Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه با بیان اینکه باید از شرایط بین المللی حداکثر استفاده را برد، گفت: اگر رویکرد دستگاه دیپلماسی کشور معطوف به کل جهان شود، می تواند ثمرات خوبی هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه های دیپلماسی و جایگاه ایران در جهان داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمد کریمیان تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در رابطه با وضعیت دستگاه دیپلماسی کشور و ارتباطات وزارت خارجه با کشورهای مختلف جهان، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی ما در دولت قبلی گمان می کرد می توان با نزدیک شدن به غرب بسیاری از مشکلات کشور را مرتفع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی محمد کریمیان ادامه داد: آقای روحانی در همین رابطه گفته بود که این مذاکرات یا برجام آفتاب تابان و فتح الفتوح است، اما با نقض برجام توسط آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید روابط جدیدی با دنیا ایجاد کرده و متکی به غرب نبود.

دولت به سمت ارتباط با سایر کشورها به جز آمریکا و اروپا رفته است
وی با بیان اینکه دولت فعلی پیش از این دیپلماسی دولت های پیشین را که در آن با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین ارتباط برقرار می شد زیر سوال می بردند، تصریح کرد: در حال حاضر این دولت به این نتیجه رسیده است، علاوه بر رایزنی هایی که با غرب انجام می دهد، یک مقدار متکی به خود بوده و با سایر کشورها نیز ارتباط برقرار کنند که این سبب شده آقای ظریف با کشورهای آفریقایی نیز دیدار داشته و با آن ها قراردادهایی امضا کند.

ارتباط دولت با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین موجب افزایش مبادلات تجاری می شود
این تحلیلگر با بیان اینکه این ارتباطات موجب افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی می شود، عنوان کرد: علاوه بر این مبادلات این کشورها در مبادلات بین المللی نیز می توانند به ایران کمک کنند؛ کشورهای کوچک و بزرگ در مجامع بین المللی دارای رای بوده و می توان از رای آن ها استفاده کرد.

کریمیان در رابطه با منافع اقتصادی این ارتباطات، گفت: ما از نظر اقتصادی هم می توانیم یک سری از نیازهای خود را از طریق واردات از این کشورها برطرف کرده و هم محصولات خود را به این کشورها صادر کنیم.

کشورهای آفریقایی مبدا خوبی برای صادرات غیر نفتی هستند
وی ادامه داد: کشورهای آفریقایی مبدا خوبی برای صادرات کالاهای غیرنفتی ساخت کشور ما هستند.

کارشناس مسائل روز با بیان اینکه امروز ما باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه با این کشورهای آفریقایی بهتر می توان مبادله کرد و کالاهای مورد نیاز آن ها را تامین کرد.

فروش کالا به آفریقا بسیار آسان تر از آمریکا و اروپا است
کریمیان با بیان اینکه فروش کالاها به این کشورها بسیار آسان تر از اروپا و آمریکا است، خاطرنشان کرد: فروش کالا به این مناطق بسیار باصرفه تر از این است که منتظر بمانیم که آمریکا و اروپا بخواهند کالایی از ما بخرند، ما به سمت آن ها برویم و سپس بهانه هایی ایجاد کنند که یا نخرند و یا در کار مشکلاتی ایجاد کنند.

وی در رابطه با نقاط قوت این ارتباط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، خاطرنشان کرد: کشورهای کوچک و به راحتی به سمت هایی که منافع آن ها را تامین می کنند، کشیده می شوند و اگر ما به جای کشورهایی مانند عربستان منافع آن ها را تامین کنیم هم از نظر اقتصادی و هم در سطح مجامع بین المللی از آن ها استفاده کنیم.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه این کشورها هم نیاز با ما دارند، گفت: اما متاسفانه برخی کشورها این کشورهای کوچک را می خرند و آن ها را به مست خود می کشند که جمهوری اسلامی باید این خلا را پر کرده و جایگاه خود را در این کشورها تثبیت کند.

کریمیان با بیان اینکه اگر امید دولتمردان از غرب قطع شود، این رویکرد می تواند موفقی آمیز باشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که این رویکرد جمهوری اسلامی ادامه دار باشد و در برخورد با این کشورها، آن ها حس کنند که با آن ها صادقانه برخورد شده و منافعشان تامین می شود، این روش موفقیت آمیز خواهد بود.

توجه دستگاه دیپلماسی به کل جهان ثمرات خوبی خواهد داشت
وی با بیان اینکه با بیان اینکه باید از شرایط بین المللی حداکثر استفاده را برد، تصریح کرد: اگر رویکرد دستگاه دیپلماسی کشور از غرب برگردد و به کل جهان توجه کند، می تواند ثمرات خوبی هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه های دیپلماسی و روابط بین الملل و جایگاه ایران در جهان داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود

به زعم بسیاری از کارشناسان، همسایگان بهترین و در دسترس ترین بازارهای صادراتی و وارداتی هر کشوری محسوب می شوند. از نظر آنان، گسترش روابط با کشورهای همسایه علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصادی برای طرفین مزیت دارد، به لحاظ امنیتی و سیاسی نیز حائز اهمیت است.کارشناسان اعتقاد دارند، افزایش روابط تهران با کشورهای منطقه می تواند به ایجاد ثبات سیاسی در منطقه منجر شود و امنیت بیشتری را برای همگان به ارمغان بیاورد.

از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان بر موقعیت ژئوپلتیک کشورمان به عنوان یک فرصت می نگرند و معتقدند باید از این موقعیت به نحو احسنت استفاده کنیم. به زعم آنان، تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای انرژی دور از دسترس نیست. می توانیم از طریق به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال انرژی و افزایش روابط با همسایگان به این موقعیت دست یابیم.

وزارت نفت طی سال های گذشته نگاه ویژه ای به همسایگان داشته است. به ویژه دولت سیزدهم به جای نگاه به غرب، به بهبود روابط با کشورهای همسایه متمرکز شده است. دیپلماسی در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهبود روابط با همسایگان و افزایش مراودات می تواند بسترسازی ای برای دستیابی به اهداف کشور باشد.

نظرات فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم در ادامه می خوانید. عباسی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی که دولت سیزدهم در منطقه به اجرا گذاشته است، تصریح کرد: اقداماتی که اخیراً وزارت نفت در زمینه افزایش تعاملات با کشورهای همسایه به اجرا گذاشته، نشان دهنده فعال شدن دیپلماسی انرژی کشور است که مثبت ارزیابی می شود. این تلاش ها شروع خوبی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه به شمار می رود.

وی ادامه داد: قطعاً هر کدام از کشورهای همسایه مشکلاتی دارند. به طور مثال، پاکستان که تلاش داریم خط لوله صلح را با این کشور پیش ببریم، ممکن است در تأمین هزینه های انرژی موردنیازش مشکل داشته باشد. عراق که به عنوان مشتری گازی کشورمان مطرح است، تحت تأثیر سیاست های برخی کشورها مانند آمریکا قرار دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، نباید ما را از به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه و در مقابل همسایگان بازدارد. باید با در نظر داشتن این مشکلات به سمت گسترش روابط با کشورهای همسایه حرکت کنیم. در نظر گرفتن این ملاحظات در روابط مان با کشورهای همسایه می تواند به ما در پیشبرد بهتر دیپلماسی انرژی کشور کمک کند.

عباسی گفت: سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی نیز سیاست درستی بود که به اجرا گذاشتیم. لازم است به موازات اعمال این سیاست به افزایش تعاملات نظامی خود با کشورهای هدف بپردازیم. به نحوی که به این کشورها در ایجاد ثبات سیاسی در کشورشان کمک کنیم تا زمینه برای مداخله قدرت های دیگر مانند آمریکا در آن ها به وجود نیاید و نوعی امنیت برای سرمایه گذاری خودمان به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: به طور مثال، برنامه ریزی کرده ایم که تا پایان سال جاری میلادی به سهامداری در یک پالایشگاه در سوریه بپردازیم. باید در کنار این سیاست گذاری، برای جوانب امنیتی موضوع نیز چاره اندیشی داشته باشیم. این سیاست را باید طوری پیش ببریم که زمینه را برای امنیت متخصصان ایرانی که قرار است به این کشور بفرستیم، فراهم کنیم. بنابراین، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات نظامی با کشور هدف پیگیری شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: پیگیری سیاست سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی کشورهایی مانند ونزوئلا و نیکاراگوئه نیز به درستی در دستور کار قرار دارد و موجب تحول بزرگ در بازارهای سنتی ایران و رسیدن به یک بازار تضمینی جدید شده است.. تعامل به این شکل با کشورهای همسو با ایران بسیار مثبت و مهم است. این نکته مهم است که بتوانیم ارتباط با آن ها را به صورت پایدار حفظ کنیم. در این مسیر توانستیم رشد صادرات نفت و رشد درآمدهای ارزی داشته باشیم که کمک بزرگی به رشد اقتصادی کشور نیز داشته است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است