Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:54:14 GMT

دست رد پزشکی به سینه رژیم های کاهش وزن تبلیغی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۸۴۲۲۱

دست رد پزشکی به سینه رژیم های کاهش وزن تبلیغی

ساری -ایرنا- یک متخصص تغذیه رواج بحث کاهش وزن از طریق داروهای مختلف بدون منبع معتبر پزشکی در شبکه های اجتماعی را غلط و غیرقانونی خواند و گفت: هیچیک از شیوه های تبلیغی مورد تایید متخصصان تغذیه نیست.

دکتر اکبر فاضل تبار ملکشاه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه شرکت های سودجو با تجویز روش ها و داروهای مورد تایید وزارت بهداشت، کاهش وزن را مطرح می کنند که تمامی این روش ها موجب از دست دادن آب فراوان و بافت پروتئینی مصرف کننده می شود که عوارض ناشی از آن را برای افراد دربر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بکارگیری رژیم های غیر استاندارد موجب کاهش متابولیسم پایه فرد شده که به مرور زمان فرد هچنان دچار اضافه وزن علیرغم مصرف کم می شود بطوریکه در بسیاری موارد ابهام مراجعه کنندگان در مورد چاقی علیرغم مصرف غذای کم را به دنبال دارد.
دکتر فاضل تبار ادامه داد: رژیم های غذایی باید توسط متخصصان علوم تغذیه تجویز شود و تجویز رژیم غذایی جز توسط متخصصان این رشته غیرقانونی بوده و قابل پیگرد قانونی از طریق معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور می باشد.
این متخصص تغذیه گفت: منظور از چاقی تجمع بیش از اندازه چربی در بدن است و مبارزه با چاقی به معنای مبارزه با چربی است نه کاهش وزن بدن، بنابراین باید عبارت 'کاهش چربی' جایگزین 'کاهش وزن' شود.
وی ادامه داد: یک رژیم نرمال برای رسیدن به وزن ایده آل، موجب کاهش نیم تا یک کیلوگرم وزن به صورت هفتگی بدون ورزش می شود و افزودن فعالیت بدنی و ورزش به رژیم غذایی نیز باید برحسب شرایط جسمانی و فیزیکی فرد تجویز شود.
این متخصص تغذیه افزود: فعالیت بدنی مناسب می تواند موجب کاهش چربی در بدن شود فعالیتی که ضربان قلب را افزایش دهد بطوریکه بیشترین کارایی را هنگامی دارد که ضربان قلب به 60 تا 70 درصد برسد.
**آسیب دیدگی 50 درصد مراجعه کنندگان به متخصصان تغذیه از رژیم های تبلیغی
این متخصص تغذیه گفت: افراد سودجو به روش های تبلیغاتی آسیب جدی به متقاضیان کاهش وزن می رسانند و بیش از 50 درصد مراجعان به متخصصان تغذیه، کسانی هستند که از روش های تبلیغاتی رایج غلط کاهش وزن آسیب دیده اند.
وی گفت: بیشتر افرادی که به متخصصان تغذیه مراجعه می کنند پس از ارائه پیشینه ای از روند کاهش وزن خود، مشخص می شود تمام رژیم ها را امتحان کرده اند در حالیکه فقط یک رژیم نرمال وجود دارد و درمیان الگوهای مختلف تنها 2 الگوی غذایی مورد پذیرش علمی وجود دارد که هر کدام از این الگوها بر تغذیه از اقلام غذایی خاصی تاکید بیشتر دارد.
دکتر فاضل تبار افزود: یکی از این الگوها، الگوی غذایی مدیترانه ای که اثر محافظت کننده در برابر بیماریهای مزمن از جمله دیابت و سرطان و قلبی-عروقی دارد و دیگری الگوی غذایی (DASH) ) که اثر کنترل فشار خون آن ثابت شده است.
**وزن واقعی صبح ناشتا بعد از اجابت مزاج
دکتر فاضل تبار زمان نشان دادن وزن واقعی بدن را صبح ناشتا بعد از اجابت مزاج و در زنان در صورت نزدیک نبودن به سیکل ماهانه عنوان کرد و گفت: مهم ترین مساله ای که در مورد چاقی زنان مطرح و حائز اهمیت است از دست دادن چربی است.
دکتر فاضل تبار تاکید کرد: متاسفانه روش های غیراصولی رایج توسط مراکز غیر مجاز موجب کاهش وزن بدن بیشتر از مقدار توصیه شده و عمدتا موجب از دست دادن آب و بافت پروتئینی بدن می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به افراد وارد کرده و تغییرات شبانروز وزن هم بخاطر از دست دادن آب بدن است و دارندگان رژیم های غلط لاغری با کاهش وزن اشتباه می گیرند.
وی افزایش آگاهی را مهمترین مساله مورد نیاز جامعه دانست و افزود: بیشترین علت آسیب دیدن عامه مردم به علت آگاهی پایین در مورد عوارض ناشی از شیوه های غیراستاندارد رایج است.
خبرنگار: فاطمه رحمتی**انتشاردهنده: محسن حسن نیا
3009/1899

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند

امروزه با افزایش تقاضا برای داروهای سرکوب‌کننده اشتها، مردم به دنبال مواد طبیعی هستند که اثرات مشابهی داشته باشند. اخیراً چالشی در شبکه های اجتماعی وایرال شده که در آن کاربران برای کاهش وزن خود ترکیبی از جو، آب و آب لیمو را می نوشند.

در حالی که این ترکیب مضر نیست، کارشناسان در مورد این ادعا که مصرف این نوشیدنی می تواند اثرات چربی‌سوزی را تقلید کند، تردید دارند.

اما نیازی به متوسل شدن به معجون های مشکوک نیست، چراکه برخی از غذاها می توانند مانند داروهای دیابت و چاقی باعث ترشح هورمون «سیری» شوند.

داروی اوزمپیک که ماده فعال آن سماگلوتید است، برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز شده و مزیت دیگری دارد که باعث کاهش وزن مصرف‌کنندگان می شود.

Novo Nordisk، شرکت سازنده اوزمپیک، دارویی با دوز بالاتری از سماگلوتید را با نام تجاری Wegovy برای درمان چاقی به بازار عرضه کرده است.

دسته ای از داروها که آگونیست گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون ۱ (GLP-1 RA) نامیده می شوند، با تقلید از هورمون GLP-1 که به طور طبیعی توسط روده شما هنگام خوردن غذا ترشح می شود، عمل می کنند که به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید و از پرخوری جلوگیری می کند.

به گزارش روزیاتو، مواد غذایی نمی‌توانند دقیقاً همان تأثیرات و نتایجی که با مصرف داروهای مرتبط با کنترل دیابت یا کاهش وزن به دست می‌آیند را به وجود بیاورند.

اما طبق تحقیقات، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند میزان ترشح هورمون‌های GLP-1 را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

۱. جو دوسر

در حالی که داروی اوزمپیک مطمئناً نمی تواند منجر به کاهش وزن چشمگیری شود، «جو» که عنصر اصلی آن است، مطمئناً می تواند به شما کمک کند که احساس سیری کنید.

جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آهستگی آزاد می‌شوند. بنابراین می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند.

جو دوسر سرشار از فیبر بوده و در روده متورم می شود و به ما کمک می کند که بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ روی غلات پرفیبر مانند جو و گندم کامل نیز نشان داده که مصرف این غلات ممکن است GLP-1 را افزایش دهد.

فیبر موجود در جو هضم را کند کرده و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون و ترشح GLP-1 می شود.

۲. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های مفیدی است که می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند و در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب، برای صبحانه یا میان‌وعده مورد استفاده قرار گیرد.

این گیاه سبز خامه‌ای، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیبر است و در پژوهشی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که آووکادو می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

همچنین یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه فناوری ایلینوی انجام شد، نشان داد که افزودن آووکادو به وعده غذایی باعث افزایش سطح GLP-1 و همچنین هورمون تنظیم‌کننده اشتها به نام پپتید YY می شود و در عین حال سطح انسولین را کاهش می دهد.

۳. تخم مرغ

بر اساس یک پژوهش در سال ۲۰۱۶، تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و چربی های تک غیراشباع است که می تواند میزان ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سفیده تخم مرغ به ویژه برای آزادسازی GLP-1 مفید است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که خوردن سه عدد تخم ‌مرغ برای صبحانه به کاهش سطح قند خون بعد از غذا، کاهش احساس گرسنگی و کاهش میزان مصرف غذا در ۲۴ ساعت آینده کمک می‌کند.

۴. آجیل

نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف بادام، پسته و بادام زمینی می تواند سطح GLP-1 را به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی سالم افزایش دهد.

بنابراین اگر به دنبال یک میان‌وعده سالم هستید که شما را برای بقیه روز سیر نگه دارد، مصرف یک مشت آجیل گزینه خوبی به نظر می رسد.

۵. سبزیجات

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف سبزیجات پیش از غذا باعث تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح GLP-1، به خصوص ۶۰ دقیقه پس از خوردن غذا می شود.

سبزیجاتی مانند کلم غنچه‌ای، کلم بروکلی و هویج سرشار از فیبر و ویتامین هستند که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و به طور بالقوه بر سطح GLP-1 تأثیر بگذارند.

درشت مغذی‌ها باعث ترشح GLP-1 می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با انتخاب غذاهای سرشار از این مواد مغذی، می‌توان سطح GLP-1 را افزایش داد.

این بدان معناست که یک رژیم غذایی سالم، سرشار از مواد مغذی محرک GLP-1 می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با مقدار بالای چربی مفید، فیبر و پروتئین می‌توانند به شما کمک کنند که برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این مواد مغذی معمولاً باعث تأخیر در هضم غذا و کنترل سطح اشتها می‌شوند.

همچنین غذاهای سرشار از فیبرهای قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و سپس باعث تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می شوند که می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند.

به همین دلیل است که داشتن رژیم‌های غذایی با چربی مفید، فیبر و پروتئین بالا می‌توانند به شما کمک کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید