Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:36:54 GMT

توجه به درک مخاطب مهمترین ویژگی شعر قیصر بود

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۶۸۱۴۵

توجه به درک مخاطب مهمترین ویژگی شعر قیصر بود

گتوند - ایرنا - مدیر عامل هنرهای نمایش کشور گفت: توجه به درک مردم و اهمیت بخشی به مخاطب مهمترین ویژگی برجسته شعر قیصر بود.

ارمغان بهداروند روز سه شنبه در حاشیه کارگاه شعر ویژه دهمین سالگرد در گذشت قیصر امین پور در خصوص ماندگاری و اثر بخشی اشعار این شاعر معاصر انقلاب و دفاع مقدس به خبرنگار ایرنا گفت:وقتی شاعر از زبان مردم شعر بگوید و از الگویی استفاده کند که مردم با وی ارتباط درستی برقرار کنند و از شعر در راستای افزایش ظرفیت های ادبی استفاده شود مخاطب بیشتری پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: زبان و گفتار مردمی درحقیقت مهمترین ویژگی شهر قیصر است که در شعرش وجود دارد و امروزه بسیاری از سبک های اشعار قیصر را در ادبیات با آن مواجه هستیم.
مدیر عامل هنرهای نمایشی کشور در خصوص ویژگی شعر این شاعر گرانقدر گفت: قیصر به عنوان یکی ازچهره های شعر انقلاب که در حقیقت آغاز شاعرانگی های اصحاب انقلاب را که اگر از دهه 50 عنوان کنیم، به عنوان یکی از جوان های آن دوره به عنوان یکی ازچهره های شعر انقلاب معرفی شده است.
بهداروند ادامه داد: در حقیقت این جایگاه به واسطه زبان نزدیک به مردم و صمیمانه قیصر که در اشعار خود بکار گرفته و استفاده از مفاهیم اجتماعی روزگار خودش در درون مایه های ادبی شعرش بوده است.
وی اظهار کرد:استفاده از قالب های نوین ادبی باعث شده قیصر مخاطبان بسیاری پیدا کند و امروز از قیصر به عنوان یکی ازچهره های اصلی شعر انقلاب نام برده می شود.
بهداروند با بیان اینکه جریان اجتماع همیشه به واسطه تغییراتی متوجه برخی اهمیت ها و ویژگی ها خواهد شد گفت:برخی شاعران و نویسندگان این اقبال و بخت را دارند که در زمان حیاتشان مورد توجه قرار گیرند، که اتفاقا قیصر نیز از جمله شاعرانی است که در زمان حیاتش مورد توجه قرار گرفت و شعرش مطرح شد و به عنوان شاعری که از اهمیت و ارزش ادبی دوچندانی نسبت به هم نسلان خود برخوردار بوده محسوب می شود.
مدیر عامل هنرهای نمایشی کشور افزود: اگر از نظر شناخت عوام و مردم بررسی کنیم، چون فرهنگ مطالعه در روزگار ما بواسطه کمبودها، فرهنگی ضعیف شده است و مردم کمتر به مطالعه ادبی روی می آورند همین باعث شده که بعضی ازاتفاقات پس از یک اتفاق بزرگتر به میان مردم راه یابد، قیصر از آن دسته اتفاقاتی است که در زمان روزگار خودش به عنوان یک شاعر نام آشنا در جریان ادبی قرار داشته و بعد از فوت او نیز مردم بیشتر با وی آشنا شدند.
بهداروند ادامه داد: در حوزه قدر شناسی بهترین قدرشناسی برای یک شاعر رویه اقبال عمومی و مردمی است تا دولتی و کمتر شاعری است که این ویژگی را داشته باشد که اتفاقا قیصر در زمان خودش به واسطه ساختار سیاسی و اجتماعی کشور مورد اقبال و توجه بوده و امروزه هم این اقبال بیشتر شده است ، این قدردانی ها بواسطه برگزاری نکوداشت ها و بواسطه چاپ و تجدید آثارش روز افزون خواهد بود.
وی در پایان درخصوص مهمترین ویژگی شخصیت قیصر گفت: مهمترین ویژگی شخصیت قیصر فروتنی او بوده و در همه ادوار شاعری و سیر تحول قیصر از اواخر دهه 50 تا دهه 80 همواره نسبت به مخاطب و همواره نسبت به شاعران هم نسلش از فروتنی و احترام خاصی یادکرده و توجه به شعر جوان و شعر شهرستان ها از دیگر خصوصیات این شاعر بود.
به گزارش ایرنا 2 کارگاه نقد و بررسی شعر و دوره آموزشی شعر ویژه یادمان دکتر قیصر امین پور روز سه شنبه با حضور شاعران برجسته کشور از جمله محمد جواد محقق،بهمن ساکی،ارمغان بهداروند و اسماعیل امینی امروز در سالن اجتماعات اداره کتابخانه های عمومی و دفتر انجمن شعر قیصر شهرستان گتوند برگزار شد.
در این کارگاه که با استقبال شعرا،هنرمندگان و نویسندگان استانی برگزار شد،اساتید کشوری به بررسی و تحلیل اشعار قیصر پرداختند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گتوند در خصوص برگزاری این کارگاه شعر گفت: این کارگاه و دوره برای اولین بار در سطح استان خوزستان برگزار شد و در سال های آینده کارگاه شعر با کیفیت بهتری برگزار خواهیم کرد.
محمدعلی اسدی افزود: در پایان به شرکت کنندگاه در این کارگاه و دوره گواهی آموزشی ارائه می شود.
قیصر امین پور از زمره شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت حوزه هنری به جمع گروه شعر پیوست، و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر برگزار شده در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد، و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت. گل ها همه آفتابگردانند، تنفس صبح و در کوچه آفتاب، آینه های ناگهان و دستور زبان عشق از مجموعه های شعر این شاعر برای بزرگسالان هستند.گزینه اشعار وی در سال 1378 منتشر شد.
توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) ، سنت و نوآوری در شعر معاصر و شعر و کودکی ، از دیگر آثار او هستند.
گتوند در شمال خوزستان زادگاه قیصر امین پور است.
7467/6068
خبرنگار: باقرابراهیمی**انتشار:محمدعلی فریدپناه
کانال خبری ایرنا خوزستان @ irnaahvaz برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست و این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود.

اسماعیلی گفت: در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های فرهنگی در برخی مناطق کم برخوردار محدود است، این موضوعات به طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد اقداماتی را انجام دهیم. در مناطق محروم کشور نیز در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است
  • شیرآلات اهرمی استاندارد باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟
  • ادای احترام بایرن به قیصر: مجسمه برنزی بکن‌باوئر
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • شناسنامه مهمترین سند کشور است
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!