Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - از سرگیری صادرات نفت کرکوک به بنادر ترکیه؛ گرد و غبار عامل لغو همه پروازها در عراق؛ احزاب کرد خواستار پاسخگوی حزب بارزانی در باره اغتشاشات اخیر؛ قتل تصویربردار یک شبکه کُرد زبان در کرکوک؛ نظارت دولت عراق بر اوضاع ناآرام شمال کشور؛ تشنج در مناطق تحت نفوذ بارزانی؛ اصرار جنبش تغییر (گوران) بر تشکیل دولت نجات در منطقه کردستان عراق؛ ادامه اختلافات بر سر تعیین استاندار جدید کرکوک؛ مسعود بارزانی و اتهام فساد؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه کشور عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** رسانه های خارجی امروز از آغاز دوباره صادرات نفت کرکوک عراق به بنادر ترکیه خبر دادند.
یک مقام مسئول در بندر ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت که بیش از یک ماه پس از آن که صادرات نفت کرکوک در منطقه کردنشین عراق به سبب برگزاری همه پرسی تجزیه کردستان توسط مقامات منطقه کردستان، قطع شده بود، این روند صادرات امروز دوباره از سرگرفته شد.
به گفته وی، صادارت نفت کرکوک به بندر جیهان در سواحل مدیترانه ترکیه سبب می شود تا عراق همچنان به عنوان دومین صادرکننده نفت کشورهای عضو سازمان تولیدکنندگان نفت (اوپک) باقی بماند.

** سازمان هواپیمایی عراق طی اطلاعیه بعد از ظهر امروز اعلام کرد که به دلیل توفان خاک و بدی هوا و کاهش شدید عمق دید، همه پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه های این کشور از صبح امروز لغو شده است.

** در پی بالاگرفتن اغتشاشات در مناطق تحت نفوذ حزب دمکرات کردستان عراق در دو استان اربیل و دهوک و آتش زدن دفاتر احزاب رقیب در این مناطق، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق (شریک حزب بارزانی در اداره منطقه شمال عراق) ضمن دعوت به آرامش، خواستار پاسخگویی حزب دمکرات کردستان عراق در این باره شد.

** سعدی پیره سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز طی سخنانی در جمع خبرنگاران ضمن اعلام همبستگی با طرفداران و اعضای حزب اتحادیه میهنی در زاخو؛ تاکید کرد که اتحادیه میهنی کردستان عراق حوادث رخ داده در شهر زاخو از توابع دهوک در شمال عراق را به طور جدی دنبال می کند.

** در پی افزایش اغتشاشات و تعرض به خبرنگاران در شمال عراق، راکان شریف تصویر بردار شبکه کُرد زبان کردستان تی وی شامگاه دیشب به دست افراد ناشناس با ضربات چاقو در جنوب کرکوک به قتل رسید.
براساس اعلام سازمان دیده بان دفاع از آزادی رسانه در عراق وابسته به کانون خبرنگاران این کشور، 21 خبرنگار و فعال رسانه ای طی یک سال گذشته (از ماه می 2016 تا ماه می 2017) در این کشور به قتل رسیده اند.
عراق در طول 10 سال گذشته همواره رتبه اول خطرناک ترین مکان برای فعالیت خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه را داشته است.

** دولت مرکزی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که تحولات منطقه کردستان عراق و تعرض هایی که به مقرهای احزاب و خبرنگاران شده و تلاش هایی که برای اغتشاش و ناآرامی در اربیل و دهوک صورت می گیرد را از نزدیک زیر نظر و کنترل دارد.
دولت مرکزی عراق در این بیانیه خواستار پایبندی به قانون و نظم عمومی و آرامش شده و تاکید کرده است که نباید اختلاف های سیاسی بر روی شهروندان منعکس شود که همواره بیشترین آسیب را از این اختلافات سیاسی متحمل شده اند.

** رسانه های بومی عراق از جمله رسانه های منطقه کردستان عراق امروز در گزارش هایی از اوضاع متشنج مناطق تحت نفوذ حزب دمکرات کردستان عراق خبر دادند.
پس از حمله دیشب طرفداران مسعود بارزانی به پارلمان منطقه کردستان عراق و ضرب و شتم تعدادی از نمایندگان و خبرنگاران و شکستن دوربین های رسانه ها؛ امروز هم تعدادی در شهر دهوک، دفتر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را به آتش کشیدند.
قباد طالبانی فرزند ارشد جلال طالبانی رئیس جمهور و رهبر و موسس فقید حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، امروز خواستار آماده باش نیروهای امنیتی در شمال عراق شد.

** عبدالرحمن علی عضو فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با آژانس خبری سلیمانیه نیوز، نحوه کناره گیری مسعود بارزانی رئیس تشکیلات منطقه کردستان عراق از پست خود و نیز نحوه واگذاری اختیارات وی به سایر نهادها را عامل اصلی اصرار جنبش تغییر (گوران) برای تشکیل دولت نجات و منحل کردن تشکیلات کنونی منطقه کردستان عراق دانست.
به اعتقاد این مقام جنبش تغییر، کسانی که در کابینه کنونی کردستان عراق حضور دارند خود بخشی از بحران و مشکلات کنونی هستند و باید تغییراتی در خصوص افراد صورت گیرد تا کسانی که در دولت نجات حضور دارند بتوانند برای حل بحران ها بکوشند.
احزاب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق به همراه شماری از گروه ها و تشکلات سیاسی در تلاش هستند در برنامه ای جامع، تشکیلات کنونی حاکم بر شمال عراق را منحل و دولت نجات تشکیل دهند.

** اختلافات احزاب کرد در استان کرکوک واقع در شمال عراق از یک سو و نظرات مختلف ترکمان ها و اعراب سنی مذهب از سوی دیگر، سبب شده است، انتخاب استاندار جدید، همچنان با مشکلات و موانع جدی روبرو باشد.
بنا به اظهارات امروز ریبوار طه عضو کرد پارلمان عراق از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق به رسانه های کردی در کردستان عراق، برخی گروه های عربی در کرکوک می کوشند تا با یک بازی ناجوانمردانه، شرایط کرکوک تا زمان انتخابات را به شکل کنونی باقی نگه دارند تا استاندار فعلی برکنار نشود.
در پی برکناری نجم الدین کریم استاندار سابق کرکوک از سوی پارلمان عراق، اتحادیه میهنی کردستان عراق، رزگار علی عضو دفتر سیاسی این حزب را به عنوان نامزد منصب استانداری کرکوک برگزید.

** به اعتقاد کارشناسان سیاسی، هدف دو حزب دمکرات و اتحاد اسلامی از عدم حضور خود، اعمال فشار برای بازگشت به صحنه سیاسی کرکوک و توافق جامع با دولت مرکزی عراق است.

** در طول سالیان گذشته همواره مسعود بارزانی رهبرحزب دمکرات کردستان عراق و خانواده اش در معرض اتهامات فساد قرار داشته اند، اما به باور کارشناسان، آن چه بیش از همه باعث شد تا موضوع فساد مالی و اداری بارزانی و خانواده اش دوباره مطرح شود، سخنان کم سابقه نخست وزیر عراق در 25 سپتامبر 2017 (سوم مهر) بوده است.
حیدر العبادی در روز همه پرسی تجزیه کردستان عراق از مردم خواست تا از رهبران حاکم بر منطقه شمال عراق، بپرسند که چه کسی عامل فقر و فلاکت آن هاست و درآمد حاصل از صادرات روزانه 900 هزار بشکه نفت از منطقه کردستان عراق را کجا برده اند و چرا حقوق کارکنان و نیروهای پیشمرگه را از محل این درآمدها پرداخت نمی کنند.
او این سخنان را در پاسخ اتهامات سنوات اخیر بارزانی که بغداد را عامل معضلات مالی شمال عراق به دلیل عدم پرداخت حقوق کارکنان و نیروهای پیشمرگه و عدم تخصیص سهم کردستان عراق از بودجه سراسری معرفی می کرد، گفت.

** پارلمان منطقه کردستان عراق روز گذشته پس از چند بار تعویق، سرانجام تشکیل جلسه داد و در رای گیری پارلمان با هماهنگی دو حزب عمده کرد یعنی حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق، پیشنهاد عدم تمدید ریاست بارزانی را تصویب کرد که به گفته منابع کردی در واقع این اقدام به معنای انتقال اغلب اختیارات به نیچروان بارزانی برادر زاده مسعود است.

** مسعود بارزانی در نامه ای به پارلمان عراق اعلام کرد که مایل به تمدید دوره ریاست خود (طی هشت ماه آینده که دوره پارلمان تا انتخابات سراسری پارلمانی و ریاستی در اقلیم تمدید شده) نیست و مدعی شد که از این پس می خواهد همچون یک پیشمرگه از دستاوردهای منطقه دفاع کند.
خاورم**7074**1144
خبرنگار: مینا غفرانی آذر* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد

اظهارات رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز جمعه در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه پارلمانی قدس در استانبول، در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه نمایندگان قدس به واسطه فعالیت‌های خود در همه زمینه‌ها به صدا و روح مسئله فلسطین در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار قدس شریف آثاری از نیاکان قهرمان ما وجود دارد که ۴۰۰ سال به شهر مقدس خدمت کردند و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که در قبال نسل‌کشی برادران فلسطینی‌مان که ۲۰۳ روز به تنهایی مقاومت کرده‌اند، سکوت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل به تدریج هویت بیت المقدس باستانی را از بین می‌برد و نقض حرمت مسجد الاقصی، قبله اول مسلمانان را تشدید می‌کند، تصریح کرد: طرز فکر کسانی که با کشتن همتایان غزه‌ای خود، تولد فرزندان خود را جشن می‌گیرند، به این معناست که آنها ارتباط با اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی ندارند..»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کند، تصریح کرد: ترکیه تنها کشوری است که برای ۵۴ محصول محدودیت تجاری بر اسرائیل اعمال می‌کند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت که با این کار به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه راه حل.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور