Web Analytics Made Easy - Statcounter

*باتوجه به سفر اخیر حیدرالعبادی به عربستان و خبر منتشر شده مبنی بر سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به عراق، تحلیل شما از گسترش روابط بین بغداد و ریاض در اوضاع کنونی منطقه چیست؟

واقعیت این است که حکومت عراق درگیر دو هویت است: یکی هویت مذهبی شیعه و دیگری هویت عربی؛از آن جایی که کل جامعه عراق عرب است ،این مساله باعث شده هر شخصی که در راس قدرت است به دنبال ایجاد نوعی تعادل در جامعه، اولا در داخل و ثانیا در سطح منطقه باشد که در هین راستا عمدتا هویت شیعی به ایران و هویت عربی به عربستان صعودی برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر حیدر العبادی به عربستان سعودی هم نشان می دهد که رهبران فعلی عراق به دنبال ایجاد توازنی که فکر می کنند به نفع کشور و منافع ملی آن هاست، باشند تا این تعادل را بین ایران و عربستان صعودی در معنای هویت شیعی و عربی به وجود بیاورند.

سفر های اخیر مقامات عراقی به عربستان معلوم می کند که آن ها برای ایجاد یک شورای همکاری بین عربستان و عراق تلاش می کنند تا عراق و عربستان سعودی بتوانند مناسبات مستحکمی را برقرار کنند.

*آیا عراق می تواند به طور کامل هویت عربی را انتخاب کند؟

این سفرها نباید به این معنا تلقی شوند که حکومت عراق می تواند به طور کامل هویت عربی را انتخاب و هویت مذهبی را کم رنگ کند. واقعیت این است که عراق به دنبال ایجاد یک نوع توازن است و گذشته از این در حال حاضر باتوجه به این که داعش تقریبا تمامی مناطقی را که در اختیار داشته از دست داده، اکنون بحث بازسازی این مناطق مطرح می شود . می دانیم که عراق از لحاظ مالی قادر به این بازسازی نیست و مشکلات زیادی در این زمینه دارد. از طرفی عربستان سعودی هم به دنبال گسترش نفوذ خود در عراق است و راهی که می تواند از طریق آن وارد گردد، همان بازسازی مناطق سنی نشینی است که در اختیار داعش بوده زیرا سطح تخریب بسیار گسترده است و نیاز به همکاری مالی این کشور دارد.

به نظر می آید که دولت عراق به دنبال بازسازی مناطق سنی نشین و استفاده از امکانات مالی عربستان سعودی است. عربستان هم باتوجه به روابط و کنش هایی که با کشورهای منطقه به خصوص ایران دارد، قصد دارد که نفوذ خود را در عراق بازسازی کند و این نفوذ از طریق بازسازی مناطق ویران شده سنی نشین در عراق امکان پذیر خواهد بود.

*تحلیل شما از تصمیم بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، برای سفر به عراق چیست؟

مساله تصمیم سفر ولیعهد عربستان به عراق به این معناست که عربستان سعودی عملا برای بازسازی مناطق سنی نشین و همکاری با عراق آماده است و احتمالا در نشست هایی که با هم خواهند داشت چارچوب ها و این که به چه شکلی می توان عملیات بازسازی را در مناطق آسیب دیده انجام داد، مشخص خواهند کرد.

*به نظر شما آیا ریاض به دنبال ایجاد شکاف بین ایران و عراق است؟

یکی از اهداف بلند مدت عربستان سعودی این است که عراق را مجددا جذب دنیای عرب کرده و سعی کند تا مناسبات عراق با ایران تاحد ممکن کاهش یابد.

این جزو اهداف عربستان سعودی می باشد و در آن تردیدی نیست، اما باتوجه به نفوذ ایران در بخش شیعه مذهب عراق و نیروهایی که از سیاست های ایران حمایت می کنند به نظر نمی رسد که این استراتژی در کوتاه مدت عملی شود، هرچند که به هرحال جزو اهداف بلند مدت عربستان به حساب می آید.

*منظور شما از رقابت بین ایران و عربستان چیست؟

به هر حال واقعیت در این است که بین ایران و عربستان صعودی برای نفوذ در منطقه رقابت است، از رقابت های سیاسی و ایدئولوژیک گرفته تا رقابت های اقتصادی مربوط به نفت.

بحث هایی هم در منطقه وجود داشت که خیلی مخرب بود. مثلا داعش توانست یک جنگ شیعه و سنی راه بیاندازد که بخش سنی مورد حمایت عربستان و بخش شیعی تحت حمایت ایران بود. عراق از این تجربه برخوردار است که در یک دوره نزدیکی این کشور با ایران تا چه اندازه برای آن ها خطراتی به وجود آمد. بنابراین عراقی ها سعی می کنند هم عرب باقی بمانند هم شیعه.

*در انتها جمع بندی شما از مناسبات عراق و عربستان چیست؟

فکر می کنم که عراقی ها می توانند توازنی را که مد نظرشان است برقرار کنند و این بدان معنا نیست که مناسبات آن ها با عربستان سعودی باعث کاهش مناسباتشان با ایران شود یا بالعکس. به هر حال عراق یک کشور مستقل است و امکاناتی دارد که اگر رهبران این کشور با این امکانات عاقلانه برخورد کنند و اساسا وارد رقابت هایی که ایران و عربستان صعودی در منطقه دارند نشوند، به مشکلی برای برقراری توازن بر نخواهند خورد.

عراق شکاف عربستان سعودی مناسبات پیر محمد ملازهی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد.

ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آنها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.  

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد : نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهجزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد