Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:15:13 GMT

بانوی زاگرس نشین و سودای فتح 30 قله

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۸۳۸۵

بانوی زاگرس نشین و سودای فتح 30 قله

ایلام - ایرنا - از روزهای مدرسه می گوید، موقعی که دانش آموز بود و مدرسه همیشه در ورزش آمادگی جسمانی پیشرو تر از بقیه هم کلاسی هایش بود و در مسابقات می درخشید.

به گزارش ایرنا، در کنار آمادگی جسمانی آنقدر شوق کوه و بالا رفتن و رسیدن به قله را داشت که سال 86 ورزش کوهنوردی را آغاز کرد و اولین بار با دوستانش به قله 'سیه چل' رفت تا توانایی اش را محک بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در صعود به این قله بود که هیات کوهنوردی استان به استعداد بی نظیرش پی برد و او در نخستین تست برای شرکت در کوهنوردی و صعود به قله سبلان در اردبیل به عنوان سومین قله مرتفع کشور انتخاب شد.
یک هفته بعد به همراه جمعی از کوهنوردان چهار هزار و 811 متر مسیر قله سبلان را پیمود و نامش با عنوان بانوی کوهنورد ایلامی در رسانه ها منتشر شد.
اینها را سعیده صفاریان بانوی ورزشکار کوهنورد ایلامی می گوید که امروز نامش نه تنها برای بسیاری از شهروندان ایلامی و کوهنوردان بلکه بسیاری از ورزشکاران کشور و خارج کشور هم آشناست.
بانویی که تاکنون بارها به قله های مختلف داخل و خارج کشور صعود کرده و توانایی بی نظیر با اراده منحصر بفردش زبان زد مردم و مسئولان تربیت بدنی شده است.
او ادامه می دهد: تاکنون بیشتر قله های مرتفع کشور را از توچال گرفته تا دماوند و علم کوه و سبلان و الوند و غیره غیره بارها در فصل های مختلف سال و گرما و سرما در دمای منفی 20درجه تا بالای 50درجه صعود کرده ام.
او می گوید: اردیبهشت ماه سال 93 بود که همایش بانوان کوهنورد کشور به میزبانی ایلام برگزار و در این همایش با تعدادی از کوهنوردان استان های دیگر آشنا و پیشنهاد صعود به قله های برون مرزی به من داده شد.
تیرماه همان سال بود که با تشویق خانواده ام موفق به صعود قله پنج هزار و 137 متری آرارات در کشور ترکیه شدم، چون نخستین بانوی ورزشکار استان بودم که به قله خارج کشور صعود کرده بودم این موفقیت برایم بسیار لذت بخش و شیرین بود.
این صعود نخستین تجربه برون مرزی ام بود و برایم بسیار جذاب چراکه تمرینی برای توانایی بود و هم تجربه ای خاص و منحصر بفرد.
بعد از این صعود بود که تلاش هایم را بیشتر کردم و در صعودهای زمستانی و سخت همان سال چند مرتبه شرکت کردم تا اینکه سال 95 موفق شدم دو قله کازبک گرجستان با ارتفاع پنج هزار و 47 متر و آراگاتس با چهار هزار و 90 متر در ارمنستان را در مدت پنج روز و با فاصله تنها یک روز استراحت صعود کنم.
او ادامه می دهد: اگرچه بارها به قله دماوند صعود کرده بودم ولی از یک جبهه صعودم را انجام و پس از بازگشت از گرجستان و ارمنستان همان سال بود که موفق شدم به عنوان نخستین بانوی ورزشکار چهار جبهه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی قله دماوند را بصورت پیاپی صعود کنم.
وی صعود به قله 'هلگرد' در کردستان کشور عراق به ارتفاع سه هزار و 607 متر در اسفندماه 95 را از دیگر برنامه های کوهنوردی اش عنوان کرد.
او می گوید: برای موفقیتم تاکنون در کلاس های آموزشی مختلف کوهنوردی از کارآموزی کوهپیمایی گرفته تا سنگ نوردی و برف و یخ مقدماتی و پیشرفته، پزشکی کوهستان، قطب نما و نقشه خوانی، کمکهای اولیه و غیره شرکت و آموزش های زیادی را کسب کردم که در مسیر موفقیتم بسیار تاثیرگذار بوده است.
*** پایان برنامه صعود بانوی کوهنورد ایلامی به 31قله مرتفع کشور
وی گفت: اوایل امسال بود که از سوی فدراسیون کوهنوردی کشور طرح سیمرغ با عنوان صعود به 31قله مرتفع کشور در 31استان با هدف آشنایی با جاذبه های گردشگری و ورزشی کشور اعلام شد.
او می گوید: اگرچه به قله های متعدد و مرتفع کشور صعود کرده بودم ولی شرکت در این برنامه برایم بسیار جالب بود چراکه هنوز شماری از قله های کشور را نرفته بودم.
برنامه صعودم به 31قله را از 14 اردیبهشت ماه امسال با صعود به قله 'قولی زلیخا' به ارتفاع سه هزار و 190 متر در استان کردستان آغاز و سرانجام 13مهرماه امسال با صعود به قله 'کینو' به ارتفاع سه هزار و 701 متر در استان خوزستان در مدت پنج ماه به پایان رساندم.
او با ذکر اینکه تمامی صعودهایم را با هزینه شخصی انجام داده ام گفت: برای هر صعود با هیات کوهنوردی همان استان هماهنگی می کردم و به همراه شمار دیگری از کوهنوردان بقیه استان ها صعودهایم را انجام می دادم.
توانایی منحص بفردش برایم بسیار جالب و تحسین برانگیز است، فرزند عراوس زاگرس که با تلاش 10ساله اش از صخره به قله رسید و تاکنون 10بار قله دماوند، هشت بار سبلان و دهها قله دیگر مرتفع را صعود کرده است.
او گفت: اگرچه بخاطر اینکه زن هستم و محدودیت هایی برای این ورزش مورد علاقه ام را داشتم ولی با توکل به خدا و همراهی خانواده و حمایت های هیات کوهنوردی و باشگاه همنوردان استان موفقیت های زیادی را کسب کرده ام.
او می گوید: برخی صعودهایم را در شرایط بسیار سختی انجام می دادم و همه صعودهایم را به سرانجام رسانده و هیچگاه ناتمام نگذاشته ام.
از این ورزشکار توانمند بهترین خاطره 10سال کوهنوردی اش را می پرسم و او می گوید: زمانی که به قله کازبک رفتم مسیرش خیلی طولانی و هوا بسیار سرد بود بطوریکه ساعت 12شب حرکت را آغاز و 11 صبح روز بعد به قله رسیدیم، مسیری بسیار سخت بود بطوریکه تعدادی از ورزشکاران همراهم نیمه راه برگشتند ولی با توکل به خدا و
اهتمام اینکه نماینده استان ایلام هستم تلاش خود را کردم تا به این قله مرتفع صعود کنم.
وی می گوید: وقتی به کوه می روم احساس می کنم به خدا نزدیک تر شده ام و مشکلات زندگی ام را زیر پا می گذارم، طول مسیرهیچ دغدغه ای ندارم و همواره آرامش کوه و زیبایی طبیعت به سرانجام رسیدن هدفم مرا بیشتر نزدیک می کند.
صفاریان می گوید: تمام صعودهایم را با هزینه شخصی انجام داده ام و تمام هدفم صعود به قله های بیشتری چه در داخل و چه در خارج کشور است که در آینده با توکل به خدا انجام خواهم داد.
*** سختی های زندگی را باید زیر پا گذاشت
او می گوید: کوهنوردی علاوه بر تاثیرهای مفیدی که بر جسم دارد نوعی تفریح و خودسازی نیز محسوب می شود، با توجه به مشغله زندگی و آلودگی های صوتی و دغدغه های شهری روح انسان به آرامش نیاز دارد و این آرامش از دست رفته را همیشه در کوه پیدا می کنم.
او ادامه می دهد: انسان وقتی در شرایط سخت کوهنوردی می کند قدر زندگی را میداند، کوهنوردی تنها ورزشی است که رقیب ندارد و تنها رقیب شما سختی است که باید آنرا زیر پا گذاشته و مسیرت را ادامه بدهی.
وی معتقد است: زمانی که به قله می رسم و می بینم همه خستگی ها را پشت سر گذاشته ام انگار تازه متولد شده ام و در واقع نوعی تمرین و تجربه ای شیرین زندگی شخصی هم می شود.
*** توانایی منحصر بفرد بانوی ورزشکار ایلامی تحسین برانگیز است
سرپرست هیات کوهنوردی استان ایلام نیز می گوید: سعیده صفاریان از بانوان ورزشکار موفق استان ایلام است که کارنامه درخشانی را در عملکردش دارد.
محمد کرم پور افزود: این ورزشکار تاکنون به قله های زیادی صعود کرده و به عنوان نماینده بانوان استان موفقیت های زیادی را حاصل کرده است.
وی در خصوص شرکت این ورزشکار در طرح سیمرغ گفت: سعیده صفاریان با شرکت در این طرح موفق شد بین ورزشکاران بانوان کشور مقام سوم را کسب و افتخار جدید هم برای خود و هم برای اتسان ایلام را کسب کند.
حدود یک هزار ورزشکار زن و مرد در رشته ورزشی کوهنوردی زیر نظر هیات کوهنوردی استان ایلام فعالیت ورزشی دارند.
خبرنگار: آزاده خرم **انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7171/6034

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۸۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند

کشور اوکراین که در حال حاضر برای جذب سربازان جدید برای شرکت در جنگ با مشکل مواجه است می‌خواهد اتباع اوکراینی و تبعیدی‌های ساکن خارج در سنین جنگ را با اتخاذ تدابیری به کشور بازگرداند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل ازروزنامه "تاگس شاو"، در حال حاضر بسیاری از اوکراینی های در سن نظامی در خارج از کشور زندگی می کنند - اکنون کی یف از آنها می خواهد که به کشورشان برگردند. وزیر امور خارجه اوکراین برای رسیدگی به این موضوع و بازگرداندن اتباع اوکراینی از خارج تدابیری را اعلام کرد.

اوکراین می خواهد به این ترتیب اطمینان حاصل کند که مردان اوکراینی در سن نظامی که در خارج از کشور زندگی می کنند، بازگردند. دیمیتروکولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در سرویس آنلاین X نوشت: زندگی در خارج از کشور، شهروندی را از تعهدات نسبت به وطن خود معاف نمی کند. به همین دلیل است که او دستور داد اقداماتی با هدف «بازگرداندن تعادل بین مردان در سن نظامی در اوکراین و افرادی که در خارج از کشور خدمت می کنند ایجاد شود. وی تاکید کرد که وزارت خانه او به زودی جزئیات بیشتری را در این باره ارائه خواهد کرد.

به گفته کوله با، این تصمیمات مربوط به قوانینی است که بر اساس آن مردان در سن نظامی می توانند خدمات کنسولی را در مأموریت های خارج از کشور ارائه دهند. وزیر امور خارجه اوکراین نوشت: اگر این افراد فکر می‌کنند که یکی از دور در جبهه می‌جنگد و جان خود را فدای این مملکت می‌کند و دیگری در خارج از کشور نشسته است و از این کشور خدمات دریافت می‌کند، این طور نمی شود.

سایت خبری اوکراینی ZN.UA گزارشی را با استناد به سند رسمی وزارت خارجه این کشور منتشر کرد. بر این اساس، این وزارتخانه به کنسولگری های اوکراین دستور داد که از امروز فقط برای شهروندان مرد بین سنین 18 تا 60 سال، مدارک لازم برای بازگشت به اوکراین را صادر کنند. بر این اساس این مردان باید برای انجام کارهای رسمی دیگر به کشور خود بازگردند.

وزارت خارجه اوکراین البته هنوز این اطلاعات را تایید نکرده است. مقامات گذرنامه اوکراین اعلام کردند که به دلایل فنی، برخی فرآیندها در نمایندگی های دیپلماتیک خارج از کشور در حال حاضر پردازش نمی شوند. پس از مشخص شدن این مقررات ادعایی، صف های طولانی مردان در مقابل کنسولگری های اوکراین در کشورهای اصلی پناهنده در اتحادیه اروپا تشکیل شد. آنها می خواستند قبل از اجرایی شدن قانون جدید برای پاسپورت جدید اقدام کنند.

دولت اوکراین حدود دو هفته پیش هم قوانین بسیج سربازان را تشدید کرد. از جمله اینکه اجتناب کنندگان از خدمت سربازی شدیدتر مجازات می شوند و کسانی که خدمت سربازی می کنند دیرتر مرخص می شوند. پس از بیش از دو سال جنگ، اوکراین اخیراً در برابر روسیه به شدت دچار چالش شده است و ارتش در حال حاضر برای جذب سربازان جدید با مشکلات زیادی مواجه است.

همچنین با وضع حکومت نظامی، سربازان وظیفه در اوکراین از خروج از کشور با چند استثنا منع شدند. با این وجود، صدها هزار مرد اوکراینی با مدارک جعلی از مرز سبز به خارج از کشور فرار کرده اند تا از خدمت سربازی خودداری کنند. به گفته ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، دفتر او در حال حاضر به دنبال صدها هزار نفر است که گفته می شود پیش نویس اخطارها و احضارها را نادیده گرفته‌اند.

تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیستتصویب کمک 95 میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل در سنا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها/ کوهنوردی ممنوع!
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!
  • کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها
  • تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها/ پنجشنبه کوهنوردی خطرناک است
  • کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین