Web Analytics Made Easy - Statcounter

 گروه بین الملل: از اولین کسانی که از رفتن بارزانی استقبال کرد بریت مک گورک نماینده آمریکاییها در ائتلاف ادعایی مبارزه با داعش بود که بعد از آن از سایر احزاب بخصوص جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق خواست که از کابینه هشتم دولت اقلیم کردستان عراق حمایت کرده و وارد مذاکره با بغداد شوند؛ اما در اولین واکنش ها جنبش تغییر قویا این درخواست را رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بولتن نیوز، جنبش تغییر قبل از این خواسته بود ضمن کناره گیری بارزانی از قدرت دولت اقلیم منحل و تیم جدیدی برای مذاکره با بغداد تشکیل شود. استنباط این احزاب این است که بخشی از رهبری کنونی دولت اقلیم کردستان عراق یکی از دلایل شکست های اخیر اقلیم کردستان عراق و وضعیت کنونی بوده است.

آنها در تحلیل خود ادامه می دهند که اقلیم کردستان عراق در دو عرصه سیاسی و اقتصادی شکست خورده و تیم کنونی نباید به حکمرانی خود ادامه دهد. وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای از گروههای سیاسی کرد عراقی خواست از نیچروان بارزانی و قباد طالبانی به عنوان نخست وزیر و معاون وی در راستای حل اختلافات معلق اربیل و بغداد حمایت کنند تا اینکه انتخابات سال 2018 میلادی نیز برگزار گردد.

 صالح ژاله ای معاون رهبر انجمن عالی جنبش تغییر در این خصوص به رسانه ها گفت: دولت کنونی اقلیم که منبع اصلی تمامی مشکلات اقلیم است نمی تواند هیچ راه حلی برای بحرانها داشته باشد، حتی اگر وزرای جنبش تغییر نیز به این کابینه بازگردند، چرا که دولت عراق آماده گفتگو با این دولت نیست، از این رو ما مصر هستیم که یک دولت موقت برای 6 ماه تشکیل گردد.

در ارتباط با بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا نیز وی افزود: بیانیه آمریکاییها در راستای منافع آنهاست، آنها قصد آرام کردن شرایط و پیشبرد منافع خویش را دارند. اگر جنبش تغییربار دیگر به این کابینه بپیوندد آمریکا چه تضمینی برای ایجاد اصلاحات در درون کابینه کنونی می دهد؟ اختیارات کماکان مثل سابق است، کناره گیری بارزانی یک سناریو است و در جایگاه خود باقی مانده است و بیشتر قدرت و اختیارات را به نیچروان بارزانی برادرزاده خویش منتقل نموده است.

این مقام مسئول در جنبش تغییر تاکید کرد درخواست آمریکاییها جدید است و در جنبش تغییر در خصوص آن صحبت نشده است اما به اعتقاد ما هیچ تغییری در وضعیت منطقه ایجاد نمی کند.

صالح ژاله ای تصریح کرد که اگر دولت اقلیم با ترکیب کنونی در قدرت باقی بماند به اعتقاد اکثریت در جنبش تغییر ما باید از دولت خارج شویم تا اینکه از این سوال سطحی رهایی یابیم که همه می گویند وزرای جنبش تغییر در دولت اقلیم کردستان عراق حضور دارند.

البته اینکه کناره گیری بارزانی یک سناریو است تنها مختص به جنبش تغییر نیست و بسیاری از روشنفکران و سیاسیون در اقلیم کردستان عراق باور دارند که این اقدام سناریو است.

گفتنی است که نیچروان بارزانی نخست وزیر کنونی دولت اقلیم کردستان عراق خود یکی از مخالفان جدی برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق بود اما به نظر می رسد وی نتوانست مانعی بر سر راه عمویش در عدم برگزاری همه پرسی شود.

بسیاری از نزدیکان نیچروان بارزانی بر این باور هستند که وی تا لحظه آخر هم تلاش کرد که اقلیم به سوی این شکست سوق داده نشود اما سرانجام نتوانست راه به جایی ببرد. نزدیکان وی در این خصوص چنین تحلیل می کنند که نیچروان بارزانی در طول تبلیغات برای همه پرسی به هیچ وجه در نقش حمایتی از این همه پرسی در رسانه ها دیده نشد.

کارشناسان بر این باور هستند که پست ریاست اقلیم کردستان عراق منشا بحرانهای اخیر دستکم در 4 سال گذشته بوده است و در سایه باقی ماندن مسعود بارزانی نه تنها مشکلات اقلیم حل نشد بلکه هر روز هم در داخل و هم در خارج بر سطح بحرانها افزوده شد به نحوی که دست دولت اقلیم کردستان عراق را هم در برخورد منطقی با مشکلات و مسائل بست.

در چنین شرایطی سخت است بتوان تصور کرد که گروههای مخالف بارزانی بتوانند وضعیت کنونی را قبول کرده و تنها به رفتن بارزانی بسنده کنند ولی سوال دیگر این است که آیا نیچروان بارزانی می تواند اعتماد از دست رفته را هم در سطح داخل و هم در سطح خارج بدست بیاورد؟ آیا وی می تواند از هژمونی مسعود بارزانی یاعموی خویش در دوره بحرانی کنونی خارج شود؟

اینها سوالاتی است که گروههای مخالف مسعود بارزانی پاسخ آن را با نخیر می دهند. بدین ترتیب باید منتظر روند تحولات در داخل اقلیم ماند اما آنچه که واقعیت است مردم اقلیم کردستان عراق از شرایط کنونی بسیار عصبانی هستند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان آزادشهر همصدا با جنبش ضد صهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا+ فیلم

اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در این تجمع با شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس به وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین پیوستند.

دانشگاه‌های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست‌های حمایت دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند و در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت شده اند.

تظاهرات گسترده دانشجویان علیه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه که از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، در مدت کوتاهی به چهل دانشگاه دیگر در آمریکا و سایر کشور‌ها از جمله فرانسه، کانادا و استرالیا نیز سرایت کرده است.

اما آنچه این روز‌ها در دانشگاه‌های آمریکایی و کشور‌های غربی می‌گذرد، نشان می‌دهد انقلابی بی‌سابقه برای تبدیل شدن به یکی از درس‌های ضدصهیونیستی تاریخ معاصر شکل گرفت.

این خیزش دانشجویی چنان زلزله‌ای به پا کرده که دولت آمریکا با خشونت هر چه تمام‌تر برای مقابله با این موج عظیم دانشجویی دست به کار شده و حتی اخیرا تهدید به ارسال نیرو‌های گارد ریاست‌جمهوری کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • جنبش دانشجویی آمریکا اراده لازم برای تغییر را دارد
  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • پاکبان دزفولی چک یک میلیاردی را به صاحبش بازگرداند
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • دانشجویان آزادشهر همصدا با جنبش ضد صهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا+ فیلم