Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اهمیت تولید علم خصوصاً در حوزۀ دروس معارف اسلامی، به برخی خلأها و آسیب های موجود در این حوزه اشاره کرد و بیان داشت: مسیر موجودِ تولید و سفارش کتب درسی معارف اسلامی، استاد مولّد تربیت نمی کند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و الملسلمین قریشی، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در اختتامیه جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی، ویژه مدرسین گروههای پنج گانه معارف اسلامی سراسر کشور، تحت عنوان «دانش یار» در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نهاد برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، با تأکید بر بازنگری در محتواهای قدیمی، بیان داشت: امر تولید علم، امری همگانی است و در حوزۀ دروس معارف اسلامی استاد و مدرس این دروس است که باید به این نتیجه برسد که روش یا محتوا را تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنوارۀ «دانش یار» ادارۀ تولیدات رسانه‌ای وکمک آموزشی که اساتید سراسر کشور در آن مشارکت داشته اند، به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

وی یادآور شد: که از بین 1400 عضو هیأت علمی گروههای معارف، سالانه حداقل بایستی 40 یا 50  اثر خوب و کارآمد به بازار نشر معرفی گردد تا در اختیار دانشجویان و سایرین قرار گیرد.

حجت الاسلام قریشی تأکید کرد: اساتید نباید واهمه این را داشته باشند که کتاب تألیفی خود برای دانشجویان معرفی کنند. در واقع اگر برای تألیف یک کتاب در حوزه دروس معارف اسلامی، یک گروه مشاوره تشکیل شده و مطالب لازم را به نویسنده انتقال دهند، ما شاهد تولید یک اثر خوب خواهیم بود.
حجت الاسلام قریشی سپس با اشاره به اینکه دنیای امروز دانشجو آمیخته با فضای مجازی، تصویرپردازی و قالب های رسانه ای است، اظهار داشت: نوع ارتباط گیری با چنین فردی باید متفاوت از روش های سنتی و فعلی باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها  ضمن پرداختن به مقوله طرح «نیاز محور» اظهار کرد: در طرح نیاز محور قرار بود ما به سمت شناسایی و رفع نیازهای واقعی دانشجویان حرکت کنیم، اما آنچه که باید اتفاق بیافتد، نیفتاد و به نوعی، انحراف از مسیر آن رخ داد.

وی ضمن اشاره به برخی از تشکل ها و انجمن های تازه تأسیس که در صدد ترویج نوعی مباحث اعتقادی و اخلاقی غیر اصیل و خارج از آموزه های حقیقی دینی هستند و دانشجویان را در دانشگاهها با روش ها و محتوای جدید به سمت خود جذب می کنند، افزود: گروههای معارف اسلامی باید برای این جریانات و اتفاقات نیز برنامه، مطلب و روش های مطلوب داشته باشند؛ به بیان دیگر باید در مقابل این جریانات حرف تازه ای داشت و با روش متناسب با آنها مقابله کرد. آنچه که مهم است در تمامی این حوزه ها ما نیازمند نظرات اساتید معارف هستیم.

حجت الاسلام قریشی در بخش دیگری از صحبت های خود به هماهنگ سازی میان مطالب مربوط به معارف اسلامی در سطح دوره متوسطه و دانشگاهها اشاره کرد و افزود: نباید دانشجو در کلاس درس معارف احساس کند مطالب تکراری برای او ارائه می گردد.

در ادامه این مراسم زارعی، رئیس اداره تولیدات رسانه ای وکمک آموزشی، گزارشی از فرآیند برگزاری جشنواره ارائه داد و با اعلام اینکه در بحث اطلاع رسانی، در حدود 230 واحد دانشگاهی مستقیماً از طریق ارسال پوستر و بروشور در جریان برگزاری جشنواره قرار گرفته اند، بیان کرد که علاوه بر این، در سه نوبت اطلاع رسانی پیامکی به تمامی مدرسین دروس معارف اسلامی در دانشگاهها صورت گرفته است وهمچنین از طرق دیگر از جمله اطلاع رسانی از طریق معاونت آموزشی دانشگاهها ونیز از طریق سامانه تلگرامی میز معارف اطلاع رسانی انجام گردید.

وی افزود: در نهایت از حدود 130 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، حدود 70 اثر واجد ارزیابی قرار گرفت و از این تعداد مجموعاً 4 اثر به عنوان آثار برتر و 12 اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی گردید.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها (مأوا)، مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی، ویژه مدرسین گروههای پنج گانه معارف اسلامی سراسر کشور، تحت عنوان «دانش یار» با حضور حجت الاسلام و الملسلمین قریشی، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجت الاسلام و المسلمین محمدنژاد، مدیر تأمین محتوای دروس معارف اسلامی و برگزیدگان جشنواره در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۹۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است

  احمد آرامی  بیان کرد: شوراهای اسلامی در نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ در تقویم جمهوری اسلامی ایران نام‌گرفته است که بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای شهر و روستا به‌عنوان روز شوراها نام‌گذاری شده است.

آرامی تأکید کرد: نقش شورا در آبادانی روستا و شهر نقش بسزایی ایفا می‌کند که کلیه کارهای عمرانی در شهر و روستا زیر نظر شورا انجام می‌شود. در روستاها کار عمرانی بر اساس درخواست و مصوبه شورای اسلامی آن روستا به دهیاری روستا ابلاغ می‌گردد و دهیار را موظف به اجرای مصوبه شورا پس از اخذ مجوز کمیته تلفیق که در بخشداری محل انجام می‌شود را می‌نماید .

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا هر چهار سال یکبار بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران با رأی اکثریت مردم که توسط وزارت کشور در ایران و فرمانداری‌ها در شهرها و بخش‌ها انجام می‌گیرد که مردم هر شهر و یا روستا به محل برگزاری و مقر صندوق رأی‌گیری مراجعه و رأی خود را به صندوق می‌اندازند و طبق قانون با نظارت شورای نگهبان و هیئت اجرایی و دیگر بازرسین حاضر صندوق انتخابات انجام و در پایان نامزدهای شورا هر کدام که اکثریت آرا را داشته باشند به‌عنوان شورای شهر یا روستا انتخاب می‌شوند .

آرامی افزود: شورای اسلامی در روستاهایی که جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر باشند تعداد اعضای شورا ۵ نفر و روستاهای کمتر از ۲۰۰۰ نفر سه نفر به‌عنوان شورا انتخاب می‌شوند که اعضای شورا از بین خودشان یک نفر رئیس شورا، نائب رئیس و منشی انتخاب می‌کنند و مدت چهار سال به کار شورا ادامه می‌دهند .

وی در خصوص وظیفهٔ شورا افزود: وظیفه شورای اسلامی رسیدگی به مشکلات روستا و تعیین یک نفر با مدرک تحصیلی دیپلم به‌عنوان دهیار روستا انتخاب می‌کند تا دهیار کلیه مصوبات شورای اسلامی را که هدف آن پیشبرد و برطرف‌کردن مشکلات روستا مثل انجام روشنایی معابر روستا جمع‌آوری زباله‌ها،،،،،و غیره و آنچه کار عمرانی که در روستا انجام می‌گیرد .

وی افزود: طبق مصوبات شورا باید انجام شود عملکرد شوراها زیر نظر بخشداری محل انجام می‌گیرد که با کمک شورای اسلامی بخش انجام می‌گیرد و تمام مشکلات شوراها توسط بخشدار انجام می‌شود در قانون اساسی کشور برای شوراهای اسلامی روستا هزینه‌ای در نظر گرفته نشده است؛ چون شورای اسلامی روستا یک نهاد مردمی که به دلیل اختیاراتی که در حوزه‌های نظارتی و مدیریتی برعهده دارد.

آرامی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مهم و برجسته مردم‌سالاری دینی در کشور محسوب می‌شود که هیچ‌گونه دستمزدی از هیچ نهاد دولتی و مردمی دریافت نمی‌کند و برای رضای خداوند و رضایت و آبادانی مردم روستا خدمت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • چرا اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر می‌دهد؟
  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود