Web Analytics Made Easy - Statcounter

شامگاه دیروز (9 آبان) و پس از برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی از موافقت قوه قضاییه برای آغاز پرداخت سپرده های تعاونی منحله فرشتگان تا مبلغ 2 میلیارد ریال خبر داد و اعلام کرد که دور جدید پرداخت ها از 10 آبان آغاز می شود.

تعاونی اعتباری فرشتگان در شهریور ماه 94 اعلام انحلال کرد و در اسفند ماه همان سال با 7 تعاونی غیرمجاز دیگر ادغام و موسسه اعتباری کاسپین شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کار تعیین تکلیف حساب های فرشتگان که حدود 500 هزار سپرده گذار داشت، در روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال با اختصاص خط اعتباری بانک مرکزی به موسسه کاسپین کلید خورد؛ در مرداد ماه گذشته که نوبت به حساب هایی با سقف 2میلیارد ریال رسیده بود، حساب های این موسسه به دلیل شکایت برخی از سپرده گذاران کلان فرشتگان بسته شد و روند کار مختل شد.

در کنار آن ارجاع پرونده موسسات غیرمجاز به استناد ماده 236 قانون آیین نامه داخلی مجلس به قوه قضاییه بر پیچیدگی این پرونده افزود.

تا پیش از این و بر اساس توافقی که اوایل امسال بین مسئولان قوه قضاییه و بانک مرکزی انجام و اجرا شده بود، بنا بود به نسبت دارایی های شناخته شده تعاونی فرشتگان، به سپرده گذاران این تعاونی پرداخت انجام شود.

پرداخت 90 درصد موجودی حساب ها و نیز لحاظ نکردن سود سپرده ها از شهریور 94 به بعد که تعاونی فرشتگان اعلام انحلال کرده بود، دو شرطی بود که برای آغاز تعیین تکلیف حساب ها گذاشته شد تا پس از رسیدگی به همه حساب ها و اتمام فرآیند تسویه فرشتگان، در صورت باقی ماندن مبالغ بیشتر، پرداخت های بیشتری به سپرده گذاران انجام شود.

در سه ماه گذشته سپرده گذاران فرشتگان با تجمع و تحصن در مقابل قوه مقننه و قضاییه، خواستار تسریع در تعیین تکلیف حساب های خود شده بودند غافل از آنکه سپرده گذاران کلان با اعلام شکایت، روند پرداخت ها را مختل کرده اند.

آنگونه که حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه می گوید، قرار بود 20 هزار میلیارد ریال خط اعتباری بانک مرکزی در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار دهد تا حساب های هشت تعاونی تجمیع شده را تعیین تکلیف کند که تاکنون 15 هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

با این حال در مرداد ماه گذشته با شکایت سپرده گذاران کلان تعاونی فرشتگان و رای مرجع قضایی 2 هزار میلیارد ریال (200 میلیارد تومان) از این پول ها که قرار بود برای تعیین تکلیف حساب هایی تا سقف 2 میلیارد ریال استفاده شود، در حساب های کاسپیین مسدود شد.

پیگیری بانک مرکزی و اعلام اینکه این پول ها به تعاونی فرشتگان تعلق ندارد بلکه از محل منابع بانک مرکزی تامین شده و قابل مسدود شدن نیست، این مشکل رفع شد.

با این حال گزارش میدانی ایرنا از شعب موسسه کاسپین در سطح شهر تهران نشان می دهد که هنوز این مبالغ در اختیار شعب قرار نگرفته است و مسئولان شعب در صورت مراجعه مشتریان و ارائه کد ملی، اطلاعاتی نظیر اینکه آیا اطلاعات حساب های آنها در سیستم موسسه کاسپین انتقال یافته و مبلغی که پس از کسر سودهای پس از شهریور 94 به آنان تعلق می گیرد، به مشتریان ارایه می کنند.

نکته قابل تامل اینکه حتی کسانی که در مراحل نخست تعیین تکلیف حساب ها قرار داشتند اما به دلیل فضاسازی سپرده گذاران کلان، از تعیین تکلیف حساب های خود منصرف شده بودند، این روزها در شعب کاسپین حضور می یابند و خواستار تعیین تکلیف حساب های خود هستند.

تلاش سپرده گذاران کلان برای بازگرداندن سودهای مربوط به بعد از شهریور 94 از طریق برگزاری تجمع ها و تحصن ها در ماه های گذشته به نتیجه نرسیده است زیرا طبق قانون این تعاونی از تاریخ یاد شده دیگر هیچ فعالیتی نداشته که بابت آن سود به مشتریانش بدهد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این پیوند به مردم اطمینان داده است که سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه پیگیر حل مشکلات سپرده گذاران کاسپین و سایر موسسالت مالی و اعتباری هستند.

در صورت اختصاص منابع یاد شده و تعیین تکلیف حساب های زیر 2 میلیارد ریال، 95 درصد سپرده گذاران تعاونی فرشتگان تعیین تکلیف می شوند و آنگاه نوبت به سپرده گذاران کلان می رسد که باید پس از بررسی دقیق دارایی ها و بدهی های این تعاونی و نیز بررسی وضعیت املاک و سایر دارایی ها، آنها را رسیدگی کرد.

*دارایی و بدهی فرشتگان چقدر است؟
تعاونی فرشتگان 500 هزار نفر سپرده گذار داشت که از این تعداد 50 هزار نفر یا در حساب خود موجودی نداشتند یا حساب‌های خود را بسته بودند. از 450 هزار حساب باقیمانده، مجموع سپرده‌گذاری صورت گرفته اعم از اصل و سود از روز افتتاح حساب تا پایان اردیبهشت ماه، حدود 86 هزار میلیارد ریال (8 هزار و 600 میلیارد تومان) است.

56 هزار میلیارد ریال (۵۶۰۰ میلیارد تومان) از این رقم را اصل بدهی تعاونی و تا 30 هزار میلیارد ریال (۳۰۰۰ میلیارد تومان) را سودهایی تشکیل می دهد که پس از شهریور 94 یعنی از زمان انحلال تعاونی به طور غیرقانونی به سپرده گذاران پرداخت شده است.

مجموع دارایی فرشتگان شامل چهار بخش است: وجوه نقد، تسهیلات پرداخت شده، اموال منقول و در نهایت اموال غیرمنقول که ساختمان‌ها و سایر دارایی‌ها را شامل می‌شود.

به گفته فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی، دارایی‌های غیرمنقول این تعاونی 17 هزار میلیارد ریال (‌هزار و 700 میلیارد تومان) ارزش‌گذاری شده است و ارزش تسهیلات پرداختی هم به 14 هزار میلیارد ریال (‌هزار و 400 میلیارد تومان) می‌رسد که در مجموع 31 هزار میلیارد ریال( 3 هزار و 100 میلیارد تومان) می شود؛ ارزش اموال منقول هم، رقم چندان بزرگی به نظر نمی‌رسد که البته لحاظ و بررسی خواهد شد. 

البته اکنون دو نفر از مدیران فرشتگان تا زمان تعیین تکلیف دارایی ها و بدهی های این تعاونی در بازداشت به سر می برند و به گفته رئیس کل بانک مرکزی، سهامداران این تعاونی منحل شده باید پاسخگوی کسری های احتمالی باشند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۷۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق

علی عاشوری در نشستی خبری با بیان اینکه سال ۱۳۹۵ با تصویب بانک مرکزی فعالیت صندوق امداد ولایت آغاز شد، گفت: از سال ۱۳۹۶ کار صندوق آغاز شد و درحال حاضر ۳۴ شعبه فعال در ۳۱ استان به صورت مستقل خدمات ارائه می‌دهند و در دفاتر کمیته امداد نیز یکی از همکاران به عنوان عامل صندوق خدمات تسهیلات پرداخت و سایر خدمات را به سپرده‌گذاران ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: قرض الحسنه در جامعه ما مظلوم واقع شده و اگر فعالیت قرض الحسنه که سفارش دین ماست، پیاده سازی شود بسیاری از مشکلاتی که اکنون در سیستم بانکی کشور مردم با آن دست به گریبان هستند از طریق همین موضوع رفع خواهد شد. ما سعی کردیم در کنار اینکه به عنوان مجموعه خدمات مالی و بانکی فعالیت می‌کنیم، مروج قرض الحسنه باشیم و در بسط و گسترش فرهنگ‌سازی آن نقش داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه ما باتوجه به اینکه خدمت ما صد درصد خدمت قرض‌الحسنه است و جامعه هدف، جامعه هدف خاصی است سعی شده تسهیلات بیشتر ارائه کنیم و نگاه بیشتر حمایتی است، بر همین مبنا کمیته امداد حمایت‌هایی انجام می‌دهد.

عدم دریافت جریمه کارمزد و تاخیر دیرکرد اقساط در صندوق امداد ولایت

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با اشاره به اینکه تسهیلات صندوق مطابق روال سنوات قبل تا ۱۰ میلیون تومان هیچ‌گونه کارمزدی اخذ نمی‌شود، گفت: برای تسهیلات بالای ۱۰ میلیون تومان ۳ درصد، یکبار به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم. اگر حمایت‌های کمیته امداد نبود شاید ارائه این خدمت به راحتی امکان پذیر نبود. همچنین عدم دریافت جریمه کارمزد و تاخیر دیرکرد اقساط همچنان در سیستم ما جاری است و ما هیچگونه جریمه‌ای از بابت دیرکرد اقساط دریافت نمی‌کنیم.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود به سیستم شبکه شتاب صندوق اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه طبق ضابطه بانک مرکزی صندوق‌ها نمی‌توانند سوییچ مستقل داشته باشند، ما همچنان از یکی از سوییچ‌های بانک‌های رسمی کشور استفاده و تلاش می‌کنیم بتوانیم به عنوان مجموعه بزرگ قرض الحسنه در کشور، در صورت مساعدت بانک مرکزی سوییچ مستقل داشته باشیم.

سپرده‌گذاری ۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت 

وی در ادامه باتوجه به توسعه خدمات امداد و تغییر و تحول جامعه هدف امداد، توضیح داد: در سیاست‌های امداد، نگهداشت مددجو را نداریم و مددجو باید در چرخه حمایتی قرار گیرد و یا از تسهیلات قرض الحسنه استفاده و خودکفا شود و از چرخه حمایت خارج شود.

وی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، در میزان سپرده‌گذاران افزایش داشتیم و در حال حاضر در مجموع حدود ۱۰ میلیون نفر به عنوان سپرده‌گذار در صندوق حساب دارند و از خدمات صندوق استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت یادآور شد: باتوجه به اینکه بزرگترین صندوق قرض‌الحسنه را در کشور داریم و علاوه بر اینکه شعبات در کل کشور خدمات را ارائه می‌دهند همچنان این استقبال در موضوع خدمات صندوق وجود دارد، علاوه بر اینکه خدمات را به صورت حضوری به جامعه هدف ارائه می‌دهیم، یکی از سیاست‌های ما این است که بتوانیم خدمات الکترونیکی را توسعه دهیم. امید است در سال جاری بتوانیم خدمات جدیدی اضافه کنیم.

عاشوری، یکی از کار‌هایی که در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت انجام می‌شود را ارسال پیامک برای مشتریان عنوان کرد و گفت: پیامک‌هایی که برای مشتریان ارسال می‌شود از طریق سرشماره شماره تلفن مجموعه صورت می‌گیرد و این عاملی شده بود که گاهی از اعتماد مردم سواستفاده می‌کردند که راهکاری دارد، باتوجه به طیف بزرگ مشتریان و باتوجه به تلاش همکاران این کار انجام شد و اکنون همه پیامک‌ها از طریق سرشماری sqev ارسال می‌شود. همچنین در راستای ترویج فرهنگ قرض الحسنه علاوه بر برپایی همایش‌ها، در نمایشگاه‌های بانکداری هم شرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به ارائه عملکرد سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در حوزه دریافت تضامین، تسهیلگری صورت گرفت و خوشبختانه سال گذشته درصد معوقات به زیر یک درصد کاهش پیدا کرد، به‌گونه‌ای که در پایان سال گذشته میزان معوقات به ۰/۰۸ درصد کاهش یافت.

پرداخت تسهیلات به ۲۷۰ هزار تن در سال گذشته

عاشوری ادامه داد: طبق بودجه سال ۱۴۰۲ باید ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردیم که با تلاش صورت گرفته، با افزایش منابع حدود هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم و همین عامل باعث شد بتوانیم بیشتر از سقف تعهد در سال گذشته تهسلات پرداخت کنیم.

وی میزان کل تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته را حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۲۷۰ هزار فقره اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات در حوزه تسهیلات کارگشایی بوده است که حوزه‌های درمانی و جهیزیه و سایر امورات کارگشایی در این طبقه بندی قرار می‌گیرد. بیشترین میزان پرداخت تسهیلات ۳۷۵۶ میلیارد تومان به تعداد ۲۱۵ هزار و ۸۰۶ فقره در سرفصل تسهیلات کارگشایی پرداخت شد و رتبه دوم تسهیلات مربوط به تسهیلات اشتغال است.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای فعالیت صندوق تا سال گذشته کل تسهیلات پرداخت شده بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تعداد دو میلیون و ۲۵۰ هزار فقره است. همچنان بیشترین میزان تسهیلات پرداخت شده در حوزه کارگشایی با ۱۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان به تعداد یک میلیون و ۸۰۶ هزار فقره است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • متخلفان تعزیراتی در آذربایجان‌غربی ۸.۳ میلیارد ریال جریمه شدند
  • جریمه ۱۰۷ میلیارد ریالی عرضه خارج از شبکه پلی اتیلن
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم
  • بررسی پرونده دو متهم قاچاق سوخت یارانه ای
  • جریمه ۵ میلیارد ریالی صافکار متخلف اردبیلی
  • گران فروشی در نمایندگی فروش خودرو، گران تمام شد
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان
  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • قاچاقچی سوخت ۲۵ میلیارد و ۷۴۳ میلیون ریال جریمه شد