Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به اهمیت شورای محله به عنوان ضرورت‌ قانونی و رکن حکم‌روایی شهری تاکید کرد و پیشنهادات خود را در راستای افزایش اختیارات شورای محله ارائه داد.افشین حبیب‌زاده؛ عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تشکیل شورای محله از دو منظر قابل تامل و اهمیت است، گفت: شورای محله‌ در اصل هفتم و اصل یکصدم قانون اساسی ذکر شده است و به نام آن در قانون اساسی و به کارکرد آن در اصل یکصدم قانون اساسی تاکید شده است، از سوی دیگر وجود شورای محله از منظر جایگاه مردم در حکم‌روایی شهری اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به شرایط امروز شورایاری‌ها افزود: انجمن شورایاری محلات در شورای اول به تصویب رسید. این شورایاری‌ها در راستای افزایش مشارکت مردم در امور محله تاسیس شد. اگرچه در آن مقطع بسیار هوشمندانه و موثر بود، اما وقت آن رسیده است که این نهاد در جایگاه اصلی خود یعنی آنچه قانونگذار در قانون اساسی به آن اشاره کرده برسد. 

او با اشاره به اصل هفت قانون اساسی که براساس آن شورای محل هم‌عرض شورای شهر و سایر شوراها در ارکان تصمیم‌گیری است و بدون وجود هریک از شوراها تصمیم‌گیری و اداره امور کشور مختل می‌شود گفت: براساس اصل هفتم قانون اساسی شورای محله علاوه بر آنکه جایگاه مهمی چون شورای شهر در تصمیم‌گیری دارد نحوه تشکیل آن نیز باید از طریق قانون، یعنی مصوبه مجلس شورای اسلامی تعیین شود تا زمینه اعمال حاکمیت شهروندان فراهم گردد. همین امر موجبات افزایش پشتوانه قانونی شوراها در محلات شده و با افزایش اختیارات شوراها می‌توان مشارکت شهروندان را گسترش داده و ضریب نفوذ شورای محله را افزایش داد. 

حبیب‌زاده با تاکید بر اینکه تحقق شورای محله مورد نظر قانون اساسی موجب تحقق اصل یکصدم این قانون می‌شود افزود: این قانون در زمینه پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و... از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی خواهد شد، امری که بارها مورد تاکید مسئولین ارشد نظام و کارشناسان بوده است.

معاون نظارت شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های شورای محلات در طول این سال‌ها و از تاریخ تشکیل آن بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم ضمن کسب تجربه در زمینه وظایف محوله خواهان تعیین محمل قانونی، تثبیت و افزایش اختیارات خود در  محل زندگی‌شان هستند و برای اعمال وظایف محوله آمادگی کامل را دارند و این خواسته برخواسته از روح حاکم بر قانون اساسی کشور است. لذا تنها خلا موجود خلا قانونی است که مسئولیت آن هم بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

حبیب‌زاده در ادامه با تاکید بر وجود خلا قانونی در راستای رسیدن به مفهوم واقعی شورای محله پیشنهاد داد: قانون مورد نظر ضمن برگزاری انتخابات مستقل برای شورای محل همزمان با انتخابات شورای شهر می‌تواند وظایف شورای محله را به گونه‌ای تعیین کند که کلیه امور محله به این شوراها واگذار شود و از جمله این اختیارات می‌توان به تعیین مدیر محله، شهرداران ناحیه و منطقه و حتی برخی ضوابط که جنبه محلی دارند اشاره کرد. درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصاد محلی هم می‌تواند صرف مشکلات خود محله شده و شورای محلات از توانایی افراد بر تصمیم‌گیری و اجرای آن بهره‌مند شوند. شورای شهر نیز در مواردی که جنبه عمومی دارد ورود خواهد کرد. 

حبیب‌زاده با تاکید بر اینکه نمونه‌های بسیار خوبی در سراسر جهان از شورای محلات وجود دارد، ادامه داد: شورای محلات به صورت فوق‌الذکر از ضرورت‌های حکم‌روایی شهری است و عزیمت از شیوه مدیریت و حکومت شهری به شیوه نوین یک فرآیند است و براساس تحقیقات انجام شده حکم‌روایی شهری موجب بازسازی جامعه مدنی، کاهش فقر و جدایی‌گزینی‌های اجتماعی، افزایش مشارکت و مداخله افراد، کاهش فساد و اعتلای امنیت، برابری و پایداری خواهد شد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۵۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«مصطفی سعیدی سیرایی» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

با توجه به شکل گیری جریان‌های سیاسی جدید و تغییر موازنه قدرت بین اکثریت اصولگرای سنتی و رویش‌های جدید انقلابی، مجلس دوازدهم باید از پویایی و نشاط سیاسی ویژه ای برخوردار باشد و لابی گری های مرسوم بهم بخورد و در مجموع با درصد قابل توجه نمایندگان انقلابی امیدواریم شاهد تغییرات محسوس به نفع مردم باشیم.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

نقشه راه اجرای برنامه هفتم توسعه، واقعی دیدن بودجه‌ها و جلوگیری از ناترازی بودجه. به فرمایش مقام معظم رهبری ام الخبائث ناترازی بودجه است.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

به دلیل حوزه تخصصی اینجانب و کمبود سرانه‌ها و زیر ساخت‌ها در حوزه انتخابیه حتی الامکان در کمیسیون برنامه و بودجه حضور پیدا خواهم کرد.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

کمبود زیرساخت‌ها و عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران و غیربومی بودن آنها از اساسی‌ترین مسائل ما در استان البرز است که علیرغم نزدیکی به مرکز جزو محروم‌ترین استان‌ها با بیش از ۶۰ محله محروم هستیم که نیازمند رسیدگی فوری هستند.

کد خبر 6098773

دیگر خبرها

  • روز عجیب شورای ششم؛ گریه چمران برای وحدت!
  • همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی
  • هیئت امنای محلات تهران چه کارکردی دارد؟
  • ساختار هیأت امنای محلات تهران شبیه فعالیت شورایاری‌هاست/حضورنهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا
  • عباس مرادی سکاندار شهرداری نجف آباد شد
  • اختیارات استان‌ها در اجرای طرح مولد سازی افزایش می‌یابد
  • اقراریان: درباره ممانعت از حضور عضو شورای شهر در منطقه ۱۷ شهردار تهران پاسخ دهد
  • ببینید | هشدار آیت‌الله هاشمی به دادن اختیارات به شورای نگهبان در سال ۶۳
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود