Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس‌جمهور در نشست سه جانبه ايران، روسيه و آذربايجان، تعامل گسترده با جهان به ويژه کشورهاي همسايه را سياست راهبردي تهران عنوان کرد. به گزارش حوزه دولت خبرگزاري تسنيم به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور عصر امروز سه‌شنبه در نشست سه جانبه جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان که روساي جمهوري فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان حضور داشتند، گفت: چنين ترتيباتي بايد با رويکرد برد – برد مورد بهره برداري قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران، تعامل سه جانبه ايران، روسيه و آذربايجان فراتر از روابط دوجانبه و در قالب يک فرمت سه‌جانبه، نه تنها مي‌تواند به توسعه و تقويت ظرفيت‌هاي موجود ميان سه کشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي، امنيتي، فرهنگي و اقتصادي بيانجامد، بلکه مي‌تواند با ايجاد هم‌گرايي، فرصت‌هاي جديدي را در مواجهه با چالش‌هاي موجود در منطقه فراهم نمايد.
رئيس‌جمهور در نشست سه جانبه جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان، تعامل گسترده با جهان به ويژه کشورهاي همسايه را سياست راهبردي تهران دانست و تاکيد کرد که در اين چارچوب، از هرگونه ايده و سازوکاري که به تقويت روابط با مسکو و باکو بيانجامد، استقبال مي‌کنيم.
متن کامل سخنان روحاني به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي ولاديمير ولاديميرويچ پوتين، رئيس‌جمهوري فدراسيون روسيه
جناب آقاي الهام علي‌اف، رئيس‌جمهوري آذربايجان
از اين که دعوت اينجانب براي شرکت در اين نشست مهم را پذيرفتيد، صميمانه تشکر نموده و حضور شما را در جمهوري اسلامي ايران خيرمقدم مي‌گويم. امروز براي دومين بار اين فرصت فراهم گرديد تا نشست سه جانبه روساي جمهور ايران، روسيه و آذربايجان را در تهران برگزار کنيم. اطمينان دارم نشست امروز، گام مهمي در جهت گسترش همکاري‌هاي سه کشور که در سال‌هاي اخير بيش از پيش توسعه يافته است، خواهد بود و چشم‌انداز روشني براي تحکيم و تعميق هر چه بيشتر آن ترسيم خواهد کرد.
از ديدگاه ما برگزاري نشستِ نخستِ سه جانبه جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان در باکو و اراده قاطع سران سه کشور در برگزاري دور دوم اين نشست در تهران به عنوان ابتکاري مثبت و ارزشمند، فرصت مهمي براي طرح ديدگاه‌ها و پيگيري مناسبات در چارچوب منافع مشترک است.
توسعه روابط همه جانبه و پايدار با همسايگان از مهم‌ترين راهبردها و اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود. از سوي ديگر، اقتصاد ايران مي‌تواند با ظرفيت رشد يک تريليون دلاري در بيست سال پيش رو، يکي از اميدبخش‌ترين اقتصادهاي نوظهور جهان باشد. لذا تعامل گسترده با جهان به ويژه کشورهاي همسايه، سياست راهبردي ما براي تحقق رشد است و در اين چارچوب، از هرگونه ايده و سازوکاري که به تقويت روابط با فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان بيانجامد، استقبال مي‌کنيم.
جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در تعامل با فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان، همکاري‌هاي سه جانبه را در موضوعات مختلف گسترش دهد. پيوندها و اشتراکات تاريخي در کنار قرابت‌هاي فرهنگي، منابع خدادي طبيعي و زيرزميني، موقعيت جغرافيايي، رويکردهاي مشترک و اراده سياسي موجود در رهبران سه کشور، زمينه‌هاي مهمي را براي توسعه مناسبات دوجانبه و سه جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران با فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان فراهم کرده است.
همکاران گرامي
روابط تهران و مسکو طي سالهاي اخير روند مثبتي را در همه حوزه‌ها طي کرده است. همکاري و رايزني جمهوري اسلامي و فدراسيون روسيه در مسير حل موضوع هسته‌اي ايران، اجراي برجام و تداوم همکاري‌هاي صلح آميز هسته‌اي، مبارزه با تروريسم، مواجهه و مديريت بحران سوريه و ايجاد زمينه‌هاي لازم براي توسعه روابط تجاري از جمله امضاء اسناد متعدد مانند موافقت‌نامه تسهيل صدور رواديد، همکاري‌هاي گمرکي، سرمايه گذاري و همکاري در حوزه‌هاي انرژي، حمل و نقل، علوم و فن‌آوري، باعث تعميق روابط ميان طرفين شده و چشم‌انداز مثبتي براي مناسبات ايجاد کرده است.
تهران و باکو نيز طي سالهاي اخير با تکيه بر حسن همجواري، احترام متقابل و منافع مشترک گام‌هاي ارزنده‌اي را براي توسعه روابط برداشته‌اند. امضاي توافق‌نامه گمرکي، توافق‌نامه فروش برق، توافق‌نامه اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور، قرارداد احداث پل ريلي در مرز دو طرف ازجمله زمينه‌هاي توسعه روابط تجاري و اقتصادي بوده‌اند. تهران همواره خواستار پايان مناقشه قره‌باغ در اين منطقه و حل و فصل اين مسأله با اتکاي به گفت‌وگوي طرفين و راه‌حل هاي ديپلماتيک و مسالمت آميز بوده و نشست اخير رهبران آذربايجان و ارمنستان را گامي مثبت تلقي مي­کند که مي­تواند ثبات آفرين و امنيت زا باشد.
از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران، تعامل سه جانبه ايران، روسيه و آذربايجان فراتر از روابط دوجانبه و در قالب يک فرمت سه‌جانبه، نه تنها مي‌تواند به توسعه و تقويت ظرفيت‌هاي موجود ميان سه کشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي، امنيتي، فرهنگي و اقتصادي بيانجامد، بلکه مي‌تواند با ايجاد هم‌گرايي، فرصت‌هاي جديدي را در مواجهه با چالش‌هاي موجود در منطقه فراهم نمايد. بديهي است که چنين ترتيباتي عليه هيچ کشور يا طرف ثالثي نبوده و بايد با رويکرد برد – برد مورد بهره برداري قرار گيرد.
درياي خزر حوزه پيشران همکاري‌هاي سه کشور و محل هم‌افزايي منافع و هم‌گرايي ملت‌هاي ما است. اين دريا که موجب همبستگي بيشتر ما شده است، داراي ذخاير غني نفت و گاز و آبزيان و منبع ثروت براي همه ما است. درياي خزر، درياي صلح و همکاري است و اين چنين نيز بايد بماند. گسترش همکاري زيست محيطي در حوزه درياي خزر، نياز و وظيفه عمومي همه کشورهاي ساحلي است.
معتقديم ضمن تداوم و گسترش همکاري‌هاي پيشين ميان طرفين و ضرورت اجراي توافقات گذشته به ويژه دستاوردهاي نشست نخست در باکو، سه کشور مي‌توانند همکاري‌هاي خود را در حوزه‌هايي مانند حمل و نقل و ترانزيت جاده‌اي، ريلي و دريايي، پيشبرد «کريدور شمال – جنوب»، همکاري گمرکي، همکاري‌ها در استخراج، انتقال و تجارت منابع نفتي و گازي، هماهنگي در بازار جهاني انرژي، همکاري در ايجاد زيرساخت‌ها و همچنين تجارت ديگر منابع انرژي از جمله اتصال شبکه برق سه کشور، همکاري در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي، توسعه همکاري‌هاي علمي و دانشگاهي، همکاري‌هاي فني و صنعتي، همکاري‌هاي زيست محيطي، همکاري در تعاملات بانکي و استفاده از ارزهاي ملي، توسعه و تعميق بخشند. در اين راستا، تنظيم و تدوين ساز و کارهاي حقوقي و سياسي براي پيشبرد و اجرايي شدن اين همکاري‌ها را ضروري مي‌دانيم.
گسترش رايزني‌هاي سه جانبه وزراي امور خارجه، بهره‌گيري از ظرفيت ديپلماسي پارلماني و هماهنگي در نشست‌هاي پارلماني بين‌المللي، همکاري و همفکري در نهادهاي بين‌المللي و برگزاري نشست‌هاي سه جانبه مقامات امنيتي ايران، روسيه و آذربايجان به منظور رايزني درخصوص تهديدات مشترک از جمله مقدمات ضروري تنظيم و گسترش مناسبات سياسي ميان سه کشور است.
ميهمانان عاليقدر
جامعه جهاني در مواجهه با تحولاتي تئوريک، بويژه در دو حوزه يکجانبه گرايي و ناسيوناليسم افراطي، نگراني هاي روزافزوني از رشد اين تفکرات و حضور آن در تصميم­گيري­هاي بين المللي احساس مي­کند. تفسير ناسيوناليستي از تفاهمات و توافقات بين­المللي و قدرت محور نمودن تحولات جهاني، آفريننده بزرگترين مخاطرات در عرصه معادلات بين کشورها است. خروج از توافقات و تعهدات چندجانبه و تأکيد افراطي بر يک‌جانبه‌گرايي زور محور، آينده تاريکي فراروي ما قرار خواهد داد. اگر قرار باشد اين روند بر جهان حکمفرما باشد ديگر نمي‌توان بر تباهي‌هاي نقض عهد و سود محور ناسيوناليستي غلبه کرد چرا که در شرايط کنوني منطقه و جهان، به دلايلي نظير پيچيده‌شدن تهديدات امنيتي و فرامرزي بودن اين تهديدات و هم‌چنين ظرفيت‌هاي هم‌گرايي منطقه‌اي در گسترش صلح و ارتقاء سطح امنيت، توسعه و رفاه، همکاري دولت‌ها امري اجتناب‌ناپذير محسوب مي‌شود و جمهوري اسلامي ايران نيز ضمن اعتقاد به ضرورت تعامل و همکاري دولت‌ها، منافع خود را در همکاري با ديگران به خصوص با کشورهاي هم‌جوار و دوست، جست‌وجو مي‌کند.
