Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هالووين، بزرگ‌ترين جشن در آمريکا و برخي کشورهاي غربي بعد از کريسمس، برگرفته از جشن پاگانيستي «ساوين» و آداب و رسوم سِلت‌هايي است که معتقد بودند ارواح مردگان در اين تاريخ به زمين برمي‌گردند.
سرويس جهان مشرق - «هالووين» جشني فرهنگي-مذهبي است که هر سال در تاريخ 31 اکتبر در کشورهاي مختلفي برگزار مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين جشن از آمريکاي شمالي گرفته تا اروپا و از خاورميانه گرفته تا شرق آسيا به شکل‌هاي گوناگون و با سنت‌هاي متفاوتي همراه است[1] که برخي از آن‌ها ريشه مذهبي و برخي ريشه فرهنگي دارند و برخي ديگر برگرفته از آيين‌هاي پاگانيستي هستند[2]. در گزارش پيش رو، علاوه بر نسخه مسيحي‌شده هالووين، ريشه‌ها و پشت پرده سنت‌هاي عجيب و غريب اين مراسم را بررسي خواهيم کرد.
کدوتنبل‌هاي ترسناک موسوم به «جک‌اولنترن»، شناخته‌شده‌ترين نماد هالووين هستند
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
تاريخ هالووين و ريشه‌هاي پاگانيستي آن
مراسم قديس‌ها يا جشن پاگان‌ها؟
«هالووين[3]» که به صورت Halloween يا Hallowe`en نوشته مي‌شود، صورت کوتاه‌شده عبارت All Hallows` Evening به معناي «شب قديس‌ها»ست و با نام‌هاي ديگري از جمله Allhalloween، All Hallows` Eve و All Saints` Eve نيز شناخته مي‌شود. در مسيحيت، هالووين رسماً به عنوان شب قبل از «روز قديس‌ها[4]» (All Saints` Day يا All Hallows` Day) و آغاز مراسم سه‌روزه «آل‌هلوتايد[5]» (Allhallowtide) تعريف مي‌شود که در آن مسيحيان با حضور در کليسا و هم‌چنين بر سر مزار افراد درگذشته، ياد قديس‌ها، شهدا و همه افرادي را گرامي مي‌دارند که به دين مسيحيت از دنيا رفته‌اند.
با اين وجود، چنين تعريفي از هالووين امروزه خيلي رايج نيست. هرچند هنوز هم برخي از مسيحيان در فاصله آخرين روز از ماه اکتبر تا دومين روز از ماه نوامبر از درگذشتگان خود يادي مي‌کنند و با حضور بر سر مزار آن‌ها و روشن کردن شمع، چند ساعتي را در کنار عزيزان از دست رفته خود سپري مي‌نمايند، اما تصوير غالبي که امروزه از جشن هالووين در ذهن‌ها نقش بسته، سنت «لذت يا اذيت[6]»، پارتي‌هاي شبانه با لباس‌هاي عجيب و عمدتاً ترسناک، تزئين خانه به شکل خانه‌هاي جن‌زده، روشن کردن آتش‌هاي کوچک و بزرگ، مسابقه گاز زدن سيب، و خواندن داستان‌ها و ديدن فيلم‌هاي ترسناک است.
هالووين امروزي دست‌کم به دو دليل با آيين مذهبي گرامي‌داشت درگذشتگان متفاوت است؛ دليل اول ريشه‌هاي پاگانيستي هالووين پيش از مسيحيت هستند و دليل دوم تغييرات سکولار آن طي دهه‌هاي اخير. مورخان ريشه اصلي هالووين را جشن «ساوين[7]» يا «سَوين» مي‌دانند، جشني که «سِلت»هاي پاگانيست (از قبايل هندواروپايي) در روزهاي آخر سال (طبق تقويم خودشان)، انتهاي فصل برداشت و آغاز فصل زمستان و نيمه تاريک سال، برگزار مي‌کردند. بسياري از سنت‌ها، رسوم و حتي خرافات ساوين اکنون در آيين‌هاي هالووين نيز مشاهده مي‌شود. گزارش پيش رو به بررسي آيين‌هاي هالووين و ريشه‌هاي پاگانيستي آن‌ها مي‌پردازد.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
ارتباط هالووين با آيين‌هاي پاگانيستي
آيين‌هاي هالووين و ريشه‌هاي آن‌ها
مشهورترين نمادهاي هالووين امروزي نظير کدوتنبل‌هاي حکاکي‌شده و لباس‌هاي عجيب و نامأنوس، از عقايد و خرافات پاگانيستي ريشه گرفته‌اند. آداب و رسوم هالووين مانند «اذيت يا لذت» نيز برگرفته از سنت‌هايي هستند که در ميان پاگانيست‌هاي سلت رواج داشته است. در ادامه، سنت‌هاي هالووين و ريشه‌هاي پاگانيستي آن‌ها معرفي شده‌اند:
جَک‌اولَنتِرن: «جک‌اولنترن[8]» (به معناي «جکِ فانوس»)، نماد اصلي هالووين امروزي، کدوتنبل بزرگي است که درون آن را خالي کرده، ديواره‌اش را به شکل صورتي ترسناک (يا گاهاً خنده‌دار) درآورده، و درون آن را معمولاً با يک شمع روشن نموده‌اند. سنت ساختن جک‌اولنترن از سنت ساختن فانوس‌هايي مشابه اما عمدتاً از جنس شلغم گرفته شده است. در آيين سلتي ساوين پيش از مسيحيت، اين عقيده وجود داشت که در روزهاي انتهايي سال (پيش از 1 نوامبر که آغاز سال نوي سلت‌ها بود)، موجودات خيالي و ارواح مردگان به زمين مي‌آيند. به عقيده آن‌ها، ساختن فانوس با شکل‌هاي ترسناک و همراه داشتن آن‌ها هنگام رفت و آمد و يا گذاشتن آن‌ها لب پنجره‌هاي خانه کمک مي‌کرد تا ارواح خبيثه بترسند و به آن‌ها نزديک نشوند. البته جک‌اولنترن در کشورهاي مختلف، ريشه‌ها و داستان‌هاي مختلفي دارد. به عنوان مثال، در برخي از کشورهاي اروپايي، روشن کردن آتش‌هاي کوچک نظير شمع، براي راه‌نمايي ارواح در مسير عبورشان روي کره زمين بود و موجب مي‌شد تا خانه‌هاي مسيحيان واقعي را تسخير نکنند. هم‌چنين، مردم در اتريش، انگليس و ايرلند معمولاً در هر اتاق از خانه، شمعي روشن مي‌کردند تا ارواح درگذشتگان خود را در پيدا کردن خانه زميني خود، ياري دهند. درباره پيدايش جک‌اولنترن نيز روايت‌هاي مختلفي وجود دارد. به عنوان نمونه، در نسخه مسيحي‌شده اين روايت‌ها، گفته مي‌شود فردي به نام جک که انواع گناهان را مرتکب مي‌شده، روزي مَست از نوشيدن شراب به سمت خانه‌اش راه مي‌افتد که در راه شيطان را ملاقات مي‌کند. شيطان به جک مي‌گويد که عمرش به پايان رسيده است، اما جک با ترفندي که مي‌زند، شيطان را فريب مي‌دهد تا از يک درخت سيب بالا برود. وي سپس روي تنه درخت، علامت صليب را مي‌کشد و بنابراين شيطان ديگر نمي‌تواند از درخت پايين بيايد. جک تنها به اين شرط شيطان را آزاد مي‌کند که شيطان قول بدهد روح او را تسخير نکند و او را به جهنم راه ندهد. روايت ديگري در اين‌باره حاکي از آن است که جک پس از دزدي از يک روستا، از دست مردم روستا فرار مي‌کند و در مسير، با شيطان روبه‌رو مي‌شود. وي براي آن‌که شيطان جانش را نگيرد، به او پيشنهاد مي‌کند تا براي آن‌که مردم مسيحي روستا، از دين مسيحيت برگردند، تبديل به سکه‌اي شود تا جک آن سکه را به جاي اموالي که دزديده به مردم روستا بدهد. شيطان با نقشه جک موافقت مي‌کند، اما وقتي به شکل يک سکه وارد کيف پول جک مي‌شود، کنار صليبي قرار مي‌گيرد که او از مردم روستا دزديده است و به اين ترتيب در کيف پول جک زنداني مي‌شود. در هر دو روايت، بعد از آن‌که جک مي‌ميرد، به خاطر گناهانش به بهشت راه نمي‌يابد و شيطان هم او را به جهنم راه نمي‌دهد. به اين شکل، جک جايي براي زندگي پيدا نمي‌کند و براي آن‌که در تاريکي، راهش را پيدا کند و هم‌چنين از سرما در امان باشد، شيطان تکه‌اي از آتش جهنم را به او مي‌دهد. جک اين آتش را در ميوه مورد علاقه‌اش يعني شلغم نگه‌داري مي‌کند تا خاموش نشود.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
آيين‌هاي هالووين از کجا ريشه گرفته‌اند
اذيت يا لذت: اين رسم، يکي از مشهورترين نمادهاي هالووين و امروزه تقريباً منحصر به کودکان است و در آن، کودکان با لباس‌هاي ترسناک يا بانمک و معمولاً در گروه‌هاي چند نفري، درِ تک‌تک خانه‌هاي محله را مي‌زنند و با گفتن عبارت «اذيت يا لذت» (Trick or Treat) به صاحب‌خانه مي‌فهمانند که اگر مي‌خواهد از اذيت آن‌ها در امان باشد، بايد به آن‌ها شيريني (لذت) بدهد. صاحب‌خانه هم که قبلاً شيريني‌هاي گوناگون را تهيه کرده، مقداري از آن‌ها را به کودکان مي‌دهد. براي اين سنت، ريشه‌هاي مختلفي متصور هستند، اما طبق عقايد سلتي، هم‌زمان با جشن ساوين و وقتي ارواح مردگان به زمين مي‌آيند، بايد با اهداي غذا و نوشيدني، آن‌ها را آرام کرد. طبق اين عقيده، اگر اهل يک خانه، ارواح را آرام نکنند، ارواح خانه آن‌ها را خراب مي‌کنند و دام‌هاي آن‌ها نيز تا پايان فصل زمستان زنده نمي‌مانند. البته اين سنت در قالب‌هاي ديگري نيز وجود داشته است. به عنوان مثال، طي قرن‌هاي بعد از ميلاد حضرت مسيح(ع)، فقرا هم‌زمان با جشن بزرگ‌داشت درگذشتگان، با مراجعه به خانه‌هاي مردم از آن‌ها درخواست غذا مي‌کردند و در ازاي آن، براي اهل خانه و درگذشتگان آن‌ها دعا مي‌نمودند.
لباس‌هاي عجيب و ترسناک: پوشيدن لباس‌هاي ترسناک (يا طي دهه‌هاي اخير لباس‌هايي شبيه به شخصيت‌هاي خيالي مشهور مانند اسپايدرمن و بت‌من) شايد رايج‌ترين سنت هالووين باشد[9]. امروزه، نه تنها کودکان بلکه جوان‌ها و بزرگ‌سالان نيز با پوشيدن لباس‌هاي عجيب و نامأنوس، هالووين را جشن مي‌گيرند. برگزاري پارتي‌هاي شبانه که فقط افراد با لباس‌هاي مختص هالووين اجازه حضور در آن‌ها را دارند، سنتي فراگير در کشورهاي مختلف است. اين سنت نيز برگرفته از همان عقيده پاگانيستي است که ارواح هم‌زمان با مراسم ساوين به زمين مي‌آيند. سلت‌ها معتقد بودند در روزهاي انتهاي سال، مرزهاي بين اين دنيا و دنياي مردگان کم‌رنگ مي‌شود و ارواح مردگان به زميني‌ها سر مي‌زنند. آن‌ها هم‌زمان با برگزاري ساوين و قرباني کردن براي مردگان، براي آن‌که ارواح، آن‌ها را نشناسند و به آن‌ها آسيبي نرسانند، لباس‌هاي عجيبي مي‌پوشيدند که عمدتاً از سر و پوست حيوانات ساخته شده بودند.
آتش‌بازي: يکي از سنت‌هاي هالووين روشن کردن آتش‌هاي بزرگ در فضاي باز است. اين سنت نيز به طور مستقيم از آيين ساوين گرفته شده است. سلت‌ها پيش از آغاز جشن ساوين، همه آتش‌هاي خود را خاموش مي‌کردند. سپس «درويد»ها (رهبران مذهبي سلت‌ها) آتش بزرگي درست مي‌کردند و سلت‌ها دانه‌هاي گياه و حيوانات (و گاهي فرزندان) خود را به نشانه قرباني کردن براي خدايان، در آتش مي‌انداختند. اين افراد سپس آتش‌هاي خود را از اين آتش بزرگ روشن مي‌کردند و معتقد بودند اين آتش‌ها، طي فصل زمستان از آن‌ها محافظت خواهند کرد. اين آتش هم‌چنين نماد خورشيد و «قدرت رشد» در فصل سرد و سياه زمستان بود. آيين‌هاي ديگري نظير خوابيدن جوان‌ها نزديک آتش و پريدن از روي خاکسترهاي آن براي در امان ماندن از خطرات و پاک شدن از آلودگي‌ها نيز در گذشته رايج بوده است. از آتش در آيين فال‌گيري و غيب‌گويي نيز استفاده مي‌شده است.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
تاريخ و سنت‌هاي دومين جشن پرهزينه آمريکا بعد از کريسمس
فال‌گيري و غيب‌گويي: پيش‌بيني آينده افراد به خصوص درباره مرگ، ازدواج و فرزندآوري، امروزه در برخي کشورها هم‌زمان با هالووين رواج دارد. اگرچه اين سنت قبلاً شکلي جدي داشته و توسط افرادي بسيار معدود انجام مي‌شده، اما در حال حاضر صرفاً به شکل يک تفريح و توسط افراد عادي در مهماني‌هاي خانوادگي انجام مي‌شود. اين‌گونه فال‌گيري به روش‌هاي مختلفي در هالووين رايج بوده و هست. به عنوان مثال، در ايرلند و انگلستان، پوست يک سيب را به شکل يک رشته دراز مي‌کَنند و آن را از روي شانه فرد، روي زمين مي‌اندازند؛ پوست سيب که روي زمين مي‌افتد، شبيه به حرف اول نام همسر آينده آن فرد خواهد بود. هم‌چنين، دو فندق را به نشان يک دختر و يک پسر مشخص، نزديک آتش مي‌گذارند؛ اگر اين دو بر اثر گرماي آتش بترکند و از هم دور شوند، نشانه خوبي نيست، اما اگر در جاي خود بمانند تا پوستشان از حرارت باز شود، يعني اين دو نفر زوج خوبي خواهند بود. در هالووين، پيش‌بيني همسر آينده از راه‌هاي ديگري هم ممکن است. مثلاً اگر فردي يک نان جوي نمکي را «در سه لقمه» بخورد و بدون آن‌که چيزي بنوشد يا با کسي حرفي بزند بخوابد، خواب خواهد ديد که همسر آينده‌اش به او آب مي‌دهد تا سيراب شود. به علاوه، اگر دختران جوان و مجرد در شب هالووين در يک اتاق تاريک بنشينند و به آينه زُل بزنند، چهره همسر آينده خود را در آينه خواهند ديد، مگر آن‌که تصوير يک جمجمه را ببينند که يعني پيش از آن‌که ازدواج کنند، از دنيا خواهند رفت. ريشه سنت پيش‌گويي و فال‌گيري در هالووين نيز به عقايد سلتي برمي‌گردد. سلت‌ها معتقد بودند از آن‌جايي که در انتهاي سال، ارواح و موجودات متعلق به دنياي ديگر به زمين مي‌آيند، پيش‌بيني آينده نيز براي رهبران ديني آسان‌تر مي‌شود. بنابراين يکي از آيين‌هاي سلت‌ها دور آتش بزرگي که درست مي‌کردند و هم‌زمان با قرباني کردن براي خدايان، تلاش براي پيش‌بيني آينده افراد، به خصوص در سال پيش رو بود.
مسابقه سيب‌گاززني: برگزاري مسابقه گاز زدن سيب يکي از تفريحاتي است که ميان کودکان و بزرگ‌ترها در جشن هالووين رواج دارد[10]. در اين مسابقه، تعدادي سيب را در يک تشت يا ظرف بزرگ پر از آب مي‌ريزند و سپس چند نفر تلاش مي‌کنند تا هر يک زودتر از ديگري فقط با استفاده از دندان، يکي از سيب‌ها را از ظرف بيرون بياورد. اگرچه اين مسابقه و مسابقه‌هاي مشابه آن در زمان‌ها و مکان‌هاي ديگر نيز رواج دارد، اما برگزاري مسابقه با سيب در روز هالووين باز هم برگرفته از اعتقادات پاگانيست‌هاي سلت است. سيب در اسطوره‌هاي سلتي، نماد جهان ديگر و هم‌چنين جاودانگي است. بنابراين سنت تلاش کردن براي رسيدن به «سيب» نيز به معناي تلاش براي رسيدن به جاودانگي است.
جادوگران و موجودات خيالي برگرفته از عقايد پاگانيستي در تزئينات هالووين نقش مهمي دارند
آيين‌هاي مسيحي؛ ديني، سکولار يا پاگانيست؟
هالووين آداب و رسوم ديگري نيز دارد که بسياري از آن‌ها، اگرچه به اندازه موارد بالا، رايج نيستند، اما حتي همين جزئيات کوچک‌تر هالووين نيز ريشه در عقايد و آيين‌هاي پاگانيستي دارند. به عنوان مثال، خودداري از خوردن گوشت (و خوردن سيب يا ميوه‌هاي ديگر به جاي گوشت) در هالووين در ميان برخي از مسيحيان رواج دارد. شوخي‌هاي ترسناک (مثلاً با غافل‌گير کردن افراد)، تعريف کردن و شنيدن داستان‌هايي درباره ارواح و اجنه، تماشاي فيلم‌هاي ترسناک، رفتن به مکان‌هاي متروکه و ترسناک، و تزئين خانه به شکل خانه‌هاي جن‌زده براي پذيرايي از مهمان‌ها يا کودکاني که براي «اذيت يا لذت» مراجعه مي‌کنند، همگي ابعاد ظاهراً سکولار هالووين امروزي هستند، اما ريشه در عقايد پاگانيستي سلتي دارند و به نشانه حضور ارواح درگذشتگان يا ارواح خبيثه روي کره زمين در روز هالووين برگزار مي‌شوند.
بسياري از آيين‌هاي غربي، هرچند عناصر مسيحي نيز وارد آن‌ها شده باشد، ريشه در عقايد و آداب و رسوم پاگانيست‌هايي دارند که مبلغان مسيحي آن‌ها را «بي‌دين» مي‌دانستند. هالووين امروزي يک جشن سکولار و صرفاً بهانه‌اي براي دور هم جمع شدن خانواده‌ها و تفريح آن‌ها در کنار يک‌ديگر و حتي نزديک‌تر شدن روابط همسايگي در يک محله است. کم‌تر کسي امروز، هالووين را يک آيين مذهبي مسيحي و عمل به آداب و رسوم آن را نشانه اعتقاد و التزام به مسيحيت مي‌داند. با اين وجود، چنان‌که در گزارش بعدي مشرق نيز خواهيم ديد، حتي کريسمس نيز که امروزه توسط ميلياردها مسيحي تحت عنوان جشن ميلاد حضرت عيسي(ع) گرامي داشته مي‌شود، به وضوح ريشه در عقايد همين پاگانيست‌ها دارد و آيين‌هاي کريسمس نيز به شکل غيرقابل‌انکاري به آداب و رسوم پاگانيست‌ها شبيه هستند.
[1] Geography of Halloween Link
[2] Halloween Link
[3] Halloween Link
[4] All Saints` Day Link
[5] Allhallowtide Link
[6] Trick-or-treating Link
[7] Samhain Link
[8] Jack-o`-lantern Link
[9] Halloween costume Link
[10] Apple bobbing Link

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارزار رسانه‌ای برای ریشه یابی علت سرطان‌ها در یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد،

کارزار رسانه‌ای برای ریشه یابی علت سرطان‌ها در یزد

شفاف سازی مالی شهرداری تفت 

گلایه گارگران راه آهن یزد از شیوه استخدام شرکت کارفرما

دغدغه‌های شهروندان میبدی در نامه به امام جمعه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کارزار رسانه‌ای برای ریشه یابی علت سرطان‌ها در یزد
  • افت تولید نفت ایران برای دومین ماه متوالی
  • درخواست آمریکا از یک کشور علیه ایران | پرچم خود را پس بگیر!
  • ۱۴۰۳ پرهزینه‌ترین سال تولید در صداوسیما خواهد بود/ استعفایم شایعه سازی است
  • سفیر چین در ایران: تحولات غم‌انگیز جاری در غزه ریشه در سیاست‌های مخرب آمریکا دارد
  • شهادت دومین فلسطینی در قدس طی ساعات اخیر
  • افزایش شمار مصدومان همدان/ چشمان یک مصدوم تخلیه شد/ تخریب دومین خانه
  • شانس سردار آزمون برای بازگشت به ترکیب رم
  • بیست دومین شرکت یزدی موفق به دریافت گواهینامه فعالیت در حوزه امنیت اطلاعات شد
  • تلاش غرب برای کشاندن روسیه به مسابقه تسلیحاتی جدید و پرهزینه