Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@08:43:44 GMT

ورزش به سبک کوچ

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۶۵۹۹

ورزش به سبک کوچ

به گزارش ایرنا، عشایر چهارمحال و بختیاری در ابتدای بهار از سمت خوزستان به چهارمحال و بختیاری ورود می کنند و با پایان شهریور ، بار سفر می ببندند و راهی خوزستان می شوند که این مرحله را کوچ مالکنون می نامند.
مالکنون اگر چه برای عشایر تلخی ها و سختی هایی را به همراه دارد اما این کوچ برای رسیدن به مراتع سرسبزتری است که عشایر آن را در مسیرهای کوچ طرحی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عشایر کوچرو همراه با ایل خود به سمت خوزستان می روند و در این مسیر پسران ایل هر گاه مال در جایی برای استراحت اطراق کرد، گرد هم می آیند و به بازی های بومی و محلی می پردازند.
از این رو با توجه به حافظه تاریخی که در نهاد کوچ قرار داشت، جشنواره ورزش بومی و محلی عشایری چهارمحال و بختیاری با عنوان ' مالکنون ' آبانماه امسل در اردل برگزار شد، تا جوانان روستایی و عشایری از سنت های دیرین خود صیانت کنند.
اگر چه این جشنواره بدون ساز و دهل برگزار شد،اما جوانان روستایی و عشایر در بازی های بومی و محلی همچنان که در طول برپایی کوچ وجود داشت، بر آن پا فشاری کردند.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بومی و محلی چهارمحال و بختیاری در باره این موضوع که چرا این جشنواره آبانمان برگزار شد، می گوید: جشنواره باید همزمان به کوچ مالکنون برگزار می شود اما چون ماه های محرم و صفر بود ، به ابتدای آبانماه موکول شد.
فخر الدین اسعدی در گفت وگو با ایرنا افزود: به حرمت عزای سید و سالار شهیدان این جشنواره بدون جشن برگزار شد و بیشتر رویکرد مسابقه ای داشت اما در سالهای بعدی این جشنواره در انتهای شهریورماه به صورت منطقه ای با حضور عشایر هفت استان و همزمان با کوچ عشایر برگزار می شود.
به گفته وی، این جشنواره در 6رشته ورزشی بومی و محلی برگزار شد که سه رشته مختص مردان و سه رشته نیز برای زنان در نظر گرفته شد و 150ورزشکار روستایی و عشایری از 9 شهرستان در آن شرکت کردند.
اسعدی می گوید:بازی های بومی و محلی یکی از ظرفیت های مطلوب برای جذب گردشگری است، اما باید زمینه های این ظرفیت به صورت بین بخشی فراهم شود.
به گفته وی، بازی های بومی و محلی هر منطقه می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی اثرگذار باشد و در چهارمحال و بختیاری بدلیل وجود بافت عشایری در بخشی از شهرستان ها هنوز بازی های بومی و محلی در بین جوانان مرسوم است.
به گفته وی، 6 رشته ورزشی از سوی جوانان روستایی و عشایری در استان برگزار می شود که ' دارلپان ' و ' لی لی مرحله ای ' ریشه تاریخی در استان دارند.
وی به بهره برداری از 4 خانه روستایی همزمان با این جشنواره اشاره کرد و گفت: هم اکنون 10 خانه ورزش روستایی در استان آماده بهره برداری است و انتظار است مسوولان در این زمینه اعتبارات استانی لازم را اختصاص دهند.
نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز بازی های بومی و محلی و عشایری را یکی از بهترین ظرفیت ها برای جذب گردشگران خارجی می داند.
علی کاظمی باباحیدری در گفت و گو با ایرنا افزود: ورزش استان از نظر سخت‌افزاری مانند زیر ساخت های ورزشی و تجهیزات و از نظر وجود حامیان مالی مشکل دارد، از این رو دولت یک خط اعتباری ویژه‌ای برای استان در نظر می‌گیرد که بخشی از آن باید به ورزش روستایی و عشایری اختصاص داده شود.
نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار بابیان اینکه ورزش استان چهارمحال و بختیاری مظلوم است، تصریح کرد: با اختصاص اعتبارات، بخشی از طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی استان تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و ورزش روستایی و عشایری نیز مورد توجه قرار می گیرد.
رییس فدراسیون ورزشهای روستایی عشایری و بازی های بومی و محلی نیز می گوید:چهارمحال و بختیاری از ظرفیت بالایی در توسعه ورزش های بومی و محلی برخوردار است.
غلامرضا جعفری در جشنواره ورزشی روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون 500 نوع بازی بومی و محلی ایرانی در استانهای کشور شناسایی شده که بخشی از این بازی ها مربوط به این استان است.
وی افزود: بازی های بومی محلی شناسایی شده ایران در قالب 2 هزار و 400 شکل است.
جعفری افزود: ورزش های بومی و محلی ایران دارای اصالت فرهنگی است و فلسفه هر بازی با اصالت فرهنگی و اجتماعی آن پیونده خورده است.
به گزارش ایرنا،در چهارمحال و بختیاری بازی هایی مانند وسطی ها، آزادی، الختر، الخترو، الک دولک، بکش ‌بکش، ترکه ‌بازی، تیراندازی، تیر و کمان، تیر و نشانه، چنگ و چاله، چوب‌بازی، چوب تل، حلال و حرام، خرمنگل، دست روی سر، دو گوبه، سوارکاری و تیراندازی، سو گردم، شال‌بازی، سه خط، شیر و پلنگ، قیقاج، لال‌بازی، هفت سنگ و هل هله گرگ از فراوانی بالایی در نزد مردم برخوردار بود.
برخی از این بازی ها اکنون روبه فراموشی است و جوانان کمتری نسبت به این بازی ها اقدام می کنند.
امسال دو هزار و یکصد برنامه ورزشی از سوی هیات ورزش روستایی و عشایری استان برگزار شد که نزدیک به 48 هزار نفر از روستاییان و عشایر استان در برنامه ها شرکت کردند که این می تواند یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری باشد.
چهارمحال و بختیاری 900 روستا با جمعیتی افزون بر 470 هزار نفر دارد و بخشی از مردم این استان هنوز به صورت عشایری زندگی می کنند و این بافت روستایی و عشایر و وجود بازی های بومی و محلی مهمترین ظرفیت گردشگری این استان است.
چهارمین المپیاد ورزشی روستائیان چهارمحال و بختیاری با قهرمانی تیم کوهرنگ به پایان رسید.
گزارش از محمود رئیسی
2097

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۶۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه، گفت: براساس قانون دستگاه‌های اجرایی به نسبت جمعیت عشایری باید اعتباری را برای خدمت‌رسانی به این جامعه تخصیص دهند که هنوز در استان کرمانشاه عملیاتی نشده است. - اخبار استانها -

علی‌جعفر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه جامعه عشایری استان بعد از جامعه شهری و روستایی سومین جامعه استان است اظهار داشت: با وجود اینکه جمعیت عشایر تنها 4.2 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند اما ییشترین نقش را در اقتصاد استان را دارند.

وی با بیان اینکه عشایر استان با داشتن سه میلیون و 400 هزار رأس دام سبک 30 درصد از نیاز پروتئینی استان را تأمین می‌کنند عنوان کرد: 13 هزار و 800 خانوار عشایری استان با 86 هزار نفر جمعیت 6 ماه از سال را در مناطق ییلاقی استان می‌گذرانند و 6 ماه دیگر را به مناطق گرمسیری استان و استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام کوچ می‌کنند.

رضایی گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان تقویم کوچ عشایر تهیه شده و کوچ از 15 فروردین 1403 آغاز شده و تا 15 اردیبهشت ادامه دارد و بعد از آن می‌توانند وارد مراتع استان شوند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: با بخشی از دستگاه‌های مرتبط با عشایر از جمله نیرو انتظامی، مرزبانی و سپاه عشایری برای تأمین امنیت مسیر کوچ عشایر هماهنگی لازم انجام شده که عشایر با آسودگی خاطر کوچ کنند.

وی با اشاره به هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل راهداری به منظور ارائه خدمات به عشایر در مسیر کوچ بیان کرد: آبرسانی و تأمین آب شرب سالم توسط تانکر از وظایف اداره کل امور عشایری است و سوخت مورد نیاز شامل نفت سفید و گاز مایع در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد.

رضایی گفت: براساس سیاست سازمان، ما تنها وظیفه تامین آب شرب عشایر را داریم اما با پیگیری و تأمین اعتبار 50 تا 60 درصد آب احشام نیز تأمین می‌شود و بخشی از آب احشام را خود عشایر باید تأمین کنند.

وی عنوان کرد: پنل‌های خورشیدی توسط وزارت نیرو و شرکت توانیر براساس اعتباری که در قانون بودجه مصوب شده تهیه و در اختیار سازمان امور عشایری قرار می‎گیرد و این پنل تنها برای تأمین روشنایی و شارژ تلفن همراه است اما مقرر شده در صورت تأمین اعتبار عشایری که فاصله کمتری نسبت به برق شهری دارند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: سهمیه پنل خورشیدی در سال گذشته 800 مورد بوده اما با وجود پیگیری‌های متعدد تنها 400 مورد به ما تخصیص یافته و از طریق قرعه کشی بین عشایر توزیع می‌شود.

رضایی با انتقاد از کم بودن سهمیه آرد عشایر عنوان کرد: سرانه آرد جامعه عشایری 12 کیلوگرم است و مکاتبات متعددی با سازمان برای افزایش این سرانه انجام شده اما باید در شورای آرد و نان کشور مطرح شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی دو بار در سال دام عشایر را به صورت رایگان معاینه و واکسن می‌زنند، گفت: اداره کل امور عشایری به تنهایی قادر به رفع مشکلات این جامعه نیست و براساس قانون تمام دستگاه‌های اجرایی استان به نسبت جمعیت عشایری باید اعتباری در راستای خدمات رسانی به این جامعه هزینه کنند اما تاکنون عملیاتی نشده و مشکلات همچنان پابرجا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شجاعی: دخترم می‌گوید این بازی را ببازید
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • ثبت نام بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تمدید شد
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • بزن بزن جدید در ورزش ایران؛ کتک زدن شدید داور وسط چمن | فیلم