علاوه بر ضرورت بهره‌برداري از فرصت‌هاي موجود، برگزاري چنين نشست‌هايي و تعميق روابط سه کشور مي‌تواند نقش مهمي در مواجهه با تهديدات مشترک ايفا کند. معتقديم پيچيدگي و فرامرزي شدن تهديدات، ضرورت همکاري دولت‌ها براي مواجهه با آن‌ها را ضروري ساخته است و تحولات سال‌هاي اخير در منطقه و جهان شاهدي بر اين ادعا است که با همکاري، تعامل و درک منافع متقابل، مي‌توان بر بسياري از تهديدات و چالش‌ها فائق آمد.
در دوران کنوني، چالش‌هايي نظير تروريسم و افراط‌گرايي، مداخله مخرب قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي در امور کشورها، بهره‌گيري سياسي از ابزار تحريم با هدف پيش‌برد اهداف نامشروع سياسي، معضلات زيست محيطي، قاچاق مواد مخدر و گسترش جرايم فراملي و سايبري از جمله تهديدات مشترکي هستند که همکاري و هم‌فکري دولت‌ها، تنها راهکار مديريت و کنترل آن‌ها به شمار مي‌رود. جمهوري اسلامي ايران نيز از تعميق همکاري با فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان در مواجهه با اين چالش‌ها استقبال مي‌کند.
براي جمهوري اسلامي ايران تأمين امنيت منطقه در همکاري با ساير شرکا و مبارزه با گروه‌هاي تروريستي اهميت زيادي دارد. هم‌چنين تأکيد بر راهکارهاي سياسي براي حل بحران‌هاي مختلف نيز از اصول مد نظر ما مي‌باشد. اين رويکرد در مواجهه با بحران سوريه در همکاري با دولت روسيه مورد توجه بوده و ما تلاش داشته‌ايم با تداوم روند آستانه به برقراري صلح و تنش‌زدايي در سوريه کمک نماييم.
در موضوع عراق نيز حفظ تماميت ارضي و وحدت اين کشور و همکاري با دولت مرکزي آن در روند مبارزه با تروريسم براي ما موضوعي حياتي محسوب مي‌شود و معتقديم همراهي و هماهنگي ساير بازيگران در اين ارتباط بسيار مهم خواهد بود؛ چرا که عدم همکاري در اين حوزه‌ها مي‌تواند پيامدهاي زيان‌باري براي تمامي کشورهاي منطقه داشته باشد.
در پايان، از حسن توجه رؤساي محترم جمهور و هيأت‌هاي همراه تشکر مي‌نمايم. مطمئنم تشکيل اين جلسه نقش مؤثري در پيشبرد همکاري‌هاي منطقه‌اي و تقويت و تحکيم صلح منطقه‌اي خواهد داشت.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان

در دیدار ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با سرکنسول کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان توسعه همکاری‌های مرزی بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، خالد جنگجو، امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار با سرکنسول کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان که به منظور بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌ها، مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان و راهکارهای مربوط به تسهیل تردد کامیون‌های حامل کالا و زوار اربعین برگزار شد، اظهار کرد: توسعه و تسهیل مناسبات گمرکی برای هر دو طرف مهم است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی افزود: توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بدون روان‌سازی و بهبود شرایط گمرکی میان دو طرف امکان‌پذیر نیست.

عزیز منصوری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار به پیگیری‌های مستمر برای برگزاری نشست‌های مشترک گمرکی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های تأثیرگذار در مبادلات تجاری اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر از زائران خارجی اربعین حسینی از مرزهای آذربایجان‌غربی به کربلا عازم شدند که بیش از دو هزار نفر از این زائران از اتباع جمهوری آذربایجان بودند.

کد خبر 748721

دیگر خبرها

  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • همکاری همه جانبه آموزش‌ و پرورش در کنگره شهدای استان تهران
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم