Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@03:09:30 GMT

مرحله پنجم بخشودگي سود تسهيلات ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۰۳۷۴

مرحله پنجم بخشودگي سود تسهيلات ابلاغ شد

خبرگزاري آريا - مرحله پنجم بخشودگي سود تسهيلات از سوي بانک مرکزي ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، در مرحله پنجم بخشودگي سود تسهيلات، بانک هاي عامل مي توانند تا تاريخ 30آبان نسبت به تسويه مطالبات پرونده‌هاي با مانده اصل بدهي تا سقف 100ميليون تومان براي اولويت هاي اول و دوم دستورالعمل اجرايي تبصره 35اصلاح قانون بودجه سال 1395و بند «و» تبصره 16قانون بودجه سال جاري اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين بخشودگي صرفاً براي بدهکاران بانک هاي ملي ايران، صادرات ايران، تجارت، ملت، سپه، کشاورزي و رفاه کارگران است. به موجب اين بخشنامه در ابتدا بانک هاي عامل بايد نسبت به بخشودگي سود تسهيلات اولويت هاي براي «مانده مطالبات تسهيلات اعطايي يارانه‌اي مورد حمايت دولت بابت حوادث غيرمترقبه و مسکن روستايي» و «مانده مطالبات امهال شده آسيب ديدگان ناشي از حوادث غيرمترقبه مشمول بندهاي (د) تبصره 11قانون بودجه سال‌هاي 1393و 1394و بند (و) تبصره (13) قانون بودجه 1395» در مورد پرونده‌هايي حداکثر تا يک ميليارد ريال بدهي بابت مانده اصل تسهيلات سررسيد شده طي سال 1395يا قبل از آن اقدام کنند.
همچنين بانک هاي عامل در صورت وجود مازاد منابع پس از اجراي بندهاي مورد اشاره از محل سهميه تخصيصي، مي‌توانند به تسويه مطالبات براي تمام پرونده‌هايي که از سوي آن بانک بر روي ‌آنها اقدام حقوقي صورت گرفته، تا سقف 500ميليون ريال بدهي بابت مانده اصل تسهيلات، تا تاريخ 30‌آبان ماه سال جاري اقدام کنند.
لازم به ذکر است در مرحله اول بخشودگي سود براي تسهيلات کمتر از يک ميليارد ريال تا سقف يکصد ميليون ريال، در مرحله دوم بخشودگي سود تسهيلات براي پرونده‌هاي تا سقف 250ميليون ريال، در مرحله سوم براي پرونده‌هاي تا همين سقف و براي ساير بانک‌هاي عامل و در مرحله چهارم بخشودگي سود تسهيلات براي پرونده‌هاي تا سقف 400ميليون ريال بدهي ابلاغ شد.
بر اساس گزارش عملکرد بانک هاي عامل در زمينه بخشودگي سود، تا تاريخ 6آبان 1396، به ميزان 19.663ميلياردريال از سهميه تعيين شده را، بابت بخشودگي سود 463.999 فقره تسهيلات مصرف کرده‌اند.
قابل تأکيد است پس از پايان مهلت تعيين شده و ارزيابي عملکرد بانکها در مورد اجراي قانون مذکور و با توجه به امکان تأمين منابع، در مرحله بعدي درخصوص تغيير اولويت‌ها تصميم گرفته مي شود.
خاطرنشان مي شود، بانک مرکزي با توجه به کثرت مشمولان قانون مورد اشاره، در ابتدا بخشودگي سود براي مانده مطالبات تسهيلات اعطايي يارانه اي مورد حمايت دولت براي حوادث غيرمترقبه، مسکن روستايي و مانده مطالبات آسيب ديدگان ناشي از حوادث غيرمترقبه (که به دليل خسارات ناشي از حوادث امکان بازپرداخت تسهيلات و سود آن را نداشتند) مدنظر قرار داد. بنابراين با توجه به محدوديت منابع در نظرگرفته شده در مفاد قانون، اين بانک ناگزير شد اولويت‌هايي را در مفاد دستورالعمل اجرايي مدنظر قرار دهد و بر همين اساس نيز سهميه بانک ها نيز با توجه به تفاهمات به عمل آمده با سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادي ‌و دارايي در اسفندماه سال 1395تعيين و ابلاغ شد.
گفتني است در راستاي اجراي مفاد تبصره 35قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395و به موجب مفاد بند «و» تبصره 16قانون بودجه کل کشور در سال جاري، مقرر شد از محل حساب مازاد حاصل از ارزيابي خالص دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران با کسر موارد مندرج در قانون، تا سقف 450هزار ميليارد ريال صرف افزايش سرمايه بانک ها، تسويه بدهي دولت به سيستم بانکي و بخشودگي سود تسهيلات تا يک ميلياردريال شود. از اين رو بانک مرکزي در تاريخ 21بهمن ماه سال گذشته، با توجه به مفاد تبصره (35) قانون يادشده و آئين‌نامه اجرايي مربوطه، دستورالعمل اجرايي مربوط به بخشودگي سود تسهيلات کمتر از يک ميليارد ريال را با تعيين اولويت هايي به بانک هاي عامل ابلاغ کرد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۰۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی ۲ قانون برای اجرا ابلاغ کرد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده(۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، رئیس دولت سیزدهم همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901429

دیگر خبرها

  • چرا بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن طفره می‌روند؟/ فرار بانک ها از تله وام مسکن
  • تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
  • خبر خوش بخشودگی مالیات برای مودیان لرستانی
  • پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیسی ۲ قانون برای اجرا ابلاغ کرد +جزئیات
  • رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوارها در سال ۱۴۰۲