Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@17:36:11 GMT

◄ گردهمایی 5 کشور برای کریدور ریلی جنوب-غرب

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۶۵۸۴۶

◄ گردهمایی 5 کشور برای کریدور ریلی جنوب-غرب

تین‌نیوز | 

نشست پنج جانبه راه‌آهن ایران-آذربایجان-لهستان-گرجستان و اوکراین امروز در محل سالن اجلاس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران،  با موضوع بررسی کریدور جنوب-غرب برگزار شد. این نشست که با حضور حسین عاشوری عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن برگزار شد، در انتها با حضور مدیرعامل راه‌آهن، سعید محمدزاده به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین عاشوری عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در‌باره این کریدور گفت: این کریدور امکان جابه‌جایی بار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و هند را از طریق ایران و در ادامه کشور آذربایجان به گرجستان؛ و همچنین از گرجستان به دریای سیاه و اکراین و لهستان و سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌آورد.

وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران در دوران صفویه نیز از این مسیر به‌عنوان جاده قدیم ابریشم جهت جابه‌جایی بار و مسافر در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب و.. استفاده می‌شده است.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن ادامه داد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور، کریدورهای مختلفی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب راه‌اندازی کرده و در همین راستا فعال‌سازی کریدور جنوب غرب را نیز به‌عنوان یکی دیگر از این اولویت‌ها پیش روی خود قرار داده است.

عاشوری با بیان اینکه موضوع فعال‌سازی کریدور جنوب-غرب در حدود ۲ ماه پیش توسط روسای راه‌آهن کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان، اکراین و لهستان در توافق‌نامه‌ای به امضا رسیده است، گفت: پیرو این توافق‌نامه، امروز اجلاس کارگروه مرتبط با این کریدور برای تسهیل دستورالعمل‌ها، چگونگی بازاریابی و روش‌های توسعه حمل بار در این مسیر برگزار شد و روز دوم این اجلاس نیز، فردا با تجار و فورواردرهای این کشورها برگزار خواهد شد.

عوامل کندی ترانزیت در مسیر ریلی جنوب-غرب بررسی و رفع خواهد شد

سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که در ساعات پایانی این اجلاس، به جمع مدیران راه‌آهن کشورهای یادشده پیوست، ضمن بیان اهمیت کریدور جنوب-غرب در جابه‌جایی کالا گفت: موضوع ترانزیت پربار این منطقه، اهمیت این کریدور را بالا برده است و این موضوع وظیفه ما را به‌عنوان بخش‌های اجرایی و حرفه‌ای سنگین کرده است. ما امیدوارم با تشکیل این کارگروه‌ها درباره کریدور جنوب-غرب بتوانیم به نتایج عملیاتی خوبی دست یابیم.

مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا افزود: ما کل این کریدورها از شمال-جنوب تا جنوب-غرب را یک کریدور تلقی می‌کنیم و تلاش‌ همه کشورهای عضو نیز باید در جهت برطرف کردند عوامل کندی روند ترانزیت در این مسیر باشد تا بتوانیم به بهترین کارکرد دست بیابیم.

سعید محمدزاده ادامه داد: قطعاً لازم است کل فرایند شناسایی شود و اگر اصلاح فرایندی مثل اصلاح تعرفه در جهت افزایش مبادله کالا و ترانزیت نیاز است، برطرف شود. یکی از موضوعات مهم، افزایش راندمان و ایجاد جذابیت شبکه با مدیریت درست تعرفه است و موضوع مهم دیگر، حل مشکلات در جهت ایجاد اطمینان برای حضور بخش خصوصی همه کشورهای حاضر در جلسه و افزایش سرعت شبکه است.

محمدزاده ادامه داد: ما فردا میزبان روسای جمهور آذربایجان و روسیه خواهیم بود که یکی از محورهای مذاکرات آنها، مساله کریدور شمال-جنوب و جنوب-غرب خواهد بود. ما برای فعال‌سازی راه‌آهن آستارا-آستارا نیز با آذربایجان قدم‌های مثبتی برداشته‌ایم که امیدواریم اولین قطار کانتینری در این مسیر به زودی فعال شود.

 او درباره راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این مسیر، که بخشی از کریدور مورد نظر است، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و مقرر شده که طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

سعید محمدزاده همچنین گفت: باید بهترین تصمیم‌گیری را اتخاذ کنیم تا بتوانیم سازمانی برای این کریدور، به‌منظور حل مشکلات شرکت‌های خصوصیِ فعال در آن تاسیس کنیم. حل مشکلات شرکت‌های بخش خصوصی می‌تواند سرعت سیر را افزایش دهد تا در رقابت با حمل‌ونقل دریایی بتوانیم با نرخ تعرفه پایین‌تر، سرعت بالاتر و طی مسیر کوتاه‌تر از دریا، ترانزیت منطقه را جذب شبکه ریلی کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا در پایان بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که این شبکه حدود دو میلیارد دلار درامد ارزی به ارمغان بیاورد. در همین راستا، نشست فردا با تجار و مدیران شرکت‌های کشورهای مختلف حمل‌ونقل باریِ ریلی نیز تا سال 2018 ظرفیت و توان شبکه برای حمل بار ترانزیتی را تا حد زیادی بررسی و پیش‌بینی خواهد کرد.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۵۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی بزرگ تاریخ علم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گردهمایی بزرگ تاریخ علم در دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به کوشش انجمن علمی ژرفا برگزار می‌شود. هدف این گردهمایی شنیدن داستان تاریخ علم از زبان دو پژوهشگر سرشناس برای دستیابی به نگاهی صحیح‌تر به تاریخ علم است.

موضوعات گردهمایی
موضوع سخنرانی دکتر شانت باغرام عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، از انقلاب علمی تا علم مدرن است.
 دکتر امیرمحمد گمینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران درباره انقلاب علمی و ورود علوم جدید به ایران سخنرانی خواهد کرد.
معرفی مهمانان
امیرمحمد گمینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده‌ تاریخ علم دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل رشته‌ تاریخ و فلسفه‌ علم از مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه‌ ایران است.
از او آثاری چون کتاب «دایره‌های مینایی: پژوهشی در تاریخ کیهان‌شناسی در تمدن اسلامی» و کتاب «مواجهه با داروین» منتشر شده است. فعالیت پژوهشی او در زمینه‌ تاریخ نجوم در ایران و جوامع اسلامی است.
همچنین پژوهش‌هایی در زمینه‌ی تاریخ ورود علوم جدید، از جمله درباره‌‌ نظریه‌ تکامل و نجوم کپرنیکی، به ایران در مجلات پژوهشی داخلی و بین‌المللی منتشر کرده است.

شانت باغرام، کیهان­‌شناس و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است. وی محقق پسا­دکتری در دانشگاه واترلو، موسسه فیزیک نظری پریمیتر در کانادا و همچنین پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بوده است.
باغرام برندۀ جایزه ابوریحان بیرونی فرهنگستانِ علوم ایران و جایزۀ مرکز فیزیک نظری عبدالسلام در تریسته ایتالیا شده است. او از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف مشغول بآموزش و پژوهش است.
زمینه پژوهشی دکتر باغرام کیهان شناسی و مطالعه ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی برای فهم ماده تاریک و انرژی تاریک است.

این برنامه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ در دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان تا یکشنبه ۹ اردیبهشت فرصت دارند با تکمیل فرم زیر، در این برنامه عمومی و رایگان شرکت کنند.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe0KHj9EGfrJu-et6NDmgs4v8-prvhjnuJF7uVYXKCYbJrIWA/viewform?usp=sf_link

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌ کشورهای اکو برگزار می‌شود 
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره