Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@17:36:16 GMT

چاره اردکانيان براي چالش‌هاي وزارت نيرو

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۸۴۲۳

چاره اردکانيان براي چالش‌هاي وزارت نيرو

خبرگزاري آريا - رضا اردکانيان که روزگذشته توانست با راي بالا وارد وزارت نيرو شود، توجه به مساله بحران آب و حل چالش‌هاي فوري موجود در حوزه آب و انرژي را از مهم‌ترين اولويت‌هاي خود قرار داده است.
به‌گزارش ايسنا، براساس آن‌چه وزير نيرو در جمع نمايندگان مجلس اعلام کرده، تدوين سند جامع آب کشور، توجه به فاضلاب و بازچرخاني آب، توسعه شبکه توليد، جمع آوري و پردازش آمار و اطلاعات پايه، اصلاح ساختار اقتصادي آب و افزايش سهم غيردولتي در اجراي طرح‌هاي تامين و توسعه تاسيسات فاضلاب، تامين پايدار آب شرب سالم و بهداشتي، توجه به آب شيرين ‌کن‌ها، کاهش تلفات و آلاينده ها در ارتباط با منابع زيرزميني، برخوردهاي قانوني با طرح‌هاي نادرست تامين آب، حل مشکل سد گتوند، توسعه تجديدپذيرها از جمله اولويت‌هاي وزير انتخابي دولت دوازدهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اردکانيان که معتقد است ساختار مديريت آب بايد متناسب با اصول و ظرفيت توامان عرضه و تقاضا طراحي شود، تدوين سند جامع آب را در صدر برنامه‌هاي خود قرار داده و بر اين باور است که با مشارکت همه ذي‌نفعان تدوين و تصويب خواهد شد.
همچنين وي قصد دارد که تدوين و ارائه گزارش ملي آب را مبتني بر داده‌هاي قابل اعتماد و آسيب شناسي وضعيت فعلي و راهکارهاي تعديل مشکلات و حرکات اصلاحي ارائه کند.
در خصوص اصلاح ساختار اقتصادي آب و افزايش سهم غيردولتي در اجراي طرح‌هاي تامين و توسعه تاسيسات فاضلاب نيز وزير دولت دوازدهم برنامه‌هايي را تدوين کرده که بر اساس اين برنامه‌ها سدهاي در حال طراحي و ساخت بر مبناي داده‌هاي معتبر هيدرولوژيک، تغييرات اقليمي، توجيه اقتصادي، ارزيابي آثار زيست محيطي و افزايش ظرفيت آب مورد بازنگري قرار مي‌گيرد. ضمن اينکه ساخت و تکميل شبکه‌هاي آبرساني و زهکشي نيز بايد اولويت‌بندي شوند تا به ميزان 250 هزار هکتار عملياتي شود.
همچنين تامين پايدار آب شرب سالم و بهداشتي مورد نياز آحاد جامعه به ويژه روستاها و جوامع عشايري در قالب 1200 ميليون مترمکعب با اولويت ساخت 550 مجتمع آبرساني روستايي شامل 13 هزار روستا و شش ميليون نفر از ديگر اولويت‌هاي اردکانيان برشمرده شده است.
از سوي ديگر وزير نيروي دولت دوازدهم بر اين باور است که در سر فصل آب و پس‌آب اصلي ترين نقطه کار بايد تدوين طرح‌هاي سريع آمايش سرزمين در مقياس هاي مختلف قرار گيرد که اين موضوع نيازمند مفاهمه در قالب شوراي عالي آب است و هر چقدر سطح اين مفاهمه افزايش يابد، آمادگي براي تدوين راهکارها بيشتر خواهد شد.
علاوه‌ بر اين، اردکانيان بحث توسعه شبکه توليد، جمع آوري و پردازش آمار و اطلاعات پايه را به عنوان پيش نياز يکي از سرفصل‌هاي برنامه خود دانسته و معتقد است که بايد ساختار مديريت آب کشور را متناسب با اصول و توام با عرضه و تقاضا طراحي کرد.
همچنين وي بحث آب شيرين ‌کن‌ها را جزو برنامه‌هاي خود مي داند و در اين باره مي گويد که قطعا در اولويت بخشي به کارها تدوين طرح جامع براي برنامه‌هاي ارائه شده را در نظر خواهيم گرفت؛ ضمن اينکه امکانات و فرصت‌ها و هزينه‌هاي مربوط به استفاده از آب‌هاي متعارف را ارائه خواهيم کرد.
وزير نيرو بر اين باور است که مسئله آب شيرين‌کن‌ها، آب‌هاي ژرف و ساير منابعي که مي تواند منبع جديد باشد، مورد توجه است. در دوره مديريت تقاضا اعتقاد بر اين است که با صرف انتقال آب از نقطه‌اي به نقطه ديگر و در مبدا مسائل خود را حل کرده‌ايم.
علاوه بر اين در زمينه تلفات آب نيز وزير نيرو اولويت هايي را در نظرگرفته، از طرف ديگر کاهش آلاينده ها در ارتباط با منابع زيرزميني هم مورد توجه است و براساس گزارش هاي موجود، به علت پس‌آب‌هاي صنعتي و کودهاي شيمايي غيراستاندارد و فاضلاب در 10 سال گذشته 11 درصد از منابع آبي به دليل نيتراته شدن از مدار خارج شده‌اند و پرداختن به اين مسائل يک ضرورت است.
اردکانيان اينگونه مي انديشد که مناطق مرزي بايد جزو آبادترين مناطق کشور باشد، چراکه اگر وضعيت آب و منابع زيست محيطي در اين مناطق و حتي در خوزستان همين باشد يعني ما هيچ توفيقي نداشته ايم؛ لذا بايد اين مسائل سريع‌تر و به صورت جامع تصويربرداري شود گه البته توان حل اين مسئله در کشور وجود دارد.
وي که مورد هجوم انتقادهاي زيادي براي انتقال آب قرار گرفته بود معتقد است در مقطعي که مي‌بايست در مورد طرح‌هاي تامين آب سريع‌ترين تصميم‌ها را به نتيجه مي‌رسانديم مرتکب اشتباهاتي شده‌ايم که قطعا به اينها پرداخته مي‌شود و برخوردهاي قانوني لازم با هر گونه قصوري نيز انجام خواهد شد.
اردکانيان همچنين توجه به پروژه سد گتوند را جزو اولويت‌هاي خود دانسته و مي گويد که اين پروژه از جمله پروژه‌هايي است که با اتکاء به ظرفيت‌هاي کارشناسي ذيصلاح در مورد آن پيگيري‌ها را انجام خواهيم داد.
وي در خصوص صنعت برق و انرژي‌هاي تجديدپذير نيز برنامه هاي خود را اينگونه تبيين کرد که 5000 مگاوات افزايش ظرفيت تجديد پذير ها پيش بيني شده که 4000 مگاوات آن در دولت دوازدهم اجرايي خواهد شد و اين سند علاوه بر توليد انرژي پاک نقش مهمي در اشتغالزايي خواهد داشت و تا پايان برنامه 500 هزار اشتغال مستقيم و غيرمستقيم حاصل اين مسئله است.
وزير دولت دوازدهم بر اين باور است که انرژي‌هاي تجديدپذير نقش تعيين کننده‌اي در صنعت برق و انرژي تجديد پذير دارند و مي‌گويد: هشت ميليون تن دي اکسيد کربن نتيجه استقرار اين صنعت است که در کل بيش از 25 درصد از تعهد غيرمشروط ما را در افق 12 سال آينده قرار مي‌دهد.
به گزارش ايسنا، اردکانيان که در سال 1337 در شهر يزد به دنيا آمده، مدرک کارشناسي خود را در رشته مهندسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف (1362) و سپس مدرک کارشناسي ارشد در مهندسي منابع آب (1372) و دکتري خود در زمينه مديريت منابع آب را از دانشگاه مک مستر کانادا (1376) اخذ کرد‎.‎‏
فعاليت هاي اجرايي او در سطح ملي شامل خدمت در وزارت کشور به عنوان معاون وزير در هماهنگي امور عمراني (1368-1366) و در وزارت نيرو به عنوان معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي (1369-1368)، قائم مقام وزير نيرو (1380-1377) و معاون وزير در امور آب (1384-1380) است.
در دوره دوم فعاليت در وزارت نيرو، وي همچنين به عنوان مدير عامل و رييس هيات مديره شرکت مديريت منابع آب ايران، دست اندر کار مديريت ساخت و بهره برداري از طرح هاي توسعه منابع آب و نيروگاه هاي برق‌آبي بود.
فعاليت هاي اجرايي او در سطح بين المللي نيز شامل عضويت در هيات رييسه يونسکو – آي. اچ. پي (UNESCO-IHP) در پاريس (1381-1379) هيات مديره اين نهاد در دلفت هلند (1386-1382)، هيات مديره انجمن بين المللي برق آبي در لندن (1385-1383) است.
از ديگر فعاليت هاي او تاسيس و اداره مرکز منطقه اي مديريت آب شهري تحت پوشش يونسکو در تهران (1386-1381) است. در سالهاي 1386 تا 1394 اردکانيان به عنوان مدير موسس برنامه دهه بين المللي آب سازمان ملل به ميزباني دانشگاه سازمان ملل، در شهر بن آلمان مشغول به کار بود؛ وي همچنين در فاصله سالهاي 1388 تا 1389 به عنوان سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل در اروپا فعاليت کرد.
در سال 1391، اردکانيان توسط رييس دانشگاه سازمان ملل متحد و معاون دبيرکل آن ساازمان به عنوان مدير موسس انستيتو جديدي از دانشگاه در زمينه مديريت به هم پيوسته منابع زيست محيطي (آب، خاک و پسماند) در شهر درسدن آلمان برگزيده شد. از آن زمان، وي تحقيقات دانشگاهي و فعاليت هاي اداري موسسه را راهبري و مديريت کرده است.
در سال 1393 نيز با توجه برنامه دکتري مشترک بين دانشگاه صنعتي درسدن و دانشگاه سازمان ملل متحد، وي به عنوان استاد تمام منتخب دانشکده علوم محيط زيستي آن دانشگاه منصوب شد.
با اين اوصاف بايد ديد آيا اردکانيان با توجه به سوابق و تجربياتش مي‌تواند براي مساله آب نسخه اصولي بپيچد يا اينکه حرف‌ها و برنامه‌هايش بيشتر جنبه نمايشي داشته است؟ اين موضوعي است که گذشت زمان پاسخ آن را خواهد داد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی با تاکید بر برنامه‌ریزی وزارت صمت بر توسعه صنعت خودرو در سال جاری، اظهار کرد: برنامه‌های گسترده ای برای صنعت خودرو در نظر گرفته‌ایم و در سال جاری تلاش خواهیم کرد تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم. در حال حاضر به ظرفیت تولید ۵۰۰۰ خودرو در روز رسیده‌ایم و تلاش داریم که این میزان را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که قطعا جهش بسیار بزرگی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با بحث واردات خودرو نیز گفت: موضوع واردات خودرو را در دستور کار داریم تا به این وسیله، تعادل بهتری در تامینِ تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود آوریم؛ خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و در شرف وقوع است؛ خبرهای بسیار خوبی در این زمینه داریم.

وی افزود: در حال حاضر تاکسی‌های برقی نیز وارد کشور شده و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و خریداری کنند. مردم می‌توانند ثبت‌نام و تاکسی برقی دریافت کنند؛ البته باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم. لازم است به همه آن‌هایی که منتظر آن ظرفیت‌های قانونی هستند، عرض کنم که منتظر نمانید و بیایید از همین فرصت‌هایی که ایجاد شده استفاده کنید.

او با بیان اینکه باید به مردم گفت که هر کوتاهی در خدمت‌رسانی به مردم است، به ناتوانایی ما ببخشند، تصریح کرد: ما حداکثر تلاش خود را بسیج کرده‌ایم، همه باید کمک کنند تا موفق شویم. برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و همکاران بنده، شبانه‌روز در تلاش برای تحقق اهداف و برنامه‌ریزی‌ها هستند. البته بخش خصوصی نیز به خوبی مشارکت داشته و کمک می‌کنند.

هفته گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه‌ی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در رابطه با برخی موضوعات خودرویی نظیر اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی، واردات خودروهای دست دوم، ارزبری خودروهای مونتاژی و تامین ناوگان حمل و نقل عمومی، به ارائه پاسخ پراخت و در نهایت مقرر شد، ظرف یک ماه آینده، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را در رابطه با این موضوعات به کمیسیون ارائه کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود
  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!