Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ آلودگی به شپش در کشورهای دیگر همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، برزیل و هندوستان نیز شایع است و اختصاص به یک کشور خاصی از دنیا ندارد.
کارشناس مسئول سلامت جوانان و نوجوانان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از ورود شپش به بدن از والدین خواست بر وضعیت بهداشتی فرزندان خود توجه بیشتری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الله صادقی، با بیان اینکه شپش در کودکان، بسیار شایعتر از بالغین بوده و در جنس مونث نیز شایعتر از جنس مذکر است، افزود: این حشره به دنبال تماس های نزدیک بین فردی یا هنگامی که افراد خانواده در فصول سرد برای تامین گرما لباس های بیشتری می پوشند و به صورت دسته جمعی زندگی می کنند، از شخصی به شخص دیگر انتقال می یابد.
وی اظهار کرد که شپش متعلق به جامعه و یا طبقه اجتماعی خاصی نبوده و تمام افراد جامعه را (بخصوص در همه گیری ها) مبتلا می سازد و از این رو خانواده ها نباید از انگ اجتماعی این بیماری بترسند و آن را پنهان کنند.
وی گفت: شپش پوست را می گزد و خون را خورده و ایجاد خارش و سوزش می نماید، بدنبال خاراندن پوست عوارض گوناگونی مانند زرد زخم در بدن انسان ایجاد می شود.
وی بالا بردن سطح آگاهی های جامعه، بهبود رفتارهای بهداشتی، تشخیص و درمان اپیدمیک مبتلایان (بخصوص در مراکز تجمعی جمعیتی) را از راه های مهم مبارزه با شپش ذکر کرد.
کارشناس مسئول سلامت جوانان و نوجوانان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد تشخیص این بیماری نیز گفت: وجود خارش در ناحیه سر و تن در جامعه آلوده به شپش از علایم مشکوک به بیماری است و مشاهده رشک و شپش همراه با مشخصات بالینی فوق از علایم قطعی ابتلا به این بیماری است.
وی خارش شدید پوست به علت تلقیح ماده بزاقی و مواد دفعی شپش به زیرپوست، پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست در اثر خاراندن زیاد، بروز عفونت های ثانویه باکتریال به دنبال خاراندن زیاد پوست )مثل زرد زخم و .. را از عوارض آلودگی به شپش ذکر کرد.
صاقی اظهار کرد: مهمترین عارضه شپش، خاراندن شدید می باشد که فرد را کلافه،‌ خسته و پریشان و بی خواب می سازد که همین امر می تواند یکی از علل افت تحصیلی در دانش آموزان باشد.

**درمان شپش سر
این کارشناس بهداشت در ادامه سخنان خود در ارتباط با شیوه های درمان شپش سر نیز گفت: استفاده از شامپوی پرمترین یک درصد، لوسیون دایمتیکون چهار درصد و شامپوی گامابنزن (لیندان) از جمله راهکارهای درمان افراد مبتلا به شپش سر ذکر کرد.
وی گفت: داروهای درمان شپش صرفا برای درمان موارد آلوده می باشد و پیشگیری کننده نیست و پیشگیری صرفا با رعایت بهداشت فردی و جمعی امکان پذیر می باشد.
او تاکید کرد که همچنین مصرف دارو باید با تجویز و مشورت پزشک و یا کارکنان بهداشتی انجام شود.

**رشک زدایی
صادقی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هیچ یک از ترکیبات فوق، توان جداسازی رشک ها (تخم های شپش) را از موها ندارند؛ لذا در هر مورد پس از درمان لازم است با استفاده از آب و سرکه نسبت به جدا کردن تخم شپش از سر اقدام کنند.
مخلوط آب و سرکه به نسبت 50 درصد یعنی اضافه کردن یک پیمانه آب به یک پیمانه سرکه، ترجیحا سرکه سفید بهداشتی یکی از توصیه های این کارشناس بهداشت است و گفت: مخلوط آب و سرکه، مستقیما بر روی تمامی موها مالیده و سپس به خوبی ماساژ داده شود و بعد از 30 - 20 دقیقه با آب فراوان و شانه دندانه ریز شستشو و پس از خشک شدن موها نسبت به جداسازی تک تک رشک ها با انگشت اقدام شود.
وی این نکته را نیز یادآوری کرد که کوتاه کردن موها در درمان شپش تاثیری ندارد ولی برای تسهیل در امر شانه کردن و رشک زدایی کمک کننده است؛ در این خصوص لازم است توصیه شود قبل از کوتاه کردن مو، آرایشگر از آلودگی فرد به شپش مطلع شود تا باعث انتشار آلودگی در آرایشگاه نشود یا می توان در منازل نسبت به کوتاه کردن مو اقدام نمود.
وی با بیان اینکه درمان فردی در آلودگی به شپش حتی اگر با بهترین روش ها انجام شود تاثیرگذار نیست، گفت: در صورتی که فرد درمان شده در مجاورت و تماس نزدیک با یک فرد آلوده به شپش قرار داشته باشد حداکثر تا 2 هفته بعد ممکن است دوباره آلوده شود؛ لذا مهم ترین اصل در مبارزه با شپش، بررسی و درمان اطرافیان افراد آلوده در صورت ابتلا به شپش و رفع آلودگی از کلیه لوازم و وسایل مورد استفاده افراد به صورت همزمان است.
وی به اقدام های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این ارتباط نیز اشاره کرد و گفت: تمام جمعیت دانش آموزی استان در سال یک تا 2 بار مورد بررسی و معاینه کارشناسان بهداشت قرار می گیرند و همچنین آموزش های لازم به والدین، مسئولان مدارس و مکان های پرتجمع از جمله زندان ها و پادگان ها داده می شود.
در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه 326 هزار و 442 نفر دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره رسیدگی به وضعیت حجاب در داروخانه‌ها گفت: سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت پوشش ورود کرد و به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد.

مهر در خبری نوشت: محمدی ادامه داد: اگرچه اصول مربوط به پوشش در داروخانه‌ها ابلاغ شده اما ناهنجاری‌هایی در این زمینه گزارش می‌شود. موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

دیگر خبرها

  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود