Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-27@06:22:18 GMT

بحران کم‌آبی در سرچشمه کارون و زاینده‌رود

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۰۴۳۷

خرداد: رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری گفت: با وجود اینکه این استان سرچشمه دو رود بزرگ کارون و زاینده‌رود است، خود با بحران کم آبی مواجه شده است.

به گزارش خرداد از ایسنا، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری ششم آبان ماه در کنفرانس خبری در خصوص آخرین وضعیت آب استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه مردم استان مجاور، سرزمین بختیاری را به نام اصفهان سند زده‌اند، اظهار کرد: اگر قانونی وجود دارد قانون‌شکنان باید مجازات شوند و نباید هیچ کار غیر قانونی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با وجود اینکه این استان سرچشمه دو رود بزرگ کارون و زاینده‌رود است، خود با معضل کم آبی مواجه شده است وطرح‌های قانونی این استان توسط استان مجاور بلوکه شده است در حالیکه آن طرح‌ها غیر قانونی نبوده و تمام مجوزات لازم را برای تامین آب شرب دارد.

حجت‌الاسلام جعفری گفت: متأسفانه برخی مسئولان به دلیل حفظ منافع و پست خود در حال نابودی استان هستند.
حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به اینکه در گذشته مسئولان دولتی اجازه مستقل شدن به آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری را نمی‌دادند و آب‌منطقه‌ای استان وابسته به اصفهان بود، تصریح کرد: اکنون با پیگیری‌های مستمر آب منطقه‌ای این استان مستقل شده است اما با استقلال آب منطقه‌ای استان، آن‌ها به‌دنبال سنگ‌اندازی در اجرای طرح‌های آبی استان و تأمین منافع خود هستند.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به گوشه‌ای از تلاش‌های مسئولان دولتی در ایجاد اختلال در امور آب‌منطقه‌ای استان و اجرای طرح‌های آبی گفت: اجرای طرح‌های غیرقانونی و ویران‌کننده مانند تونل گلاب و بهشت‌آباد، بلوکه کردن طرح‌های انتقال آب قانونی و مصوب دولت مانند طرح انتقال آب بن- بروجن، ادعای مالکیت 98 درصدی آب زاینده‌رود و در گام آخر امضای سند مالکیت یک هزار و 407 هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به‌نام آب‌منطقه‌ای اصفهان نمونه‌ای از این اقدامات است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته به‌واسطه کاهش بارش و وقوع خشکسالی، بسیاری از چاه‌های آب استان و چشمه‌ها و قنات‌ها خشک‌شده است و بسیاری از مزارع کشاورزی استان به‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌شده‌اند و از طرفی به دلیل برداشت بی‌رویه از این منابع، متأسفانه بیلان آب بسیاری از آبخوان‌های زیرزمینی منفی شده و مهم‌ترین دشت‌های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شدند.

رئیس کمیته صیانت از آب چهار محال و بختیاری گفت: استان اصفهان به شدت شروع به صنعتی شدن پیش رفته است و متأسفانه همین امر باعث شده با مشکل بی آبی مواجه باشند و به همین دلیل با برداشت و انتقال آب بی‌رویه آب از چهارمحال و بختیاری، این استان را نیز به مرز فاجعه رسانیده‌اند.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر دچار خشکسالی شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه منابع آب استان در هفت سال اخیر به نصف کاهش پیدا کرده است.

برچسب ها: بحران کم‌آبی ، سرچشمه ، کارون ، زاینده‌رود

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۰۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ کار و تلاش در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری،  مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان به مهمترین برنامه‌های هفته کار و کارگر در این استان اشاره کرد و گفت: نواختن زنگ کار و تلاش در یکی از واحد‌های تولیدی، برگزاری همایش تجلیل از کارگران نمونه استان و اجرای برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به ناغان
  • خبر‌های ورزشی ۵ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • (تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری
  • نواخته شدن زنگ کار و تلاش در چهارمحال و بختیاری