Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

دق‌الباب مي‌کنند تا آمدن ماه شادماني‌ها را تبريک بگويند
دق‌الباب مي‌کنند تا آمدن ماه شادماني‌ها را تبريک بگويند»؛ برخي‌ افراد در شب پايان ماه صفر و آغاز ماه ربيع‌الاول به درب هفت مسجد مي‌روند تا به قولي « دق‌الباب » کنند، رسمي که گفته مي‌شود خرافه‌اي بيش نيست.
گفته مي‌شود در شب اول ماه ربيع‌الاول چند ساعتي قبل از نماز صبح بايد درِ هفت مسجد را کوبيد و با اين کار پايان دوماه عزاداري و آغاز ماه شادماني حضرت زهرا (س) را اعلام کرد و اين‌گونه از دستان حضرت زهرا (س) صله دريافت کرد و حاجت طلبيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال‌هاي ابتدايي اين مراسم، به کوبيدن در مسجد و سپس اقامه نماز صبح در آخرين مسجد اکتفا مي‌شد. اما با گذشت زمان برخي کارهاي ديگر به آن اضافه شد، تضرع، ناله، گريه بر در مسجد، پخش نذورات، شيريني، شکلات و پس از آن در آخرين مسجد خواندن دعاي توسل و حتي روشن کردن شمع بر در مسجد و آب و جارو کردن مقابل آن و البته برخي نيز براي بي‌بهره‌نماندن از خواب شب، اين رسم را تا آن‌جا جلو بردند که از نماز مغرب و اول شب، اين رسم را آغاز مي‌کردند.
کوبيدن در 7 مسجد سند شرعي ندارد
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدحسين گلميرزاده در دي ماه سال 93 در گفت‌وگويي با ايسنا مطرح کرد: کوبيدن در 7 مسجد يا دق‌الباب سند شرعي ندارد و در شأن مومنين نيست که اين کار را انجام دهند.
معاون فرهنگي تبليغات اسلامي گيلان تصريح کرد: از طرفي شمع روشن کردن و ضربه زدن به در و ديوار مسجد که سبب خرابي مسجد مي‌شود، فعلي حرام است که اين عمل نيز بايد ترک شود.
گلميرزاده با بيان اين‌که متاسفانه اين عمل خرافي دامن‌گير استان ما نيز هست، گفت: از تمامي روحانيون، ائمه جماعات و مبلغين خواسته شده است تا اين عمل خرافي را به اطلاع مردم برسانند.
وي خاطرنشان کرد: اعمال هر ماه نو و نماز اول آن ماه، صدقه دادن و دعا در حق ديگران از اعمالي است که در ابتداي هر ماه مي‌توان انجام داد.
آيت‌الله مکارم‌شيرازي هم در دي ماه 93 در پاسخ به استفتايي نظر خود را درباره تجمع پشت درب مساجد در شب اول ماه ربيع الاول اعلام کرد.
در اين پاسخ آمده است
«با توجّه به اين‌که اين عمل در روايات معصومين(عليهم السلام) وارد نشده، انجام آن به عنوان يک امر مستحبّ شرعي جايز نيست و سزاوار است ائمّه محترم جماعات مردم را به سوي مراسم و توسّلاتي دعوت کنند که در روايات معصومين(عليهم السلام) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف براي وهن مذهب هر روز امر تازه‌اي اختراع نمايند و ناآگاهان را به سوي آن دعوت کنند.»

برخي‌ افراد در شب آغاز ماه ربيع‌الاول به درب هفت مسجد مي‌روند تا به قولي « دق‌الباب » کنند
*خرافه، بدعت يا سنت
و حجت الاسلام حسين هاشمي از محققان حوزه علميه قم در سال 91 در گفت‌وگويي با يکي از رسانه‌ها گفت: اعمالي پس از پايان ماه صفر بين مردم رايج است از جمله کوبيدن در هفت مسجد، روشن کردن هفت شمع مقابل در مساجد يا جارو کردن مساجد که اينها از نظر تاريخي هيچگونه سنديتي ندارد و از سيره بزرگان و علما نبوده است.
وي ادامه داد: اين موارد، پيشينه روايي ندارد و بيشتر آداب و رسومي قومي و بومي است. به عنوان مثال در برخي مناطق استان بوشهر نيز ديده‌ شده است که مردم به نشانه پايان نحسي ماه صفر، قليان مي‌شکنند.
او حتي تاکيد کرد: متاسفانه در بسياري از موارد اين اعمال با خرافات مخلوط شده و به مواردي انحرافي در دين تبديل مي‌شود. اگر عملي در دين وارد نشده باشد و با عنوان دين انجام شود، علاوه بر اينکه ثوابي ندارد، بلکه گناه نيز محسوب مي‌شود، چرا که بدعت در دين نهي شده است.
حجت‌الاسلام هاشمي با اشاره به روايت «من بشرني بخروج صفر قله الجنه؛ هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده است، بهشت براي اوست» به عنوان يکي ديگر از تحريفات خروج از ماه صفر ادامه داد: اين روايت نيز از سند متقني برخوردار نيست و به احتمال فراوان اين روايت در مورد ابوذر غفاري بيان شده است، اما عده‌اي اين روايت را دال بر اين گرفته‌اند که بشارت دادن پيامبر به اتمام ماه صفر، ثواب و پاداش دارد.
وي درباره آداب خاص خروج از ماه صفر و حلول ماه ربيع‌الاول در روايات اسلامي و اعمال مستحبي اين ماه نيز بيان کرد: در مفاتيح‌الجنان شيخ عباس قمي آداب خاصي براي اين امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. ولي در برخي روايات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداري و عبادت، روزه گرفتن، صدقه دادن، کمک به مستمندات و قرائت زيارت پيامبر(ص) و اميرالمومنين علي(ع) در ابتداي اين ماه توصيه شده است.
* استفتاء از مقام معظم رهبري در مورد دق‌الباب
در سايت «khamenei.ir» اين سوال مطرح شده است که؛« چند سالي است در شب اول ماه ربيع‌الاول حرکتي در بعضي مساجد تحت عنوان دق‌الباب باب شده است، شائبه بدعت و يا ترويج نوعي خرافه در آن مي‌رود، ماجرا از اين قرار است که در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادي که غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبيدن به درب مساجد و خواندن اذکاري توسل جسته و حاجات خود را طلب مي‌نمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مي‌دهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مي‌رسد و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مي‌دهند نظر حضرتعالي در اين باره چيست؟»
پاسخ آيت‌الله خامنه‌اي به اين پرسش اين‌گونه است؛ «عمل مذکور مستند روايي ندارد و شيوه‌اي قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذکار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده‌اي است، لکن اشکال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماي اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالي) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايي که چه بسا ممکن است منتهي به وَهْن مذهب گردد، جلوگيري نمايند.»
البته يکي از آداب مرسوم در پايان ماه صفر که با شهادت امام رضا(ع) نيز همراه است، حضور در بارگاه آن امام فرزانه و ايجاد پيوند عاطفي و ولايي با ايشان است، پيوندي که در زيارت تمام معصومان وارد شده است.
با اين وجود و بنابر نظر فقها و بر اساس آنچه در روايات مستند و معتبر آمده است، مستحب است که مومنان در شب پاياني ماه صفر و اول ماه ربيع‌الاول؛‌ به ياد مجاهدت اميرالمومنين(ع) به مساجد رفته و تا سحر به راز و نياز و مناجات بپردازند.
و از سوي ديگر بهترين اعمال در روزهاي عيد و شادي ائمه وارد شده فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد است که در هر شرايطي سفارش شده است.
منبع: ايسنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۸۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی هفدهم اردیبهشت در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️ اوقات شرعی در استان سمنان به این شرح است:

اذان صبح در سمنان ۳:۲۵
طلوع آفتاب ۴:۵۹
اذان ظهر ۱۱:۵۳
غروب آفتاب ۱۸:۴۷
اذان مغرب ۱۹:۰۷
نیمه شب شرعی ۲۳:۰۵

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی ۱۷ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی هفدهم اردیبهشت در سمنان
  • رسول الله (ص) محور وحدت هستند
  • تسریع در جمع آوری اتباع غیرمجاز در خراسان جنوبی
  • اوقات شرعی یک شنبه ۱۶ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی ۱۶ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی شنبه ۱۵ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی ۱۵ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • ربیع خواه: من از فوتبال شناور پرسپولیس لذت می‌برم/ گل محمدی جزو ۲ سرمربی برتر ایران است