Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ابراهيم فياض، استاد دانشگاه تهران پيش بيني کرد که جنبش عدالتخواهي در کشور اوج مي گيرد و روستاييان نيز به اين جنبش مي پيوندند.
به گزارش خبرنگار مهر، ابراهيم فياض، دانشيار گروه مردم شناسي دانشگاه تهران است که در سال هاي اخير حضوري پررنگ در مطبوعات و صدا و سيما داشته و همواره نقطه نظراتي مبتکرانه و البته از مبناي مردم شناسي ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) در مسائل سياسي روز نيز حضوري پررنگ داشته در مواردي چون مباني تغيير رفتار دولت دهم و همچنين ريشه هاي ماجراي معروف سلفي در مجلس به دفعات موضع گيري کرده است. حرکت هاي اخير دانشجويي_عدالتخواهي و بحث هاي پيراموني آن موجب شد تا جهت آسيب شناسي از جنبش با فياض که خود از پايه گذاران جنبش عدالتخواه دانشجويي بوده است، گفتگو کنيم. هر چند بحث از خلاء گفتماني براي مطالبات صحيح عدالتخواهي در کشور به کم کاري هاي حوزه و دانشگاه در اين عرصه و همچنين بازخواني انديشه هاي چپ گرايانه شريعتي کشيده شد.
ابراهيم فياض نخست در تشريح دلايل حرکت هاي عدالتخواهانه در سال ها و ماه هاي اخير اظهار داشت: بنده سال ها قبل اين وضعيت را پيش بيني کرده بودم. اين تحرکات نوعي راديکاليسم است که از نهادينه نشدن ارزش ها در کشور ناشي مي شود. بخشي از اين اعتراضات هم به اين بر مي گردد که تصور مي شود مسئولان آنچنان که بايد در خدمت مردم نيستند و در اين راستا اصولگرا و اصلاح طلب هم خيلي در ايجاد اين تصور تفاوتي ندارند.
وي اظهار داشت: بخشي از اعتراضات نيز به عدم چرخش نخبگاني در سطوح بالا بر مي گردد بدين معني که به تصور معترضان، يک قشر مسلط و محدود مناصب را ميان خود تقسيم کرده و خيلي به مردم بها نمي دهد. يعني اين احساس براي دانشجويان عدالتخواه به وجود آمده که صرفاً قشر خاصي به مناصب بالا مي رسد. اين اعتراضات اکنون در برخي محافل دانشجويي است هر چند که معتقدم طلاب جوان هم به اينها ملحق شده و يک جريان بزرگ عدالتخواهي را به وجود خواهند آورد.
وي در همين راستا افزود: در نقطه مقابل وظيفه حکومت بايد اين مي بود و باشد که عدالت را در سياست، اجتماع و اقتصاد نهادينه کند که متأسفانه در اين مسير خيلي موفق نبوده است. تلقي جريانات مذکور اين است که ساختار سياسي به شدت محدود شده و آنها امکان حضور در اين فضا را پيدا نخواهند کرد.
به گفته اين استاد دانشگاه، فتنه 88 نيز بازنمايي از همين اشرافيتي بود که از طيف هاي مختلف سياسي در آن حضور داشتند. اين طيف ها به يک نتيجه رسيده و در نهايت بر عليه همين جريان عدالتخواهي شورش کردند. هر چند که در اين فضا خيلي رئيس دولت وقت و درستي يا نادرستي اش موضوعيت ندارد.
فياض در ادامه خاطرنشان کرد: در تاريخ معاصر در برهه اي در سال 46 يعني 50 سال پيش نزديک به چنين تصوراتي در ميان عده اي ظاهر شد و نتيجه آن خشونت گرايي گروه هايي مانند فدائيان و مجاهدين شد. البته خروجي چنين تفکراتي در آن زمان با دوران حاضر طبيعتاً تفاوت هاي زيادي خواهد داشت. به لحاظ طيف بندي هاي اجتماعي نيز من فکر مي کنم قشر متوسط روستايي به اين جريانات دانشجويي خواهند پيوست.
وي در توضيح قشر مستضعف روستايي خاطرنشان کرد: در گذشته روستاييان مستضعف و بي سواد بودند. اما با گذشت اين سال ها اين قشر هم مرفه تر و باسواد تر شد و هم در ارتباط گسترده با شهرها، نگاه و مطالباتشان نيز تغيير کرده است. امروز در ميان روستاييان، تحصيلکرده هاي بسيار خوبي وجود دارد که به نوعي از خودآگاهي طبقاتي رسيده اند. اين طيف چون به خودآگاهي رسيده مطالبات دارد و از اين جهت به جنبش عدالتخواه نيز پيوند مي خورد.
از نگاه فياض، قشر متوسط شهري که در سال هاي اخير و در نتيجه سياست هاي اقتصادي به قشر ضعيف و پايين هم تبديل شده، نيز به جريان فوق خواهد پيوست. وي مي گويد: از اين جهت بنده اعتراضات اخير عدالتخواهانه را به شدت جدي مي بينم. هر چند نااميد کننده نيست چرا که عملاً در مقابل اشرافيت قدعلم کرده است. اين جريان در دهه گذشته نيز حرفهاي جدي براي گفتن داشت و مانعي جدي براي جريان اشرافيت به حساب مي آمد تا جايي که نمايندگان طيف اشرافي در ساختار سياسي عملاً مهجور شده بودند.
وي در پايان اين بخش از گفتگو تاکيد کرد: به عنوان چند راهکار در وجه ايجابي و درباره برخورد صحيح با اين جريان به نظرم مي رسد که در سطوحي از ساختار قدرت بايد به اينها اجازه ورود داده شود. علاوه بر آن در صدا و سيما نيز مي بايست تمهيداتي انديشيده شود تا اينها بيايند و حرفهايشان را در فضايي منطقي و مستدل بيان کنند. همچنانکه در فضاي رسانه اي به هيچ وجه نبايد اين ها محدود و محصور شوند. قوه قضائيه نيز در بايد در برخوردهاي خود با اين طيف از افراد تجديد نظر کرده و بيشتر مسامحه نمايد. به نظرم اين چند مورد رعايت شود تا حد زيادي اين مشکل خود به خود حل خواهد شد.
بنده اصرار دارم که حرکت هاي اخير را ناشي از انديشه هاي شريعتي تحليل کنم. در تمامي اين سال ها اصرار بر نفي افکار شريعتي بود و راست ها هم با تعابير تند شريعتي را مي کوبيدند، ظلم به شريعتي موجب شد تا انديشه هاي سرمايه داري بر اداره کشور مسلط شود
بازگشت شريعتي
عضو هيئت علمي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در بخش ديگري از اين گفتگو به کليدواژه «چپ اسلامي» که در برخي جنبش هاي عدالتخواهي اخير برجسته شده، پرداخت و گفت: اين طيف ما به ازاي خارجي دارد. يعني گروهي که به شدت نخبه و اهل مطالبه است و احساس مي کند که راهي به ساختار سياسي ندارد. به گمان اين طيف، انديشه هاي ليبرالي و راستگرايي در ساختار سياسي که از زمان آقاي هاشمي شروع شده بود، اکنون قدرت گرفته و اجازه حضور به اين طيف را نمي دهد.
فياض افزود: بنده اصرار دارم که حرکت هاي اخير را ناشي از انديشه هاي شريعتي تحليل کنم. در تمامي اين سال ها اصرار بر نفي افکار شريعتي بود و راست ها هم با تعابير تند شريعتي را مي کوبيدند. جالب است که در چند سال اخير بنده بسياري از طلاب را مي بينم که روي آثار و افکار شريعتي متمرکز شده اند. حتي تلاش دارند تا شريعتي را به شدت مطرح کنند و مي گويند ظلم به شريعتي موجب شد تا انديشه هاي سرمايه داري بر اداره کشور مسلط شود. به همين نسبت در محيط هاي دانشگاهي نيز بازگشت پررنگ شريعتي را شاهد هستيم. به عبارت ديگر همان قشري که با شريعتي و افکارش وارد انقلاب شدند، الان وارد مطالبه گري در سطح بالا شده است.
فياض تأکيد کرد: دهه آينده دهه شريعتي است. دهه اي که افکار و آثار او بازسازي شده و به شدت در سطح جامعه پررنگ خواهد شد. موضوع چپ اسلامي را هم که شما به آن اشاره کرده ايد، مبدا آن شريعتي است. در سال هاي اخير کتاب هاي شريعتي به شدت اوج گرفته است. گرايش کنوني به شريعتي هم محدود به قشر خاصي نيست و گرايشات مختلف دارند به سمت عدالتخواهي مي روند.
به گفته اين استاد دانشگاه، شريعتي معجوني از عرفان و عدالت است. از سوي ديگر جمهوي اسلامي هنوز به ترکيب فقه و عدالت نرسيده است که در نهايت به اعتدال منجر شود. حوزه هاي علميه هم در اين راستا کم کاري کردند و گفتند شريعتي سوسياليست است. شريعتي اي که مي گفت از اصول کلان حاکم بر فقه، عدالت است. چه کساني اين را مي گفتند و شريعتي را مي کوبيدند؟ راست مدرن در قم. مي گفتند ما عدالت در فقه را قبول نداريم و اين حرف ها، حرف هاي سوسياليستي است. راست مدرن فقط مالکيت خصوصي را قبول داشت. نتيجه همين نگاهِ راست مدرن بود که اشرافيت وحشتناک امروز را رقم زد. فاصله طبقاتي، امروز به شدت اوج گرفته است. بنده مطمئنم امروز يک شريعتي در قم پيدا شود، عموم طلاب مي روند سمت او.
عموم تئوري هاي حاکم بر فضاي رسمي کشور پاسخگوي هيچکدام از سوالات در جامعه امروزي نيست. سوالات جديد وتئوري هايي که جواب ندارند. نه از سوي دانشگاه ها و نه حتي از سوي حوزه علميه قم. فقه ما فردگرا و سکولار است و دانشگاه هاي فعلي هم عقب مانده و پرمصرف است
دانشگاه هاي ما عقب مانده و پرمصرف است
فياض، وضعيت کنوني را انقلاب پارادايمي ناميد که طي آن هم ساختارها عوض مي شود و هم تئوري ها. چرا که عموم تئوري هاي حاکم بر فضاي رسمي کشور پاسخگوي هيچکدام از سوالات در جامعه امروزي نيست. به اين وضعيت انقلاب و بحران پارادايمي مي گوييم. سوالات جديد وتئوري هايي که جواب ندارند. نه از سوي دانشگاه ها و نه حتي از سوي حوزه علميه قم. دانشگاه هاي فعلي هم عقب مانده و پرمصرف است و به موازات آن، اساتيدي که نوآوري دارند، جلوي آنها گرفته مي شود.
وي در پايان گفت: در وضعيت کنوني دانشگاه ها، شما به شدت ISI گرايي را مي بينيد که يعني نوکري آمريکا. فلان استاد 12 مقاله در ISI چاپ کرد و آمد به دانشگاه تهران! خب اين دانشگاه طبيعتاً ديگر هيچ ارتباطي به جامعه ندارد. در همان دوران قبل انقلاب، در شرايطي که امثال شريعتي جايي در دانشگاه ها نداشتند، امثال سيد حسين نصر و دکتر پاريزي باستاني مرتب داشتند از لحاظ مدارج و مناصب دانشگاهي اوج مي گرفتند. هر چقدر آنها در حکومت آن وقت مقرب تر مي شدند از اين طرف شريعتي بود که در جامعه اوج مي گرفت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دانشجویان آمریکایی و اروپایی با برپایی جنبش‌های دانشجویی، جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند که این جنبش‌ها با سرکوب شدید دولت‌های غربی مواجه شده است.

این جوانان هم که پرورش یافته همان فرهنگ غربی هستند در مقابل این اعمال جنایتکارانه و کشتار بیرحمانه مردم مظلوم فلسطین واکنش نشان دادند ، اما دولت امریکا و صهیونیست‌ها تحمل این اعتراض‌ها را ندارند.

دیگر خبرها

  • حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • فصل بیداری
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • حمایت دانشگاهیان قم از جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان اردبیلی در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه اصفهان در حمایت از جنبش دانشجویی آمریکا
  • سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • عکس/ جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در پاریس