Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:10:03 GMT

نوبرانه‌هاي پاييزي؛ جک S3 در برابر هايما S5

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۹۴۱۸

نوبرانه‌هاي پاييزي؛ جک S3 در برابر هايما S5

خبرگزاري آريا - هفته نامه خودرو امروز: در ماه هاي اخير، زمزمه هايي مبني بر عرضه برادر کوچک تر هايما S7، يعني هايما S5 توسط ايران خودرو شنيده مي شد تا اينکه در نهايت، ايران خودرو به صورت رسمي از اين کراس اوور کوچک رونمايي کرد. با توجه به نزديکي ابعاد بدنه و همچنين قيمت، مي توان رقيب مستقيم هايما S5 در بازار کشور را جک S3 محسوب کرد که به زودي شاهد تحويل نخستين سري آن به خريداران خواهيم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين بهانه و در نوشتار پيش رو، نگاهي مقايسه اي خواهيم داشت به ان دو کراس اوور تازه نفس چيني.
طراحي
هايما S5 به طول کلي، چهره اي اسپرت تر و پرصلابت تر از برادر بزرگ ترش يعني S7با را به نمايش مي گذارد. نماي جلو S5 با وجود چراغ هاي بزرگي که کاملا شبيه به چشم طراحي شده اند و جلوپنجره غول پيکر کرومي، طرحي کاملا خشن و اسپرت و در عين حال، شيک و امروزي دارد. در نماي جانبي S5 نيز با کاربرد منطقي و هماهنگ خطوط شکسته، شاهد طرحي چشم نواز هستيم. ضمن اينکه در اين نما، فاصله زياد کف خودرو از زمين نسبت به خودروهاي هم رده جلب توجه مي کند. در نهايت، طرح اخموي چراغ، ابعاد نسبتا کوچک شيشه عقب و اسپوير قرار گرفته در بالاي آن نيز تامين کننده چاشني اسپرت نماي عقب هايما S5 هستند.


هنگامي که به کابين S5 نگاه مي کنيد، متوجه سادگي طرح آن نسبت به بدنه خودرو مي شويد. هر چند مواردي همچون طراحي خاص قاب صفحه نشان دهنده ها و چيدمان مورب کليدهاي کنترل سيستم صوتي، طرح کابين را از يکنواختي دور مي کند اما طرح بسيار ساده غربيلک فرمان و قرارگيري دکمه هاي شيشه بالابر روي کنسول مياني، از موارد انتقادبرانگيز هستند.
در مقابل، جک S3 چهره اي آرام تر از رقيب دارد. نماي جلو S3 از يک جلوپنجره بسيار بزرگ (که قاب پلاک را نيز در خود جاي داده)، چراغ هاي کشيده و مه شکن هاي باريک تشکيل شده که چهره اي اخمو و در عين حال کاملا شرقي به خودرو بخشيده است. با گذر از نماي جلو S3 و رسيدن به بخش جانبي، کم کم شاهد محو شدن اين خشونت هستيم به گونه اي که تنها موارد قابل ذکر در اين نما، قرارگيري آينه هاي جانبي روي درب و خط مورب بالايدستگيره درب ها هستند.


نماي عقب S3 نيز با وجود مواردي مانند قاب خاص دور چراغ هاي دنده عقب و اسپويلر بالاي شيشه عقب، کاملا پويا و جذاب است هر چند اين پويايي به اندازه هايما S5 نيست. کابين S3 نيز اگرچه کاملا بي عيب و نقص طراحي نشده اما چيدماني منظم داشته و علي الخصوص در قسمت غربيلک فرمان و صفحه نشان دهنده ها، طراحي جذابي دارد؛ يعني درست همان بخشي که طراحان هايما S5 در آن خيلي موفق عمل نکرده اند. در مجموع مي توان طراحي هايما S5 را جذاب تر دانست اما جک S3 نيز چهره اي هماهنگ و متناسب داشته و به سادگي ميدان را به رقيب واگذار نخواهدکرد.
مشخصات و توانمندي هاي فني
هايما S5 با يک پيشرانه 1.5 ليتري توربو در ايران خودرو به توليد مي رسد که پيشرانه مذکور با توليد حداکثر قدرت 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 223 نيوتن متر، با اتصال به يک يگربکس اتوماتيک ضريب متغير (CVT)، ضمن مصرف 8 ليتر سوخت در هر 100 کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفر تا صد 12.5 ثانيه و حداکثر سرعت 170 کيلومتر بر ساعت را براي اين چشم بادامي خوش تيپ به ارمغان مي آورد.

در مقابل، جک S3 مجهز به يک پيشرانه 1.6 ليتري تنفس طبيعي با حداکثر قدرت 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نيوتن متر است که اين پيشرانه با اتصاف به يک گيربکس اتوماتيک ضريب متغير (CVT)، ضمن مصرف حدود 6 ليتر سوخت در هر 100 کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفر تا 100 حدود 13.5 ثانيه و حداکثر سرعت 175 کيلومتر بر ساعت را براي اين فرزند جديد جک به ارمغان مي آورد. هر چند هنوز هيچ يک از خودروهاي مورد بحث به صورت رسمي تحويل مشتريان نشده و نمي توان راجع به عملکرد فني آنها نظر قاطعي داد اما آمار و ارقام حکايت از برتري فني هايماS5 نسبت به جک S3 دارند. البته S3 نيز در مقابل رقيب چندان دست و پا بسته نبوده و برگ هاي برنده اي همچون مصرف سوخت پايين تر و حساسيت کمتر پيشرانه (به دليل تنفس طبيعي بودن) را رو مي کند.
امکانات رفاهي و ايمني
ايران خودور، هايما S5 را با تجهيزات کامل راهي بازار خواهدکرد که بخشي از مهم ترين اين تجهيزات عبارتند از: کيلس استارتر، تهويه مطبوع اتوماتيک، سيستم چندرسانه اي مجهز به مانيتور لمسي 7 اينچي و 6 عدد بلندگو، تنظيم برقي صندلي هاي جلو، روکش چرمي صندلي ها و فرمان، سانروف، کروز کنترل، دوربين 360 درجه، دي لايت، سيستم کمکي شروع حرکت در سربالايي (HSA)، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESP)، سيستم کنترل کشش (TCS)، 6 عدد ايربگ و... که ليست بسيار کاملي بوده و به خوبي قابل مقايسه با خودروهايي است که بيش از 2 برابر S5 قيمت دارند.


در مقابل، جک S3 نيز شاهد تجهيزاتي همچون سيستم چندرسانه اي مجهز به 6 عدد بلندگو، سانروف، دي لايت، سنسور نور، تهويه مطبوع اتوماتيک، روکش چرمي صندلي ها، فرمان با نيروي کمکي الکتريکي (EPS)، سيستم کنترل ايستايي در سربالايي (HAC)، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESC)، 2 عدد ايربگ و... هستيم که ليستي خوب و راضي کننده بود اما در مقابل رقيب کم مي آورد. البته با اين وجود، تجهيزاتي همچون سنسور نور و فرمان برقي، از مواردي هستند که در جک S3 وجود داشته اما هايما S5 فاقد آن است.
سخن پاياني
در پايان مطلب اگر نگاهي کلي به هر يک از خودروهاي مورد بحث داشته باشيم، مي توانيم بيان کنيم که هايما S5 با وجود پيشرانه قدرتمندتر، آپشن هاي کامل تر و فضاي کابين بزرگ تر، گزينه اي کاملا مناسب براي افرادي است که خواستار يک خودرو جوان پسند متمدن بوده و بيشتر اهل مسافرت هستند و در مقابل، جک S3 با مزايايي همچون سخوت کمتر، استهلاک پايين تر و قيمت کمي ارزان تر، گزينه افرادي خواهدبود که خواهان يک کراس اوور اسپرت جمع و جور بوده و بخش عمده تردد آنها در مسيرهاي شهري است.
شايان ذکر است که قيمت در نظر گرفته شده براي هايما S5 بين 70 تا 80 ميليون تومان بوده و نخستين سري هاي توليدي آن در دي ماه سال جاري (و احتمالا با تخفيف سري اول) تحويل خريداران خواهدشد. براي جک S3، قيمت 71.9 ميليون توماني را در نظر گرفته شده که البته فعلا تخفيفي 2 ميليون توماني نيز روي اين قيمت اعمال مي کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپشن جدید خودرو‌های آمریکا

به گزارش صدای ایران از ایسنا، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات‌متحده اعلام کرد که تمام خودرو‌های سواری و کامیون‌های جدید فروخته شده در ایالات‌متحده تا سپتامبر ۲۰۲۹ باید سیستم ترمز اضطراری خودکار داشته باشند و اعلام کرد که این قانون سالانه جان ۳۶۰ نفر را نجات می‌دهد و از حداقل ۲۴ هزار آسیب ناشی از این مشکل جلوگیری می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار از سنسور‌هایی برای تشخیص اینکه خودرو‌ها نزدیک به برخورد با خودروی دیگر یا عابر پیاده در جلو هستند، استفاده می‌کنند و اگر راننده این کار را نکرده باشد، به‌طور خودکار ترمز می‌گیرد. این قانون سیستم را ملزم به شناسایی عابران پیاده در نور روز و شب می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • طراحی کوپه، قدرت پیکاپ؛ یکی از عجیب‌ترین خودروهای امسال رونمایی شد(+عکس)
  • قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند
  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • سانتافه 2024؛ جوجه اردک زشت کره ای در نمایشگاه خودرو پکن (+تصاویر)
  • سیستم‌های صوتی XTRIM VX | تجربه حضور در یک کنسرت اختصاصی