Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@20:22:38 GMT

قدمت 3000 ساله دشنه مفرغی کشف شده در خرم‌دره

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۷۰۰۲

قدمت 3000 ساله دشنه مفرغی کشف شده در خرم‌دره

رئیس اداره میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خرم‌دره گفت: خنجر کشف شده یکی از آثار ارزشمند مفرغی کشف شده در استان است که متعلق به هزاره اول قبل از میلاد بوده و سه هزار سال قدمت دارد.

«داوود آبیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به کشف 445 سکه‌های قدیمی در شهرستان خرم‌دره، اظهار کرد: این سکه‌ها همگی در ابعاد نامنظم و دارای کتیبه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که این سکه‌ها به‌علت زنگ‌زدگی قابل خواندن نیست، تصریح کرد: برای تعیین نظر دقیق در مورد زمان دقیق تاریخی این سکه‌ها باید پاکسازی روی آن انجام گیرد اما بر اساس برآوردهای صورت گرفته احتمالاً این سکه‌ها متعلق به دوران سلجوقی هستند.

این مسئول با بیان این‌که خنجری یا دشنه مفرغی یکی دیگر از اشیایی بود که در شهرستان کشف شد، اظهار کرد: خنجر کشف شده یکی از آثار ارزشمند مفرغی کشف شده در استان است که متعلق به هزاره اول قبل از میلاد بوده و سه هزار سال قدمت دارد.

وی با اشاره به این‌که این اشیا توسط کارهای اطلاعاتی صورت گرفته توسط نیروی انتظامی شهرستان از متخلفان در حین خرید و فروش کشف شد، اظهار کرد: در برهه فعلی چیزی که برای ما اهمیت دارد محل کشف این اشیا برای انجام مطالعات بیشتر است.

آبیان با اشاره به این‌که هم‌اکنون شهرستان خرم‌دره فاقد موزه برای نگهداری آثار باستانی است، یادآور شد: به‌علت نبود موزه در شهرستان همه آثار کشف شده به گنجینه میراث فرهنگی استان تحویل  می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۷۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس از کشف ۳۰۸ قطعه شیء تاریخی با قدمت چند هزار ساله در شهرستان «چالوس» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محسن سلیمانی در تشریح این خبر گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس ، تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های قضائی، ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم  را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمانی همچنین اظهار کرد: در این عملیات بیش از ۳۰۸ قطعه شیء تاریخی، شامل اقلام زینتی وزیور آلات  شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام  کشف شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اشیاء بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، بیان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

 فرمانده انتظامی  شهرستان چالوس با بیان این که قاچاق اشیاء عتیقه و آثار باستانی تاراج فرهنگ و تاریخ کشور به شمار می‌رود، از مردم خواست در صورت شناسایی افراد سودجو و قاچاقچیان عتیقه و هرگونه مسائل امنیتی، مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • کشف جسد جوان ۲۸ ساله پلدختری در دره‌شهر
  • جسد جوان ٢٨ ساله پلدختری در دره‌شهر کشف شد
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه