Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهره برداری از خط ششم سراسری علاوه بر آنکه نقش بسزایی در تامین گاز کریدور غرب کشور و صادرات گاز به عراق دارد، در کنار سایر خطوط انتقال، ظرفیت انتقال گاز در کشور را نیز تا سقف ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می دهد.

بهره برداری از خط ششم سراسری علاوه بر آنکه نقش بسزایی در تامین گاز کریدور غرب کشور و صادرات گاز به عراق دارد، در کنار سایر خطوط انتقال، ظرفیت انتقال گاز در کشور را نیز تا سقف ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش انرژی امروز، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: با آغاز فعالیت خط لوله ششم سراسری انتقال گاز و تمهیدات در نظر گرفته شده، ظرفیت انتقال گاز در کشور به ۷۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی با بیان این‌که فعالیت خط انتقال گاز ششم سراسری در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود، ادامه داد: در صورتی که میزان تولید گاز افزایش یابد سعی می‌کنیم از همه ظرفیت خطوط لوله در کریدور شرقی (خطوط لوله چهارم و هشتم) و کریدور مرکزی (خطوط لوله دوم، سوم و دهم) برای انتقال گاز استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ادامه داد: در کنار این خطوط با استفاده از خط لوله انتقال گاز دامغان-کیاسر، گاز را به شمال کشور انتقال می‌دهیم، همچنین کریدور غرب (خطوط پنجم، ششم و نهم) برای سرشاخه‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و صادرات به عراق اهمیت فراوانی دارد، بنابراین راه اندازی خط ششم سراسری برای تامین گاز منطقه غرب حیاتی است.

توکلی درباره خط لوله انتقال گاز شهید مندنی زاده توضیح داد: این خط یکی از ورودی‌های جدید برای پالایشگاه گاز بیدبلند است که با راه اندازی این خط ترش، بخشی از گاز ترش خط لوله انتقال گاز پنجم سراسری به بهترین نحو ممکن در ایستگاه بیدبلند به عنوان خوراک استفاده خواهد شد به این معنا که گاز ترش منطقه عسلویه در پالایشگاه گاز بیدبلند تصفیه می‌شود.

وی افزود: خط لوله انتقال گاز ترش مانند خط لوله انتقال گاز پنجم سراسری خطی است که مسئولیت‌های اجتماعی خاصی را در ارتباط با رعایت ملاحظات حریمی می‌طلبد، ما نیز به عنوان بهره بردار هرچه بتوانیم این خط را به خط شیرین تبدیل کنیم کمک شایانی به منطقه کرده‌ایم این امر هنوز محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز درباره حفظ حریم خطوط لوله توضیح داد: حفظ حریم خطوط لوله انتقال گاز یکی از مهمترین موضوع‌ها در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی است بنابراین از امکانات و سازوکارهای کنترلی که در اختیار گروه‌های کنترل حریم است استفاده می‌شود تا در صورت تجاوز به حریم خطوط لوله از طریق محاکم قضایی برای برخورد با متخلفان اقدام شود.

توکلی تاکید کرد: همجواران خطوط لوله باید این واقعیت را درک کنند که سلامت یک خط لوله فشار قوی با ۱۳۰۰ PSI (پوند بر اینچ مربع) بسیار مهم است زیرا ایمنی آنها با ایمنی خطوط لوله و تاسیسات انتقال گاز گره خورده است.

وی افزود: در محدوده‌های اطراف خطوط لوله حتی در روستاهای همجوار، برای مردم دوره‌های آموزشی برگزار شده تا با اهمیت ایمنی خطوط لوله آشنا شوند با این حال هرکجا که میزان تراکم ابنیه در مناطق خطوط لوله بیشتر شود هرچه سریع تر آن خطوط لوله را ایمن سازی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز، اظهار کرد: انجام تعمیرات اساسی، ایمن سازی خطوط، انجام عملیات پیگرانی و دیگر اقدام‌های شرکت انتقال گاز با هدف پایداری انتقال انجام شده تا در فصل سرما نیز مشکلی برای گازرسانی به نقاط مختلف کشور پیش نیاید، همچنین در زمستان امسال پیش‌بینی‌های لازم برای انجام تعمیرات سال آینده انجام می‌شود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست

ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. - اخبار بازار -

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 گفت: شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن محصول به مشتریان تحویل داده که از این میزان یک میلیون و 400 هزار تن روانه بازارهای صادراتی شده و رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را  در پی داشته است؛ اما نکته  این است که این اتفاق در زمینه صادرات می‌توانست برای سایر شرکت‌های فولادی نیز رقم بخورد، ولی  ازآنجاکه برخی شرکت‌های فولادی نتوانستند در مقابل سهام‌داران خود در بخش سود و زیان از صادرات محصولات خود دفاع کنند، انگیزه تولید بیشتر و صادرات را از دست دادند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت این است که در سال 1402 حجم واردات ورق فولادی افزایش چشمگیری داشت. ما در بخش واردات ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرایطی شاهد افزایش واردات بودیم که محدودیت‌های ارزی نیز داشتیم. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که ظرفیت‌های تولید و ضریب بهره‌برداری تولید برای ورق سرد در کشور ما 71 درصد، برای ورق گالوانیزه 42 درصد و برای ورق رنگی 28 درصد است. این امر نشان می‌دهد ما در داخل کشور امکان تولید این‌گونه محصولات را داریم؛ اما باید برای تولیدکنندگان شرایطی ایجاد کنیم که رغبت پیدا کنند تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنند. قطعاً این حجم واردات مانعی جدی برای تسهیل امر تولید است.

وی عنوان کرد: ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد، اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. از سوی دیگر نیز باید محصولاتی را وارد کنیم که بدانیم نیاز بازار است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته و تسریع شده که این پروژه‌ها نیازمند ورق گرم است.

حیدری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای واردات این است که ما ارزی را که قرار است از بانک مرکزی صرف واردات محصولات فولادی کنیم، صرف واردات ورق گرمی بشود که قرار است در پروژه‌های انتقال آب مصرف شود. در این صورت قطعاً ظرفیت‌های فولاد مبارکه برای اینکه محصولات خود را به سایر مشتریان عرضه بکند بیشتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اجرای هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • قطعی آب گچساران در پی بارشها/جاده های عشایری دچار خسارت شدند
  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد