Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر غلامی اظهار داشت: به‌عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی کشور، وظیفه خود می‌دانم از حسن نظر و توجّه و اعتماد ریاست محترم جمهور در معرفی اینجانب برای تصدی مسؤولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صمیمانه تشکر کنم و از یکایک شما نمایندگان شریف خانه ملت نیز برای بررسی صلاحیت و توانایی انجام این کار با تمام وجود سپاسگزارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به روان پاک معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان پرافتخار این زادبوم، به‌ویژه شهدای جامعه دانشگاهی که حیات امروز ما را با راهبری، اندیشه و جهاد خویش رقم زدند، درود می‌فرستم و برای رهبر فرزانه انقلاب و ملت شریف و بزرگوار ایران که با هدایت و ایفای نقش پرمعنای خود در روند تعیین سرنوشت، موجبات عزّت ما را در جهان پیچیده کنونی فراهم نمودند، تندرستی و سربلندی مستمر آرزومندم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من اگر با نظر و رأی امروز شما توفیق خدمت به نهاد علوم، تحقیقات و فناوری کشور را بیابم، در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که تنها عنایت خداوند، حمایت و مشارکت تمامی دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و پشتیبانی همه ارکان و قوای کشور و نهادهای حاکمیت و دولت و جامعه می‌توانند عبور از آن را آسان کنند.

دکتر غلامی تصریح کرد: با آگاهی از سنگینی این بار مسؤولیت و انتظارات فراوانی که در جامعه علمی کشور وجود دارد، وظیفه خود دانستم که اعتبار، تجربه و داشته‌های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهیم دانشگاهی بگذارم.

وی افزود: پیش از من بزرگانی عهده‌دار این مسؤولیت حساس و مهم بوده‌اند که حاصل آن، خدماتی ماندگار به نظام علمی کشور بوده است. حافظه تاریخی دانشگاهیان و دانشجویان ایران، نام نیک این عزیزان و به‌ویژه اساتیدی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت، این مسؤولیت را به عهده داشته‌اند، همواره به خاطر داشته و خواهد داشت. در این راستا، من خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول‌آفرین به تناسب اولویت‌ها و مسائل پیش روی دانشگاه و جامعه می‌دانم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم. هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام، فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی، نهادها و تشکل‌های صنفی و علمی‌ام. کار را از پایین‌ترین سطوح مسؤولیت آغاز کرده‌ام و اکنون با تجربه دوازده سال مدیریت یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور، نامزد امانتداری وزارت شده‌ام. خوشحالم که افتخار نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافته‌ام، اما باید بگویم که از دل دانشگاهی برآمده‌ام که نخستین تجربه ایرانی را در نظام جدید آموزش عالی برای مسأله بنیادی آموزش بر مبنای نیازمحوری در نظام اسلامی دارد. اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی‌سینا آغاز شد و امروز طرح تأسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام (موسوم به گروه D-8) در همدان شکل گرفته است. تجربه مدیریت و نقش‌آفرینی در واحدهای دانشگاهی در چند استان، اندوخته گرانقدری را فراهم نموده است تا بر مشکلات اجرایی آنها واقف باشم و به رفع آنها اهتمام ورزم و لذا رویکرد اصلی بنده، دانشگاه‌محوری بر مبنای عمل است.

دکتر غلامی تصریح کرد: من فرزند انقلابم و برای پیشبرد آرمان انقلاب، یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، همواره کوشیده و می‌کوشم تا در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری، علاوه بر مسؤولیت‌های علمی و دانشگاهی، نسبت به نیازها و تحولات جامعه و زمانه حساس و مسؤولیت‌پذیر باشم. من دانشگاه را " عقل نقّاد جامعه"، محل اصلی " گفت‌و‌گو و تضارب اندیشه" و مکان امن رشد و توسعه علمی می‌دانم. آزادی‌های علمی و اجتماعی، رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو، فراهم آوردن محیط با نشاط و سرشار از امید و اعتماد از نظر اینجانب لازمه حیات علمی در دانشگاه است.

وی اظهار داشت: دانشگاه را محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی می‌دانم. نهاد دانشگاه در باور من "عبادتگاهی" است که در آن باید هرکس که وارد می‌شود، ارتقای اخلاقی بیابد و زیستن با تنوع و تفاوت را یاد بگیرد؛ من با وجود این‌که برآمده از جریان اصلاحات هستم، اما معتقدم که اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشینند و برای سربلندی ایران عزیز بکوشند. بر همین اساس، تلاش خواهم کرد گوشی شنوا برای همه حرف‌ها و نقدها باشم و چشم را بر هیچ حق و حقیقتی نبندم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در این روزها که پس از معرفی پشت سر نهاده‌ام، جلسات فراوانی با اعضای محترم کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی، همچنین با استادان و دانشجویان عزیز داشته‌ام؛ نقدها و نگرانی‌های آنان را در رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کرده‌ام. با عمده این نگرانی‌ها و انتظارات بحقّ منتقدین احساس همدلی می‌کنم؛ اگرچه در بسیاری از موارد، به اعتبار اعتقادات و پیشینه‌ام، خود را مصداق آنها نمی‌دانم؛ ولی با صراحت می‌گویم اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، استاد و دانشجو، نماینده و مدیر، در همه‌جا حق دارند حساس و پرسشگر و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت و صراحت آنان بود.

وی تاکید کرد: راه درست پیش روی ما گفت‌و‌گوست. ما باید بر سر مسائل خرد و کلان پیش روی خود بیاموزیم و بیاموزانیم که " گفت‌و‌گو" درمانگر هرگونه سوء‌تفاهم است. دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند و فرصت‌های نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم می‌سازد.

دکتر غلامی در ادامه سخنان خود گفت: من امروز آمده‌ام که باری از مسؤولیت‌های آموزش عالی را بردارم. برادر عزیزم، آقای دکتر سید ضیا هاشمی، وزارت را در نخستین روزهای سال تحصیلی به‌خوبی سرپرستی نمود و اینک در صورت رأی اعتماد شما نمایندگان محترم، مسؤولیت اداره مهم‌ترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود. باید همه دست به دست هم دهیم تا این وزارت محور توسعه علمی کشور بشود که بی‌تردید، توسعه علمی زیربنای توسعه همه جانبه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اینجانب صرفاً برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام. آمده‌ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم؛ کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم؛ توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را در خدمت حلّ مشکلات جامعه به‌کار گیرم و از ظرفیت موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع مسائل و چالش‌های ملّی و به‌ویژه اشتغال و اقتصاد و اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی استفاده کنم.

دکتر غلامی اظهار داشت: من برای پیشبرد آنچه امروز گفتم، برنامه مفصلی تدوین و تقدیم شما نمایندگان محترم کرده‌ام که ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی برای تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است. در این راستا، علاوه بر اخذ نظرات صائب و راهگشای برخی از رؤسای دانشگاه‌های کشور، در نشستی حضوری با رؤسای ۱۳ دانشگاه سطح اول، از تجارب و پیشنهادهای سازنده آنها نیز به‌طور مستقیم بهره برده‌ام. مهم‌ترین رؤوس این برنامه که رویکردهای اجرایی آن بر مبنای اسناد فرادستی اتخاذ شده، از این قرار است:

- ارتقای کیفی آموزش با تأکید بر افزایش مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان، حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدید بین‌رشته‌ای متناسب با نیاز جامعه؛

- استفاده از توان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در کمک به دستگاه‌های مسؤول برای رفع بحران‌های پیش روی کشور نظیر: اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی؛

- مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری به‌ویژه مراکز تازه تأسیس؛

- سوق دادن تدریجی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های جامعه‌محور، کارآفرین و خلاق که حل مشکلات جامعه را مد نظر قرار دهند.

- اهتمام ویژه به علوم‌انسانی به عنوان زیرساخت تولید فکر و اندیشه و پیشران هدایت و راهبری جامعه؛

- تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری؛ انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با اقتضائات هر منطقه و استان؛

- توسعه دیپلماسی علمی؛

- توسعه همکاری‌های بین‌المللی، به‌ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیت‌های علمی ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی؛

- تداوم تقویت و توسعه بنیادهای خیریه و نیکوکاری به منظور کمک به توسعه علم و فناوری؛

- توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانونمندی همراه با نظارت بر رعایت استانداردهای آموزش عالی؛

- توسعه تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها در کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها، به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی جامعه دانشجویی؛

- رشد قابل توجه ورود دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها فرصت مهمی برای تحول و توسعه اجتماعی کشور است. بر همین اساس، نقش‌آفرینی جامعه زنان در توسعه همه‌جانبه و فراگیر از اهمیت بالائی برخوردار بوده و مستلزم توجه ویژه است.

- ایجاد فضای ضابطه‌مند و امن‌سازی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قانونمند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اعضای هیأت علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی. تأکید می‌کنم هیچ تشکل دانشجویی، به شرط رعایت قانون، نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاه‌ها روبه‌رو باشد.

دکتر غلامی تصریح کرد: تلاش من برای ارتقای وضع موجود دانشگاه‌ها و جلب مشارکت تمامی اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی، تأکید بر محوریت "قانون"، تفاهم و تعامل همگانی، ایجاد و توسعه امنیت محیط دانشگاهی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است. بدیهی است که دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه و علوم و تحقیقات دارای جامعیت و شفافیت لازم بوده و راهگشا می‌باشد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: من به پیوندهای همسنگ میان شرایط مساعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نشاط، تحرک علمی، آموزشی و پژوهشی اعتقاد دارم و تعالی‌بخشی و نهادینه‌ساختن آن را از رسالت‌های انقلابی در کشور می‌دانم.

دکتر غلامی افزود: حضور چند روزه اینجانب در مجلس شورای اسلامی و گفت‌و‌شنود با نمایندگان محترم و مشاهده توان کارشناسی، دلسوزی و علاقه‌مندی در کمیسیون‌های گوناگون و به‌ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و تجربه همکاری با نمایندگان مجلس در بیش از ۱۲ سال مسؤولیت، احساس خوب و نویدبخشی را در رابطه با ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت برای آینده، در من ایجاد نموده است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با عنایت به آنچه گفتم و تقدیم کردم، رأی اعتماد شما پشتوانه‌ای برای دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی و پیشرفت علمی و فرهنگی کشور با ایفای نقش در پیشبرد این مسؤولیت خطیر و تاریخی باشد

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۹۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت

به گزارش خبرآنلاین، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان دانشگاه، چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند و موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد.

مهر در خبری نوشت:محمدعلی زلفی‌گل ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند.

تعداد کمی از اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند

وی با بیان اینکه قوانین و مقرراتی وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برای وی ایجاد نمی‌شود، گفت: همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

زلفی گل اظهار داشت: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت‌های استادان دانشگاه نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک عضو هیئت علمی باید نظم کلاس، و اخلاق حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، گفت: چنانچه یک عضو هیئت علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود و به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیئت‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

زلفی گل اظهار داشت: تعداد کمی از اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند و خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900236

دیگر خبرها

  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه