Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد مثبت نه در صنایع کوچک و متوسط بلکه در حوزه صنایع مادر و صنایع وابسته به نفت رخ داده است و صنایع کوچک سهمی از نرخ رشد مثبت ندارند یا سه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی افزود: رکود مطلق حاکم بر بازار اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان داخلی است و اگر خواستار رونق کسب‌وکار این بنگاه‌ها هستیم باید تقاضای مؤثر در بازار را تحریک و تنگناهای صادرات کالاهای داخلی را برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران اضافه کرد: اقتصاد غیرنفتی در سه‌ماه اول امسال، رشد 7 درصدی را تجربه کرد، اما صنعتگران
ایرانی از رکود در حوزه کاری خود می‌گویند و اگرچه آمارهای تازه با نمایان شدن نشانه‌های واقعی رشد، خروج صنایع از رکود را نشان می‌دهد اما در عمل بنگاه‌ها با مشکلات دیگری مواجه هستند.
وی یکی از این مشکلات را در کنار رکود، ریزش نیروهای انسانی دانست و گفت : اگر این بنگاه‌ها با رشد مواجه بودند باید با همه ظرفیت خود کار می‌کردند و در این‌حال نرخ بیکاری باید رو به کاهش می‌رفت ولی اینگونه نیست.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران افزود:‌ دولت سال قبل پرداخت 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط را تصویب کرد و امسال هم برای پرداخت مبالغ دیگری تصمیم‌گیری شده است. اگرچه این تصمیم برای کمک به صنعت بود اما به نظر تولیدکنندگان این تسهیلات به‌طور کامل پرداخت‌نشده است.
وی ادامه داد:‌ بخشی از این تسهیلات بابت استمهال بدهی‌های گذشته تولیدکنندگان به سیستم بانکی برگردانده شده است یا
بنگاه‌هایی که تسهیلات دریافت کرده‌اند ، تأثیر مشهودی در بهبود وضعیت تولید و خروج این بنگاه‌ها از بن‌بست نداشته‌اند؛ مشکلات فضای کسب‌وکار کشور به‌مراتب پیچیده‌تر از آن است که این تسهیلات بتواند زمینه رونق تولید را فراهم کند.
روغنی گفت : ‌بنگاه‌ها با موانع متعددی سروکار دارند که شاید ارتباط چندانی به این دولت نداشته و ریشه‌ای چندین ساله داشته باشد که از جمله آن، نحوه تعامل نظام بانکی با تولید، تنگناهای قانون کار، تأمین اجتماعی، بیمه، مالیات، قوانین و مقررات واردات، بهره‌وری و نرخ ارز است.
وی افزود: در زمینه? جذب سرمایه‌گذاری نیز به دلیل تغییر پی‌درپی قوانین کسب‌وکار و چالش‌های سیاسی هنوز قادر به اطمینان‌بخشی لازم به متقاضیان سرمایه‌گذاری در فضای کسب‌وکار کشور نبوده‌ایم و هنوز اقدام چشمگیری که ریسک سرمایه‌گذاری در بخش تولید را کاهش دهد، صورت نگرفته است و تا زمانی که این تنگناها برطرف نشود نمی‌توان انتظار رونق تولید در بنگاه‌های صنعتی حتی با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت را داشت.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: سال‌هاست که بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران به فراموشی سپرده‌شده است. بیش از 85 درصد این واحدها یا تعطیل‌ شده‌ است یا زیر 50 درصد ظرفیت تولید می‌کند.
روغنی گفت : راهکار خروج صنعت از رکود علاوه بر بهبود محیط کسب‌وکار و تحریک تقاضا، تشکیل SME بانک هاست چرا که با تشکیل SME بانک‌ها، تأسیس شرکت‌های بزرگ تأمین مواد اولیه صادرات و درنهایت تجمیع این واحدها در خوشه‌های بزرگ صنعتی را توجیه پذیر می کند. بانک‌ها بیشتر به واحدهای صنعتی بزرگ اعتماد می‌کنند تا واحدهای کوچک و متوسط؛ اگر این واحدها بانکی مستقل داشته باشند که از آن‌ها حمایت کند، بهتر می‌توانند مشکلات مالی خود را برطرف کنند.
او ادامه می‌دهد: در همه جای دنیا بنگاه بزرگ کارفرما و بنگاه کوچک پیمانکار هستند. ما هم باید به این ظرفیت توجه داشته باشیم در آن صورت می‌توانیم بگوییم رشد اقتصاد غیرنفتی به معنی خروج همه صنایع از رکود است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۴۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدجواد فرهنگ رئیس مرکز حراست و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از مسئولان ضمن بازدید از امکانات و بخش‌های مختلف اداری واحد رامسر در جلسه هیئت رئیسه این واحد دانشگاهی شرکت کرد.

رئیس مرکز حراست و مشاور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت حضور مجموعه حراست در واحد‌های دانشگاهی اظهار کرد: یکی از وظایف جدی مجموعه حراست صیانت و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی واحد‌هاست تا مدیر آن مجموعه بتواند با خیال راحت فعالیت‌های توسعه‌ای و پیشرفتی انجام دهد.

فرهنگ، هدف اصلی دانشگاه را تربیت نیروی متخصص و متعهد برای کشور دانست و عنوان کرد: در دانشگاه دو هدف عمده و چند هدف فرعی تعریف شده و در زمینه‌های تخصصی موضوع تولید علم و پژوهش و در حوزه تعهد هم مسئله رفتار و کردار انسانی است که در یک شخصیت باید متبلور شود.

وی افزود: نباید به دانشگاه به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی و به دانشجو به‌عنوان‌ یک مشتری نگاه کرد و نگاه مشتری‌مداری و درآمدزایی نگاه خوبی نیست.

رئیس مرکز حراست و مشاور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه یک استاد و یک هیئت علمی می‌تواند نظام دانشی را در یک دانشگاه متحول کند، ادامه داد: هدف برای یک‌ مجموعه بسیار مهم است و اگر این هدف برای هرکدام از ارکان مجموعه به درستی تعریف شود ساختار درستی هم متناسب با همان هدف طراحی خواهد شد.

فرهنگ متذکر شد: تولید دانش، تحقیق، پژوهش، انجام طرح پژوهشی و چاپ مقاله توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه به‌عنوان اهداف فرعی در دانشگاه تعریف می‌شوند که در نهایت منجر به دانش‌افزایی در جامعه خواهد شد و هرچه به سمت تولید دانش کاربردی حرکت کنیم آن دانش را تبدیل به سرمایه خواهیم کرد.

همت محمدنژاد سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر هم با ارائه گزارشی از این واحد دانشگاهی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و تربیتی به تشریح استراتژی‌ها و اهداف تدوین شده در آینده از قبیل افزایش تعداد دانشجو، توسعه و گسترش مدارس سما در مقاطع مختلف تحصیلی، تکمیل پروژه سوله ورزشی و احداث کمپ ورزشی و احداث مهمانسرا پرداخت.

دکتر فرهنگ با حضور بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر ضمن قرائت فاتحه با آرمان‌های امام و شهدا تجدیدپیمان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده
  • تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • تعاملات تجاری همدان با حضور در اکسپو افزایش یافت
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور