Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-04@08:18:55 GMT

افتتاح ­خط ریلی باکو - تفلیس - قارص

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۳۷۳۵

افتتاح ­خط ریلی باکو - تفلیس - قارص

خط ریلی باکو- تفلیس- قارص در مراسمی با حضور رؤسای جمهوری ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیران گرجستان ، قزاقستان و ازبکستان در بندر بین المللی بازرگانی در حومه باکو به بهره برداری رسید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از باکو؛ خط ریلی باکو- تفلیس- قارص امروز در مراسمی با حضور رؤسای جمهوری ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیران گرجستان ، قزاقستان و ازبکستان در بندر بین المللی بازرگانی "الت"در حومه باکو به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این خط ریلی به طول 846 کیلومتر با مشارکت کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان در مدت 10 سال با صرف بیش از 6400 میلیون دلار احداث و به بهره برداری رسید.
504 کیلومتر این خط ریلی در خاک جمهوری آذربایجان، 263 کیلومتر در خاک گرجستان و 79 کیلومتر دیگر آن در خاک ترکیه ساخته شده است.
با بهره برداری از این خط ریلی در مرحله اول امکان جابه جایی یک میلیون مسافر و بیش از 6میلیون تن کالا از طریق این مسیر ریلی از آسیا به اروپا فراهم شد که این میزان در مراحل بعدی قابل افزایش به جابه جایی 3میلیون مسافر و 17 میلیون تن کالا است.
در مراسم گشایش این خط ریلی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سخنانی اجرای این طرح را نتیجه همکاری های این سه کشور دانست وافزود: این مسیرکوتاهترین مسیر ریلی از آسیا به اروپاست و اجرای آن موجب توسعه همکاری های تجاری در منطقه خواهد شد.
علی اف همچنین با اشاره به مشارکت جمهوری آذربایجان در اجرای دالان ریلی شمال-جنوب گفت: جمهوری آذربایجان در قالب این طرح همه کارهای خود را در خاک خودش انجام داده است و در حال حاضر به دیگر کشورها هم کمک مالی و فنی می کند.
وی افزود :دالان ریلی شمال - جنوب هم کشورهای بزرگ همچون پاکستان ،هند و جمهوری اسلامی ایران را به هم می پیوندد و نزدیک می کند.
رجب طیب اردوغان هم در این مراسم اهمیت این طرح را یاد آور شد و گفت: با بهره برداری از این طرح امکان حمل و نقل کالا از طریق این خط ریلی در 12تا 15 روز فراهم شد.
وی افزود: بااختصاص فقط 10 درصد از محموله های مسیر چین به اروپا از طریق مسیر ریلی باکو-تفلیس-باکو سالانه 24 میلیون تن کالا از این مسیر ریلی جابه جا خواهد شد.
نخست وزیران ازبکستان ،گرجستان و قزاقستان هم در این مراسم در سخنانی اهمیت منطقه ای این طرح را یاد آوری کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری

مصطفی گل شکن ، معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان  گفت:  بهداشت و درمان رسالت اول دانشگاه علوم پزشکی است.‌


 معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۱۲۰۰ نیرو پیمانی دارد گفت: در پرداخت حقوق این دانشگاه از بین ۶۷ دانشگاه رتبه ۱۱ کشور رل دارد.‌

 گل شکن افزود: ۱۶۸ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در دست اجرا دارد که از این مجموع۴۳ پروژه افتتاح شد و ۸۱ پروژه آماده افتتاح است و با حضور ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.‌ ‌ 

وی با بیان اینکه پروژه عمرانی بهداشت و درمان بسیار است، خاطر نشان کرد: برای ۸۱ پروژه ۳۱۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.‌


 معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان به  بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی لاکان رشت اشاره و خاطر نشان کرد : این بیمارستان   ۸۶ درصدپیشرفت فیزیکی دارد.

گل شکن  اظهار داشت: با راه اندازی این بیمارستان ۱۳۰۰ نفر نیرو جدید جذب خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • افتتاح مدرسه خیرساز در خنداب
  • تجمع اعتراضی گرجی‌ها مقابل سفارت اسرائیل در تفلیس
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • تشدید تنش در تفلیس/ پلیس با اشک‌آور معترضان را متفرق می‌کند!