Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شش ماه نخست سال جاری، بیش از 3 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس، جذب گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شد که با این رقم، شمار منابع آن، از مرز 135 هزار نسخه گذشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام این مطلب اظهار کرد: از ابتدای سال جاری، بیش از 3 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی در موضوعات مختلف، از طریق اهدا و خریداری جذب گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی شد که بیش از 90 درصد این نسخه‌ها، اهدایی ارادتمندان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است و با این رقم، شمار منابع این گنجینه، از مرز 135 هزار نسخه گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: نزدیک به 5 هزار نسخه از منابع موجود در شش ماه نخست سال 96 فهرست‌نویسی شده که شامل کتب خطی، چاپ سنگی، قرآن‎ و جزوات قرآنی، نسخ دیجیتالی، میکروفیلم و نسخ دست‌نویس بوده است. همچنین بیش از 200 مورد به صورت تلفنی و اینترنتی، به محققان خدمات‌رسانی شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، روزانه پاسخگوی بسیاری از محققین و مؤسساتی است که برای دریافت تصاویر نسخ خطی به گنجینه کتب خطی این کتابخانه مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: در این شش ماه، حدود 700 نفر از محققان به این مرکز مراجعه کرده‌اند و حدود یک هزار و 200 نسخه فایل دیجیتال به متقاضیان ارائه شده است.

فاضل هاشمی به شورای ارزیابی و بررسی درخواست‌ها که در محل گنجینه مخطوطات برگزار می‌شود، اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال، 30 جلسه با حضور رئیس گنجینه کتب خطی و کارشناسان این مرکز در اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار شده که در نتیجه آن، بیش از 550 نسخه در این جلسات قیمت‌گذاری شده و از این میان، حدود 90 نسخه خریداری شده است.

گنجینه مخطوطات آستان ‌قدس رضوی، پیوسته به واسطه قداست معنوی، اعتماد مردمی و نگهداری و حفاظت دقیق علمی و تجربی، روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت و فهرست‌نویسی، در اختیار علاقه‌مندان به آثار معنوی و تاریخی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۲۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر

مدیر اجرایی آستان علی بن باقر(ع) مشهد اردهال کاشان ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق را تشریح کرد. - اخبار استانها -

محمد خیرخواه در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق(ع)، اظهار داشت: آستان مقدس امامزاده علی بن امام محمد باقر(ع) به رسم همه ساله مراسم سوگواری امام صادق(ع) برادر این امامزاده واحب‌التعظیم را برگزار می‌کند.

وی در بیان جزئیات مراسم‌های شهادت امام صادق(ع) در آستان مقدس امامزاده علی بن امام محمد باقر(ع) مشهد اردهال افزود: مراسم سوگواری در جمعه شب مصادف با شب شهادت امام صادق(ع) در آستان مقدس امامزاده علی بن باقر برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی آستان امامزاده علی بن باقر(ع) مشهد اردهال کاشان ابراز داشت: سخنران این مراسم حجت‌الاسلام علی بخشنده است و احمد نیکبختیان از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز حاضران در این جلسه را به فیض می‌رسانند.

وی از اجرای برنامه زنده تلویزیونی در آستان مقدس امامزاده علی بن امام محمد باقر(ع) خبر داد و گفت: میهمان این برنامه زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، استاد رجبی دوانی بوده و محمود شریفی نیز مداح این ویژه برنامه است.

خیرخواه از تجمع هیئات مذهبی روز شهادت امام صادق(ع) در آستان مقدس امامزاده علی بن امام محمد باقر(ع) مشهد اردهال کاشان خبر داد و تصریح کرد: این تجمع از ساعت 10 صبح آغاز شده و در شبکه افق نیز به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت