Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، شهید حیدر حشمتی در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۴۴در استان آذربایجان شرقی و شهر سراب متولد شد. پدرش اباذر و مادرش فیروزه نام داشت. او با عضویت در ارتش به جبهه اعزام شد و در تاریخ اسفند ۶۴ بر اثر درگیری با دشمن در منطقه عملیاتی فاو توسط دشمن بعثی به شهادت رسید. ولی حشمتی برادر این شهید در این باره می‌گوید:« برادرم چند سال از من بزرگتر بود و در عملیات والفجر ۸ زمانی که دشمن پاتک می‌زند او شهید می‌شود و آن زمان، او ۲۱ سال بیشتر نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

شهید حیدر حشمتی، فرزند پنجم خانواده بود. پدرش ۹ فرزند داشت، شش پسر و سه دختر، دایی اش محبوب شهبازی هم سال ۶۲ در مریوان شهید شده بود. بعد از شهادت دایی اش بود که حیدر هم تصمیم گرفت که به جبهه برود. زنده یاد اباذر، پدر شهید حشمتی، سالهاست که از دنیا رفته است و اما مادر شهید در قید حیات است اما چون اعضای خانواده اش را از دست داده، ناراحتی‌های جسمی و غم بسیاری دارد. در ادامه گفت‌وگو با «ولی حشمتی» برادر این شهید بزرگوار را می‌خوانید:

 

از ویژگی های اخلاقی شهید بگویید؟

او دستگاه بافندگی داشت و در خانه بافندگی می‌کرد، برای همه مان لباس می‌بافت. از ما بزرگتر بود و هر هفته بدون این‌که بدانیم در جیب ما پول می‌گذاشت و می توانم بگویم که بسیار دست و دلباز بود. استاد رزمی و رزمی کار بود؛ با این‌که قدرت بدنی بالایی داشت هیچ وقت آزارش به مورچه هم نرسید. بسیار خوشرو بود و هرگز کسی را از خود نمی‌رنجاند. پدر و مادرم از او خیلی راضی بودند و علاوه بر آن،حتی همسایه‌ها هم او را به خاطر اخلاق و منشی که داشت، دوست داشتند.

 

ویژگی جوان‌های دوران دفاع مقدس چه بود که توانستند این حد از ایثار را داشته باشند؟

در ابتدا انقلابی به رهبری امام خمینی (ره) راه افتاد، جوان‌های آن دوره گوش به فرمان امام (ره) بودند و در زمان جنگ هم همین‌طور بود. زمان جنگ هم همه تابع مرجعیت بودند و از جان خود در راه فرمان مرجعیت می‌گذشتند. جوان‌های آن دوره احساساتی و با غیرت بودند و در واقع به خاطر ایمان محکمی که داشتند شجاعانه به جنگ دشمن می‌رفتند.

 

برادرتان چطور به شهادت رسید؟

قبل از عملیات فاو برادرم مرخصی دو روزه گرفت و به خانه آمد. آن روز خودم در را باز کردم و دیدم برادرم با محاسن بلند و ساکی در دست آمده است. پدرم دوید به طرف حیاط و وقتی که برادرم را دید، گفت که داخل نرو می‌خواهم دورت بگردم. برادرم گفت که اگر می خواهی دورم بگردی باید بگویی چه خوابی برایم دیده‌ای؟ پدرم گفت که خواب دیده‌ام حضرت ابولفضل علیه‌السلام پرچمش را آورده و به دست تو داده است. این را که گفت برادرم روی پدر را بوسید و هر دو داخل خانه رفتند.

آن دو روز را خانه بود. به خواهرم سر زد و بعد رفت. قبل از اعزام به عملیات به پسر عمویم زنگ زده بود و گفته بود من به عملیات می‌روم، شاید شهید شوم و دیگر برنگردم ، به مادرم بگو مرا حلال کند. یکی از دوستانش که بچه محل ما بود وقتی برادرم شهید شده بود به تهران آمد. بچه محلمان می گفت حیدر که در قسمت بهداری کار می‌کرد روز عملیات داشت زخمی‌های ایرانی را عقب می‌برد که عراقی‌ها پاتک می‌زنند و همه هجوم می‌برند به سنگرها. در هر سنگر چهار نفر بیشتر جا نمی شدند و اینها ۵ نفر شده بودند و به یک نفر از رزمنده‌ها می‌گویند که به یک سنگر دیگر برود د این فاصله، تا او می رود، این سنگر خمپاره می‌خورد هر چهار نفر شهید می‌شوند. چند روز بعد بود که از طرف سپاه به ما خبر دادند که حیدر به شهادت رسیده است.

 

فکر می کنید هدف مدافعان حرم به هدف رزمندگان دوران دفاع مقدس نزدیک است؟

بله. این‌ها ادامه دهنده راه شهدا هستند و اتفاقاً من هم برای ادامه راه شهدا قصد داشتم به سوریه بروم. سال ۹۴ دستور نامه ام را برای اعزام به سوریه گرفتم، خداحافظی هم کرده بودم و می‌خواستم بروم. اما در نهایت به خاطر مادرم قبول نکردند و گفتند چون بیمار است اگر برایت اتفاقی بیفتد نمی‌ توانیم جواب او را بدهیم، چون او جوان از دست داده و دیگر طاقت ندارد، به حضرت زینب سلام‌الله علیها گفتم من تا اینجای راه را آمدم اما تو قبول نکردی که بیایم. معتقدم هر چه داریم مدیون شهدا و البته شهدای مدفع حرم هستیم، این‌ها هستند که امروز ما امنیت داریم.

 

حرفی کلامی با مسئولان دارید؟

هر کس در هر لباسی و هر جایگاهی که هست به داد این مردم برسد. مردم ما تابع ولی خود و ولایت مدار هستند. شاید مشکلات اقتصادی داشته باشیم اما تابع ولایت هستیم، کشور خود را دوست داریم و تا پای جان پایش می‌ایستیم. خانواده‌های شهدای مدافع حرم را تنها نگذارند؛ به‌ویژه آن‌هایی که بچه‌های کوچک دارند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!

چند وقت پیش شایعه شده بود که همسر اول «کاکا»، ستاره سابق تیم‌ملی برزیل، میلان، رئال و... از او به‌خاطر خیانت جدا شده است. حالا به‌تازگی «کارولین سلیکو» در گفت‌و‌گویی که همه را شوکه کرد، در این‌باره گفت: «کاکا هرگز به من خیانت نکرد. او همیشه با من خوب رفتار کرد و خانواده فوق‌العاده‌ای به من داد. اما من خوشحال نبودم، چون یک چیزی کم بود. مشکل این بود که او برای من خیلی کامل و بی‌نقص بود». اما آیا واقعا خیلی خوب‌بودن شوهر می‌تواند به طلاق منجر شود؟

چرایی طلاق از همسر خیلی‌خوب

بسیاری از محققان طلاق را یک رویداد بحرانی در زندگی فرد می‌دانند. بیشتر تحقیقات نشان داده‌اند، ختم زندگی‌مشترک با کاهش سلامت، تفاوت‌های شخصیتی و اختلالات روان‎شناختی و سایر موارد همراه است. در هر رابطه‌ای که به شکست منجر می‌شود، عوامل مختلفی در آن نقش دارد و همچنین دو نفر (زوجین) در پدیداری مشکلات سهم دارند. اما درباره زوجینی که معتقدند به دلیل خوبی‌های بیش ازحد همسرشان طلاق گرفته‌اند، می‌توان چند نکته را مدنظر داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد.

۱. پای یک ویژگی شخصیتی در میان است

خوبی‌های بیش از حد همسر، ممکن است به‌خاطر یک ویژگی شخصیتی باشد. مثلا همسر بسیار سلطه‌پذیر تمایل دارد از همه خواسته‌های خود بگذرد و خودش را قربانی شرایط خاص خانواده کند.

۲. جابه‌جا شدن نقش زن‌و‌مرد در زندگی‌مشترک

از لحاظ رویکرد سیستمی در خانواده، گاهی نقش‌های زوجین جابجا می‌شود. مثلا زن نقش مرد را برعهده می‌گیرد (بیرون از منزل کار می‌کند و ...) و مرد نقش زن را برعهده می‌گیرد (آشپزی می‌کند، درخانه می‌ماند، از بچه‌ها مراقبت می‌کند و ...). این اتفاق به تدریج مشکلات بسیار جدی ایجاد می‌کند که نیاز به مدیریت دارد.

۳. چشم‌پوشی از خواسته‌های منطقی خود

این که گاهی هر دو یا یکی از زوجین به دلیل عدم شناخت خواسته‌ها و نیاز‌های خود، آنها را بیان نمی‌کنند و از بسیاری از خواسته‌های منطقی خود چشم‌پوشی می‌کنند، باعث می‌شود که خیلی خوب به نظر بیایند، اما بعد از مدتی این موضوع برای فرد و حتی همسرش، خسته‌کننده می‌شود و به طلاق عاطفی می‌انجامد.

۴. شناخت‌نداشتن از احساسات

گاهی زوجین، احساسات و رفتار‌ها را از همدیگر متمایز نمی‌کنند و شناخت کافی از احساسات و ضرورت بیان آنها ندارند. مثلا خشم را با پرخاشگری اشتباه برداشت می‌کنند و از ناراحت شدن در زندگی‌مشترک، فرار می‌کنند! وجود برخی از احساسات در وجود انسان‌ها نشان دهنده سلامت‌روانی است. خشم هم از جمله احساساتی است که هر انسان سالم آن را تجربه می‌کند. انسان‌ها حق دارند عصبانی شوند و آن را بروز دهند. اما آنچه در این بین از اهمیت بسیاری برخوردار است، شیوه بروز دادن آن است. پرخاشگری در واقع بدترین نوع بروز خشم در انسان‌هاست. به‌طور کلی، زوجینی که احساسات ناخوشایند و خوشایند را ابراز نمی‌کنند، به اشتباه آن را دلیل خوب‌بودن در زندگی مشترک می‌دانند درصورتی که بروز احساسات می‌تواند یکنواختی زندگی مشترک را در بلندمدت کمتر و شوروشوق را زیادتر کند.

 این نکته را می‌توان استخراج کرد که گاهی لازم است رفتار‌ها و احساسات و خواسته‌های خود را از زندگی‌زناشویی بررسی کنیم و بیشتر بشناسیم. خودآگاهی مهارتی موثر برای تمرین شناخت احساسات، افکار، باور‌ها و نیاز‌های ماست و در این زمینه پیشنهاد می‌شود زوجین دوره‌های خودآگاهی را از مشاوران و روان‎شناسان باتجربه و متخصص بیاموزند. مهارت جرئت‌مندی و نشان‌دادن احساس خشم به شیوه موثر می‌تواند کارکرد موثری در زندگی مشترک داشته باشد. گاهی نشان‌دادن احساس خشم در کنار عشق به همسر از دیدگاه روان‌شناختی می‌تواند سازنده باشد. این موضوع همان‌قدرکه برای مرد پرمعناست برای زن به همان اندازه و گاهی بیشتر می‌تواند لذت‌بخش باشد.

۵. نپذیرفتن تفاوت‌های شخصیتی

در زندگی‌مشترک بین زن و مرد تفاوت‌هایی وجود دارد که شناسایی آنها در نقش و کارکرد خانواده و رابطه هر یک تاثیر می‌گذارد و گاهی ممکن است یک ویژگی برای یکی مثبت و برای دیگری منفی باشد. ابعاد مختلف این تفاوت‌ها را می‌توان در زمینه مسائل شخصیتی، جنسیتی، عاطفی، احساسی و فکری مطالعه کرد و تفاوت‌ها را شناسایی کرد. آشنایی با تفاوت‌ها برای سازگاری، نشاط، سلامت و آرامش در زندگی‌مشترک کارکردی موثر دارد. این کارکرد‌ها را می‌توان در عشق و محبت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، فضای صمیمی حاکم بر زندگی‌زناشویی، قضاوت عادلانه افراد نسبت به خود و دیگران، متعادل در رفتار، شادی و نشاط جست‌و‌جو کرد.

حاصل این آشنایی، درک متقابل میان اعضای خانواده، انتظارات بجا و واقع بینانه، بهره مندی از آزادی قانونمند و حرکت تکاملی خانواده به سمت تعالی خانواده است. هر مرد و زنی نیاز دارد توسط اطرافیانش، خانواده و همسر با وجود تفاوت‌های فردی‌اش، مورد پذیرش و حمایت قرار گیرد؛ بنابراین باید تفاوت‌های شخصیتی همدیگر را بپذیریم و سازگار شویم و از آنها برای رشد خانواده استفاده کنیم. در این زمینه آموزش مهارت‌های زناشویی می‌تواند در شناخت و پذیرش تفاوت‌های زوجین موثر باشد.

منبع: خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • رییس رسانه ملی با خانواده شهید داریوش رضایی نژاد دیدار کرد
  • کدام استان‌ها بیشترین شهدای مبارزه با مواد مخدر را دارند؟
  • نجاتم دهید، دیگر به پایان خط رسیده‌ام!
  • گرامیداشت اربعین شهادت شهدای کنسولگری ایران در دمشق برگزار شد
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • پایان ۳۹ سال غربت/ تشییع پیکر معلم شهید در ورامین
  • آماده‌سازی مصلای وحدت گرگان برای برگزاری یادواره شهدای گلستانی مدافع حرم و امنیت + فیلم
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • یادی از شهید امیررضا علیزاده ، شهید مدافع حرم