه دوره دوم وجود ندارد اگر هم باشد براي چند روستا، يک مدرسه ساخته‌اند که فقط در يک رشته تحصيلي ثبت نام مي‌کند و اگر دانش‌آموزي به رشته ديگري علاقه مند باشد مجبور است يا ترک تحصيل کند يا به مدارس شهري مجاور برود. اگر نمي‌توانيم امکان ادامه تحصيل در رشته‌هاي متعدد تحصيلي را فراهم کنيم حداقل همان يک رشته تحصيلي را هم بر اساس نيازهاي ملموس مناطق محروم و تقاضاي اکثريت دانش آموزان تعيين کنيم. نوجواناني که علاقه‌مند به کشاورزي يا دامداري هستند رشته علوم انساني به چه کار آنان خواهد آمد ؟
* تبعيد به روستا
قره باغي با اشاره به مشکل چهارم در مدارس روستايي بيان کرد:‌ سند تحول بنيادين به توزيع عادلانه نيروي انساني در مدارس سراسر کشور تاکيد کرده است ولي اين سند هيچ ضمانت اجرايي موثري ندارد بيشتر به يک آرزوي دست نيافتني مي‌ماند. در اين سالها در زمينه ساماندهي نيروي انساني يک سنت اداري قدرتمندي شکل گرفته است که طبق آن هر گاه معلم و مديرمدرسه‌اي را ناکارآمد بدانند يا به هر دليلي او را برنتابند با خونسردي مي‌گويند: «جهنم ، به روستا بفرستيد.» در واقع مدارس روستايي از کمترين اهميت برخوردارند. بهترين دبيران براي تيزهوشان، نمونه دولتي و برخي ديگر از مدارس شهري نور چشمي گلچين مي‌شوند و اگر معلماني در انتهاي ليست باقي مانده باشند ساماندهي مدارس روستايي صورت مي‌گيرد. حتي گاهي معلم يا مديري به عنوان تنبيه اداري به روستا تبعيد مي‌شود اين نوع مجازات اداري به روشني نشان مي‌دهد که رويکرد ها چگونه است.
قره باغي خاطرنشان کرد: معلمان دبيرستان در مناطق محروم با چالش‌هاي زيادي مواجهند و به خاطر صرفه جويي اقتصادي و کمبود عوامل آموزشي مجبورند گاهي در چند رشته غير تخصصي درس بدهند. فقدان تجهيزات و امکانات آموزشي مورد نياز و محتواي آموزشي غير مفيد، تدريس را دشوار مي‌سازد. اگر فردي بر اساس منطق هزينه فايده بخواهد تصميم بگيرد به اختيار خود در مناطق محروم بماند تا وقتي تدريس در مناطق محروم علاوه بر دشواري‌هاي شغلي، صرفه اقتصادي هم نسبت به شهر نداشته باشد مورد استقبال فرهنگيان قرار نخواهد گرفت.
وي خاطرنشان کرد:‌ اشخاصي هم که به اجبار اداره به اين مناطق رفته باشند مدام دنبال گريزگاههاي قانوني و غير قانوني خواهند بود و در پايان مي‌خواهم به يکي از مشکلات بانوان همکار هم اشاره کنم در برخي موارد معلم خانم که فرزند شيرخوار دارد از طرف آموزش و پرورش به روستايي مي‌آيد که درآن مهدکودک وجود ندارد مشخص نيست تکليف نيازهاي مادي و معنوي کودک شير خوار در مدت 7 ساعت و حتي بيشتر چه مي‌شود؟ از هرمنظري به مسئله بنگريم چنين رويه‌اي در آموزش و پرورش که بايد پرچمدار رعايت حقوق کودکان باشد غير مسئولانه است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی آرند، افزود: الف‌تا رویدادی است که با شناسایی و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات خلاقانه و الهام‌بخش، زمینه تعامل و هم‌افزایی میان معلمان، مدیران و عوامل تربیتی و آموزشی مدارس سراسر کشور را فراهم می‌سازد.
وی، با بیان اینکه این رویداد شامل دو بخش مدارس پیشتاز تحول و تک تجربه می‌باشد، گفت:در بخـش اول مدارس پیشتاز تحول، تجــارب و اقدامات تحـــول‌آفرینـــی ثبــت می‌شوند که از سوی مجموعه معلمان، مربیان، مدیر، عوامل آموزشی و تربیتی یک مدرسه انجام و باعث ایجاد تحول در «کل مدرسه» شده است.
محمد جمالی آرند، افزود:در بخش دوم هم که شامل تک تجربه‌ها است، تک‌اقدامات تحول‌آفرینی ثبت می‌شوند که از سوی معلمان، مربیان، مدیران، معاونان آموزشی و پرورشی، هنرآموزان و عوامل آموزشی و تربیتی یک مدرسه انجام و موجب ایجاد تحول در «بخشی از مدرسه» شده است.
وی، آخرین مهلت بارگذاری آثار برای شرکت در این رویداد علمی را ۲۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد و، گفت:مخاطبان رویداد می‌توانند با ورود به وبگاه رویداد به آدرس www.alefta.ir در بخش «عضویت»، حساب کاربری (پروفایل) خود را ایجاد و نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و پرسنلی خود اقدام نمایند. سپس برای ارسال تجربیات خود باید گزینه ثبت تجربیات را انتخاب و در مرحله بعد با انتخاب یکی از گزینۀ‌های «ثبت تجربه در بخش تک‌تجربه‌ها» و «ثبت تجربیات در بخش مدارس پیشتاز تحول» وارد فرآیند ثبت تجربه و اثر خود در بخش انتخابی شوند و تجربیات خود را با تکمیل فرم‌ها و ارسال مستندات شامل فیلم، صوت، عکس و … ارسال نمایند. در ادامه شیوۀ ارسال اثر در هریک از بخش‌ها توضیح داده شده است.

دیگر خبرها

  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس