Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - مدیر رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه از دغدغه های مشترک مراجع، علما و هنرمندان سخن گفت و از رسانه ها خواست تا برای ایجاد گفتمان مشترک تلاش کنند.

حجت الاسلام محمدرضا برته روز یکشنبه در غرفه ایرنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به خبرنگار معارف ایرنا درباره عملکرد حوزه های علمیه برای ایجاد ارتباط و گفتمان بیشتر با اهالی هنر و رسانه افزود: هنرمندان و اسلام شناسان دغدغه هنر متعالی را دارند ولی باید گفتمان مشترک ایجاد شود و یکی از وظایف مرکز ارتباطات و امور بین المللی حوزه های علمیه ایجاد تعامل و زمینه های گفت وگو در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: رسالت این مرکز در واقع به دست گرفتن لجستیک اجرایی است. یعنی همانگونه که کارهای نظری در حوزه های علمیه تولید می شود، باید به گونه ای عمل کنیم که محصولی متناسب با ساختار ارزشی موردنظر تولید شود.
این پژوهشگر مذهبی، دست نیاز به سوی رسانه ها و مطبوعات دراز کرد و گفت: وظیفه رسانه عبارت است از گفتمان سازی، ذائقه پردازی، اصلاح ذائقه و معرفی محصولات و از طرف رسانه حوزه های علمیه اعلام می کنم چنانچه کار مشترکی ارائه شود، پذیرای آن هستیم چون در این مدیریت تمامی عرصه های رسانه‌ای و اطلاع رسانی حوزه های علمیه اعم از مکتوب، خبرگزاری، شبکه های اجتماعی و پژوهش های رسانه ای تعریف شده است.
وی از فعالیت های نظری در حوزه های علمیه در زمینه هنرهایی همچون سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی یاد کرد و گفت: اگر صاحبان اندیشه و صاحبان لجستیک اجرایی یعنی متولیان آماده سازی اعم از تولید کنندگان، پخش کنندگان و سایر عوامل در یک فضای گفتمانی صمیمی کنار هم بنشینند و دغدغه‌های مشترک خود را پیدا کنند، می توانند به تولید محصول بپردازند.

** ارتباطی مستقیم با وزارتخانه ها و سازمان ها
حجت الاسلام برته حضور پررنگ مجموعه ایرنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات را ستود و گفت: رصدهایی که از سوی حوزه در زمینه فعالیت های خبری صورت می گیرد، نشان دهنده سرعت عمل ایرنا در حوزه اطلاع رسانی است.
وی با اشاره به آغاز به کار مرکز ارتباطات و امور بین المللی حوزه علمیه گفت: اتفاقی در حوزه افتاده و نگاه به فقه نو و عرصه های جدید به صورت جدی دنبال می شود و امروز شاهد هستیم که درس خارج رسانه، حقوق بشر و فقه هنر به صورت تخصصی و مبنایی در حوزه دنبال می شود که این مباحث از مبانی انسان شناختی، فلسفی، کلامی و الهیاتی گرفته تا مسائل روز را شامل می شود اما حلقه واسط این نظریات تا محصول به درستی برقرار نیست.
این کارشناس مذهبی افزود: کارهای تخصصی و نظری به خوبی در حوزه انجام می شود ولی محصولی متناسب با آن تولید نمی شود و این حلقه باید به نحوی تکمیل شود و برای تکمیل آن مجموعه رسانه حوزه به طور مصداقی و موردی آمادگی همکاری با عرصه هایی را دارد که نظرات تخصصی را می‌طلبد.
وی از ارتباط این مرکز در سطح کلان با تمامی وزارتخانه ها برای ایجاد یک تعامل مستقیم سخن گفت و افزود: در همین راستا نهادی تحت عنوان مرکز ارتباطات و امور بین المللی حوزه تاسیس شد تا ارتباطات حوزه با نهادهای مختلف نظام و همچنین نهادهای بین‌المللی در سطح ملی و بین المللی مشخص شود.
برته افزود: الگوی ما در مرحله اول برای وزارتخانه‌های مختلف و سازمان هاست که در قالب دفتر همکاری شکل می گیرد و در مرحله پیشرفته تر تحت عنوان ستاد همکاری خواهد بود و مسئول این ستاد با دریافت حکم از بالاترین مقام وزارتخانه و رئیس حوزه های علمیه به عنوان نماینده تام طرفین برای تسهیل امور معرفی می‌شود.
وی همچنین گفت: این مرکز تا کنون با وزارتخانه های نفت و آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در حوزه های مختلف هماهنگی هایی داشته تا چنین تعاملاتی به درستی تعریف شود و لذا در سایر حوزه ها از رسانه و هنر گرفته تا فضای مجازی این آمادگی وجود دارد تا ارتباط حوزه های علمیه و نهادهای مختلف به خوبی ایجاد شود.
مدیر رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه درباره ارتباط این مرکز با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنوز با این وزارتخانه به نتیجه نهایی نرسیده ایم ولی صحبت‌هایی شده و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه دیداری داشت و افق روشنی در این زمینه وجود دارد.

** تنها مرجع رسمی اعلام اخبار حوزه های علمیه
برته با اشاره به برنامه های خبرگزاری حوزه گفت: مرکز ارتباطات و امور بین المللی حوزه علمیه وظیفه اطلاع رسانی اخبار تمام حوزه های علمیه حتی حوزه های مشهد و اصفهان را نیز دارد و خبرگزاری حوزه به عنوان تنها مرجع رسمی اخبار علماء، مراجع و حوزه‌های علمیه است و لذا این خبرگزاری تنها جایی است که می توان اخبار آن را به صورت رسمی به علماء منتسب کرد و این خبرگزاری زیر نظر شورای حوزه های علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فعالیت می کند و زیر مجموعه مرکز مدیریت حوزه های علمیه به شمار می رود.
بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از روز جمعه 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۹۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود

ایسنا/هرمزگان مدیر سابق مرکز اسلامی استان هرمزگان گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید تمام ارکان جامعه اسلامی مشارکت کنند. نه شیعه و نه اهل سنت به تنهایی نمی‌توانند به این مهم دست پیدا کنند؛ بلکه باید با اتحاد برای تحقق این تمدن تلاش کرد.

حجت‌الاسلام احمدرضا باوقار امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه خود که در سالن جلسات حوزه علمیه بانوان برگزار شد، با ذکر این نکته که مسلمان باید بلند بیندیشد، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید حامی و پشتیبان یکدیگر باشند؛ اما متاسفانه امروز در مسئله غزه شاهد رفتاری غیر از این هستیم.

مدیر اسبق مرکز اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: هموارسازی مسیر برای عینت‌بخشی به وحدت موجود در استان هرمزگان از جمله اصول اساسی برنامه‌هایم در مرکز اسلامی بود.

در استان هرمزگان بیش از ۲۰ حوزه علمیه شیعه و حدود ۵۰ مدرسه دینی اهل سنت داریم که در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و خدماتی فعالیت‌ می‌کنند.

وی، با اشاره به گستردگی فعالیت مرکز اسلامی، عنوان کرد:این مرکز در حوزه مساجد مانند مرکز رسیدکی به امور مساجد و در حوزه مدارس دینی مانند حوزه علمیه و مرکز خدمات فعالیت می‌کند که نشان دهنده حجم فعالیت‌ها است.

حجت‌الاسلام باوقار منشاء اختلاف را جهل دانست و اظهار کرد: اختلاف باعث عدم تحقق اهداف جامعه اسلامی خواهد شد و همین امر باعث شکست جبهه اسلام می‌شود به همین جهت باید وحدت اسلامی را عینیت بخشید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب