Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام مسئول با بیان این که ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود،گفت:تضمین می‌دهم تا زمانی که کالاهای با کیفیت و استاندارد داخلی تولید می‌شود، مشابه خارجی نمی‌خریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، بیژن عالی پور که دیروز صبح وزیرنفت را در بازدید از چاه مشتعل ۱۴۷ رگ سفید همراهی می‌کرد، در پیامی به نهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان عنوان کرد:

صنعت نفت تا پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به سبب سیطره خارجیان و به دلیل پیچیدگی فرآیندها و فناوری‌های مرتبط با اکتشاف، استخراج و تولید و تبدیل نفت خام و گاز به فرآورده‌های پایین دستی، همواره به عنوان نماد وابستگی صنعتی ایران به غرب شناخته می‌شد؛ بنابراین طبیعی بود که پس از انقلاب و خروج خارجیان نخستین گام ها در این صنعت برای قطع این وابستگی از طریق بومی‌سازی دانش‌های مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیری نپایید که پیگیری‌ها و کوشش‌های به عمل آمده در زمینه طراحی و ساخت قطعات پرکاربرد موردنیاز صنعت در کارگاه‌های کوچک تولیدی، منجر به پدیدآمدن هسته اولیه ستاد خودکفایی نفت شد که در چشم انداز فعالیتش قطع کامل وابستگی به خارج و تامین تدریجی همه نیازمندی‌های صنعت نفت را دنبال می‌کرد.

اکنون با گذشت چهار دهه از تشکیل و فعالیت بخش‌های پژوهش و ساخت در صنعت نفت، جای خرسندی است که افزون بر ۷۰ درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های بالادستی این صنعت به دست متخصصان ایرانی و بخش خصوصی توانمند داخلی طراحی و تولید می‌شود. شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب به خود می بالد که به عنوان پیشگام و پیش‌قراول نهضت بومی سازی کالا در نفت، هم اکنون نیازمندی‌های اساسی صنعت از قبیل مته‌ها، تجهیزات درون چاهی و سرچاهی، تلمبه‌ها، قطعات اصلی توربین‌های گازی و در مواردی توربین و پمپ‌های کامل ساخت ایران را در تاسیسات تولیدی خود به کار گرفته و از آن مهمتر زمینه رشد و بالندگی فوجی از سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را به عنوان پشتیبانان واقعی صنعت، فراهم کند.

این شرکت همسو با سیاست‌های وزارت نفت، راهبرد بومی سازی تجهیزات اساسی مورد نیاز را از طریق مشارکت در تامین ۱۰ گروه کالایی مورد نظر، پیگیری و به صورت مشخص ساخت فناورانه پمپ‌های میله ای – مکشی، مته‌های حفاری، تجهیزات سرچاهی و درون چاهی و بسته‌های نمکزدایی را در دستور کار دارد. بدیهی است بومی سازی بخشی از این تجهیزات، نظیر دستگاه‌های سیار تفکیک و فرآورش نفت خام (M.O.S. وM.O.T) افزون بر رفع نیازمندی‌های عملیاتی، بخشی از چالش زیست محیطی ناشی از تعمیر چاه‌ها را نیز به شکلی اساسی برطرف کرده است.

هم اکنون با عبور موفق قافله صنعت نفت ایران از گذرگاه تحریم، و تثبیت تولید صیانتی و پایدار نفت خام، وزارت نفت با رویکردی دوراندیشانه سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها، افزایش ضریب برداشت از مخازن و نوسازی تاسیسات رو سطحی را در دستور کار قرار داده است که بی هیچ گونه تردید، ثبات آینده این صنعت و حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای تولید کننده نفت، درگرو اجرای موفق این طرح‌ها و برنامه‌هاست.

شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب افزون بر تعهدی که در زمینه تولید به شرکت ملی نفت ایران دارد، امروز درآ ستانه گشایش نهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت، یک تعهد دیگر نیز به سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌دهد و آن تضمین خرید محصولات و کالاهای استاندارد ساخت داخل و خودداری از خرید مشابه داخلی از خارج است. امیدواریم با انجام این تعهد، ضمن عمل به اصول مسلم اقتصاد مقاومتی، مشارکت بیشتر سازندگان در طرح‌های آینده صنعت، تسهیل و بخشی از تلاش و همراهی جهادگونه سازندگان و شرکت‌های داخلی در دوران کاهش نقدینگی و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، جبران شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا

فرهاد فتوره چی مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عمده فعالیت این شرکت دانش بنیان در دو زمینه انجام می شود یکی محصولات دانش بنیان و دیگری ارائه راه حل های تکنولوژیک و دانش بنیان برای حل مسائل صنایع بالاخص صنعت دریایی.

این فعال فناور ادامه داد: این شرکت در زمینه الکترونیک دریایی، تولید کننده انواع مانیتور دید در روز ، دوربین ضدانفجار، موتور ژنراتور، سیمیلاتور، پایه های شبیه سازامواج دریا، کامپیوتر استاندارد دریایی، آنتن بیسیم، پردازش تصویر و اتوپایلوت است.

وی با اشاره به ساخت نرم افزار شبیه ساز هدایت نرم افزاری شناور توسط فناوران این شرکت در این باره توضیح داد و افزود: این سیستم به منظور آموزش و تمرین در هدایت شناورها (ویژه سنتورهای کنترل از راه دور)طراحی و ساخته شده است. از آنجا که آموزش هدایت این شناورها در محیط واقعی بسیار پرهزینه است این سیستم به کاربران کمک می‌کند تا در محیط شبیه سازی شده بسیار واقعی شناور را هدایت کند.

فتوره چی با بیان اینکه از آنجا که در این نرم‌افزار پارامترهای فیزیکی موثر تا حد بالایی مد نظر بوده است، کاربران به حس درستی از آنچه در عمل با آن مواجه اند، دست می یابند، گفت: این موضوع توسط چندین قایقران حرفه ای تایید شده است. این سیستم طراحی همچنین دارای سه مود دید از ساحل، دید از روی شناور و دید از بالاست که هر سه همزمان قابل نمایش است. تدوین نرم افزار این سیستم از روی معادلات حرکت شناور که قبلاً در این شرکت طی سال ها مطالعه و آزمون به دست آمده، انجام شده است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فهم الکترونیک از دوربین ضدانفجار به عنوان یکی دیگر از محصولات شرکت نام برد و گفت: این شرکت دوربین های ضدانفجاری متنوعی برای موارد صنعتی ودفاعی ساخته است که مشخصات فنی محصولات مطابق با نیاز مشتری طراحی و یا تغییر پیدا کرده است.

وی درباره مشخصات این محصول توضیح داد و گفت : بدنه این محصول از جنس استیل و آلومینیوم دریایی و کاملا ضدآب است به طوری که باعث شده است که مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و شکستگی داشته و قابل نصب بر روی ادوات دفاعی نیز است. رنج دمایی این محصول از صفر تا ۶٠ درجه سانتی گراد است.

این مدیر دانش بنیان با اشاره به ساخت پایه های پایدار و شبیه ساز نوسانات دریایی در این شرکت گفت: شبیه سازی نوسانات حرکتی مانند خودرو و شناور و هواپیما با تاکید بر نوسانات دریا از اهداف ساخت این محصول است. راستی آزمایی سنسورهای دینامیکی و استاتیکی و ادوات بازی های رایانه ای و تجهیزات بازی های مکانیکی از دیگر موارد استفاده این شبیه ساز به شمار می رود.

کد خبر 6089403 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است