Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@15:30:25 GMT

تجسمی از ناخودآگاه ذهن بر روی پیکرهای چوبی

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۹۵۰۰۷

تجسمی از ناخودآگاه ذهن بر روی پیکرهای چوبی

نمایشگاهی از آثار مجسمه «محسن درّی» با عنوان «تجسم ناهشیار» در گالری متن برگزار می شود.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اینکه این آثار از جنس چوب و در قالب انتزاعی و فیگوراتیو ساخته شده اند، تصریح کرد: موضوع این نمایشگاه بر روی تصاویر ناخودآگاه متمرکز شده که ریشه هایی در گهن الگوها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن درّی افزود: ما در ناخودآگاه و یا رویا و یا خواب، تصاویری می بینیم که ریشۀ چندهزار ساله دارند و به تعبیر «یونگ» کهن الگوهای قومی و قبیله ای هستند، اما این تصاویر برای ما واضح نیستند و در واقع تصاویر کامل نشده، نیمه کاره و نامفهومی هستند که خیلی از این تصاویر به همان ریشه های چند هزار سال قبل بازمی گردد؛ مثلاً برخی قبایل، حیوانی را به عنوان رئیس قبیله تصور می کردند و جد چند هزار سال خود را در آن می دیدند که اینها کم کم به «توتم» تبدیل می شوند که همان پاسدار قبیله است.

وی گفت: این تصاویر بعد از این مدت زمان طولانی هنوز هم در ذهن ناخودآگاه ما باقی مانده است که یا خیلی ضعیف شده و یا تغییر کرده و با تجربه های این چند هزار ساله هم ترکیب می شود و به همین دلیل برای ما گُنگ و نامفهوم است اما ریشه آن ها هنوز هم برای ما باقی مانده است.

درّی با اشاره به اینکه تعداد یازده مجسمه در نمایشگاه «تجسم ناهشیار» ارائه کرده است، ادامه داد: کهن الگوها با هنر ارتباط زیادی دارند و بیشتر از حس و ناخودآگاهِ آدم ریشه می گیرد و بیش از آنکه عقلی باشد حسی و اعتقادی است و به همین دلیل هم من این موضوع را برای ارائه انتخاب کردم.

گفتنی است، محسن درّی متولد ۱۳۶۱در شهرستان لنجان و دانش آموخته رشته نقاشی و دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر اصفهان است. برگزاری نمایشگاه نقاشی در گالری آرته اصفهان، شرکت در نمایشگاه گروهی نقاشی گالری هامون و همچنین برگزاری نمایشگاه مجسمه در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران از جمله فعالیت های محسن درّی است؛ وی همچنین در بخش نمایشگاهی جشنواره هنرهای تجسمی امام رضا(ع) رتبه نخست حجم پردازی را بدست آورده است.

نمایشگاه «تجسم ناهشیار» جمعه ۱۲ آبانماه ساعت ۱۷ افتتاح می شود و علاقمندان برای بازدید از آن می توانند تا ۲۲ آبانماه صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعدازظهرها ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری متن، واقع در آبشار اول، پلاک ۲۵ مراجعه کنند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۵۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره‌کل هنرهای تجسمی به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور هنری، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکمی محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران را به عنوان «رییس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب کرد.

متن این حکم انتصاب به شرح زیر است:

«جناب آقای محمد خراسانی‌زاده

مدیرکل محترم هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر

هنر سرامیک، به‌عنوان پرسابقه‌ترین بستر بروز خلاقیت بشر و به‌مثابه رسانه‌ای که اندیشه‌های ادوار مختلف تاریخی را بر دوش کشیده است، در ساختار معاصر خود، تجلی هم‌زیستی هنر و فناوری را به بهترین شکل، نمایان می‌سازد.

دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران، فرصت شایسته‌ای است برای بازخوانی و ارایه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این هنر پویا در سرزمینی که مهد هنر و تمدن بوده و نوآورانه‌ترین دستاوردهای تمدنی خود را همواره در قالب هنر سرامیک به یادگار نهاده است.

به همین منظور و با عنایت به سوابق هنری و مدیریتی، جناب‌عالی به عنوان «رییس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب می‌شوید.

امید است در سایه توفیقات الهی و توجهات امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، با لحاظ نمودن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و با همفکری و همکاری سایر ذی‌نفعان محترم، در راهبری هرچه بهتر این دوسالانه ملی، موفق و پیروز باشید.»

کد خبر 6098165

دیگر خبرها

  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • معلمان بر شخصیت دانش‌آموزان تاثیرگذار هستند
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • تشییع پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور