Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@07:41:34 GMT

درياچه اروميه يک قدم تا مرگ

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۰۱۲۲

درياچه اروميه يک قدم تا مرگ

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- فرارو در گزارشي آورده است:حجم بارش‌هاي سال جاري در حوضه آبريز درياچه اروميه 208 ميلي‌متر تخمين زده شده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد و نسبت به دوره متوسط بلندمدت 24 درصد کاهش پيدا کرده‌است.

فرارو در اين گزارش آورده است: حسن روحاني در آغاز به کار دولت يازدهم با سرو صداي فراوان از تلاش ملي براي احياي درياچه اروميه سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين راستا اقداماتي هم صورت گرفت و احياي اين درياچه رو به مرگ از همان روزهاي آغازين رياست جمهوري روحاني کليد خورد. اما حالا پس از گذشت بيش از 4 سال شواهد نشان مي دهد احياي درياچه اروميه به بن بست خورده است. برخي کارشناسان مي گويند طرح هاي دولت روحاني در اين رابطه با شکست مواجه شده است.
درياچه اروميه يک قدم تا مرگ
به گزارش فرارو، اسماعيل کهرم کارشناس برجسته محيط زيست مي‌گويد `دو سوم درياچه به کلي خشک شده است.`
او با انتقاد از برخي اظهار نظرها درباره پسروي درياچه افزود: «زماني مي‌توانستيم از عقب‌نشيني آب درياچه صحبت کنيم که ساحل درياچه مشخص بود. اما الان که ساحلي نداريم بخواهيم اينگونه حرف بزنيم. وقتي مي‌بينيم که دو سوم درياچه خشک شده بايد به صراحت بگوييم درياچه خشک شده است.»
او در گفت و گو با اعتماد تاکيد کرد که `اميدي به بهبود وضعيت درياچه` ندارد چرا که `نه بودجه کافي اختصاص يافته است و نه حمايت لازم وجود دارد.` کهرم مي گويد تلاش هاي دولت حسن روحاني براي احياي درياچه شکست خورده است.
اين سخنان در شرايطي مطرح مي شود که چند ماه پيش رييس جمهور از `تثبيت درياچه اروميه` به عنوان يکي از افتخارات دولت يازدهم ياد کرد و آن را `الگوي زيست محيطي براي منطقه و جهان` دانست.
حسن روحاني در کنفرانس بين‌المللي «مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌حل‌هاي عملي» که تيرماه در تهران برگزار شد گفت: «اگر اقدام دولت يازدهم نبود امروز در غرب کشور نه با توفان گرد و غبار و شن بلکه با توفان نمک مواجه بوديم و حدود 14 ميليون نفر از مردم ايران که در استان‌هاي مختلف غرب کشور زندگي مي‌کنند ناچار به مهاجرت مي‌شدند.»
با وجود اظهارات روحاني اما منتقدان موفقيت نسبي دولت در کنترل بحران درياچه اروميه را ناشي از افزايش بارش ها در چند سال اخير مي دانند. برخي ديگر هم آن را ناشي از اقدامات ديگري مي دانند. نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه در مجلس در اين باره مي گويد: «ستاد احياي درياچه اروميه به جاي تامين منابع آب اين درياچه، فاضلاب‌هاي تصفيه نشده را وارد درياچه اروميه کرده است.»
به گفته قاضي‌پور، «فاضلاب شهرک‌هاي صنعتي» هم به درياچه اروميه ريخته مي‌شود و درياچه اروميه را به `مخزن بزرگ فاضلاب` تبديل کرده است.
در کنار اين اظهار نظرها آمارهاي جديد نشان مي دهد، برخلاف اعلام قبلي وضعيت درياچه اروميه تثبيت نشده و همچنان بحراني است.
16شهريور ماه مديرکل دفتر مديريت به‌هم‌پيوسته منابع آب حوضه درياچه اروميه از اختلال در روند احياي اين درياچه به دليل کاهش محسوس حجم بارش و ضرورت بازنگري در اين برنامه خبر داده‌است. او به همين دليل افزود: `برنامه احياي درياچه اروميه بايد براساس شرايط و امکانات فعلي کشور و دولت بازنگري و سنجيده شود.`
آن‌طور که اين مقام مسئول گفته، براساس برنامه احياي درياچه اروميه، بايد هر سال با تمهيدات وزارت جهاد کشاورزي در راستاي اجراي طرح‌هاي اصلاح کشت و شيوه‌هاي نوين آبياري، هشت درصد در مصرف آب بخش کشاورزي حوضه آبريز درياچه صرفه‌جويي شود.
اين در حالي است که به گفته موسوي، در سال جاري به دليل کاهش حجم بارش‌ها، ميزان برداشت از سدها نيز براي آبياري مزارع کشاورزي افزايش پيدا کرده‌است.
درياچه اروميه يک قدم تا مرگ
اين شرايط موجب شده است برنامه کاهش برداشت منابع آبي براي مصارف کشاورزي در اين منطقه به خوبي اجرا نشده است. گويا دليل اصلي اين موضوع هم نگراني از ايجاد `تنش هاي اجتماعي` بوده است.
اسماعيل کهرم در اين باره معتقد است: «استفاده از آب درياچه‌اي که در حال مرگ است براي کشاورزي يعني تبخير. ضمن اينکه شيوه‌هاي آبياري سنتي مثل غرقابي باعث مي‌شود آب بيشتري اسراف شود. جاي انتقاد دارد از وزارت نيرو که چرا احياي درياچه را در اولويت قرار نداده است.»
او افزود: «حوضه درياچه اروميه ٥/٧ ميليارد متر مکعب در سال آب دارد. قرار بود دولت ٤٠ درصد آب حوضه را به درياچه اروميه اختصاص دهد. اين آب الان براي ٧٥٠ هزار هکتار کشاورزي مصرف مي‌شود. يکي از خطاهاي قبلي اين بود که در سال‌هاي خشکسالي زمين‌هاي کشاورزي را از ٣٥٠ هزار هکتار به ٧٥٠ هزار هکتار افزايش داديم. وقتي تصميم دولت براي اختصاص ٤٠ درصد آب حوضه به درياچه اعلام شد؛ کشاورزان و دامداران نگران شدند. دولت قرار بود سيستم‌هاي آبياري نوين را به جاي شيوه‌هاي کنوني جايگزين کند براي اختصاص به درياچه. بيش از ٧٠ هزار حلقه چاه اطراف درياچه است. بخشي از اين چاه‌ها البته خشک شده‌اند. اما کشاورزان چه بايد بکنند؟ بايد بميرند؟ خب دولت به کشاورزان پيشنهاد داد به جاي شيوه‌هاي سنتي از آبياري مدرن استفاده کنند تا هم کشاورزي حفظ شود و هم آب بيشتري صرفه‌جويي شود. اما اين هم اتفاق نيفتاد.»
در کنار اين موضوع بودجه احياي درياچه هم از همان ابتدا به طور کامل اختصاص داده نشده است.
حجم بارش‌هاي سال جاري در حوضه آبريز درياچه اروميه 208 ميلي‌متر تخمين زده شده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد و نسبت به دوره متوسط بلندمدت 24 درصد کاهش پيدا کرده‌است.
به دليل کاهش چشمگير حجم بارش‌ها، تراز درياچه از 1270٫63 در سال گذشته به 1270٫35 رسيده‌است که کاهش 28 سانتيمتري تراز درياچه را نشان مي‌دهد.
همچنين حجم مخزن درياچه نسبت به سال گذشته 500 ميليون مترمکعب کاهش پيدا کرده و وسعت پوشش آب درياچه نيز از 2150٫7 کيلومتر مربع سال گذشته به 1819٫8 کيلومترمربع در سال جاري رسيده‌است.
وضعيت درياچه اروميه در حالي بحراني توصيف مي شود که سال گذشته موسسه تحقيقاتي `تحليل سيستم کاربردي`، که مقر آن در وين، پايتخت اتريش است، با همکاري پژوهشگران دانشگاه واگنينگن هلند پژوهشي درباره وضعيت درياچه انجام دادند که نتايج هشدار آميز آن در راسنه ها منتشر شد.
بنا به نتايج اين تحقيق با فرض تغييرات اقليمي شديد يا حتي متوسط، برنامه‌هاي فعلي براي احياي درياچه اروميه کافي نيست.
سميه شادکام، که هدايت اين تحقيق را به عهده داشته، گفته بود: `اين يعني اقدامات فوري براي نجات درياچه لازم است. هم بايد در سطح منطقه‌اي استفاده از آب محدود شود، هم در سطح جهاني بايد انتشار گازهاي گلخانه‌اي محدود شود.`
از آخرين اقدامات صورت گرفته براي نجات درياچه مي توان به انتقال حدود يک ميليارد و 571 ميليون متر مکعب آب از سدهاي مجاور به درياچه اشاره کرد. اين ميزان آب از سدهاي بوکان، شهرچاي اروميه، سد مهاباد، حسنلوي نقده، زولاي سلماس و ساروق تکاب به سمت درياچه اروميه هدايت شده است که بيشترين ميزان از سد بوکان بوده است.
درياچه اروميه يک قدم تا مرگ
حالا در دولت دوم حسن روحاني عيسي کلانتري دبير ستاد و مجري طرح احياي درياچه اروميه به عنوان رييس سازمان محيط زيست انتخاب شده است. او از مديران دولتي است که سالهاست از چالش آبي در کشور سخن مي گويد.شايد اين بار با حضور او که تجربه کار در حوزه درياچه اروميه را نيز دارد، احياي درياچه در روند مثبتي قرار گيرد.
در کنار آن بايد منتظر ماند و ديد که آيا رضا اردکانيان وزير پيشنهادي نيرو موفق مي شود اعتماد مجلس را جلب کند يا نه؟ شايد حضور او در وزارت نيرو بتواند بن بست احياي درياچه اروميه را باز کند. اردکانيان متخصص امور آب است. او سالها در اين حوزه تجربه دارد.
فرارو7آبان 96
اول*عليرضافرجي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به سمت دریاچه گفت: این مرحله از رهاسازی در مرحله نخست از سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی می شود.

مجید رستگاری افزود: در مرحله نخست ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در مرحله دوم پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

رستگاری اظهار کرد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

دیگر خبرها

  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه