از «ضرورت» تا «بایکوت»
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۱۵۰۴
گروه سینما و تلویزیون: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دوباره بحث اکران فیلمهای خارجی را به میان آورد. فیلمهایی که سالهاست حولوحوش آن موضوعات مختلفی مطرح شده و هنوز هم این موضوعات مطرح است. بحثهایی که بخشی از تهیهکنندگان و دستاندرکاران سینمای ایران را به واکنش واداشته و هر زمان هم که این بحثها پیش میآید، دوباره برخی نگرانی و برخی هم موافقت خود را با این بحث مطرح میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش بولتن نیوز به نقل از روزنامه شهروند، علیرضا تابش که دیروز به نمایشگاه مطبوعات رفته بود. با برخی از خبرگزاریها و در گفتوگو با برخی از خبرنگاران بحثهایی را مطرح کرد و از ایجاد سازمانهایی در زمینه تولید و توزیع و تهیه فیلم حرف زد؛ او درباره «سینمای معناگرا» هم موضوعاتی گفت و از همه مهمتر دوباره موضوع تکراری اکران فیلمهای سینمایی خارجی را مطرح کرد. او از ضرورت اکران نمایش فیلمهای خارجی صحبت به میان آورد و از «وا»ندادگی در مقابل فیلمهای خارجی گفت اما در هیچ موردی از چرایی و چگونگی اجرای این موضوعات حرفی به میان نیاورد!
در این میان اما سالهای سال است که سینماداران، مسئولان و تهیهکنندگان سینما هرکدام حرف خود را میزنند و هر چند در رسانه، در جلسات هماهنگی یا هرچه که نام دارد، موضوعاتی را از باب مفاهمه با یکدیگر مطرح میکنند اما ظاهرا پا به بیرون از جلسه که باز میشود، نظرات همان است که بود و مخالفتها دوباره آغاز میشود. اینبار هم هر چند مدیرعامل بنیاد فارابی از «ضرورت اکران فیلمهای خارجی» گفته است اما این ضرورت ظاهرا نقشه راه ندارد. فرار از پاسخگویی هم این شبهه را بیشتر به وجود میآورد که نداشتن نقشه راه یا ناتوانی در ترسیم آن، احتمال فقدان آن را افزایش میدهد.
در این میان اما هم دستاندرکاران تولید با سینهای فراخ نظراتشان را بیان میکنند و هم سینماداران. یک طرف با استدلالهایی به مخالفت برمیخیزند و طرف دیگر هم با همان شور و هیجان استدلال خود را در موافقت با اکران خارجی بیان میکنند.
گفتهها
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیروز در نمایشگاه مطبوعات تقریبا از همه چیز صحبت کرد. او از طرح تشکیل سازمانهای تولید فیلم ذیل طرح جامع سینما که قرار است به شکل بلندمدت اجرا شود، صحبت به میان آورد و دلیل این طرح را حمایت از سینمای ملی بهعنوان یک اولویت و اصل بیان کرد و گفت: در بخش سینمای حرفهای و با هدف حمایت از بخش خصوصی به دنبال تشکیل سازمانهای تهیه، تولید و توزیع فیلم هستیم. تابش گفت: آییننامه این سازمانها توسط بنیان سینمایی فارابی، سازمان سینمایی و خانه سینما نوشته شده و نسخه نهایی آن بازنگری شده است و ما منتظر هستیم سازمان سینمایی آییننامه جدید را ابلاغ کند و ما برنامهریزیهای خود را برای اجرای این آییننامه ارایه کنیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره اکران فیلمهای خارجی هم گفت: به عقیده من، اکران فیلمهای خارجی در ایران در یک چارچوب حسابشده ضرورى است. برای به وجود آمدن این ظرفیت هم باید گفتوگوهاى تخصصی بین صاحبنظران انجام گیرد. نباید اکران فیلمهای خارجی به هیچوجه وادادگی نسبت به سینماى مسلط از سینمای آمریکا گرفته تا هنگکنگ، تلقى و تصور شود. اگر با نگاه وادادگی نسبت به این موضوع نگاه بشود، قطعا به سینمای ملی کشورمان ضربه وارد خواهد شد، ظرفیتهاى سینماى ملى را نباید نادیده گرفت. فیلم خارجی باید با آداب و موازین مناسب با توجه به ارزشهای سینمایی و فرهنگی کشورمان اکران شود؛ با این هدف که باعث رشدِ نگاه مخاطب ایرانی شود و مخاطبان سینما این حق را داشته باشند تا محصولات خارجی را با آثار داخلی مقایسه کنند.
قطعا نگاه مخاطبان تربیت میشود و باعث ارتقای سینمای ما و سلیقه مخاطبان خواهد شد. زمانی که از نمایش فیلمهای خارجی صحبت میکنیم، قطعا هدفمان سینمای حرفهای دنیا است. امیدوارم اکران فیلم خارجی با آسیبشناسی و پژوهشى که انجام شده، صورت بگیرد. اکران فیلم خارجى میتواند درصد مشخصى از ظرفیت سالنهای نمایش در شهرهاى بزرگ در پردیسهای سینمایی را به خود اختصاص دهد، یا فیلمهاى خارجى کودک و نوجوان در کنار نمایش فیلمهای ایرانی میتوانند سهمی داشته باشند؛ نمایش این فیلمهاى مناسب برای کودکان، دید آنها را به سینما ارتقا میدهد. طبعا فارغ از این هیاهویی که برای اکران فیلمهای خارجی به راه افتاده است، با تعامل متخصصان و کار کارشناسی و با هدفِ کمک به سینمای ملی کشورمان تصمیمگیرى میشود.
شنیدهها
موضوعاتی که مطرح شده از نظر حسین فرحبخش تکراری است. او به «شهروند» گفت: در مورد موضوع آنقدر صحبت کردیم که دیگر جایی نمیماند، اگر قرار است اجرا شود باید به همان چیزهایی که تا به حال در روزنامهها، در صداوسیما و بهویژه تلویزیون گفتهایم، توجه شود. او تأکید داشت: من با بایکوتکردن بشدت مخالفم اما درباره این موضوع بهطور استثنا معتقدم باید بحث فیلم خارجی را در نطفه خفه و تمام موضوعات مطرح درباره آن را بایکوت کرد.
در سوی دیگر، محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران کشور به «شهروند» گفته است که با اکران فیلمهای خارجی کاملا موافق است. او به «شهروند» گفت: متاسفانه ما طی این سالها بخشی ازمردم را از سینما محروم کردهایم و سینما را هم از وجود آنها. او معتقد است: اکران فیلمهای خارجی در سه سطح میتواند به سینمای ایران کمک کند. اول اینکه همین حالا بخشی از فیلمهای ایرانی در اکران، با تعداد تماشاگر محدود به نمایش گذاشته میشود. بنابراین در سطح اول اگر فیلم خارجی اکران شود، این فضای خالی پر خواهد شد. در سطح دیگر بازشدن پای برخی از مخاطبان به سینما باعث میشود بخشی از آنها با سینما آشتی کنند و به دیدن فیلمهای ایرانی هم بیایند. در سطح سوم کیفیت فیلمهای خارجی باعث تغییر سلیقه مردم خواهد شد و سینماگران ایرانی مجبور خواهند شد كه سطح کیفی تولیدات خود را افزایش دهند. او به «شهروند» گفت: بحث ما فقط اکران فیلمهای خارجی نیست. ما در زمینه سینمای کودک هم عملا اکران نداریم؛ هر چند جشنواره و... برگزار میشود اما رسما کودکان را از سینما محروم کردهایم. کودکانی که اگر با سینما آشنا شوند در حقیقت پشتوانه نسل فردای مخاطبان ما خواهند بود.
در مقابل اما فرحبخش نظر دیگری دارد؛ او در پاسخ به این سوال که «تهیهکنندگان موافق اکران فیلمهای خارجی هستند و آن را باعث ارتقای سینمای ایران میدانند، با آن موافقید یا مخالف»، گفت: قطعا مخالفم. اول از همه آنها گمان میکنند که فیلمهای خارجی اگر قرار باشد در ایران اکران شود مانند همان اکرانی است که در آمریکا خواهد داشت در صورتی که اینجا فیلم خارجی طوری قیچی میشود که اساسا داستان تغییر میکند؛ بنابراین به این دلیل که مخاطب ایرانی به این فیلمها دسترسی دارد، هیچ بعید نیست نمایش این فیلمها در سینما دلزدگی هم به وجود آورد. به گفته او: موضوع بعدی این است که اگر قرار است با اکران این فیلمها به فیلمسازان فیلمساختن یاد بدهیم، عملا این اتفاق نمیافتد؛ چون آنهایی که یاد گرفتهاند که یاد دارند اما اگر قرار بود فیلمسازان از این طرق یاد بگیرند، این فیلمها سالهاست در دسترس آنهاست بنابراین به نظر من به جای این بحثها همه باید به مسئولان سینمایی فشار بیاورند تا این شیوه سانسور از بین برود و فیلمسازان بتوانند از همین سوژههای اجتماعی که در اطراف داریم، فیلم بسازند. این تنها راهی است که میشود به سینما کمک کرد و به نظرم رسانهها هم باید موضوع فیلمهای خارجی را بایکوت کنند و اصلا به آن توجهی نکنند. اکران فیلمهای خارجی قبلا بوده و شکست خورده و اگر باز هم تکرار شود، شکست میخورد.
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۱۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
آمار فروش فیلمهای درحال اکران سینماهای سراسر کشور نشان میدهد با آغاز اکران فیلم مست عشق از روز چهارشنبه ظاهرا دوران پیشتازی کمدیهای درحال اکران روبه پایان است و شاهد رشد ۷۰ درصدی مخاطبان سینما نسبت چهارشنبه و پنج شنبه گذشته بودهایم. - اخبار فرهنگی -
بهگزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ درحالی چهارشنبه و پنجشنبه گذشته حدود 270 هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در میان فهرست اکران سینما بلیت تهیه کردند که بررسیها نشان میدهد در این دو روز نسبت به مدت مشابه هفته قبل شاهد افزایش 70 درصدی استقبال از فیلمها در سراسر کشور بودهایم.
بررسی دقیق آمار مخاطبان سینماها در سراسر ایران طی روزهای پنجم و ششم دومین ماه سال 1403 بیانگر این نکته است 269 هزار و 322 نفر از هموطنان در 5662 سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در سینما بلیت تهیه کرده و مجموعاً رقمی معادل 179 میلیارد و 843 میلیون و 570 ریال به گیشهها واریز کردهاند که این میزان استقبال از سینماها نسبت به یک هفته قبل در همین روزها یعنی 29 و 30 فروردین ماه حکایت از رشد 69.09 درصدی تعداد مخاطبان دارد، به این ترتیب که دو روز یاد شده 159 هزار و 274 نفر در 5069 سانس اکران بلیت سینما تهیه کرده بودند و درآمد گیشهها رقمی معادل 105 میلیارد و 809 میلیون و 375 هزار ریال بود.
نگاهی به فیلم «آسمان غرب»| شوق پرواز با تمرد مقدسدر این میان برخی از منتقدان سینما معتقدند که روند روبه رشد مخاطبان سینما در مدت مورد نظر احتمالاً به دلیل ورود محصول مشترک ایران ترکیه یا همان فیلم مست عشق است که طبق روال معمول روزهای نخست اکران عده بیشتری از علاقمندان هنر هفتم کشورمان را به سالنهای سینما کشانده و در عین حال گروه دیگر براین باورند که پس از یک دوره حکمرانی کمدیها بر گیشهها باورود این درام تاریخی عاشقانه شاهد تثبیت رونق سینماها در آینده هستیم و ثبت رکورد افزایش مخاطبان در دو روز ابتدایی اکران مست عشق مهر تاییدی بر این مدعاست.
این گروه با اشاره به افزایش 38 درصدی تقاضا برای دیدن محصول مشترک ایران ترکیه نسبت به روز نخست اکرانش همچنین تاکید میکنند اگرچه تا همین یک هفته قبل برخی منتقدان نگران از تغییر ذائقه هنری مخاطبان سینما بودند اما ورود یک درام تاریخی عاشقانه نشان میدهد در صورت توجه به تنوع ژانر و همچنین چین صحیح جدول اکران در سینماها همچنان شاهد حضور طیف مختلف سینما دوستان در سالنها هستیم.
نکته مورد اشاره گروه یاد شده در میزان جذب مخاطب در نخستین روز اکران فیلمهای مطرح از اسفندماه گذشته تا دیروز کاملاً مشهود است به صورتی که فیلم فسیل که اکران آن از روزهای پایانی اسفند سال 1401 آغاز شد در نخستین روز اکران توانست نظر 9187 مخاطب را به خود جلب کند و ویلای ساحلی هم 9200 مخاطب در نخستین روز اکران به خود دید.
این درحالی است که هتل و هاوایی هم به ترتیب در نخستین روز اکرانشان توانستند نظر 7350 و 9150 مخاطب را به خود جلب کنند و تمساح خونی و بیبدن هم به ترتیب در نخستین اکران 18175 و 2254 مخاطب در کارنامه خود ثبت کردند.
به این ترتیب تفاوت معنادار و قابل توجه جلب نظر مخاطبان نخستین روز اکران محصول مشترک ایران ترکیه و نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی که 2.7 برابر است، میتواند نشان دهنده توجه مخاطبان هنر هفتم کشور به سایر ژانرهای سینمایی درصورت خوساخت بودن، باشد و باید منتظر ماند تا در آینده میزان استقبال مخاطبان سینما سراسر کشور تصویری دقیقتر از شرایط گیشهها و ذائقه مخاطب برایمان بهنمایش بگذارد .
نگاهی به اتفاقات اخیر در سیمافیلم/ از تنوع ژانر در سریالها تا تغییر دستفرمانِ پخش!نگاهی به فیلم «پرویزخان» | قهرمان غریبچه خبر از عملکرد انفرادی فیلمهای درحال اکران
حال اگر از موضوع رقابت تازه وارد فهرست اکران با کمدیهای یکهتاز گیشهها تا کنون بگذریم و بخواهیم عملکرد انفرادی فیلمهای 1403 که هم اکنون روی پرده سینماها هستند را مدنظر داشته باشیم رتبه نخست پرمخاطبهای دو روز چهارشنبه و پنجشنبه یعنی روزهای پنجم و ششم اردیبهشت 1403 با سهم 44.83 درصدی از کل مخاطبان یعنی 120 هزار و 762 بلیت فروخته شده برای 1433 سانس اکران و درآمد 86 میلیارد و 293 میلیون و 720 هزار ریالی در اختیار ساخته حسن فتحی و بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی، محصول مشترک ایران و ترکیه یا فیلم مست عشق قرار دارد.
از سوی دیگر تمساح خونی نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی نیز با سهم 20.26 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر یعنی 54571 بلیت فروخته شده برای 1325 سانس اکران و درآمد 36 میلیارد و 894 میلیون و 375 هزار ریالی پس از یک دوره صدرنشینی در رتبه دوم قرار گرفته تا سال گربه با هنرنمایی بهرام افشاری با سهم 17.06 درصدی از کل مخاطبان یعنی 45936 بلیت فروخته شده برای 1170 سانس اکران و درآمد 30 میلیارد و 185 میلیون و 205 هزار ریال به جایگاه سوم رضایت دهد.
این درحالی است که فیلم جنجالی جشنواره فجر سال گذشته یعنی بیبدن با هنرنمایی پژمان جمشید، الناز شاکردوست، سروش صحت و نوید پورفرج با 19951 بلیت فروخته شده معادل 7.40 درصد از کل مخاطبان دوره در 808 سانس اکران شده و درآمد 13 میلیارد و 856 میلیون و 425 هزارریالی در جایگاه چهارم فهرست پرمخاطبهای دوره مورد نظر قرار گرفته و به دنبال آن آسمان غرب با سهم 4.41 درصدی از کل مخاطبان معادل 11895 بلیت فروخته شده در 270 سانس اکران و درآمد 5 میلیارد و 785 میلیون و 475 هزار ریالی به جایگاه پنجم بسنده کرد.
نگاهی به فیلم «آپاراتچی»| ماجرای دلباختگان سینماالبته تنها ژانر کودک و نوجوان فهرست اکران مورد نظر فیلم الیا درجستجوی قهرمان نیز با سهم 3.83 درصدی از کل مخاطبان معادل 10337 بلیت فروخته شده برای 326 سانس اکران شده و درآمد 3 میلیارد و 767 میلیون و 230 هزار ریالی در تبه قرار گرفت و پس از آن آپاراتچی با سهم 1.33 درصدی معادل 3585 مخاطب برای 170 سانس اکران و درآمد یک میلیارد و 883 میلیون و 740 هزار ریالی به جایگاه هفتم رضایت داد.
فیلم نوروز با هنرنمایی علی نصیریان هم با سهم کمتر از یک درصد یعنی 0.72 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر که 1948 بلیت فروخته شده در 122 سانس کران و درآمد984 میلیون و 550 هزار ریالی در جایگاه هشتم قرار گرفت تا نهایتاً پرویزخان تنها با 310 مخاطب در 38 سانس اکران و درآمد 192 میلیون و 850 هزار ریالی به جایگاه نهم بسنده کند .
انتهای پیام/