Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به مهم‌ترین عنصر جهاد علمی در کشور، اظهار کرد: روحیه پژوهشگری، مهم‌ترین عنصر در این عرصه است که باید در اساتید و دانشجویان ما وجود داشته باشد، یا به تعبیر دیگر، روحیه پرسشگری که پژوهش را حاصل می‌کند، در همه وجود داشته باشد، طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند: «كونوا نُقّادَ الْكَلامِ»؛ کلام مورد نقد و بررسی واقع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این کلام باید در عین حال بر اساس منطق، برهان و موازین کتاب و سنت بررسی شود و چرا که به لحاظ محتوا دین ما؛ غنی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند آن وقت است که ایران می‌تواند مرجعیت علمی خود را در دنیا، به ویژه در جهان اسلام، به منصه ظهور برساند.

حجت‌الاسلام مختاری با بیان اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی تلاش کرده در این عرصه گام‌هایی بردارد، گفت: دانشگاه مذاهب نیز در این راستا، الحمدلله قدم‌هایی را برداشته است و امیدواریم به توفیقات بیشتری دست یابد و جهاد علمی رخ دهد.

وی با اشاره به سه عنصر اصلی جهاد علمی که همانا دین، علم و آزاداندیشی است عنوان کرد: در کنار این سه عنصر، البته عناصر دیگر هم وجود دارند که به آن‌ها اضافه شود. در جامعه‌ای که روحیه پرسشگری وجود داشته باشد، این سه عنصر در آن حاکم است، آن هم کشوری مانند ایران، در چنین کشوری؛ علم تاثیر خاص خود را دارد، دین هم نقش محوری را داراست و آزاداندیشی هم در یک جامعه اسلامی مانند جامعه ایران، ستون فقرات انقلاب و نظام است و امروز می‌بینیم که اگر این آزادی و آزاداندیشی نبود، این حجم از مقالات و نقطه نظرات در رسانه‌ها و مجلات آکادمیک مشاهده نمی‌کردیم.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این سه باید در کنار هم باشند و یکی از عناصر موثر در جهاد علمی؛ روحیه پژوهشگری است که تولید ایده می‌کند، مقام معظم رهبری می‌فرمایند «تولید فکر»، تولید فکر کجا و در چه عرصه‌ای به وجود می‌آید؟ در آن وقتی که ما نگاه تقلیدی از این و آن را در مسیر مطالعات در دانشگاه‌ها کنار بگذاریم و مولد باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در ایران جهاد علمی به معنای واقعی کلمه وجود دارد؟ تصریح کرد: این امر در حال رخ دادن است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرزاد جهان بین در مراسم تجلیل و تقدیر از اساتید و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، با تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری، با اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه السلام، با تاکید بر اینکه دانایی باید توانایی به همراه بیاورد، عنوان کرد: تحلیل روند شرکت در کنکور در بیست سال گذشته نشان می دهد اقبال مردم به آموزش عالی کم شده و از دلایل اصلی آن ناتوانی نظام آموزش عالی در پیوند دانایی و توانایی بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خطر جایگزینی آموزش غیررسمی با آموزش رسمی افزود: وقتی یک سیستم به حد اشباع می رسد در قوس نزول و سقوط می افتد و اگر نتوان با تحلیل درست گذشته، ایده جدیدی ارائه کرد و سیستم را در منحنی جدیدی قرار داد، کار آن سیستم تمام است.

عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اشاره به سخنرانی ۱۸ فروردین ریاست دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه جامع دارای چهار رکن است خاطرنشان کرد: نظام تربیتی، نظام علمی، نظام فرهنگی و نظام فناوری در دانشگاه باید با هم باشند و این آن ایده جدید نجات بخش آموزش عالی است. تربیت تخصصی بر اساس آمایش سرزمین و تلفیق تئوری با عمل و قدرت استفاده دانش برای حل مسائل مردم و قراردادن آن در خدمت منافع آنها از ارکان این ایده جدید است. آموزش عالی می باشد، زیرا دانش آموختگان بر اساس نیازها و پتانسیل های موجود در منطقه امکان بهره برداری درست و مناسب از دانش خود را کسب خواهد کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظام فرهنگی و تربیتی بیان کرد: خواسته جامعه و خانواده ها از آموزش عالی فراهم بودن محیطی سالم و ارزشی برای پرورش و تربیت نسلی فرهیخته، امیدوار، باکرامت، قانونمند، دارای اعتماد به نفس، سختکوش و... است.

وی افزود: در دانشگاه باید از حافظه محور بودن عبور کرد و به یادگیری عمیق و کاربردی رسید، دانشگاه باید محل پرورش ذهن تحلیلی برای دانشجویان باشد و مهارت توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته های موجود را به آنها بدهد و آنها را از ساده انگاری در فهم وحل مسائل برهاند و این امر در سایه توجه به نظام فرهنگی و تربیتی شکل می گیرد.

این مسوول دانشگاهی در ادامه سخنان خود مطرح کرد: اگر این چهار نظام در کنار یکدیگر قرار بگیرد و به صورت همزمان در دانشگاه اجرا شود، آموزش عالی تعالی خواهد داشت و از بحران خارج خواهد شد.

دیدار و گفت و گو با معلمان مدارس سما به مناسبت روز معلم، دیدار و گفتگو با اساتید همیار فرهنگ، دیدار با فعالان تشکل ها و کانون ها و بسیج دانشجویی و حضور در منزل هیات علمی تازه در گذشته، مرحوم دکتر سرگلی زاده از دیگر برنامه های این سفر یک روزه بود.

کد خبر 6095096

دیگر خبرها

  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • (ویدیو) رئیسی: ما پای کار ایرانیم؛ کارگران ایران با روحیه جهادی پای کار ایران هستند
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود