Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@05:33:13 GMT

یار وفاداری که جای فرزند را می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۸۶۲۰

یار وفاداری که جای فرزند را می‌گیرد

خبرگزاری شبستان: تبلیغات فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای باعث شده که شاهد وصله ناجور نگهداری از سگ در خانه و خانواده در جامعه خودمان باشیم.

 خبرگزاری شبستان - رشت، توی خیابان قدم می‌زنید و ویترین بوتیک را از چشم می‌گذرانید. خانمی با صدای هراسان و نزدیک به فریاد داد "شایلی" "شایلی" کنان از کنار شما با سرعت رد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول گمان می‌کنید باز یکی اسم بچه اش را که از روی اسمش نمی‌فهمید دختر است یا پسر از نوع غربی‌اش گذاشته است. اگر خودتان پدر یا مادر باشید دلتان هری می‌ریزد پایین که طفل معصوم چه بلایی سرش آمده و الان در چه وضعیتی است. یاد پسر یا دختر خودتان می‌افتید و توی دلتان از خدا می‌خواهید هر چه زودتر این بچه‌ای که دارید برایش دل می‌سوزانید به آغوش پر مهر پدر و مادرش برسد. در همین دل سوزانی‌ها هستید و با خودتان درگیر، که می‌بینید همان بانویی که لحظاتی پیش هراسان بوده یک گلوله پشمالوی خاکستری که دماغی به اندازه یک دکمه سیاه بزرگ دارد و چشمهایش پیدا نیست را توی بغل دارد و دارد قربان صدقه همین گلوله پشمالو می‌رود. آقای جوانی به این خانوم نزدیک می‌شود و با صدایی آهسته می‌گوید، نباید قلاده اش را باز می‌کردی...

 

متاسفانه این روزها تب کانال‌های ماهواره و شبکه‌های فضای مجازی از یک طرف و تفاخر و علاقه به پز غربی شدن در جامعه ما رو به افزایش است، نگه داشتن سگ یک جور مد و پز تجدد شده است و متاسفانه تر که این یار وفادار قصه‌های دوران کودکی در بین زوج‌های جوان و قشر جوان طرفدار بیشتری پیدا کرده به طوری که روزی نیست شما سگی را در انواع و اقسام تزئینی و خشنش در آغوش مرد و زنی و یا روی صندلی ماشینی نبینید.

 

در جامعه ما که رنگ و بوی اسلام دارد و الگوی مقاومت بسیاری از ملتها در برابر استکبار در گوشه و کنار این دنیاست، زیبنده نیست که مرد و زن مسلمانش به جای عمل به توصیه اسلامی و صد البته علمی بخواهند به جای گرم تر کردن کانون خانواده با فرزند آوری به سگی دلخوش کرده و خود را به اموری که مغایر با سلامت روان و جسم آنهاست، مشغول باشند.

حسین یوسف زاده، کارشناس مسائل اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در احکام اسلامی بیان شده که اگر نگهداری سگ برای منافع واقعی مانند نگهبانی منازل، دام و یا شکار و یا کاربردهای جدیدی مانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله‌ها، بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگری باشد، اشکالی ندارد.

 

وی افزود: از دیدگاه اسلام، انسان اشرف مخلوقات بوده و سایر موجودات در خدمت انسان هستند، سگ‌ها نیز استثنایی بر این قاعده نبوده و نگهداری آنها در صورت داشتن فایده و کاربردی واقعی، ایرادی ندارد که نمونه‌ای از آن را در قرآن می‌بینیم که سگ اصحاب کهف همانند خود آنها به غار رفته و در ورودی غار به استراحت پرداخته است.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: در جای دیگری از قرآن، به شکار توسط سگ آموزش دیده اشاره شده است که فقهای بزرگوار از جمله حضرت امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه) بر مبنای آن، خوردن حیواناتی که توسط سگ شکار شده را حتی اگر شرایط عادی ذبح شرعی در آن رعایت نشده باشد مجاز شمرده شده‌اند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در شیوه‌ای دیگر، نگهداری سگ توسط انسان برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی است و دین اسلام از اساس با سرگرمی‌های بی فایده‌ای که هیچ منفعتی برای انسان‌ها نداشته بلکه مانع یاد خدا و نیز حضور در اجتماع و انجام کارهای مفید باشد، مخالف است.

 

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه یادآور شد: دین اسلام تمام سگ‌ها را نجس دانسته است و پاک نگاه داشتن منزل و لباس که درستی نماز، وابسته به آن است با نگهداری سگ دشوار خواهد بود .

 

 وی با اشاره به اینکه برخی از افراد نسبت به احکام اسلام در خصوص نگهداری از سگ آشنایی ندارند، گفت: گاهی با برخی از این افراد که صحبت از نجس بودن سگ می‌شود می‌گویند، ما این سگ را چند بار در هفته حمام می‌کنیم و تمیز است در حالی که نجس بودن سگ با شستشو از بین نمی‌رود.

 

یوسف زاده اعلام کرد: باید به مسئله نگهداری از سگ از جهت سبک زندگی اسلامی نگاه شود و اینکه در سبک زندگی اسلامی نگهداری از سگ شرایط خاص خود را دارد که بیان شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد نگهداری از سگ یک پز روشنفکری و تابع مد است، گفت: شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای به این جنبه از ماجرا دامن می‌زنند و حتی گروه‌های فروش سگ به ویژه سگ‌های زینتی، آزادانه در محیط‌های مجازی اقدام به تبلیغ و خرید سگ می‌کنند.

 

کارشناس مسائل اسلامی اضافه کرد: نگهداری از سگ و حیوانات خانگی که در شبکه های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود هدفی جز سست کردن بنیان خانواده، تشویق به فرزند آوری کمتر، کاهش ازدواج و ضربه زدن به جامعه ایران اسلامی ندارد.

 

وی اظهار داشت: بسیاری از کشورهایی که در کانال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خود به شکل روانشناسانه نگهداری از سگ را به جای فرزندآوری تشویق می‌کنند، مشوق‌های مادی و معنوی بسیاری برای فرزندآوری در جامعه خود در نظر گرفته‌اند.

 

این استاد دانشگاه همچنین گفت: ما به جای اینکه از غرب فرهنگ کتابخوانی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه و افزایش ساعت کار مفید را یاد بگیریم، بیشتر مضرات فرهنگ آنها را تقلید می‌کنیم.

 

 وی یادآور شد: تبلیغات در حوزه نگهداری از سگ به گونه‌ای انجام شده که وقتی پای صحبت زوج‌هایی که سگ دارند می‌نشینیم و علت فرزند دار نشدنشان را سوال می‌کنیم خرج بالای فرزند را بهانه می‌کنند در حالی که ماهانه مبلغ کلانی بابت نگهداری از سگ هزینه می‌کنند.

یوسف زاده اذعان داشت: با وجود سرگرمی‌های سالم و حلال مثل دیدار با دوستان و بستگان،  فتگو با همسر و فرزندان، ورزش‌های سالم و مفید و مسافرت که علاوه بر سرگرم شدن، خشنودی خداوند را در پی دارد، شایسته نیست انسان به دنبال سرگرمی باشد که فایده‌ای جز اتلاف وقت و هزینه نداشته و نارضایتی خداوند را به دنبال دارد.

 

 وی اظهار کرد: تاکید اسلام بر خودداری از نگهداری سگ در منزل، منافاتی با برخورد مهربانانه انسان‌ها با این حیوان به عنوان موجودی زنده و بخشی از طبیعت ندارد.

 

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه تاکید کرد: روایات فراوانی وجود دارد که محبت به حیوانات را موجب آمرزش گناهان بیان کرده و آزار رساندن به حیوانات را موجب خشم خداوند دانسته است.

 

جستجویی در اخبار و آمار به شما خواهد گفت که جامعه ایران رو به پیری می‌رود و از جمعیت جوانی که امروز جامعه ایرانی به آن مباهات می‌کند تا چند سال دیگر خبری نیست. برخی از حل این آسیب جدی که تهدید کننده حیات نسل ایرانی است بر عهده دولت و حکومت و بخش اعظمی از آن تکلیف فرد فرد تشکیل دهنده جمعیت ایران عزیز است. اگر فردا و فرداهای بهتری برای کشور می‌خواهیم، اگر می‌خواهیم در علم و فناوری و اقتصاد پیشرفت کنیم، اگر به دنبال رفاه و آسایش همگانی هستیم باید سبک زندگی خود را به شکلی اصلاح کنیم که در آن خانواده پویا و توحیدی، محور بوده و جامعه رنگ و بوی اسلامی و خدایی داشته باشد.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۸۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند

استاندار کرمان گفت: متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با بیان اینکه ضرورت دارد تا اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به ثبت آثار دفاع مقدس اقدام کند، اظهار کرد: در خصوص یادمان شهدای گمنام باید مکان‌یابی خوبی انجام شود. وی با تأکید بر اینکه در صورت درخواست دستگاه‌ها جهت تدفین شهید گمنام، اعتبار لازم برای ساخت یادمان شهید نیز دیده شود، افزود: نمادها باید حفظ شود، لذا در نقاطی که لشکر ۴۱ ثارالله عملیات انجام داده است نیز یادمان‌ها احداث شوند. استاندار کرمان در ادامه با اشاره به ابلاغ اعتبار چاپ و نشر کتاب شهدا از محل شرکت‌ها و بانک‌ها در سال‌جاری، صریح کرد: پیشنهاد می‌شود در این زمینه پروژه‌ها تعریف، مشخص و با مدیریت بنیاد حفظ آثار کار انجام شود. وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی، جلسات مکرر و انجام کارهای حقوقی، تصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است؛ البته جایگاه اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در این طرح محفوظ است و شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند. کد خبر 748577

دیگر خبرها

  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز