Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:18:28 GMT

5 دليل خوب براي تماشاي ميني سريال «باروت»

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۰۵۰۶

5 دليل خوب براي تماشاي ميني سريال «باروت»

خبرگزاري آريا - خبرگزاري صبا: کيت هرينگتون در ميني سريال «باروت» نه تنها بار ديگر نقش قهرماني بي‌باک را ايفا مي‌کند، بلکه پشت دوربين رفته و اولين تجربه کارگرداني و فيلمنامه‌نويسي خود را نيز از سر مي‌گذراند. يکي از ويژگي‌هاي ميني سريال سه قسمتيِ «باروت» بازنگري به برهه دشوار و حساس تاريخي انگلستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امري که باعث شده است شبکه بي‌بي‌سي پس از مدت‌ها مرزبندي‌هاي خود را گسترش داده و سريالي که داراي صحنه‌هاي بسيار خشونت بار است را روي آنتن ببرد.
از اين رو بايد در همين ابتداي امر ذکر کرد که علاقه مندان به کيت هرينگتون و شخصيت مشهورش جان اسنو در مجموعه تلويزيوني «بازي تاج و تخت» به هيچ عنوان نبايد با همان پيش‌زمينه به تماشاي «باروت» بنشينند، زيرا در همان چند دقيقه ابتدايي قسمت اول با صحنه‌هايي بي‌نهايت خشن مواجه مي‌شوند؛ صحنه‌هايي که از دل تاريخ خشونت آميز بريتانيا بيرون آمده و مراسم‌ مختلف اعدام و شکنجه را به تصوير مي‌کشد.

ماجراهاي ميني سريالِ سه قسمتي «باروت» به دوران پس از مرگ ملکه اليزابت اول بازمي‌گردد، جايي که تفتيش عقايد شکل بسيار جدي به خود گرفته بود و انسان‌هاي زيادي به دليل اعتقادات خود کشته مي‌شدند. تماشاي اين اثر به دليل روايت يک بازه زماني حساس، لطف‌هاي خودش را دارد ولي استفاده خالقين اثر که عبارتند از رونان بنت، دانيل وست و کيت هرينگتون از انواع شکنجه‌هاي آن دوران براي انتقال خشونت جاري در تاريخ مورد نظر، مي‌تواند به مذاق بسياري از تماشاگران خوش نيايد و آن‌ها را دچار آشفتگي روحي کند. البته بايد در نظر داشت که گرچه سال‌هاست شاهد اين قبيل خشونت‌ها در دنياي واقعي نيستيم ولي ساخت آثار سينمايي و تلويزيوني فراوان که براساس همين شکنجه‌ها و رفتارهاي خشونت آميز (نظير سري فيلم‌هاي «اره») طراحي شده‌اند، باعث بالا رفتن تحمل مخاطبان در اين قبيل مباحث شده است.
در هر صورت ميني سريال «باروت» داراي ارزش‌هاي قابل توجهي است که تماشاي آن را واجب مي‌کند، در ادامه پنج دليل اصلي را که تماشاي کيت هرينگتون و ماجراجويي‌هاي تازه‌‌اش را در قاب کوچک تلويزيون واجب مي‌کند، مرور مي‌کنيم.
پنجم نوامبر را به‌خاطر بسپار
سينما وتلويزيون انگلستان در طول حيات خود چند بار به سراغ ماجراي شورش پنجم نوامبر رفته است. در ميان اين آثار مي‌توان به «ک مثل کين خواهي» که آخرين و شايد برجسته‌‌ترين تلاش سينما براي به تصوير کشيدن اين واقعه است، اشاره کرد. براي اشخاصي که با اين واقعه آشنا نيستند، بايد بگوييم در سال 1605 شخصي که لقب «گاي فاکس» را براي خود برگزيده بود به قصد رهايي از ظلم و ستم حاکم، حمله گسترده‌اي را براي منفجر کردن پارلمان لندن به همراه تمام خانواده سلطنتي تدارک ديد.
گاي فاکس قصد داشت تمام اعضاي پارلمان و پادشاه انگلستان را با منفجر کردن مقدار زيادي باروت به قتل برساند. اين سوءقصد گرچه خنثي شد ولي با گذشت سال‌ها به حرکتي نمادين براي مقابله با ظلم و ستم تبديل شد. در ميني سريال «باروت» شخصيت گاي فاکس به شخصيتي مکمل تبديل شده است و ما به همراه يکي ديگر از مهم‌ترين اشخاص در شورش پنجم نوامبر سال 1605 يعني رابرت کتسبي روايت را دنبال مي‌کنيم. رابرت کتسبي با نقش‌آفريني کيت هرينگتون در حقيقت مغز متفکر نيروهاي شورشي بوده است و آن نماد مشهور (ماسک سفيد رنگي از مردي با سبيل و لبخندي پهن) که به ماسک گاي فاکس مشهور است، در حقيقت شباهت‌هاي زيادي به چهره واقعي کتسبي دارد تا شخصيت سمبليک شده گاي فاکس.
هرينگتون پدر مي‌شود!
کيت هرينگتون که در حال حاضر شايد بتوان او را مشهورترين چهره تلويزيوني جهان قلمداد کرد، در مصاحبه اخير خود ميني سريال «باروت» را فرزند خود ناميده است. هرينگتون براي اولين بار سکان هدايت يک پروژه را خود به دست گرفته است و نقش بسزايي در توليد و پخش اين مجموعه داشته است.
او که دنياي اين سريال را نزديک به تفکرات خود مي‌داند، در آخرين مصاحبه‌اش مي‌گويد: من اين ايده را مدت‌ها در ذهن داشتم و علاقه‌مند بودم با پيدا کردن يک نويسنده قدرتمند تجربه ساخت يک سريال را از سر بگذرانم. اين مسئله پس از نگارش فيلمنامه اثر نيز ادامه پيدا کرد و من بار ديگر به‌دنبال جذب کارگردان‌هايي مناسب براي به تصوير کشيدن ماجراهاي قيام پنجم نوامبر بودم... پس از توليد اثر نيز فعاليت من براي عرضه کردن هر چه بهتر سريال ادامه پيدا کرد و درنهايت متوجه شدم که «باروت» در حقيقت مانند فرزند من است. من آن را از صفر تا صد خلق کرده‌ام و به اين فرزند افتخار مي‌کنم!
تيم بازيگري قدرتمند
علاقه‌مندان به دنياي بازيگري با تماشاي «باروت» نه تنها از حضور کيت هرينگتون در نقش قهرماني آرماني لذت خواهند بود، بلکه شاهد تلاش تيم قدرتمندي از بازيگران براي روايت قصه گاي فاکس و يارانش خواهند بود. از ميان تيم بازيگري کارآمد اين ميني سريال مي‌توان به حضور پيتر مولان در نقش هنري گرانت (يک کشيش صالح که دربار انگلستان علاقه زيادي به قتل وي دارد و او بايد ميان فرار و دستگير شدن و مرگي دردناک يک راه را انتخاب کند)، ليو تيلور در نقش آن ولو (دختر عموي شخصيت رابرت کتسبي که کمک‌هاي فراواني براي شکل گيري اين شورش به گروه گاي فاکس کرد) و درنهايت مارک گاتيس در نقش سِر رابرت سيسيل (خالق مجموعه تلويزيوني «شرلوک» که با هرينگتون در «بازي تاج و تخت» نيز همبازي است و حال به شخصيت منفي ميني سريال «باروت» جان بخشيده است. سِر رابرت سيسيل شخصيت شرير قصه است که با سنگدلي و دسيسه چيني به‌دنبال خنثي کردن عمليات کتسبي و به قتل رساندن وي و يارانش است) اشاره کرد.

وجوه تاريخي و آموزشي
هرينگتون در مصاحبه اخيرش با راديو تايمز به وجوه آموزشي و تاريخي ماجراي پنجم نوامبر اشاره مي‌کند و از اين که مردم مي‌توانند واقعيت را در مورد اتفاق‌هاي پشت پرده سوءقصد نافرجام انفجار پارلمان بدانند، ابراز خوشحالي مي‌کند. او با خرسندي اضافه مي‌کند: بسياري از مردم حتي نمي‌‌دانند که آيا در تاريخ پنجم نوامبر 1605 پارلمان منفجر شده است يا نه!؟ اين ميني سريال با پرداخت به جزئيات اتفاق تاريخي و مهم مي‌تواند وجوه آموزشي زيادي براي مخاطبان داشته باشد. من هميشه حس مي‌کردم که تمام زاويه‌هاي داستان گاي فاکس و يارانش بيان نشده است و اين فرصتي براي تعريف داستان اين افراد شجاع بود.
پرداخت صحيح به شخصيت سمبليک گاي فاکس
همان‌طور که گفته شد ميني سريال «باروت» تمرکز اصلي خود را به روي شخصيت رابرت کستبي گذاشته است و کاراکتر مشهور گاي فاکس را به حاشيه برده است. اين شخصيت که سال‌ها به‌عنوان نماد مقاومت در برابر زورگويي از او ياد مي‌شود در «باروت» به‌صورت واقعي و بدون نقاب به تصوير کشيده شده است.
مارک گاتيس در اين مورد مي‌گويد: اين درست است که مي‌گويند تاريخ همواره توسط برنده‌ها تعريف مي‌شود ولي ماجراهاي گاي فاکس و يارانش کمي متفاوت است، اين شخصيت گرچه در راه رسيدن به هدفش ناکام ماند ولي در تاريخ نام خود را ثبت کرد، مسئله جالب اين‌جاست که گاي فاکس در حقيقت يکي از ياران رابرت کتسبي بوده است و من چند سال پيش در حال خواندن کتاب «پودر خونين» اثر آنتوني فريزر متوجه اين واقعيت شدم. در سريال «باروت» شما با يکي از نزديک‌‌ترين برداشت‌ها از شخصيت واقعي گاي فاکس آشنا مي‌شويد.
شباهت يک واقعه تاريخي و اتفاقات روز دنيا
درام، فريب، سياست و قدرت طلبي واژه‌هايي هستند که تنها به يک دوره خاص تاريخي محدود نمي‌‌شوند، ما مي‌توانيم همواره اثرات اين واژه‌ها را در سياست‌گذاري‌هاي روز دنيا نيز مشاهده کنيم. همواره در بازنگري يک اتفاق تاريخي با شباهت‌هاي موقعيت درون داستان با ماجراهاي روز دنيا مواجه مي‌شويم. مارک گتيس در اين مورد مي‌گويد: گويي سياست‌هاي روز دنيا گاهي به‌شکلي موازي با اتفاق‌هايي که در کتاب‌هاي تاريخ خوانده‌ايم پيش مي‌روند.

من در قسمتي از سريال «باروت» بايد پادشاه را متقاعد کنم که کاتوليک‌ها تهديد واقعي دوران هستند و با سرکوب و ترساندن آن‌ها مي‌توان قدرت مطلق را در دست گرفت، در همين هنگام بود که به اين فکر افتادم که بي‌شک انسان‌هايي نظير سِر رابرت سيسل که من نقش آن را ايفا مي‌کردم، در دنياي امروز حضور دارند و در حال متقاعد کردن شخصي يا رهبر يک دولت ديگر براي انجام اعمالي ضدانساني هستند. منظورم اشخاصي هستند که همواره خواهان سرکوب يک شورش بر عليه نيروي حاکم در هر منطقه هستند و تاريخ يا زمان نمي‌‌شناسند؛ هنوز هم حضور دارند و بي‌شک در آينده نيز حضور خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۰۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از لحظه حادثه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری

دریافت 14 MB کد خبر 6096662

دیگر خبرها

  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • رخنه به قلب دشمن
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • تماشای رودخانه فصلی در سربیشه جان یک نفر را گرفت
  • شورای تامین، زنان را از تماشای بازی پرسپولیس و استقلال با نساجی محروم کرد
  • فیلم| اقدام عجیب دو جوان؛ نصب تلویزیون بزرگ در صندوق عقب ۲۰۶ و تماشای فوتبال وسط خیابان!
  • تصاویری از لحظه حادثه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری
  • چهره‌هایی که نمی‌دانستید صداپیشگی هم کرده اند
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