Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین علی پاکپور، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیة در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با طرح این سؤال که آیا اشتغال زنان از لحاظ اخلاقی خوب است یا بد، گفت: قبل از اینکه بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم ابتدا باید معیار ارزش‌گذاری خوب و بد را در این مسئله روشن کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معیار در این کار ضروری است ادامه داد: اگر اشتغال زن یا هر امر دیگر مرتبط با بانوان منطبق بر این معیار باشد خوبی بر آن صدق خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاکپور معیار فضیلت و برتری افراد از منظر قرآن را تقوا برشمرد و با اشاره به آیه 13 سوره مبارکه حجرات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»، عنوان کرد: از منظر اخلاق اسلامی که بنای آن بر قرآن و روایات استوار است زن و مرد در کسب فضیلت و تقوا، یکسان هستند و هر کسی تقوای بیشتری داشته باشد در نزد خداوند، اکرم و افضل است، بنابراین جنسیت در این موضوع دخیل نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه مجازی جامعه المصطفی(ص) العالمیة در ادامه تصریح کرد: این قضیه کلی ما در موضوعات مرتبط در امر اشتغال و یا علم‌آموزی و ... است ولی باید به برخی پرسش‌های دیگر نیز در این زمینه بپردازیم؛ به عنوان مثال در فضیلت علم‌آموزی هیچ تردیدی وجود ندارد ولی آیا آموختن هر علمی مانند موسیقی(برای مرد و زن) از دید اسلام جایز، یا مقبول است؟ یا اینکه ممکن است آموختن برخی علوم مورد حرمت هم قرار گرفته باشد؟.

این محقق و استاد جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: کلیت اشتغال اگرچه برای بانوان پذیرفته شده است اما باید در بسیاری از امور، موارد مرتبط با اشتغال نیز بررسی شود تا بتوانیم حکم دقیق‌تری بدهیم؛ مثلا پرستاری از شغل‌هایی است که حضور زنان در آن لازم و در برخی موارد مانند مسایل خاص زنانه ممکن است واجب باشد ولی درآمدن در کسوت پرستاری نیازمند داشتن لباس خاص است و در مواردی نیز کارفرما از پرستاران درخواست داشتن نوعی آرایش خاص و پوشش خاصی را دارند و حتی بودجه‌هایی برای این کار صرف می‌شود؛ حال این سؤال مطرح است که آیا برای زنان ورود در این عرصه‌ها با هر شرایطی، اخلاقی است؟

این محقق حوزه علمیه با اشاره به معیارهای ارزش اخلاقی از نگاه اسلام عنوان کرد: از نگاه اسلام داشتن حسن فعلی و فاعلی دو معیار اصلی ارزش اخلاقی است یعنی هم انسان در انجام کاری باید نیت خیر داشته باشد و هم آن را به‌درستی انجام دهد.

وی افزود: مثلا دزدی خوب نیست ولو اینکه با نیت کمک به فقرا صورت بگیرد زیرا این فعل از سنخ کمال نیست لذا فعل باید یا حسن ذاتی داشته باشد و یا عین حسن باشد؛ به عنوان مثال اگر صدقه خوب است زیرا این کار به خوبی مطلق و عینی منجر خواهد شد.

پاکپور اظهار کرد: پرستاری به خودی خود بد نیست بلکه می‌تواند انسان را در مسیر کمال هم قرار دهد و اگر نیت فرد خوب باشد هر دو حسن فعلی و فاعلی در آن جمع است ولی اگر پذیرش این شغل مستلزم انجام چند قبیح اخلاقی مانند ارتباط با نامحرم و جنس مخالف، دورشدن از همسر و فرزندان و تربیت آنان و جا ماندن از رسالت‌های مادری و خانوادگی باشد در این صورت جای بررسی دارد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه راستگویی خوب است ولی اگر قرین فتنه باشد نیازی به گفتن آن نیست ادامه داد: انسان در موارد نادر ممکن است برای اصلاح ذات‌البین، راست مطلبی را هم نگوید بنابراین شرایط در این مسئله بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ممکن است حتی در یک بیمارستان کار برخی افراد اخلاقی و کار دیگری غیراخلاقی باشد عنوان کرد: به خاطر دارم مقام معظم رهبری در یک جلسه‌ای که خود بنده حضور داشتم در مورد موسیقی گفتند که برخی موسیقی‌هایی صدا و سیما مانند«کجائید ای شهیدان خدایی» خوب است بنابراین در اشتغال،هم شرایط بسیار مهم است.

پاکپور بیان کرد: اگر علم‌آموزی و اشتغال زن با مسایل مهم‌تری در تعارض باشد این اشتغال در مدیریت کلان و یا جزء خوب نیست و البته تشخیص امور مانند بسیاری از امور تکلیفی بر عهده مکلف است و باید اولویت‌ها رعایت شود.

این محقق و استاد حوزه و دانشگاه  با بیان اینکه مصلحت جامعه اسلامی قطعا مقدم بر مصالح فردی است، اظهار کرد: در برخی شاخه‌ها، به خصوص در مسایل خاص زنان، نیاز داریم تا بانوان ترغیب به علم‌آموزی شوند تا نیازهای این عرصه برطرف شد ولی اگر در مواردی امر دایر میان مصالح اجتماعی و فردی باشد که البته در کشور ما مصداق ندارد ترجیح امور اجتماعی لازم است.

وی تاکید کرد: در مورد قبح و حسن امور نیز هرقدر انسان با علم بیشتری وارد این مقولات شود و به قدرت و اثرگذاری مثبت و منفی آن بیشتر آگاه باشد، حسن و قبح آن نیز بیشتر است زیر یک کاری می‌تواند منجر به تخریب و یا هدایت سرنوشت چند نسل شود.‌

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۴۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مارکو روزه: هدایت بایرن مونیخ؟ آن‌ها بدون مارکو روزه هم می‌توانند اوضاع فعلی را پشت سر بگذارند

به نظر می‌رسد که روزه تمایلی به هدایت بایرن مونیخ ندارد

طرفداری | ظهر امروز اعلام شد که رالف رانگنیک با پیشنهاد سرمربی‌گری در بایرن مونیخ مخالفت کرده و به این تیم نمی‌رود. این در حالی است که پیش‌تر، یولیان ناگلزمان و ژابی آلونسو نیز به سینه سران بایرن مونیخ دست رد زده بودند.

در پی پاسخ منفی رالف رانگنیک، برخی رسانه‌ها از تمایل مکس ابرل به استخدام همکار سابق خود یعنی مارکو روزه خبر دادند. روزه و ابرل در لایپزیش با یکدیگر کار می‌کردند و از دوستی صمیمانه‌ای برخوردارند.

در کنفرانس خبری پیش از جدال لایپزیش با هوفنهایم، از مارکو روزه سوال شد که اگر مکس ابرل برای هدایت بایرن مونیخ با تو تماس بگیرد، چه پاسخی خواهی داد؟

روزه نیز در جواب گفت:

هروقت مکس ابرل با من تماس می‌گیرد، من تلفن او را پاسخ می‌دهم و احوالش را می‌پرسم. برای او بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و امیدوارم که یک روزی دوباره همدیگر را ملاقات کنیم. فکر می‌کنم بایرن مونیخ، بدون مارکو روزه هم می‌تواند به خوبی اوضاع فعلی را پشت سر بگذارد. گاهی اوقات شرایطی در فوتبال پیش می آید که تیم ها را در سختی قرار می‌دهد. نشستن روی نیمکت بایرن مونیخ اصلا کار ساده‌ای نیست. با این وجود، من مطمئن هستم که آنها راه حل خوبی پیدا خواهند کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • سیره امام صادق (ع) برای روزگار فعلی ما پند‌های مهم دارد
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • مارکو روزه: هدایت بایرن مونیخ؟ آن‌ها بدون مارکو روزه هم می‌توانند اوضاع فعلی را پشت سر بگذارند
  • رالف رانگنیک پیشنهاد بایرن مونیخ را رد کرد
  • رانگنیک پیشنهاد سرمربیگری بایرن مونیخ را رد کرد
  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود
  • تغییر ارکان خودرو، نصب برچسب و استفاده از چراغ زنون ممنوع است/ خودرو‌های آف‌رود تابع قوانین باشند