Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-26@16:51:31 GMT

زوّار اربعین حسینی،مبلّغان دین‌ الهی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۷۹۷۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در آستانه راهپیمایی اربعین حسینی(ع) یادداشتی درباره حرکت عظیم مردم در زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) در این روز به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است.
وی در این یادداشت تأکید کرده: این جمعیت میلیونی هرساله از سراسر جهان در کربلا گردهم آمده و مردمان این سرزمین چه مهمان‌ نوازانی هستند و چه زیبا از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هیچ زائری بدون پذیرایی نخواهد ماند و در این‌ خصوص نگرانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از ساکنان این سرزمین مقدس، خودشان تمکّن مالی چندانی ندارند و در زندگی خویش با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما اینها در طول سال، مقداری از پولشان را برای زائران اربعین ذخیره کرده و در این روزها از مهمانان ویژهٔ ابی‌عبدالله پذیرایی می‌کنند.
متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

* امام حسین(ع)، عظیم‌العظمای عالم
نوشته‌ای را دربارهٔ حضرت سیدالشهداء از فیلسوف، حکیم و عارف بزرگی خواندم که در این نوشته از آن حضرت به «عظیم‌العظما» تعبیر کرده بود؛ بدین‌ معنا که وجود مبارک حضرت سیدالشهداء در شأنیت و هویت خودش از هرچه انسان و شخصیت بزرگ در این عالم است، بزرگ‌تر و والاتر هست. از زیارت وارث نیز همین معنا استفاده می‌شود و می‌توان تمام ارزش‌های حضرت آدم(ع) و انبیای اولواالعزم را در وجود مبارک امام حسین(ع) مشاهده کرد. همانا ایشان بنده‌ای خاص در درگاه الهی است که نه‌ تنها جایگاه ویژه‌ای در این عالم دارد، بلکه در عالمِ بعد نیز از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

* گریهٔ انبیای الهی بر مصائب کربلا
در روایات رسیده از اهل‌بیت(علیهم‌السلام) آمده که جبرئیل امین از همان زمان حضرت آدم(ع) از سوی پروردگار مأموریت یافت که حضرت سیدالشهداء را به حضرت آدم(ع) و همهٔ انبیای الهی بشناساند و ماجرای کربلا را به‌ صورت مختصر برای آنها بازگو کند. امین وحی نیز تمام پیامبران را از این واقعه آگاه کرد و همهٔ آنها بر مصائب این امام مظلوم گریستند.

* گریهٔ أرض و سماء بر امام حسین(ع)
البته تنها پیامبران الهی بر مصائب جانسوز کربلا نگریستند، بلکه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هم در زمان ولادت امام حسین(ع) اشک ریختند و اندوهگین بودند. گریهٔ بر آن حضرت هیچ‌گاه و در گذر زمان رنگ نباخته و کمرنگ نشده است و همواره دل‌های عاشق و مؤمن در رثای او گریه کرده‌ و به سوگ نشسته‌اند. وقایع کربلا و شهادت این امام و یاران ایشان به‌ قدری سخت، غم‌انگیز و جان‌گداز بوده و هست که به فرمودهٔ امام زین‌العابدین، تمام موجودات أرضی و سماوی بعد از جریان عاشورا برای آن حضرت گریستند؛ از همین امر نیز واضح و مبرهن است که گریهٔ بر ایشان و حوادث جانسوز کربلا موضوعیت و قطعیت دارد و لذا از فرمایشات حضرت امام رضا و بعضی از ائمه (علیهم‌السلام) می‌توان دریافت که گریهٔ بر حضرت واجب است و نه مستحب. روایات بسیار مهمی دراین‌باره بیان شده که معتبرترین کتاب‌های ما -شیعه و غیرشیعه- نقل کرده‌اند.

* سفارش ائمه (علیهم‌السلام) به زیارت کربلا
آنچه که پس از گریهٔ بر مصائب آن حضرت حائز اهمیت است و اولویت دارد، زیارت حضرت حسین(ع) است. امامان معصوم(علیهم‌السلام) نسبت به زیارت امام حسین(ع) و یاران ایشان دستور اکید داده‌اند و سفارشاتی را به مؤمنان و عاشقان مکتب اهل‌بیت داشته‌اند. در این سفارشات آمده است: آنان که توان زیارت حضرت را دارند، فرقی نمی‌کند که در کدام نقطه از این کرهٔ خاکی زندگی می‌کنند، حتی اگر یکبار در طول عمرشان باشد، به زیارت این امام شهید بروند؛ و چنانچه برای آنها میسّر است، در سال به دفعات بروند و ایشان را زیارت کنند.

 همچنین در این روایات به ثواب عظیم زیارت قبر امام حسین(ع) و یاران آن حضرت به تناسب مکلّفین اشاره شده است. در برخی روایات چنین ذکر شده است: ثواب هر قدمی که زائر امام حسین(ع) از منزل خود تا حرم ابی‌عبدالله برمی‌دارد، حال هرمقدار فاصله که بین منزل و حرم باشد، با ثواب یک حج و عمرهٔ قبول‌ شده برابری می‌کند؛ البته در برخی روایات نیز نود حج و عمرهٔ قبول‌ شده و یا هزار حج و عمرهٔ قبول‌ شده آمده و این اختلاف روایات به تفاوت معرفت و ظرفیت زائر بستگی دارد. گاهی زائر حرم آن حضرت از امامان معصوم (علیهم‌السلام) است و گاهی مؤمنی با درجهٔ والای معرفتی و گاهی نیز مؤمنی با درجهٔ پایین‌تر ایمانی؛ لیکن نکتهٔ مهم و درخور توجه، سفارش و تأکید نسبت به سفر به کربلا و زیارت قبر ایشان است، نه‌ اینکه امام را در منزل خود و با خواندن زیارت‌نامهٔ آن حضرت زیارت کنیم. در حقیقت، مقصودِ ائمه زیارتی است که موجب زنده نگه ‌داشته‌ شدن این ماجرای جانسوز و دلخراش در ظرف جهان باشد. 

 این سفارشی نیست که تنها به زمینیان شده باشد و انسان‌ها به آن فرمان یافته باشند، بلکه در کتاب «کامل‌الزیارات» آمده است که هر شب هفتاد هزار فرشته به امر خداوند متعال، در اول غروب به زیارت حرم حضرت می‌آیند و در اول فجر به عرش باز می‌گردند، تعداد فرشتگان عرش الهی به‌قدری زیاد است که تا روز قیامت، فقط یکبار توفیق زیارت حرم ابی‌عبدالله نصیب آنان می‌شود.

* زیارت اربعین در روایات
اما آن زیارتی که پیغمبر اکرم و امامان معصوم (علیهم‌السلام) به آن مکرراً و مؤکداً سفارش کرده‌اند، زیارت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت و یاران باوفای ایشان است. زیارتی که سال‌هاست مردم با شور و حرارت بسیار در اربعین انجام می‌دهند. به‌ راستی که این شور و حال زیارت در این روز و جمعیت گسترده‌ٔ مردم به خواست و هدایت پروردگار متعال صورت گرفته و چنین گردهمایی در تاریخ بشر و بر روی کرهٔ زمین بی‌سابقه است. اجتماعی خاص و منحصر به‌ فرد با هدفی معنوی و الهی که نظیری را برای آن در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمی‌توان یافت.

این جمعیت میلیونی هرساله از سراسر جهان در کربلا گردهم آمده و مردمان این سرزمین چه مهمان‌ نوازانی هستند و چه زیبا از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هیچ زائری بدون پذیرایی نخواهد ماند و در این‌ خصوص نگرانی ندارد. بسیاری از ساکنان این سرزمین مقدس، خودشان تمکّن مالی چندانی ندارند و در زندگی خویش با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما اینها در طول سال، مقداری از پولشان را برای زائران اربعین ذخیره کرده و در این روزها از مهمانان ویژهٔ ابی‌عبدالله پذیرایی می‌کنند.

* زوّار اربعین حسینی، مبلّغان دین الهی
حقیقتاً افرادی که به این‌ شکل به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود ابی‌عبدالله تبلیغ می‌کنند. شور و اشتیاق مردم در زیارت اربعین به‌‌ جایی رسیده که چند سالی است ادیان گوناگونی مانند مسیحیان، زرتشتیان و حتی گروهی از اهل‌تسنن نیز بدان جذب شده‌اند و هر ساله خود را در روز اربعین حسینی به کربلا می‌رسانند. یقیناً اینها از ثواب زیارت امام حسین(ع) بی‌بهره نخواهند بود و چه‌ بسا همین آمدن‌ها موجب آشنایی با دین حقیقی خدا باشد و امید است که روزی در پرتو حضورشان در اربعین حسینی در زمرة پیروان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قرار گیرند.

* قتلگاه امام حسین(ع)، محل معراج ملکوتیان
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:
«سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ؛ منزّه و پاک است آن [خدایی] که شبی بنده‌اش [محمّد(ص)] را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که پیرامونش را برکت دادیم، سیر [و حرکت] داد تا [بخشی] از نشانه‌هایِ [عظمت و قدرت] خود را به او نشان دهیم؛ یقیناً او شنوا و داناست» (سورهٔ اسراء، آیهٔ 1).

طبق این آیه و نیز سورهٔ مبارکهٔ نجم، همانا معراج عوالم بالا برای انسان کامل و خلیفةالله الاعظم رخ داده که در بین زمینیان می‌زیسته؛ اما روایتی از امام صادق(ع) در «کامل‌الزیارات» نقل شده که این کتاب از معتبرترین کتب در 1200 سال گذشته است، ایشان در این روایت فرموده‌اند: همانا حسین ما قتلگاه خود را به معراجی برای ملکوتیان مبدّل کرد. تنها یک‌ نفر از اهل زمین به معراج رفت که رسول گرامی اسلام(ص) بود، اما هزاران‌ هزار فرشته و ملک مقرب الهی از عالم ملکوت برای معراج به زیارت حرم ابی‌عبدالله می‌آیند.

پس شما ای زائران اربعین حضرت امام حسین(ع) بدانید که چه‌ کار عظیمی توسط شما انجام می‌شود و این را نیز بدانید که با دست‌ به‌ دست هم دادن و ساختن جمعیتی چند میلیونی از زائران اربعین، چه آثار پر برکتی را از خود به‌جا می‌گذارید. بی‌گمان، این آغاز راه است و جهان در آینده تحت تأثیر منش و رسالت سیدالشهدا(ع) و زائران آن حضرت قرار خواهد گرفت و به‌ زودی چراغ دروغین ادیان و مکتب‌های غیرخدایی به‌ وسیلهٔ طوفان ایمان به ابی‌عبدالله به خاموشی خواهد گرایید و چه‌ بسا در همین اربعین، جهان آمادهٔ ظهور امام عصر(عج)، برپایی عدل جهانی و پذیرش مکتب حسینی شود.
باش تا صبح دولتش بدمد
کین هنوز از نتایج سحر است

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان امروز در نخستین جلسه هماهنگی برگزاری مراسم بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در کرمان، برگزاری این اجلاس را فرصتی طلایی برای استان کرمان دانست و گفت: کرمان، همواره پیرو امام حسین (ع) بوده است؛ اما این اجلاس فرصت رسمی است که این استان خود را در خدمت دستگاه امام حسین (ع) قرار داده و خدمات خود را در تابلویی بهتر به کشور و جهان نشان دهد.

وی با اشاره به برگزاری ۲۰ دوره اجلاس پیرغلامان حسینی به میزبانی سایر استان‌های کشور، بیان کرد: تجربه بالایی وجود دارد و کرمان زمانی پذیرای این اتفاق مهم فرهنگی شد که تقریبا دو سوم استان‌ها را پشت سر گذاشتیم که می‌تواند فرصت بزرگی برای استان باشد و در این همایش تقریبا همه ظرفیت استان درگیر می‌شوند؛ بنابراین باید بهره فرهنگی آن‌را نیز در استان ببینیم و به گونه‌ای از برکات و تجربیات ۲۰ اجلاس قبلی استفاده کنیم که اثر آن در استان ماندگار شود.

امام جمعه کرمان بر لزوم برنامه‌ریزی برای ماندگاری اثر فرهنگی برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی در کرمان تأکید کرد و ادامه داد: صرف برگزاری مراسم اگرچه خیر و برکت دارد؛ اما سبب می‌شود از این فرصت بهره لازم را نبرده باشیم؛ بنابراین کمیته‌های ستاد باید در این حوزه نیز کار کنند تا اثر آن کل استان را در بر بگیرد و در ذهن مردم ماندگار باشد.

وی تصریح کرد: واقعه کربلا و نهضت امام حسین (ع) در اوج غربت انجام شد؛ اما پس از آن پرده از غربت این جریان برداشته شد و توده‌های مردم   آن را تبدیل به جریانی برای حفظ اسلام ناب کردند. 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: مردم در طول تاریخ همواره متولی این جریان  بودند و به بهترین وجه آن را انجام دادند و این جریان نسل به نسل تداوم یافت و در طول تاریخ هر دولتی هم که اعتقاد و ارادتی به جریان امامت داشت، مسیر و معبر را برای ترویج جریان امام حسین (ع) باز کرده و کمک دادند.

وی با اشاره به سخنی از امام راحل، جمهوری اسلامی را محصول محرم و صفر دانست و گفت: پیرغلامان حسینی، عصاره جریان مردمی هستند که تجلیل می‌شوند؛ اما باید جریان مردمی بیشتر دیده شود و ارتباط بیشتری با ستاد داشته باشد که در این موضوع نیز باید فکر کرد.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه کار برای امام حسین (ع) کار دلی و توفیقی است و باید خدمتگزار این آستان مقدس باشیم، بیان کرد: همه ما باید از این فرصت برای خدمتگزاری استفاده کنیم و برای همه دستگاه تقسیم وظایفی شده که همه باید به وظایف خود عمل کنند.

وی با اشاره به وجود پیرغلامان حسینی و همچنین هیئت‌های با سابقه در کرمان، افزود: امیدواریم برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در کرمان، فرصتی باشد تا پیرغلامان کرمان و هیئت‌های باسابقه را بشناسیم و مراسم تجلیل استانی در سال‌های آینده داشته باشیم.

فداکار با بیان اینکه برگزاری این اجلاس، سبب ایجاد یک فضای امام حسینی پیش از محرم و صفر در کرمان می‌شود، گفت: پشتیبانی آبرومند از این کار امام حسینی یک ضرورت است و کار نباید با ذره‌ای کوتاهی انجام شود و مجموعه‌های مردمی، بخش بزرگی از کار هستند که باید حتما حضور داشته باشند و ما باید کمک کنیم مردم بتوانند از این اجلاسیه نهایت استفاده را ببرند.

همچنین جواد رمضان‌نژاد، رئیس مرکز بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این جلسه گفت: مهمانانی از جبهه مقاومت در بیست و یکیمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی حضور دارند. 

وی از اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی به‌عنوان مهم ترین اجلاس دینی در کشور نام برد و بیان کرد: این اجلاسیه از نظر برد رسانه‌ای و عمل‌گرایی هم نمونه است. 

رمضان‌نژاد ادامه داد: تاکنون با توجه به ظرفیت‌های اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی پیشنهاداتی مبنی بر برگزاری همزمان در ایران و عراق و یا برگزاری در زمان اربعین حسینی ارائه شده است.

وی افزود: امیدواریم در بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان، شاهد اتفاقات ویژه و دوره کامل و به‌بلوغ رسیده در سطح کشور باشیم ؛ البته ما تجربیات سایر استان‌ها را در اختیار استان کرمان قرار می‌دهیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)